AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Bra betyg i tester är den bästa marknadsföringen.

Att skryta om sin produkt som inte leverera i verkligheten är dålig marknadsföring.
Bulldozer ligger högt på den listan.

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Tyvärr så är det extra svårt för AMD att göra detta då både Intel och Nvidia har extremt mycket mer pengar att lägga på utveckling, speciellt Intel.

Men jag håller med om att marknadsföra sina produkter helt annat än vad resultaten egentligen visar är inte heller bra... Men de måste göra någonting för att hålla kvar sina investerare. Att inte säga någonting alls är inte heller bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vadå?
Tycker du att Sweclockers och andra sidor ska ljuga för att skydda AMD istället, eller rent av undanhålla sanningen?
Det är bättre att subjektivt skriva om de faktiska omständigheterna som man gör nu, annars finns det inget Sweclockers kvar om man börjar bända på verkligheten. Det är inte någon annans ansvar att AMD säljer dåligt, det ligger helt och hållet på AMD's bord.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar "Objektivt" fast det är Subjektivt. "Enligt Nvidia så..." Man använder Nvidia som källa för att det går dåligt för AMD.. Det påminner mig om det glada 00-talet där IE fick "bäst i test"... Av testinstitut som Microsoft köpt testerna av

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skruvis:

Fast dom skriver att det är en refresh!

Fast spelar det någon roll om man kallar det "refresh" eller "rebrand" om målgruppen är relativt teknikintresserade och har hyfsad koll på vad som sitter på kortet (vilket jag inbillar mig att målgruppen för GPUer för >2k SEK är)? Har rätt ofta sett folk använda namnet "Rebrandeon 300-serie" om denna vända GPUer från AMD i engelskspråkiga teknikforum. Tvivlar på att sådant spelar någon roll i praktiken för vad som väljs, här ser man ju rätt ofta "the way it is meant to be paid" om Nvidia

Vad man kan notera är att Nvidia ändå började knapra åt sig andelar i samband med lanseringen av Maxwell (970/980), så det verkar i alla fall som många vill ha något som i alla fall upplevs som nytt och en signifikant förändring mot vad man hade innan. 970 verkar ju vara väldigt populär, ska man tro Steams HW-Survey så finns det många gånger fler 970 där än summan av alla R9 200-kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Dock får man 380 4Gb för runt 2400kr och vad tester visar så får man bättre MS med just 4Gb framför 2GB.

Det jag menar är att 960 måste ner till 1700 för 2Gb för att anses vara prisvärt och 4Gb runt AMDs pris. Men tyvärr är det inte idag :/

Har skrivit det flera gånger, 4GB-versionen av 380 ser faktiskt riktigt bra ut. Har inte haft en stationär dator på väldigt många år här hemma, börjar bli lite sugen på att sätta ihop en "konsol-PC" i mini-ITX format. Där skulle definitivt 380 vara ett av förstahandsvalen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast spelar det någon roll om man kallar det "refresh" eller "rebrand" om målgruppen är relativt teknikintresserade och har hyfsad koll på vad som sitter på kortet (vilket jag inbillar mig att målgruppen för GPUer för >2k SEK är)? Har rätt ofta sett folk använda namnet "Rebrandeon 300-serie" om denna vända GPUer från AMD i engelskspråkiga teknikforum. Tvivlar på att sådant spelar någon roll i praktiken för vad som väljs, här ser man ju rätt ofta "the way it is meant to be paid" om Nvidia

Vad man kan notera är att Nvidia ändå började knapra åt sig andelar i samband med lanseringen av Maxwell (970/980), så det verkar i alla fall som många vill ha något som i alla fall upplevs som nytt och en signifikant förändring mot vad man hade innan. 970 verkar ju vara väldigt populär, ska man tro Steams HW-Survey så finns det många gånger fler 970 där än summan av alla R9 200-kort.

Fast rebrand i sig handlar ju om att ta samma produkt slänga på nytt namn och sälja på nytt. Mellan R9 200 och R9 300 så finns ju faktiskt fysisk skillnad även om den är väldigt liten.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast spelar det någon roll om man kallar det "refresh" eller "rebrand" om målgruppen är relativt teknikintresserade och har hyfsad koll på vad som sitter på kortet (vilket jag inbillar mig att målgruppen för GPUer för >2k SEK är)? Har rätt ofta sett folk använda namnet "Rebrandeon 300-serie" om denna vända GPUer från AMD i engelskspråkiga teknikforum. Tvivlar på att sådant spelar någon roll i praktiken för vad som väljs, här ser man ju rätt ofta "the way it is meant to be paid" om Nvidia

Vad man kan notera är att Nvidia ändå började knapra åt sig andelar i samband med lanseringen av Maxwell (970/980), så det verkar i alla fall som många vill ha något som i alla fall upplevs som nytt och en signifikant förändring mot vad man hade innan. 970 verkar ju vara väldigt populär, ska man tro Steams HW-Survey så finns det många gånger fler 970 där än summan av alla R9 200-kort.

ja det spela roll. för det första har dessa 2 ord olika betydelse.

Rebrand innebär att man ändra inget på själva hårdvaran och egentligen bara byta ut namnskylten

Refresh innebär att man har gjord ändringar och optimeringar på nåt man har redan haft innan.

så att använda dessa 2 ord som utbytbara är ju redan fel.

sen är det så att folket som gör det oftast använder rebrand som ett nedgraderande ord. t. ex. just AMD's grafikkort. Har inte hört direkt folk däremot kalla det för ett rebrand när Intel gör refresh versioner på sina CPU:er. nä, där är det snarare så att folket gillar refresh och springer ut och köpa som galningar fast prestansökningen känns inte så särskild mycket och hyllas istället till himlen över det "nya" produkten.

Och Steams HW-survey får man ju tar med en nypa salt. det går ju att avböja att vara med i det. så jag skulle inte lita på dem siffrorna 100% procent.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Va?!?! hahah HBM minnen? Så 5 år gamla saker plockar Nvidias moderna saker till samma pris?

Vad har minnena att göra med AMD's GPU? AMD tillverkar inte minnen, de köper de in och Hawaii är väl ändå en GPU arkitektur

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@stimpen: hehe ja det är helt galet. I varenda tråd så är det men köp 970 om du vill ha ett tyst och svalt kort... blir tokig på det då 390/x är precis lika tyst och svalt typ.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD inte gör en grafikdrivrutin till GNU/Linux. Om jag inte har missförstått så sitter det olika team ifrån AMD, det ena jobbar på den proprietära och den andra på den öppna. Varför inte slå ihop påsarna och lägg resurser på en drivrutin och hänga med Valves marknadsföring för Steam machines. Borde kunna få lite uppsving om dom hinner i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Trist men så är det.

Är ju inte bara AMDs fel men bara att se här på Sweclockers och på andra ställen så direkt om någon frågar efter nytt grafikkort osv så är folk där med Geforce kort även om de inte presterar bättre i alla upplösningar och oftast inte mer prisvärda.
Är som jag sagt förut att det blivit som någon status symbol att ha ett Nvidia grafikkort vilket är sorgligt.

Håller med om att AMD tyvärr marknadsför sig dåligt.

Komiskt att folk snackar om dåliga drivrutiner till AMD men bara se hur kassa Nvidias drivrutiner är och speciellt det senaste året men inte mycket snack där inte. Deras gameworks har ju inte varit någon större hit heller.

Hoppas det går bättre för AMD. Framtiden får utvisa vad som händer.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för AMD. Har alltid haft nvidia-kort sen första burken men köpte ett 290x då det var ett oslagbart pris & för att visa mitt stöd True story!

Synd om Nvidia får monopol.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Stackars AMD, stackars konsumenter.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad har minnena att göra med AMD's GPU? AMD tillverkar inte minnen, de köper de in och Hawaii är väl ändå en GPU arkitektur

AMD har utvecklat (tillsammans med SK Hynix och JEDEC) transposern som kommer att användas av nvidia likväl som AMD för att använda sig av HBM-minnen.

Du skrev att nvidia ligger 5 år före i utvecklingen och jag antar att det var det han syftade på.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Är det verkligen någon som är förvånad?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

ja det spela roll. för det första har dessa 2 ord olika betydelse.

