LG Display investerar 72 miljarder kronor i OLED-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechDestro:

Ett steg närmare min 4K OLED 240Hz 1ms Ultrawide/curved G-sync skärm:)

Adaptive-Sync* är ju bättre så spelar det ingen roll vart gpu:n kommer ifrån

Skrivet av Adam West:

Nånting säger mig att Samsung kommer få ångra att att dom avvaktade så pass länge med OLED samtidigt som dom lät sin närmaste konkurrent köra på för fullt.
Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Tja satsar ju hårt på oled på mobiler (AMoled), problmet att dom fick kasta 50% av tv displayerna för RGB leds var ingen bra idé i större storlekar.

Men har ju gått ner från 50/70kkr nu i alla fall. Får hoppas detta slår igenom även till datorskärmar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Adaptive-Sync* är ju bättre så spelar det ingen roll vart gpu:n kommer ifrån

Tja satsar ju hårt på oled på mobiler (AMoled), problmet att dom fick kasta 50% av tv displayerna för RGB leds var ingen bra idé i större storlekar.

Men har ju gått ner från 50/70kkr nu i alla fall. Får hoppas detta slår igenom även till datorskärmar

Har du ens testat G-sync?

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nånting säger mig att Samsung kommer få ångra att att dom avvaktade så pass länge med OLED samtidigt som dom lät sin närmaste konkurrent köra på för fullt.
Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Samsungs oförmåga att leverera lär bero på att de har dålig yield i sina paneler i större storlek. Kan ju vara så att LG sitter på patent inom tillverkningsteknik som gör att Samsung inte klarar att konkurrera med LG. Tror till och med att Swec nämnt i en oled-nyhet att LG kan reparera paneler med mindre tillverkningsdefekter för bättre yield.

Små mobilpaneler producerar Samsung i kopiösa mängder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Det kvittar väl om han testa G-sync eller inte? Adaptive-sync är bättre då man slipper lägga extra pengar + slippa låsa sig till en grafikkorts tillverkare.
Säger inte att den ena slår den andra prestandamässigt.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Provat Adaptive-Sync?

Skillnaden är minimala, även Nvidia kör Adaptive-Sync i laptops (fast dom inte går ut och säger det officiellt).

Skrivet av Hardware guy:

Samsungs oförmåga att leverera lär bero på att de har dålig yield i sina paneler i större storlek. Kan ju vara så att LG sitter på patent inom tillverkningsteknik som gör att Samsung inte klarar att konkurrera med LG. Tror till och med att Swec nämnt i en oled-nyhet att LG kan reparera paneler med mindre tillverkningsdefekter för bättre yield.

Små mobilpaneler producerar Samsung i kopiösa mängder.

50% kunde dom bara få ut, vad jag hörde när dom prov lanserade oled.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Fortfarande ganska B.

Har för mig att LG gör skärmar åt Apple. Man är inte så B om man gör något åt Apple.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Har för mig att LG gör skärmar åt Apple. Man är inte så B om man gör något åt Apple.

Säg inte det, tror det var deras Iphone 6 plus som hade problem med flashminnet (om det inte var den vanliga versionen också) körde billiga TLC och fick hjälp av samsung för att rätta till strulet

En så dyr telefon speciellt med 128GB och kör TLC Vet Samsung har tidigare i alla fall gjort skärmar till Iphone (vet inte idag dock).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jo det är man, LG kör med IPS, Samsung kör med PLS som ger en bättre bild än LG's IPS.

Det är bara jämföra Apple-skärmen med glasfront med Samsungs variant S27B970D som även den har en glasfront.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Sjukt mycket pengar!

Får se om investeringen lönar sig och vad som kommer ut ur investeringen, och om OLED var rätt teknik att satsa på eller om det blir något annat...

Ja det var en extrem investering, som de räknar med ska bli lönsam. HOppas på billiga mass producerade skärmar nu!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Provat Adaptive-Sync?

Skillnaden är minimala, även Nvidia kör Adaptive-Sync i laptops (fast dom inte går ut och säger det officiellt).
https://www.youtube.com/watch?v=MzHxhjcE0eQ

50% kunde dom bara få ut, vad jag hörde när dom prov lanserade oled.

Jag har inte sagt att det ena är bättre än det andra. Du målar in dig själv i ett hörn här. Först påstår du att adaptive-sync är bättre och nu säger du att skillnaden är minimal, hur ska du ha det?

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jo det är man, LG kör med IPS, Samsung kör med PLS som ger en bättre bild än LG's IPS.

Där stöter du på patrull i form av mig. Jag har kollat på både IPS och PLS, men föredrar IPS utan tvek.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Jag har inte sagt att det ena är bättre än det andra. Du målar in dig själv i ett hörn här. Först påstår du att adaptive-sync är bättre och nu säger du att skillnaden är minimal, hur ska du ha det?

