Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

Permalänk
Medlem

Hej, går i tankarna att beställa en Chuwi Vi10 och hade idén att kanske använda den som htpc om man skulle bli trött på den eller vill skaffa sig något häftligare lägre fram, så jag har några frågor som Vi10 ägarna kanske kan svara på?

1. Ger HDMI ut 1080p?

2. Om man har strömsnöret inkopplat laddar den mer än vad som gå åt vid användande?

3. Räcker de 16GB per operativsystem till "normalanvändning" och hur reagerar Windows om man skulle installera något på ett minneskort?

4. Hur väl fungerar den med en stylus för att rita enklare diagram och skriva kommentarer?

5. Finns det någon möjlighet att ändra storleken mellan Android och Windows partitionerna?

Tacksam för alla svar ni kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Hej, går i tankarna att beställa en Chuwi Vi10 och hade idén att kanske använda den som htpc om man skulle bli trött på den eller vill skaffa sig något häftligare lägre fram, så jag har några frågor som Vi10 ägarna kanske kan svara på?

1. Ger HDMI ut 1080p?

2. Om man har strömsnöret inkopplat laddar den mer än vad som gå åt vid användande?

3. Räcker de 16GB per operativsystem till "normalanvändning" och hur reagerar Windows om man skulle installera något på ett minneskort?

4. Hur väl fungerar den med en stylus för att rita enklare diagram och skriva kommentarer?

5. Finns det någon möjlighet att ändra storleken mellan Android och Windows partitionerna?

Tacksam för alla svar ni kan ge.

1. Hdmi ger ut i 1080p i både Android och Windows

2. Min upplevelse är att om man har strömsladden i under användning så laddar den något snabbare än vad den förbrukar, men om man har tangentbordet ikopplat så drar den mer än vad den laddar, även när skärmen är avstängd.

3. Det är ca 10.5gb ledigt i Windows och ca 4.5gb ledigt i Android. Jag har installerat alla mina Steamspel på mitt 64gb microsd och det har fungerat perfekt. Det är precis som en andra hårddisk.

4. Stylus fungerar som det brukar på surfplattor enligt min erfarenhet. Jag har dock inte ritat eller antecknat något, utan bara surfat med den.

5. Jag vet inte, men vad många gör, (inklusive mig själv snart när jag ska installera Windows 10), är att helt enkelt ta bort Android helt och göra plattan till en fulländad Windowsplatta. När jag köpte plattan tänkte jag att det kunde vara användbart med båda systemen, men nu kan jag faktiskt inte komma på en enda anledning till varför jag skulle välja Android före Windows..

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan använda windowslicensen från surfplatta till en stationär dator? Eller funkar den bara på surfplattor/den specifika plattan den var installerad på?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Har länge varit sugen på en surfplatta men har egentligen inget behov utav av den. Har dock ändå bestämt mig för att införskaffa en lite billigare platta och tänkte då genast på kinaplattor.

Vill ha en platta med windows för under 1500, vad har ni för rekommendationer? Är inte alls insatt i det här ämnet så kommer lita blint på det ni föreslår

Permalänk
Medlem

@ Tokas, tack för svaren

Har en följdfråga på detta.

Skrivet av Tokas:

2. Min upplevelse är att om man har strömsladden i under användning så laddar den något snabbare än vad den förbrukar, men om man har tangentbordet ikopplat så drar den mer än vad den laddar, även när skärmen är avstängd.

Är det ett trådat eller otrådat tangentbord eller av denna typen? Skulle det kunna vara laddaren, kanske en liten 850mA, som begränsar eller drar plattan så mycket med tangentbordet anslutet?

BTW hur väl upplever du att 2GB ram räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

@ Tokas, tack för svaren

Har en följdfråga på detta.
Är det ett trådat eller otrådat tangentbord eller av denna typen? Skulle det kunna vara laddaren, kanske en liten 850mA, som begränsar eller drar plattan så mycket med tangentbordet anslutet?

BTW hur väl upplever du att 2GB ram räcker till?

Jag tror att det är exakt det tangentbordet som du länkar till. Det är i alla det officiella tangentbordet till plattan som följde med i mitt köp och det dockas med hjälp av magneter. Om jag förstått det rätt så är det ett litet batteri i tangentbordet som suger åt sig ström. På bilden ser det inte ut som att tangentbordet har musknappar, men det har det.

Att plattan har 2gb ram är nog plattans största nackdel, men jag stör mig faktiskt inte så mycket på det. Det "flyter" inte direkt, men det går framåt som det ska. Jag betalade totalt strax under 1600kr inklusive tangentbord och frakt, och med tanke på vad man får för dom pengarna så har jag väldigt svårt klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tänkte rapportera att win10 funkar prima på Yogan, enda man ska se upp med är lenovo smartswitch, detta lär uppgraderas annars laggar ui't ihjäl sig. Dom har uppgraderat de flesta drivarna också så hitintills funkar allt som det ska. Bluetooth funkar faktiskt bättre än det gjorde i win8.1.

Här finns nya drivare till 1051 modellen (Yoga 2 10")

Edit: Glömde tala om att man sparar ungefär 10GB utrymme med win10 på denna plattan, extra partitionen tas bort & win i sig är betydligt mindre

Tack för länken! Körde in alla uppdateringar på min och den nya versionen av Smartswitch gjorde att den blev betydligt trevligare att använda, har sen tidigare också en Toshiba Encore gen1 som kännts rappare med Windows 10, tänkte att lagget på Yogan berodde på den högre upplösningen på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är också intresserad av en kina platta. Har tittat på Teclast x98 air men även den nyare x98 pro. Någon som har beställt en x98 pro eller vet billigaste stället att beställa den? Vet någon om man får en äkta Windows lisence även om den är större än 8 tum?

Permalänk

Tjena! Har spanat på Cube i7 11.6", vet någon var den är billigast? Hittade den på Banggood för 439 USD, men den kanske är ännu billigare på en annan site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetkyckling:

Tjena! Har spanat på Cube i7 11.6", vet någon var den är billigast? Hittade den på Banggood för 439 USD, men den kanske är ännu billigare på en annan site

Tror det ligger runt den prislappen, men skulle säg att banggood är bäst ändå för där får du äkta windows istället för crackat som jag fick, och då beställde jag direkt från Cube :/

Men kan rekommendera den för spelar cs och gör allt på den nu för tiden
Såg nu att du menade den vanliga Cube i7, jag har i7 Stylus, men det är ju typ samma

Permalänk
Medlem

Om man beställer Teclast X98 Pro från Banggood och vilket fraktsätt har bäst chans slippa igenom tullen?
http://www.banggood.com/Teclast-X98-Pro-WIFI-Intel-Z8500-Quad-Core-2_24GHz-9_7-Inch-Win10-Tablet-p-990292.html

Vad är expedited Shipping för metod?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om man beställer Teclast X98 Pro från Banggood och vilket fraktsätt har bäst chans slippa igenom tullen?
http://www.banggood.com/Teclast-X98-Pro-WIFI-Intel-Z8500-Quad-Core-2_24GHz-9_7-Inch-Win10-Tablet-p-990292.html

Vad är expedited Shipping för metod?

tror inte det spelar någon roll, har handlat diverse prylar åtminstone 10 ggr där värdet varit stort nog för att egentligen förtullas. har aldrig åkt på nåt

nu senast när jag köpte en Chuwi HI8 förra månaden stod det till och med "value 25 USD" på etiketten utan att jag bett om något.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Tänkte rapportera att win10 funkar prima på Yogan, enda man ska se upp med är lenovo smartswitch, detta lär uppgraderas annars laggar ui't ihjäl sig. Dom har uppgraderat de flesta drivarna också så hitintills funkar allt som det ska. Bluetooth funkar faktiskt bättre än det gjorde i win8.1.

Här finns nya drivare till 1051 modellen (Yoga 2 10")

Edit: Glömde tala om att man sparar ungefär 10GB utrymme med win10 på denna plattan, extra partitionen tas bort & win i sig är betydligt mindre

Fungerar tyvärr inte lika bra på första Yoga. Tangentbordet tror ofta att Yogan körs hopvikt och fungerar då inte. Sömnlöst med Windows 8.1 men med 10 får jag problem.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med win 10 på kina-plattor. Kan man göra allt som Windows 10 på en "vanlig" dator kan göra?
Och då menar jag inte prestanda-mässigt, utan mer sånt som att köra Java, .net fraework och såna saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Hur funkar det med win 10 på kina-plattor. Kan man göra allt som Windows 10 på en "vanlig" dator kan göra?
Och då menar jag inte prestanda-mässigt, utan mer sånt som att köra Java, .net fraework och såna saker.

Jo det fungerar men med Windows 10 kan det bli så här om plattan inte har det vid leverans.
#15572278

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ja ok. Tur för mig har den här windows 10 vid leverans. Har kikat på denna, vad tror ni om den? http://techtablets.com/2015/08/teclast-x2-pro-a-11-6-core-m-d...

Permalänk
Medlem

Lite OT men kör en Acer Iconia W4 och är ruskigt nöjd med den. Windows 8.1 som nu är uppdaterat till 10.
W4;ans lillebror W1 säljs just nu på electroworld för en tusing, är nog rätt svårslaget (har dock bara 1gb internminne istälet för W4;ans 2gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Lite OT men kör en Acer Iconia W4 och är ruskigt nöjd med den. Windows 8.1 som nu är uppdaterat till 10.
W4;ans lillebror W1 säljs just nu på electroworld för en tusing, är nog rätt svårslaget (har dock bara 1gb internminne istälet för W4;ans 2gb)

svårslaget hos svenska återförsäljare kanske, men du kan få betydligt mer platta för pengarna från kina

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@htbtoma:

Jo absolut, men ibland är det bra att man kan skicka tillbaka saken inom Sverige om den strular. Och kan man undvika onödiga transporter så är det ju bra.
Men det finns ju mkt mer att välja på utomlands helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Fungerar tyvärr inte lika bra på första Yoga. Tangentbordet tror ofta att Yogan körs hopvikt och fungerar då inte. Sömnlöst med Windows 8.1 men med 10 får jag problem.

Vilken hårdvara är det egentligen du menar? Alltså vad heter plattan mer specifikt? Yoga tablet 2 10" heter 1051F, det står under kickstand på en klisterlapp. Om det är en annan version ska du inte köra de drivare jag länkade till.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Finns det någon kinaplatta runt 13"? Behöver en ny laptop till skolan, tänkte att detta kunde vara nåt! 10" är tyvärr aningen för litet, speciellt om det är 1080p. Annars undrar jag vilken som är den bästa plattan med Windows med 11.6" skärm?

Denna verkar väl rätt okej?: http://www.aliexpress.com/item/8-PiPO-Work-W2-Windows-Tablet-...
Dock verkar han inte ta in fler 128gb, däremot hittade jag en annan som sålde 128gb men det blir ca 200kr, känns det legit?:
http://www.aliexpress.com/item/Original-11-6-Teclast-X2-pro-S...

Skrivet av reverend benny:

@htbtoma:

Jo absolut, men ibland är det bra att man kan skicka tillbaka saken inom Sverige om den strular. Och kan man undvika onödiga transporter så är det ju bra.
Men det finns ju mkt mer att välja på utomlands helt klart.

Fast din platta du köper i Sverige har ju redan skickats från Kina. ^^

Permalänk
Medlem

Yay, min Chuwi Vi8 höll knappt en månad
Nu varken laddar den eller bootar, någon som råkat ut för detta?
Återvinningsstationen nästa kanske?

Permalänk
Avstängd

@SteFFoo: Min håller ännu och köpte innan TS skapade tråden. Toutchen fungerar på min efter uppgradering till Windows 10. Enda aber är att jag var tvungen att ta bort Windows old för att få lite plats på "hårddisken" så går inte ångra sig och backa nu.

