AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Det brinner i knutarna för AMD på grafikkortsmarknaden, som under det senaste året tappat över hälften av marknadsandelarna till ärkerivalen Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

bara vänta in vem som köper upp resterna av amd när intel och nvidia pickat sönder bolaget.

Visa signatur

ll AMD Ryzen 7 1700X ll GA-AX370-Gaming 5 ll RX480 4GB ll Corsair 32GB DDR4 ll MSI Core Frozr L ll Corsair Carbide Air 540 Cube ll Acer Predator XF240H ll Windows 10 64bit

//pedrosso

Permalänk
Medlem

Är någon förvånad? AMD:s (tidigare) förvirrande namngivning, brist på bra drivrutiner, och allmänt "dåliga" prestanda, har fått många att gå över till Nvidia. Funktioner som Shadow Play samt faktumet att de bundlar spel med korten är också två viktiga anledningar till att Nvidia har lyckats få så många kunder (jag vet att AMD bundlar spel, men de är sällan lika "fräscha").

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Det ska fan inte bli monopol nu. Då startar jag mitt egna företag bara för att konkurera.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pedrosso:

bara vänta in vem som köper upp resterna av amd när intel och nvidia pickat sönder bolaget.

Det är inte Intel eller nvidias ansvar att AMD säljer, de ansvarar för sig.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Det är synd att det ska behöva bli så här. Om det fortsätter så här kommer ju Nividia och Intel kunna sätta vilka priser de vill.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är någon förvånad? AMD:s (tidigare) förvirrande namngivning, brist på bra drivrutiner, och allmänt "dåliga" prestanda, har fått många att gå över till Nvidia. Funktioner som Shadow Play samt faktumet att de bundlar spel med korten är också två viktiga anledningar till att Nvidia har lyckats få så många kunder (jag vet att AMD bundlar spel, men de är sällan lika "fräscha").

Problemet är att AMD gör i princip allt det fast inte lyckas marknadsföra det.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt kul att se detta sin hobby bli lite förstörd. Men det blir nog bra i slutet :/

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Blir man något förvånad? Har för det mesta kört det röda laget men om man för det mesta "brandar" om gamla kort samt har strömtörstiga kort och de för oväsen.... blir man förvånad? Jag går nog över till Pascal när mitt 7870 har gett upp totalt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Det ordnar sej, så länge de kan överleva som självständigt bolag.
Finns ju fantastiskt mycket potential och annat positivt med AMD. Problemet är väl snarast att de konkurrerar på CPU-fronten med i huvudsak 1 annat företag på både cpu-
(och intel är för tillfället bättre på i princip alla prispunkter) och gpu-fronten (nvidia har bättre kort för tillfället). Hoppas de kan skaffa någon slags cutting edge på någondera fronten snart Eller kanske bara bli bättre på marknadsföring?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Bra betyg i tester är den bästa marknadsföringen.

Att skryta om sin produkt som inte leverera i verkligheten är dålig marknadsföring.
Bulldozer ligger högt på den listan.

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Permalänk
Medlem

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av leafbranch:

Bra betyg i tester är den bästa marknadsföringen.

Att skryta om sin produkt som inte leverera i verkligheten är dålig marknadsföring.
Bulldozer ligger högt på den listan.

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Nä, AMD suger på marknadsföring.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Du menar så fräscha som arkham knight var dom Nvidia sicka med sina köpaer hihi .. holler dock med dig

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Trist, men AMD har verkligen ingen fallenhet för marknadsföring och ibland undrar man vad de håller på med faktiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Dom har lyckats med det nu ja, men för inte allt för länge sedan var det mycket problem som tyvärr förstört deras rykte. Därför krävs det inte bara att dom är lika bra som Nvidia, dom måste spöa dom för att visa konsumenterna vilka som är "bäst"

Permalänk
Medlem

dom får hoppas på dx 12 nu då. då kanske dom får sitt återtåg. för just nu ser det ut så

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga siffror men jag kan inte riktigt förstå anledningen till det?

Fine, folk som hänger exempelvis här kanske har tappat suget med senaste generationens rebrands men sen då? Det måste väl någonstans anses vara en minoritet som sitter och granskar varje ny komponent som det görs här på samma sätt?

Personligen tycker jag att de ligger bra till i pris/prestanda, men tittar man runt lite bland köpråd etc i forumet är det väldigt mycket nvidia det pratas om, men det är sällan eller aldrig som man riktigt går in på varför man rekommenderar just det kortet (med vissa undantag givetvis).