Du frågade om jag provat g-sync och då påvisade jag skillnaderna inte är stora. Dock är Adaptive-Sync öppet och vem som helst kan använda, inte skulle jag låsa Tv:en till vist grafikkort.

Skärmen byter jag bara ut om den går sönder, grafikkort blir troligen oftare och då är det skönt att kunna välja fritt.

Så hellre Adaptive-Sync eller inget alls. G-sync gör inget extra unikt, utan bör bara skärmen dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är bara jämföra Apple-skärmen med glasfront med Samsungs variant S27B970D som även den har en glasfront.

IPS och PLS är i grunden samma teknik.

LG verkar ha rättigheten till beteckningen IPS, så därför PLS.
(Samsung kanske hade valt att profilera sig med egen förkortning oavsett)
(Jmfr AHVA från AU Optronics)

Sedan finns det väl några olika kvalitetsnivåer från respektive tillverkare.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Där stöter du på patrull i form av mig. Jag har kollat på både IPS och PLS, men föredrar IPS utan tvek.
/Lifooz

Frågan är ju om du jämfört Apple Cinema mot Samsung S27B970D som jag nämnde men som du valde att redigera bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Frågan är ju om du jämfört Apple Cinema mot Samsung S27B970D som jag nämnde men som du valde att redigera bort?

Där lägger jag band på mig. Dom har jag inte jämfört.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du frågade om jag provat g-sync och då påvisade jag skillnaderna inte är stora. Dock är Adaptive-Sync öppet och vem som helst kan använda, inte skulle jag låsa Tv:en till vist grafikkort.

Skärmen byter jag bara ut om den går sönder, grafikkort blir troligen oftare och då är det skönt att kunna välja fritt.

Så hellre Adaptive-Sync eller inget alls. G-sync gör inget extra unikt, utan bör bara skärmen dyrare.

Om jag förstått rätt så jämför vi G-sync (Nvidia) och Freesync (AMD), så varför kallar du det adaptive-sync för det är en inställning som finns inne på nvidia kontrollpanelen.

G-sync är låst till nvidia kort
och freesync är låst till amd kort.
Så vilket du än köper så låser du dig till en av tillverkarna. G-sync är lite dyrare men om du har nvidia kort så är det de som gäller.

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur hållbara skärmarna är? Kan man tappa telefonen utan risk igen (Nokia 3310 <3)

Permalänk
Medlem

LG bara växer i mina ögon, och ja, det var ett BRA tag sedan LG gjorde sig av med "budget" stämpeln.
Såg någon nämna att LG tillverkar panelerna som Apple använder i sina thunderbolt-skärmar, det stämmer bra.
LG och Panasonic är de enda företagen som kan göra vettiga paneler nu för tiden, med kvalitet.
I och för sig är jag osäker på om Panasonic gör egna LCD-paneler, kan hända att dom använder sig utav LG där. Vet att dom tog över Pioneers-panelteknik för plasma när dom lade ner sin tillverkning dock.

Riktigt glada nyheter!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Om jag förstått rätt så jämför vi G-sync (Nvidia) och Freesync (AMD), så varför kallar du det adaptive-sync för det är en inställning som finns inne på nvidia kontrollpanelen.

G-sync är låst till nvidia kort
och freesync är låst till amd kort.
Så vilket du än köper så låser du dig till en av tillverkarna. G-sync är lite dyrare men om du har nvidia kort så är det de som gäller.

För det är en vidareutveckling av en redan befintlig standard som även nvidia stödjer till viss del. Den äldre versionen där skärmen uppdateras endast om det händer något på skärmen till den är idag.

Även nvidia stödjer adaptive-sync nu på laptops (men inget dom säger öppet) och även hävdat hela tiden att g-sync är så mycket bättre (som inte stämnt).

Hur som AMD utvecklat en standard och sen döpt den till free-sync just i sina drivers och reklam. Men grunden kan alla använda detta.

Allt ifrån mobiler till surfplattor kan också använda den frivilliga standarden. Även intel kan hoppa på tåget om dom vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sån't här blir jag glad av att höra Äntligen ett företag som vågar satsa massvis med pengar för att skynda på utvecklingen inom ett område som det verkligen behövs. LCD är en åderförkalkad teknik och OLED är phresht. Jag blir väldigt glad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas min plasma från 2009 överlever tills man har råd med en OLED skärm.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Fortfarande ganska B.

Äsch, jag tror det är din egna bias som pratar här. Övertygad om att du inte skulle kunna göra ett blindtest.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Äsch, jag tror det är din egna bias som pratar här. Övertygad om att du inte skulle kunna göra ett blindtest.

Jag kan ställa upp på ett blindtest, IPS mot PLS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt LG. Ni kommer mest troligen få mina pengar igen när jag ska byta ut min nuvarande LG TV.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90