Tror att du får en ny om du skickar tillbaka plattan?

Permalänk
Medlem

@kskolle: Det går säkert men känns knappt lönt för en 700-kr platta. Otur helt enkelt

Permalänk

Är på jakt efter en Kina platta med Windows, 4 gb Ram, Upplösning HD eller bättre och GPS. Tycker mig ha tittat på många av platorna som nämns här men det faller oftast på saknad av GPS. Någon som sitter på någon bra ide/platta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagerholm:

Är på jakt efter en Kina platta med Windows, 4 gb Ram, Upplösning HD eller bättre och GPS. Tycker mig ha tittat på många av platorna som nämns här men det faller oftast på saknad av GPS. Någon som sitter på någon bra ide/platta.

Nej, tyvärr, tycker mig följa marknaden relativt noga, och har inte hört om någon kinesisk 4 Gb platta med GPS (Cherry trail eller Broadwell Core M).
Sen skulle jag faktiskt avakta lite med att köpa en 4 Gb platta från Kina. Killen på techtablets.com har testat två varianter, X98 Pro och Onda v919 Core M. X98 Pro fick ganska dåligt betyg för att den har så stora problem med värme och throttling och Ondan brydde han sig inte ens om att göra en vettig recension på för att den hade så många problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nej, tyvärr, tycker mig följa marknaden relativt noga, och har inte hört om någon kinesisk 4 Gb platta med GPS (Cherry trail eller Broadwell Core M).
Sen skulle jag faktiskt avakta lite med att köpa en 4 Gb platta från Kina. Killen på techtablets.com har testat två varianter, X98 Pro och Onda v919 Core M. X98 Pro fick ganska dåligt betyg för att den har så stora problem med värme och throttling och Ondan brydde han sig inte ens om att göra en vettig recension på för att den hade så många problem.

Jag letar efter något att ersätta min laptop med och tänkte en billig kinaplatta borde göra jobbet. Det finns ju lite plattor med 4gb och Core M 5Y10C, är dessa något att satsa på?

Och hur är det med tullavgift?

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Nej, tyvärr, tycker mig följa marknaden relativt noga, och har inte hört om någon kinesisk 4 Gb platta med GPS (Cherry trail eller Broadwell Core M).
Sen skulle jag faktiskt avakta lite med att köpa en 4 Gb platta från Kina. Killen på techtablets.com har testat två varianter, X98 Pro och Onda v919 Core M. X98 Pro fick ganska dåligt betyg för att den har så stora problem med värme och throttling och Ondan brydde han sig inte ens om att göra en vettig recension på för att den hade så många problem.

Vid närmare studie av testen x98 pro platan så skriver han att GPS ska finnas i 3G/4G modellen som ska komma senare, då kanske dom även har löst värme problemen. Det blir att avakta lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag letar efter något att ersätta min laptop med och tänkte en billig kinaplatta borde göra jobbet. Det finns ju lite plattor med 4gb och Core M 5Y10C, är dessa något att satsa på?

Och hur är det med tullavgift?

har du otur åker du på tull men jag har handlat från kina många gånger och aldrig behövt tulla på något, vissa återförsäljare skriver på paketet att varuvärdet är tex 25 dollar även om du köpt en platta för 400 dollar.

vissa skriver ingenting och det slinker igenom ändå, beror nog dels på tur och dels på storleken på paketen skulle jag tro.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

har du otur åker du på tull men jag har handlat från kina många gånger och aldrig behövt tulla på något, vissa återförsäljare skriver på paketet att varuvärdet är tex 25 dollar även om du köpt en platta för 400 dollar.

vissa skriver ingenting och det slinker igenom ändå, beror nog dels på tur och dels på storleken på paketen skulle jag tro.

Okej, det mesta jag köper från kina har ett värde under 100 spänn, så har inte behövt oroa mig tidigare. Har även hört att det kan skilja mellan t ex DHL och China post? Att det är större sannolikhet att det blir tull om man väljer DHL, men det kanske bara varit otur?