Personligen köpte jag ett AMD-kort senast. Kommer inte riktigt överens med Nvidias kontrollpanel samt att jag gillar funktionerna jag får med (freesync-stöd, mantle, trueaudio etc). Allt kanske inte finns till alla titlar idag, men jag har det trots allt där till titlar som stödjer det.

Sen känns det bra att stödja underdogen, vi behöver all konkurrens vi kan få

Permalänk
Medlem

Och medias ihärdiga utpumpande av negativa artiklar om AMD lär ju inte hjälpa till heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt som tusan :'( Har alltid kört AMD förutom nu då det blec 980TI istället eftersom mina FuryX väsnades så illa (fixat nu).

Men man ser ju alla hjälp mig att köpa ny dator så har folk alltid ett 979 eller 960 trotts att 380 och 390 är bättre.

AMD's marknadsföring suger så hårt :'(

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tråkigt som tusan :'( Har alltid kört AMD förutom nu då det blec 980TI istället eftersom mina FuryX väsnades så illa (fixat nu).

Men man ser ju alla hjälp mig att köpa ny dator så har folk alltid ett 979 eller 960 trotts att 380 och 390 är bättre.

AMD's marknadsföring suger så hårt :'(

960/970 drar hälften så mycket ström, man klarar sig på en mindre nätdel och med sämre kylning av lådan, lär ju spela in när det inte är någon jätteskillnad i prestanda ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

@the squonk: Varför köper inet folk Fury då? Både tystare och kallare än 980TI? Orka bry sig om nått drar lite lite mer ström.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä, AMD suger på marknadsföring.

Precis det jag sa.

Permalänk

Ptja, med de senaste fulerierna med rebranding så känns det inte särskilt ledsamt. I min enkla värld är det inget mindre än bedrägeri och vilseledande marknadsföring de pysslat med de senaste "generationerna". Vet inte hur stor påverkan det haft på just marknadsandelar men någonstans känns det rättvist iallafall.

Permalänk
Medlem

AMD har bara tappat det. Fury skulle bli en räddare. Fury leverar också. Håller sig på "Maxwell" nivå. Men det finns inga grafikkort att köpa i butik. Såklart att nVidia säljer grafikkort som smör då.

Att AMD har tappat stinget är det ju ingen tvekan om. En krets som är 5? år gammal leverar fotfarande. Det är rätt sjukt. Det visar verkligen hur bra AMD var då. Men trots att deras chip fotfarande laverar vem skulle vilja köpa dem? De blir jättevarma, drar jättemycket ström och är förmodligen det sämsta framtidssäkra köpet man kan hitta. Då har jag inte ens nämnt alla kompatibilitets problem som 300-serien lider av med Freesync osv. (det som Jonas nämnde i senaste fredagspanelen)

Permalänk
Medlem

AMDs videos där dem "räddar" personer och ersätter grönt med rött! etc. Dem får mig vilja att gå över helt till Nvidia och inte köpa best pris/prestanda i dem högre segmenten. Så jobbigt dåliga att det inte ens går att se igenom ett helt klipp utan att stänga av det.

Det finns PR som är dålig PR :).

Permalänk

Med varken AMD eller Nvidia-kort kan man...

...skapa en graf som som har 0 som utgångspunkt på Y-axeln.

Själv gjorde jag en graf som går från -1 miljon % till + 1 miljon %. Det ser mycket bättre ut för AMD då!

Permalänk
Medlem

Jensen, gå över till AMD ett tag.

Permalänk
Medlem

I GNU/Linux-världen dominerar Intel med följt av Nvidia. Intel leder för att deras drivrutiner fungerar och är släppta under en fri licens. Nvidias proprietära drivrutiner är bra utvecklade och fria Nouveau fungerar bra med många kort från Nvidia. AMDs så kallade "open source"-drivrutiner till GNU/Linux är inte ens helt fria. Dom är beroende av en proprietär del för att fungera.

Om AMD vill bli stora inom GNU/Linux så släpp hela hela grafikkortsdrivarna under en fri licens, i alla fall till dom integrerade grafikkorten i processorn och äldre grafikkort säg tre år gamla kort. Då kommer många hoppa över från Nvidia till AMD. Släpp det fritt för äldre korten helt fria för att se responsen. Då finns det inga affärshemligheter att försvara.

Varför är tillverkare av hårdvara så väldigt rädda för att släppa en produkt dom tillverkat helt fri? Se bara på routrar hur det har exploderat sedan WRT54L startade det hela även om flesta routrar inte är helt fria. Intel släpper sina drivrutiner fria och dom har inte förlorat något vad jag vet utan bara tjänat på det för att i GNU/Linux är det i stort sett Intel som gäller.