är ett ljudkort till datorn en bra grej?

Permalänk
Medlem

är ett ljudkort till datorn en bra grej?

Hej, syftar främst på ljudkort utöver det som sitter i moderkortet, är det en bra grej att ha sett till upplevelsen i t ex spel? hur känner ni som köpt ljudkort? bra att ha eller kunde skippat?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag kör inte själv med ett externt ljudkort men funderar precis som du att skaffa ett. Alla som har och använder ett externt ljudkort säger oftast att det är enorm skillnad. Medans vissa inte hör någon skillnad alls. Såklart så är det ju relativt vad man tycker och priset på ljudkortet är säkert också en väldigt avgörande faktor.

Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du har för lurar & vad för ljudkrets du har på moderkortet.
Själv märkte jag ingen skillnad alls med mina Sennheiser PC360 i moderkortet vs ljudkortet (Xonar DG). Märkte dock en miondre skillnad i basen när jag använda dem i min DAC dock (Fiio E10K). Basen blev "mjukare" och mindre "påtvingad" om du förstår vad jag menar, vilket är positivt.

Med mina Philips Fidelio X2 och Beyerdynamic DT990 så märker jag absolut en skillnad mellan daccen och moderkortet. Svårt för mig att förklara hur då jag knappt vet vilka termer man beskriver ljud med, men positivt är det iallafall.

Om du är "seriös" med ljud, köp ett kort eller en DAC/AMP. Annars har du förmodligen inget behov.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

De lite finare modellerna i moderna moderkortsserier har ofta ganska bra ljudkretsar. Det inbyggda ljudkortet i mitt Gigabyte Z97MX-Gaming 5 är bättre än min Nuforce uDAC, t ex.

Om du inte är säker på att du behöver ett bättre ljudkort är chansen ganska liten att det är värt att lägga pengar på istället för t ex ett fetare grafikkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju helt på hur du kombinerar delar, generellt så är det nog inget att lägga pengar på om du är spelare, då är det för det mesta bättre med en dac/hörlursfölrstärkare än ett dedikerat ljudkort, ljudkort påverkar inte heller särskilt mycket (om något) om du matar ut ljudet digitalt tex till en hembiomaskin, men ska du ha bra analoga ingångar så kan ett ljudkort göra stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

De lite finare modellerna i moderna moderkortsserier har ofta ganska bra ljudkretsar. Det inbyggda ljudkortet i mitt Gigabyte Z97MX-Gaming 5 är bättre än min Nuforce uDAC, t ex.

Om du inte är säker på att du behöver ett bättre ljudkort är chansen ganska liten att det är värt att lägga pengar på istället för t ex ett fetare grafikkort.

Precis som han säger.

När jag byte till mitt Z97-A från ett Asus M5 A97 R2:0 så märkte jag väldigt mycket skillnad. Fick speciellt höra från kompisar i Skype hur min mic inte alls brusade lika mycket längre. Hurvida bruset hängde ihop med själva ljudkortet i sig vet jag inte. Men en förbättring blev det helt klart.

Permalänk
Medlem

Det beror ju också på hur man kopplar. Rätta mig om jag har fel men kör man digitalt från datorn till t.ex. en förstärkare eller TV via optisk kabel eller HDMI så spelar ju inte datorns ljudkort någon roll.
Samma sak om man kör hörlurar via USB. Visst kan olika ljudkort (integrerade och diskreta) ha olika funktioner som man vill åt, men det är konverteringen från digitalt till analogt som "är svår" och där bättre grejer kan göra skillnad.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Det beror ju också på hur man kopplar. Rätta mig om jag har fel men kör man digitalt från datorn till t.ex. en förstärkare eller TV via optisk kabel eller HDMI så spelar ju inte datorns ljudkort någon roll.
Samma sak om man kör hörlurar via USB. Visst kan olika ljudkort (integrerade och diskreta) ha olika funktioner som man vill åt, men det är konverteringen från digitalt till analogt som "är svår" och där bättre grejer kan göra skillnad.

Det stämmer bra. D/A-konverteringen (digital -> analog) är en av de viktigaste faktorerna. Om man kör digitalt ut ur datorn så påverkar ljudkortet inte ljudkvaliteten alls, inte ens teoretiskt.

Permalänk
Medlem

Hmm hörlurarna astro a40 plus mixamp har ju optisk in om jag inte missminner mig, något bra då om jag förstått tråden rätt?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

Hmm hörlurarna astro a40 plus mixamp har ju optisk in om jag inte missminner mig, något bra då om jag förstått tråden rätt?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har ett dåligt eller mediokert ljudkort så är det antagligen något bra, ja. När du kopplar optiskt till mixamp så är det alltså den som sköter D/A-omvandlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Hej, syftar främst på ljudkort utöver det som sitter i moderkortet, är det en bra grej att ha sett till upplevelsen i t ex spel? hur känner ni som köpt ljudkort? bra att ha eller kunde skippat?

Jag är ingen ljudmänniska what so ever. Tänkte att det kan inte skilja ngt speciellt gällande datorer.

Var bara av en slump jag köpte ett moderkort (gigabyte g1.sniper z87) med grymt bra creative core ngt ljudkrets med förstärkt utgång med eget litet förstärkningschip etc som man kan byta om man har ngt favoritchip med viss ljudbild etc.

Iaf jag köpte mobot av andra anledningar, men wow vilket skillnad det var i ljud jämfört med realtek skräpet jag typ alltid kört med hittills då det sitter på 99% av alla mobos.

Då verkligen märkte jag vilket skit realtek är och så mycket bättre det finns. Och micen funkar helt perfekt, inga störningar, ljudläckage, för låg volym eller ngt. Grymt nöjd är jag och kommer i framtiden i största möjliga mån undvika mobos med realtek.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flancen:

Hej, syftar främst på ljudkort utöver det som sitter i moderkortet, är det en bra grej att ha sett till upplevelsen i t ex spel? hur känner ni som köpt ljudkort? bra att ha eller kunde skippat?

Enorm skillnad på pisschippet på moderkortet och ett schyst kort, som ZxR eller STX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Grymt nöjd är jag och kommer i framtiden i största möjliga mån undvika mobos med realtek.

Bättre att ha ett dedikerat ljudkort, så behöver man inte ta hänsyn till vad det sitter på mobot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Med risk för återupprepning. sitter du på bra hörlurar/högtalare med analog anslutning (dvs inte usb) så kan det vara värt det. Vad som anses tillräckligt "bra" känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att avgöra men skulle tippa på att om du sitter på lurar för under 1000kr så duger det integrerade ljudet bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har haft Soundblaster ljudkort sedan x-fi serien och skulle inte byta till tillbaka moderkortet ljudkort, tycker det är helt klart värt en investering.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag märkte helt sjukt stor skillnad i båda hörlurar och högtalare.

Permalänk

Jag skulle säga att ett internt ljudkort är meningslöst om man har ett någorlunda modernt moderkort.

Det som kan behövas är en bättre krets för att driva hörlurar. Men då skulle jag satsa på ett externt ljudkort istället för att komma undan alla störningar som kan uppkomma i en datorlåda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Köpte Asus Xonar Essence STX och märkte helt sjuk skillnad, den är kanske lite över din budget dock men jag tycker det är helt klart värt det och kommer inte gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ljudkort för 1500-2000 skulle jag kunna tänka mig, kmr ju inte kassera vid varje datoruppgradering lixom ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP