Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Permalänk
Medlem

Så, det finns inga specifikationer på vad uppdateringarna innehåller, det är inte okej.

Men det jag undrar är, vad är det för något foliehattarna har att dölja i sina datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av jolu:

W10 har ändrat i MMCSS (Multimedia Class Scheduler Service) vilket kvaddat ganska många realtids Mediaapplikationer, i mitt fall Cubase. Det blir lite dropouts på ljud och liknande som jag inte hade tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du Cubase, eller ljudkortet?
Jag hade problem med min Focusrite Scarlett efter uppgraderingen till Win10, som fixades av en ny beta-version av drivrutinen.
Kan vara värt att kolla med tillverkaren av ditt ljudkort om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Men det jag undrar är, vad är det för något foliehattarna har att dölja i sina datorer?
Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet "om du inte har nåt att dölja..." är bara fånigt.
Självklart ska man ha insynsskydd i sin maskin och slippa all form av spioneri och läckage.

Permalänk
Medlem

Har de lyckats fixa söken som inte ens hittar genvägar på startmenyn än?

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och du är 100% säker på att MS inte samlar in uppgifter med Windows 7

Samma sak gäller explorer/chrome/firefox,Steam osv listan kan göras lång..Att undvika Windows 10 gör nog tyvärr ej dig helt anonym på nätet ..

verkligen inte, men med tanke på hur mycket skit man hört om windows 10, och sen hela grejen med smyguppdateringar. Jag får i alla fall känslan att det är betydligt mindre spioneri i windows 7 t.ex. än det kommer vara i windows 10, speciellt eftersom de blockar vissa spel i windows 10 och försöker styra vad du gör och hur du använder din PC.
Även om jag inte kommer göra de saker som inte går i windows 10, vill jag gärna ha möjligheten. Att hämma mina möjligheter att använda min PC ökar inte mitt intresse för ett nytt OS, snarare tvärt om.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

verkligen inte, men med tanke på hur mycket skit man hört om windows 10, och sen hela grejen med smyguppdateringar. Jag får i alla fall känslan att det är betydligt mindre spioneri i windows 7 t.ex. än det kommer vara i windows 10, speciellt eftersom de blockar vissa spel i windows 10 och försöker styra vad du gör och hur du använder din PC.
Även om jag inte kommer göra de saker som inte går i windows 10, vill jag gärna ha möjligheten. Att hämma mina möjligheter att använda min PC ökar inte mitt intresse för ett nytt OS, snarare tvärt om.

Inte märk av att någon styr över mitt PC användare..Låter som du överdriver en del

Vilka möjligheter hämnar dom för dig ??

Visst windows update i home suger.Lite bättre i pro

Sen att dom ska blocka äldre spel är pga säkerhetsrisken kopieringsskyddet utgav..Tyvärr en efterleva av alla kopierade spel

Övervakningen går enkelt att välja bort under installationen.

Som jag sa vill du undvika spioneri idag får du nog helt enkelt skippa allt som har med internet att göra..
Att undvika windows 10 är som en droppe i havet ibland all övervakning tyvärr.

Vad för känsla av att det är mindre spioneri i win 7 ??
Inte så att man märker av övervakningen i win 10 direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Grabbar har inte netflix HTML5 ?

Har haft det i inställningarna i webbversionen (men har försvunnit). kör silverlight tyvärr nu.

Skrivet av jolu:

W10 har ändrat i MMCSS (Multimedia Class Scheduler Service) vilket kvaddat ganska många realtids Mediaapplikationer, i mitt fall Cubase. Det blir lite dropouts på ljud och liknande som jag inte hade tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det påverkar även appar i store? Något man kan stänga av eller kan det bli fixat?

Skrivet av Elakekocken:

Så, det finns inga specifikationer på vad uppdateringarna innehåller, det är inte okej.

Men det jag undrar är, vad är det för något foliehattarna har att dölja i sina datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar inte om vad man har att dölja. Se bara tidigare Ryssland och Tyskland, drabbade även dom som inte hade något att dölja.

Skrivet av fermia:

Inte märk av att någon styr över mitt PC användare..Låter som du överdriver en del

Vilka möjligheter hämnar dom för dig ??

Visst windows update i home suger.Lite bättre i pro

Sen att dom ska blocka äldre spel är pga säkerhetsrisken kopieringsskyddet utgav..Tyvärr en efterleva av alla kopierade spel

Övervakningen går enkelt att välja bort under installationen.

Som jag sa vill du undvika spioneri idag får du nog helt enkelt skippa allt som har med internet att göra..
Att undvika windows 10 är som en droppe i havet ibland all övervakning tyvärr.

Vad för känsla av att det är mindre spioneri i win 7 ??
Inte så att man märker av övervakningen i win 10 direkt

Det är hela poängen av övervakning och även virus. Upptäcker du detta så är ju övervakningen meningslös.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vanlighalsning:

Funderar på om orsaken kan vara att när säkerhetsproblem upptäcks vill de drabbade företagen få en tid på sig att täppa till dessa INNAN säkerhetsproblemet publiceras. Vilket då innebär att de inte kan gå ut med vad som fixats.

Det är ju så det normalt hanteras när "white-hat hackers" upptäckt säkerhetsluckor. De meddelar företagen först, och avvaktar sedan med att publicera sina resultat, just för att ge användarna möjlighet att få sina system patchade innan "the bad guys" ("black-hat hackers") hinner utnyttja luckorna.

Men om det handlar om andra "finesser" (NSA-verktyg eller M$'s monetära skäl), så är det såklart inte bra.

Problemet här, tycker jag, är att vi ännu inte vet vad skälet till hemlighetsmakeriet är, samtidigt som en uppsjö med FUD:ers trots detta bräker ut sina gissningar och domedagsprofetior på forumen som om de vore sanningar.

Om patchen lagar en säkerhetsbug så kan man säga det. Även om man kanske inte ger ut alla detaljer. Även så, så vet vi att USA har lagar som tvingar företag att spionera på sina användare och de får inte berätta om det. Så sannolikheten är bra mycket större att det handlar om övervakning (antingen NSA eller reklam eller både och) än något annat. Komihåg att MS har aktivt hjälpt NSA med både Skype och hotmail (vad vi vet säkert). onedrive och disk krypteringen är nästan garanterat också i deras händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Så, det finns inga specifikationer på vad uppdateringarna innehåller, det är inte okej.

Men det jag undrar är, vad är det för något foliehattarna har att dölja i sina datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar absolut ingen roll vad du har på din dator. Ett funktionerande samhälle kräver att folk har sitt privatliv och kan diskutera och tänka utan att oroa sig om staten övervakar allt. Vi vet redan att diverse övervakningar leder till självcensur och hemlighållande. För att inte tala om att det går alltid hitta något skumt och dra det ur kontext om det behövs.

1984 var varning och inte manual!

Permalänk

Men herregud, det är väl nå alldaglig säkerhets-uppdatering. Inget att göra några rubriker över.

Blev nästan lika irriterad som Aftonbladets hutlösa förstoring av Spotify's nya användaravtal. Det är det värsta jag sett på länge.

Permalänk
Inaktiv

@Bjoernsss: antar du arbetar för microsoft hehe

Permalänk

Såklart jag gör!!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Funderade först vad nyhetsvärdet var (när man vet redan att Home tvingas på uppdateringar).

Var vist något annat, fick uppdatering i går, kan det vara denna tro?

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

Samma här och har fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering till vår Samsung Galaxy s4 mini för nån vecka sedan, gött, en fix för stagefright, certifigate, etc, kunde man tro, men ändå, ingen info alls.

Dessutom är uppdateringar till mobilen ofta irreversibla, typ samsung Knox låser telefonen mot root eller läsa sd-kort, osv.

OSX/Ios är ungefär likadant, halvdan eller ingen info om uppdateringar, och backa OS går inte alltid eller endast kortare tid.

Så ja, dåligt att MS blivit sämre, men konkurrenterna är inte heller bra. Och det kanske Sven e Banan inte vet varpå artikeln i Expressen missförstås.

På det stora hela är nog Windows 7 "säkrare", men Win 10 är inte den store Satan och Win 7 en ängel. För total kontroll får man nog köra någon Linux, alternativt icke nätverka burken externt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Uppgradera till W10 och blev positivt överraskad först. Körde med det 2 dagar sen var W7 tillbaks på disken igen.
Det är något med det jävla OSet som känns jävligt påfluget eller hur man skall förklara det, fick ingen bra känsla. Svårt att beskriva.
Väntar med att uppdatera till alla drivisar är stabila och eventuellt mer djupdykt info kommer upp till ytan angående OSet.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Samma här och har fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man tro denna så hör det ihop med MMCSS, får hoppas även på lösning. Men osäker för jag vet inte om Netflix appen räknas som mediaspelare.

Skrivet av jolu:

W10 har ändrat i MMCSS (Multimedia Class Scheduler Service) vilket kvaddat ganska många realtids Mediaapplikationer, i mitt fall Cubase. Det blir lite dropouts på ljud och liknande som jag inte hade tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det spelar absolut ingen roll vad du har på din dator. Ett funktionerande samhälle kräver att folk har sitt privatliv och kan diskutera och tänka utan att oroa sig om staten övervakar allt. Vi vet redan att diverse övervakningar leder till självcensur och hemlighållande. För att inte tala om att det går alltid hitta något skumt och dra det ur kontext om det behövs.

1984 var varning och inte manual!

Men bosätt dig på en ö då för guds skull så övervakningssamhället inte når dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Inte ljudkort

Skrivet av vanlighalsning:

Menar du Cubase, eller ljudkortet?
Jag hade problem med min Focusrite Scarlett efter uppgraderingen till Win10, som fixades av en ny beta-version av drivrutinen.
Kan vara värt att kolla med tillverkaren av ditt ljudkort om du inte redan gjort det.

Det gäller Cubase, oavsett ljudkort. Strindberg rekommenderar just nu ingen att uppgradera. Jag tror det kan påverka alla mediaapplikationer som arbetar nära hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Inte bara mediespelare

Skrivet av Broken-arrow:

Ska man tro denna så hör det ihop med MMCSS, får hoppas även på lösning. Men osäker för jag vet inte om Netflix appen räknas som mediaspelare.

Jag tror det kan påverka alla mediaapplikationer som arbetar nära hårdvaran. Mediaspelare var bara ett exempel. Typ realtidsapplikationer, streaming, codecs och liknande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Men bosätt dig på en ö då för guds skull så övervakningssamhället inte når dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte satt och lekte med mobilen under lektioner skulle du veta att varje gång man byggde övervakningssamhälle så gick det käpprätt åt helvete. Så antingen lär dig lite historia eller skaffa lite ryggrad och slutta jobba för FRA.

Permalänk
Skrivet av jolu:

Det gäller Cubase, oavsett ljudkort. Strindberg rekommenderar just nu ingen att uppgradera. Jag tror det kan påverka alla mediaapplikationer som arbetar nära hårdvaran.

Som vanligt då, Stenberget rör sig som vanligt inte snabbast.
Jag har inte ens försökt installera min Cubase 8 efter uppgraderingen till Win10.

Min Ableton Live är dock installerad, och så här långt fungerar det fint på Win10.

Permalänk
Skrivet av jolu:

Jag tror det kan påverka alla mediaapplikationer som arbetar nära hårdvaran. Mediaspelare var bara ett exempel. Typ realtidsapplikationer, streaming, codecs och liknande

Så får vänta på en fix med andra ord, om det ens fixas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Som et appropos til hva jeg skrev før her et sted: jeg hører i en youtube video at Whitfield Diffie påpeker at man som bruker ikke ønsker at programvaren man har installert skal oppdateres automatisk med nye funksjoner sånn uten videre, slik at man da jo ikke har noen kontroll over sikkerheten i programvaren man har installert.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade då jag hade ett mysko fel i flera veckor, som fick datorn att boota om. (Så hastigt att den inte han skriva någon dump)
Tänkte att om det är någon drivrutin som spökar så lär det försvinna med ett nytt OS. Samtidigt pingade WinX till att den var redo. Så jag körde. Problemen kvarstod dock, tills jag investerade i en ny nätdel.
(Jag mistänkte den ganska tidigt, men då en ny kostar 1200kr tänkte jag inte springa o börja handla innan jag var så säker man kan bli.)