Rebrand innebär att man ändra inget på själva hårdvaran och egentligen bara byta ut namnskylten

Refresh innebär att man har gjord ändringar och optimeringar på nåt man har redan haft innan.

så att använda dessa 2 ord som utbytbara är ju redan fel.

sen är det så att folket som gör det oftast använder rebrand som ett nedgraderande ord. t. ex. just AMD's grafikkort. Har inte hört direkt folk däremot kalla det för ett rebrand när Intel gör refresh versioner på sina CPU:er. nä, där är det snarare så att folket gillar refresh och springer ut och köpa som galningar fast prestansökningen känns inte så särskild mycket och hyllas istället till himlen över det "nya" produkten.

Och Steams HW-survey får man ju tar med en nypa salt. det går ju att avböja att vara med i det. så jag skulle inte lita på dem siffrorna 100% procent.

Är fullt införstådd på att orden har olika betydelse, det jag undrade var om det kan spela någon som helst roll var man kallar det eftersom det verkar som kundgruppen för mid/high-end GPUer är relativt teknikintresserade, att man köper ett löst grafikkort för att själv installera det lägger dessa kunder i en rätt smal grupp. Att man installerar själv verkar vara fallet då man ser att Nvidias försäljning är väldigt frikopplad från PC-försäljning.

Svårt att se hur en "refresh" kan vara så mycket bättre, tycker det också låter "more of the same". Nog för att det finns folk på SweC som uppgraderade från Haswell till Haswell-refresh, men det måste vara extremt få för det finns överhuvudtaget ingen rationell anledning att göra den uppgraderingen (om det inte är från typ i3 till i7 men då är inte "refresh" delen huvudnumret).

Känns inte heller som en slump att Nvidia börjar dra ifrån just i samband med 970/980-releasen. Är inte detta en vink om man den kundgruppen det handlar om vill ha något som upplevs nytt? Att det då knappt finns några Fury-kort på marknaden är då riktigt illa då det är den enda kategori som många upplever som "ny" denna vända.

Nog för att Steams HW-survey inte har millimeterprecision, dock krävs ju att R9 200 ägare av någon anledning avböjer att vara med i långt större utsträckning än 970 ägare för att det inte ska vara en relativt rättvis bild.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag förstår inte varför AMD inte gör en grafikdrivrutin till GNU/Linux. Om jag inte har missförstått så sitter det olika team ifrån AMD, det ena jobbar på den proprietära och den andra på den öppna. Varför inte slå ihop påsarna och lägg resurser på en drivrutin och hänga med Valves marknadsföring för Steam machines. Borde kunna få lite uppsving om dom hinner i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är på G, sök på "AMDGPU" för information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldViking:

AMD har utvecklat (tillsammans med SK Hynix och JEDEC) transposern som kommer att användas av nvidia likväl som AMD för att använda sig av HBM-minnen.

Du skrev att nvidia ligger 5 år före i utvecklingen och jag antar att det var det han syftade på.

Hur kunde du tro att han syftade på det när han skrev Hawaii specifikt och det var vad jag svarade på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast spelar det någon roll om man kallar det "refresh" eller "rebrand" om målgruppen är relativt teknikintresserade och har hyfsad koll på vad som sitter på kortet (vilket jag inbillar mig att målgruppen för GPUer för >2k SEK är)? Har rätt ofta sett folk använda namnet "Rebrandeon 300-serie" om denna vända GPUer från AMD i engelskspråkiga teknikforum. Tvivlar på att sådant spelar någon roll i praktiken för vad som väljs, här ser man ju rätt ofta "the way it is meant to be paid" om Nvidia

Vad man kan notera är att Nvidia ändå började knapra åt sig andelar i samband med lanseringen av Maxwell (970/980), så det verkar i alla fall som många vill ha något som i alla fall upplevs som nytt och en signifikant förändring mot vad man hade innan. 970 verkar ju vara väldigt populär, ska man tro Steams HW-Survey så finns det många gånger fler 970 där än summan av alla R9 200-kort.

Med en rebrand märker man bara om en befintlig produkt men i 390 fallet får man nog säga en refresh, för R9 390 verkar hamna prestandamässigt eller i en del fall något bättre än ett 290x.. Vad är då R9 390x rebrandad från? Refresh verkar det vara med 390 serien.

290 -> ?
290x -> 390
? -> 390x

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi har fått in massvis av bra tips och påpekanden om denna nyhet, men tyvärr är det många som glömmer att skriva sina kontaktuppgifter. Gör det, annars kan vi ju inte svara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur kunde du tro att han syftade på det när han skrev Hawaii specifikt och det var vad jag svarade på?

Glöm det. Gick inte tillräckligt långt tillbaka. -_-
För trött för att vara kvar i tråden gör nya tag imorgon istället.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit det flera gånger, 4GB-versionen av 380 ser faktiskt riktigt bra ut. Har inte haft en stationär dator på väldigt många år här hemma, börjar bli lite sugen på att sätta ihop en "konsol-PC" i mini-ITX format. Där skulle definitivt 380 vara ett av förstahandsvalen!

Köpte 380:an 4GB för 1990kr i Netonnet. Kan säga att jag är riktigt jävla nöjd över hur bra kortet presterar. Stod mellan 960 och 380:an och då prisskillnaden var ca 500-600 kr blev det ett solklart val.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilket grafikkort i 300 serien är 5 år gammalt? 2010 fanns det inte ens gcn kretsar ute.

Sorry, hade fel på 1 år, 2011 kom 7970.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, med de senaste fulerierna med rebranding så känns det inte särskilt ledsamt. I min enkla värld är det inget mindre än bedrägeri och vilseledande marknadsföring de pysslat med de senaste "generationerna". Vet inte hur stor påverkan det haft på just marknadsandelar men någonstans känns det rättvist iallafall.

Så det är AMD som står för vilseledande marknadsföring? 680>770? gtx 970? Nog kan jag se nackdelar med båda företagen men jag är inte religiös i mitt tänkande.

Varför säljer apple så bra? Marknadsföring
Vad skiljer mest mellan Nvidia och AMD? Marknadsföring

Visst har Nvidia varit lite bättre senaste året men skillnaden är att dom länge marknadsfört sig bättre. Så 970 svamlet med minne och crashande spel är bad luck. AMD gör bort sig är det självklart för det är ett skitbolag. 60/40 i marknadsandelar hade återspeglat produkterna, resten är marknadsföring och trogna fanboys.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag förstår inte varför AMD inte gör en grafikdrivrutin till GNU/Linux. Om jag inte har missförstått så sitter det olika team ifrån AMD, det ena jobbar på den proprietära och den andra på den öppna. Varför inte slå ihop påsarna och lägg resurser på en drivrutin och hänga med Valves marknadsföring för Steam machines. Borde kunna få lite uppsving om dom hinner i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer eftersom dom vurmar så mycket för open source lösningar så borde dom se till att det kom fram en bra linux driver också

Skrivet av Hymer:

@stimpen: hehe ja det är helt galet. I varenda tråd så är det men köp 970 om du vill ha ett tyst och svalt kort... blir tokig på det då 390/x är precis lika tyst och svalt typ.

Det är en sanning med modifikation. Kretsen i sig är slukar mer ström och bli varmare än nVidias motsvarighet men med rätt kylare så kan man hålla temperaturer och oljud i schack. Att det är en rebrand tycker jag inte spelar någon större roll eftersom det är en mycket kompetent GPU i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sorry, hade fel på 1 år, 2011 kom 7970.

så du erkänner att du bara hittat på eller?

för att 7970 var basen för R9 280x.

R9 380 är baserande på Tonga.

plus att ditt påstående syftade ju ändå på R9 290 och R9 390 eftersom du själv nämnde ju bland annat slänga på 8 GB VRAM.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sorry, hade fel på 1 år, 2011 kom 7970.

Precis och vilka 7970kort har släppts i 300 serien med lite högre frekvens och 8gig minne? Inga. Tahiti kretsen (79xx) är dessutom ersatt av tonga i 300 serien.
Man behöver ju inte sitta o hitta på och har man inte koll kan man ju alltid googla eller inte skriva.
Enligt samma logik är ju gtx 750 samma kort som ett titan x men de har höjt frekvensen och minnesmängden på titankortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sorry, hade fel på 1 år, 2011 kom 7970.

2 år*. Den 9:nde januari, 2012, släpptes Tahiti XT, den första GCN kretsen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_7000_Series

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Varför säljer apple så bra? Marknadsföring
Vad skiljer mest mellan Nvidia och AMD? Marknadsföring

Att ha drivrutiner som faktiskt funkar på "release day" till de senaste speleln är inte enbart marknadsföring.

Att ha SLI som funkar utan microstuttering är inte enbart marknadsföring.

Att hitta på och marknadsföra G-Sync innan AMD kom med freesync är inte enbart marknadsföring.

Att ha fläktlösningar som inte låtar som en dammsugare är inte enbart marknadsföring.

Du får nog omvärdera det där...

Permalänk
Medlem

Gav totalt 2800 för mina 7950s för ~2 år sedan.
De håller än idag i 1440p, kanske inte kan maxxa alla spel men måste man det?
Fick en rätt bra boost i Win10 i flera spel med

Inte hittat nå nya kort som egentligen är aktuella. kan få samma prestanda på 1 kort idag men punga ut 5-8 lök för samma prestanda känns lite sådär.....

Glöm inte att AMD har 100% Marknadsandelar på Konsollmarknaden.
Inte för att det drar in så mycket pengar men det säkrar iallafall att de inte försvinner om ett år eller två.

Brände både mitt 280 och mitt 460... Och går inte tillbaka till de gröna lager av ren princip tbh.
Gillar inte Apples Marknadsmodell och Nvidia apar ju efter så det är tragiskt, Sli Certifikat som gör att Mobo blir dyrare, G-sync som gör att Skärmen blir dyrare m.m. Så man kan inte bara räkna på priset för GPUN om man jämför, ett komplett Nvidiasystem slutar på en slant mer än motsvarande AMD.
O marknaden lär ju inte segreras mindre när Nvidia leder såpass o försöker pucha NVlink.
Kul o låsa sig till Nvidia då man köper Mobot, och Skärmen....
Drygt om byta om AMD mot allas förmodan skulle skrälla men det är väl baktanken...

Hur man frivilligt stöttar ett företag som lägger krokben för, och försöker i största möjliga mån låsa ut konkurrensen samt göra det svårt att byta förstår jag inte. Allt för o tjäna en handfull FPS man ändå inte märker av... Säger inte att AMD inte gjort samma sak i samma sits men vi får utgå från dagsläget.

Edit:
Dessutom gnäller folk över att AMD rebrandat en hel serie DX11 kort, när 16nm och DX12 står vi dörren. Känns ju som ett genialiskt drag att släppa en serie nya kretsar som är på utgång innan de landat, när man samtidigt blöder pengar och behöver lägga allt krut man kan på 16nm för att vara med i matchen 2016 o framåt. Ska de elda upp kretsarna de har kvar o se det som svinn eller? Det skadar ju inte o tänka längre än till näsan.. att 390x kostar som det gör är för att det presterar som konkurrentens kort i samma prisklass, dom lär ju inte sälja det för en 1000lapp mindre om de behöver pengar. >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Att ha drivrutiner som faktiskt funkar på "release day" till de senaste speleln är inte enbart marknadsföring.

Att ha SLI som funkar utan microstuttering är inte enbart marknadsföring.

Att hitta på och marknadsföra G-Sync innan AMD kom med freesync är inte enbart marknadsföring.

Att ha fläktlösningar som inte låtar som en dammsugare är inte enbart marknadsföring.

Du får nog omvärdera det där...

Okej så så SLI fungerar alltid bättre än Crossfire? Nvidia har kommit med nya saker med, likaså AMD. Drivrutiner som funkar till Release day?

Jag står fast vid att den största skillnaden mellan bolagen är marknadsföring och fanboys. Att jag får till svar att Nvidia är först med saker, alltid har bra drivrutiner, SLI äger och Nvidia är alltid tystare.. Känns lite point proven för mig

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.