Nu när datorn tuggar på som den skall, är jag mycket kritisk till en del beteenden hos WinX. Och det som stör mej mest, är att när jag stänger av, så släcks skärmarna, men datorn (Jag har LEDs i den och ser när den faktiskt stängs av.) fortsätter att tugga i 10 minuter ibland.
Man undrar vad den gör i tio minuter efter jag sagt STOP?
Jag tycker inte man behöver vara specielt paranoid för att börja ana att nått är åt helvete.
(Jag håller inne power knappen i fyra sekunder tills datorn slocknar. Skiter i om det ställer till med nått.)
Windows 7 gjorde det ibland, men då stod det åtminstånde på skärmen "Stäng inte av, datorn uppgraderas". Vad den gjorde, viste man inte förän efteråt. Men denna aroganta stil med att inget alls säga..?

Jag hittade ett ställe i instälningar, där man kan välja att återgå till sitt gamla OS. I mitt fall Win7 ultimate. Och det lutar starkt åt att jag går tillbaka. Den här "storebror ser dej" grejen har gått lite för långt.
Jag valde ändå anpassad installation och stängde av ALLT som gick att stänga av, jag skiter i Cortana o allt annat som kräver att MS skall spionera ännu mera på mej. Jag har också läst diverse forum, gjort lite register hack, stängt av tjänster manuellt osv. Jag känner mej inte säkrare för det.

MS kunde skött det mycket snyggare! De kunde gjort det mesta av vad de gör och vi kunde varit nöjda. Men de valde att ta genvägarna hos kunderna. Skit i vad kunden tycker..
Så jag går tillbaka till mitt Win7 och håller mej till den tills något bätre kommer, eller tills jag måste byta för att det inte fungerar längre.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Men spel etc, dem installerar ni utan en enda tanke på vad de potentiellt skulle kunna innehålla?
Dessutom har ni ingen aning om vad Windows 7 innehåller från grund heller..

Tycker de flesta argument i den här tråden är larvigt konspiratoriska.

Fast jag vill ändå inte installera uppdates jag inte vet vad gör, det kvittar vilket OS jag har.
Ska stå klart vad updaten gör, något annat är bara korkat i min mening.

W7 har jag enklare kontroll över vad för services som körs dessutom. Tar mig rejält med tid vid varje Fresh W10 install då jag stänger av och blockerar säkert 100 saker i firewall. (Stänger av alla schedulers, tasks, services till alla program som jag kan alltid, disablar allt jag kan och blockerar det mesta för att kunna få åtkomst)
Och nej, för mig handlar det inte om NSA direkt, utan mer att jag inte vill ha massa värdelösa services som körs. Sen gillar jag dock inte att allt skräp är default på, som Wupdate share osv.

Utan Gpedit hade jag aldrig rört W10 dock, den saken är säker.

Permalänk
Medlem

slappna av innan ni spräcker en ådra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ny backdoor till NSA.

och vad har man av vikt att dölja då

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Jag tycker det hela i kärnpunkt handlar om inte godta vad som helst.

Genom att installera W10 "gratis" så gör man ju i princip det.

Sedan kanske det inte spelar någon roll vilket OS man kör. Alla MS operativsystem är mer eller mindre övervakade.

Men det blir bara värre och värre. Gör t ex en sökning i registret på Telemetry...

Men man kan alltid göra det hela lite krångligare, svårare och omständligare.

Min åsikt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Men det jag undrar är, vad är det för något foliehattarna har att dölja i sina datorer?

Vad har Microsoft att dölja? Det borde du rimligtvis fråga istället, eftersom uppdateringsinnehållet är hemligt. Du kan ju inte vända på vem det är som sysslar med suspekt verksamhet. Du låser förmodligen ytterdörren för att skydda dig, din familj och din egendom mot eventuella skurkar. Om någon skulle föreslå att det är suspekt att du låser dörren och att du har något att dölja i ditt hem, skulle du förmodligen tycka att den personen är oärlig och/eller dum i huvudet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Alltså är man så ängslig ska man nog inte ha en pc överhuvud taget. Block och penna kanske är bättre

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300