Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror jag har blivit mer förvirrad kring ämnet än innan i denna stråd. Finns ungefär lika många åsikter och scenarion som det finns inlägg.

Jag är inte ett snille på att räkna men räknade lite på kul på en begagnad Volvo S40 för 50'000kr
Säg att jag ska äga den i 3 år, och sen sälja den:
Vägtull räknar jag inte ens med för jag vet inte hur mkt det kan bli, men någon hundring i månaden.
Restvärde efter 3 år 30'000kr?
Försäkring hel. 750kr/mån (med volvia för mig). 9000kr/år x3
Service - Schablonbelopp 15'000kr på tre år
Skatt 1100kr/år x3
(Bensinförbrukning - 1l/mil, 1500mil/året , 13kr/L =19500kr/år x3 ) <-Tar inte med det i beräkningen nedan)

Så totalt på 3 år blir det 95300kr minus restvärdet =65300kr
Över tre år blir månadskostnaden då :1813kr

Vem fasen helförsäkrar en gammal S40?

Skrivet av BrottOchStraff:

Säg gärna till om jag räknat fel.
Men det ser ju inte ut som det blir någon enorm skillnad mot ett leasa en lite mindre men Ny bil. Och dessutom slippa va ansvarig för försäljning och köp från halvskumma människor på blocket. Sen är en S40 så klart rätt skönare att köra än en liten Kia eller motsvarande, men då får man räkna in bensinförbrukningen på det.

EDIT: Har dessutom räknat med att man köper bilen kontakt för 50'000kr, har man inte kapital så blir det ju lån med räntekostnad på det också.

EDIT2: Om vi räknar med leasing på 3 år för 2500kr/mån = 90000kr. Det blir alltså 24700kr dyrare att leasa över 3 år än att köpa sen sälja en begagnad S40. Köper man då en lite dyrare begagnad bil så jämnas skillnaden ut väldigt snabbt. Men då kanske man får en lite lyxigare bil.

Nu jämför du äpplen och päron här. Ja, en ny bil är dyrare än en äldre men varför skall vi inte räkna in den minskade bränsleförbrukningen? Även om skillnaden bara är 0,3 L/mil blir det 450 L * 13 kr/år = 5850 kr sparade/år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vem fasen helförsäkrar en gammal S40?

Nu jämför du äpplen och päron här. Ja, en ny bil är dyrare än en äldre men varför skall vi inte räkna in den minskade bränsleförbrukningen? Även om skillnaden bara är 0,3 L/mil blir det 450 L * 13 kr/år = 5850 kr sparade/år.

Jag räknade inte in den för jag inte valt exakt vilken leasing bil det gäller i beräkningen. Men självklart ska man egneltigen räkna in det också föra att få en korrekt siffra. Och då märker vi genast att gapet inte blir speciellt stort om man tar en bränslesnål leasingbil, tar man en mijöbil slipper man dessutom skatt och även vägtull(?)

Ang. försäkring, vet inte vart gränsen går för att det ska vara värt det? Kollade på S40 från 05-07 ungefär, de ligger runt 50-65k broende på utrustning och skick. kanske kan vara värt med helförsäkring om man får en plåtskada?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Jag har tyvärr svårt att känna något medlidande med dig, åker jag kollektivt får jag gå upp före fem på morgonen och har sedan 20 minuters väntan vid ett av de tre bytena. Totalt tar det mig 1,5h att åka kollektivt till jobbet, kör jag själv är jag framme på 35-40 min. Om du inte ens har en mil till jobbet kan du ju tom cykla på 30 min utan ansträngning.

Allt utöver normalt slitage får man betala för. Tyvärr är det en tolkningsfråga, för de flesta privatbilister är en dörruppslagsskada normalt men vad du får betala för det vid privatleasing är upp till bilfirman.

Nej, det är alltid svårt att räkna på, det bästa man kan göra är nog att titta på äldre årgångar av samma modell men det blir ju lite svårt i ditt fall eftersom SX4 introducerades 2006. Priset hos bilhandlare säger inte speciellt mycket eftersom du aldrig får det om du säljer bilen till en bilhandlare, du får snarare mindre än vid privatförsäljning.

Det beror nog på hur gammal bil man har, ju äldre bil desto mindre vikt lägger folk vid serviceboken. Att inte serva en ny bil, oavsett om det ingår eller inte, är ju bara hål i huvudet eftersom garantin upphör om man inte följer deras instruktioner.

För att t.ex. Kias 7-årsgaranti skall gälla måste man serva bilen en gång om året och det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. Kia gör bra bilar men de har höjt priserna så mycket nu att det finns mycket mer att välja på i samma prisklass. När man fick en kombi i Golfklass med sju års garanti för 150 kkr var de svårslagna, nu kostar motsvarande bil >200 kkr. En Toyota Auris med ungefär samma utrustning kostar lika mycket (men kortare garantitid). Det är ganska givet vilken av dem som har det bästa andrahandsvärdet...

Så enkelt är det. Alternativt att man har kassaflödet men inte kontantinsatsen.

Vad tror du självrisken kostar på en helförsäkring? De flesta ligger på 5000 kr eller däromkring.

För två år sedan fick min fru ett rejält stenskott i biltaket, en bit sprängsten hade flugit av ett lastbilsflak och gjorde ett djupt märke i taket så att lacken skrapades upp och plåten bucklades. Enligt verkstaden behövde hela taket lackas om för att det skulle bli snyggt men det gick på nybilsgarantin utan knot. Självrisken var visserligen 6000 kr men hela jobbet kostade betydligt mer. (Efter lite rotande och argumenterande gick sedan Trafikskadeföreningen in och betalade nästan hela självrisken och kostnaden för hyrbil i två veckor. Kostnad för mig: ca 3000 kr.)

läs innan du svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Förmodligen kostar glödlampan till skylltbelysningen snarare runt 20kr samt en minut att sätta dit Man får köra med en trasig bara den andra lyser så du kan spara 20kr

Är du säker på detta?

Vet att du får pröjsa 350+kr för ombesiktning om du har en lampa trasig (har själv fått göra det), och tekniskt sett kan polisen göra en stående besiktning på plats. Visserligen inte vanligt, men du kan få böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är du säker på detta?

Vet att du får pröjsa 350+kr för ombesiktning om du har en lampa trasig (har själv fått göra det), och tekniskt sett kan polisen göra en stående besiktning på plats. Visserligen inte vanligt, men du kan få böter.

Nej du får inte ombesiktning för skylltbelysningen.
http://www.bilprovningen.se/kundservice/vanliga-fragor-och-sv...

Sen om en av två är trasiga så säger inte polisen något heller. 99,9% av alla bilar har två lampor till skylltbelysningen.

Sannolikheten är stor att du inte får en "etta" (bra att veta) heller på en lampa av två till skyllt belysningen.

Har besiktigat mängder med bilar genom åren och nog råkat ut för allt man kan, inklusive en "spansk flagga" när ett bromsrör brast under besiktningen (vilket är enda gången jag fått körförbud under alla år). Kan tillägga att jag är uppväxt med en pappa som har en bilverkstad så mycket har man vart med om då man åkte med till bilprovningen stup i kvarten. Sedan har man en lång lista med bilar man själv ägt genom åren efter man blev vuxen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstod det rätt så var den en krock på en bil från med denna airbag som just gjort felet. Det var inte känt sedan tidigare (frågade nämligen om det), och det var efter olyckan som man kollade upp vad som hänt. Det var dock en olycka på flera 1000-tals olyckor som felet hade uppstått, så det skulle till mycket udda situation för att just felet skulle ske, men av säkerhet så väljer man så klart att byta ut de som har defekt del när det gäller sådan säkerhet.
Och air-bags är en standardiserad sak, så inget ovanligt att flera modeller använder samma underleverantör, och det var där felet hade skett.

Vet tex en del Toyota Corolla hade problem med otäta o-ringar, så de läckte olja. De fixade en hel del av dem på garanti. Men jag har även läst folk som fått det på goodwill när bilarna är 10+ år, vilket jag aldrig sett andra tillverkare göra. Hade alla bilarna haft felet så hade de nog fixat alla, men det var tydligen vissa bilar som fått en batch av dåliga ringar och det enda sättet att veta om de var bra eller inte vara att man märkte felet. Min tex var felfri.

Just faktum att 15+ år gamla Toyota bilar verkligen är de nya Volvona... de bara går och går... det gör att jag väljer dem. Det gör också att även om du köper ny bil, så blir andrahandsvärdet när du ska sälja den betydligt bättre också.

Kul med mer info, jo stämmer nog (stod något sådant på pappret att det inte var så vanligt om jag inte mins fel). Hur som bra att dom fixa det

Jo Toyota har man inte hört så mycket klagomål om, dock är Corolla riktigt fult namn hur som hur är det med rost?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nej du får inte ombesiktning för skylltbelysningen.
http://www.bilprovningen.se/kundservice/vanliga-fragor-och-sv...

Sen om en av två är trasiga så säger inte polisen något heller. 99,9% av alla bilar har två lampor till skylltbelysningen.

Sannolikheten är stor att du inte får en "etta" (bra att veta) heller på en lampa av två till skyllt belysningen.

Har besiktigat mängder med bilar genom åren och nog råkat ut för allt man kan, inklusive en "spansk flagga" när ett bromsrör brast under besiktningen (vilket är enda gången jag fått körförbud under alla år). Kan tillägga att jag är uppväxt med en pappa som har en bilverkstad så mycket har man vart med om då man åkte med till bilprovningen stup i kvarten. Sedan har man en lång lista med bilar man själv ägt genom åren efter man blev vuxen.

Om jag hade haft kvar Corollan som fick det hade jag skannat in besiktningsprotokollet så kan du argumentera mot bilprovningen om du vill. Varför skulle jag annars få underkänt, när det var det ENDA felet?!

Det kanske är ändrat, vet inte där, men när jag besiktiga den (9:a) i början på 2012 så fick jag underkänt för just exakt det. Eller så har de jävlats och blåst mig... vad ska man göra?

Skrivet av Broken-arrow:

Kul med mer info, jo stämmer nog (stod något sådant på pappret att det inte var så vanligt om jag inte mins fel). Hur som bra att dom fixa det

Jo Toyota har man inte hört så mycket klagomål om, dock är Corolla riktigt fult namn hur som hur är det med rost?

Deras rostskydd var betydligt bättre förr. Jag har alltid extra skyddat mina bilar om jag planerar behålla dem länge. Corollan -02 hade rostskydd och såldes som rostfri förra året. Var inte rost på någon synlig punkt då iaf, även undertill på besiktning, eller i dörrkarmar mm.

Jag har en lite mer sällsynt corolla som jag har rostskyddat ordentligt, -06. Inget på den heller, men vi får se om 5+ år... den godingen tänker jag köra till slutet troligen. <6000 mil på mätaren, i bra skick, servad ca var 700 mil och det finns ca 50 av dem i Sverige Är så pass sällsynt att Toyota verkstaden här själva aldrig hade sett en förr

Min hybrid tänker jag troligen inte behålla länge nog att bry mig om rost på dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag hade haft kvar Corollan som fick det hade jag skannat in besiktningsprotokollet så kan du argumentera mot bilprovningen om du vill. Varför skulle jag annars få underkänt, när det var det ENDA felet?!

Det kanske är ändrat, vet inte där, men när jag besiktiga den (9:a) i början på 2012 så fick jag underkänt för just exakt det. Eller så har de jävlats och blåst mig... vad ska man göra?

Självklart kan bilprovningen göra fel, alla kan göra fel. Inget som behöver bevisas, bilprovningen har gjort fel så många gånger genom åren så man blir inte förvånad längre. Jag hade dock överklagat, men nu när du vet det kan du påpeka detta nästa gång det händer om det händer.

Detta är inte nytt undantag utan har vart så här så länge jag har vart på bilprovningen.

Det är så fruktansvärt många saker gubbarna på bilprovningen skall komma ihåg att det kan slå slint ibland.

Skrivet av GaMeR2K5:

Händer att bilprovningen gör fel ibland också. Farsan besiktade bilen en gång för några år sedan och fick en 1:a på handbromsen (ena bromsvajern av), och en 2:a på skyltbelysningen.

Haha ja det kan bli riktigt tokigt ibland

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Självklart kan bilprovningen göra fel, alla kan göra fel. Inget som behöver bevisas, bilprovningen har gjort fel så många gånger genom åren så man blir inte förvånad längre. Jag hade dock överklagat, men nu när du vet det kan du påpeka detta nästa gång det händer om det händer.

Detta är inte nytt undantag utan har vart så här så länge jag har vart på bilprovningen.

Det är så fruktansvärt många saker gubbarna på bilprovningen skall komma ihåg att det kan slå slint ibland.

Haha ja det kan bli riktigt tokigt ibland

Senaste knäppa var från carspect som skicka hem info för ca 2 veckor sedan...
De tyckte att jag skulle besiktiga min Auris och hade snällt bokat en tid i slutet på oktober, nu 2015 (körförbud i nov).
Under detta står, "besiktningsperiod jun-okt 2017" :=)

Antar att de missat se att den redan var besiktigad och godkänd sedan 1 månad tillbaka

Du kan gissa hur förvirrad deras kundservice blev när jag ringde upp dem och sa att ni kan sluta skicka erbjudanden till mig, för om ni banne mig inte kan hålla reda på om ett fordon är besiktigat eller ej, vill jag heller aldrig ha er till att besiktiga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Beroende på bilmodell och om man har tummen mitt i handen eller inte. Tänk på att vissa inte klarar av att kolla/fylla på spolarvätska t.ex.

Jag har faktiskt aldrig bytt lampa själv verkar inte gå sönder så ofta som tur är, men tyckte det var lite roligt att nämna en glödlampa som oförutsedd utgift då har man ganska tight budget. Om alla skötte om sin bil helt enligt instruktionsboken skulle verkstäderna ha väldigt få kunder, många har ingen koll alls kan inte ens sitt registreringsnummer på bilen.

Är som sagt glad om bara en glödlampa pajar farsan måste byta spindellederna på sin bil snart, kommer troligen kosta en stor del av bilens värde eftersom den är 15 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Saker som filter och tändstift är rätt bra att byta, men de behövs ofta inte bytas ofta.
De kan dock få bilen att dricka mer om de börjar bli dåliga, speciellt luftfiltret är billigt att byta och sparar en del bränsle.

Sen måste man även tänka på din bils värde. Om service inte är gjord så kommer nästa köpare stirra på service historiken och tänka... den köper inte jag.

Beror på vilken.... testa ett halvljus i en tex Volvo V70 tidigt från mitten på 2000-talet... (finns fler ex)
Kan säga så här... de behöver montera ner direktinsprutningen för att byta den, sen kan du själv räkna på den

Jag ska nog byta tändstift nästa år, ska bytas först ett 10 000 mil enligt instruktionsboken. Funderat på det där och det kan omöjligen vara värt att serva helt enligt boken som är 7,5 månader eller 1250 mil på min bil, farsan serva inte sin bil på 2,5 år en gång och den går som en klocka. Säljer jag bilen till en bilhandlare kommer han ändå fuska dit lite extra stämplar då det i princip alltid står komplett ifylld servicebok när man kollar på begagnade bilar.

Så du menar att det kostar kanske någon tusenlapp att byta halvljus i en Volvo V70 och ändå går folk och köper dessa bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Över tre år blir månadskostnaden då :1813kr

Säg gärna till om jag räknat fel.
Men det ser ju inte ut som det blir någon enorm skillnad mot ett leasa en lite mindre men Ny bil. Och dessutom slippa va ansvarig för försäljning och köp från halvskumma människor på blocket. Sen är en S40 så klart rätt skönare att köra än en liten Kia eller motsvarande, men då får man räkna in bensinförbrukningen på det.

EDIT: Har dessutom räknat med att man köper bilen kontakt för 50'000kr, har man inte kapital så blir det ju lån med räntekostnad på det också.

EDIT2: Om vi räknar med leasing på 3 år för 2500kr/mån = 90000kr. Det blir alltså 24700kr dyrare att leasa över 3 år än att köpa sen sälja en begagnad S40. Köper man då en lite dyrare begagnad bil så jämnas skillnaden ut väldigt snabbt. Men då kanske man får en lite lyxigare bil.

Gör inte misstaget att tro att du kan leasa en ny volvo så billigt...

Den billigaste Volvon du kan privatleasa verkar vara en minimispeccad V40 "från ca 2780 kr/mån".

Läser du det finstilta så inser du snabbt att:
- Transportstyrelsens avgifter tillkommer
- Försäkringen för en ny bil är svindyr för alla utom pensionärer, kan utan problem lägga till 500-1000kr/mån om du är ung och bor i stan.
- Över 1500mil/år blir mkt dyrare

För en ny Volvo även utan många tillval landar du enkelt bortåt 3500kr/mån = 126000kr för 3 år. Rätt stor skillnad mot de där 65 tusen för den begagnade, ungefär en månadslön om året kostar den nya bilen dig nu...

Räknar vi med bränslebesparingen som zarkov skrev in minskar totalkostnaden nu till 108000kr, iofs tveksamt då du kan hitta begagnade S40 från ~05-08 som drar 0.45l milen för 50000kr om vi tar en diesel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har tyvärr svårt att känna något medlidande med dig, åker jag kollektivt får jag gå upp före fem på morgonen och har sedan 20 minuters väntan vid ett av de tre bytena. Totalt tar det mig 1,5h att åka kollektivt till jobbet, kör jag själv är jag framme på 35-40 min. Om du inte ens har en mil till jobbet kan du ju tom cykla på 30 min utan ansträngning.

Allt utöver normalt slitage får man betala för. Tyvärr är det en tolkningsfråga, för de flesta privatbilister är en dörruppslagsskada normalt men vad du får betala för det vid privatleasing är upp till bilfirman.

Nej, det är alltid svårt att räkna på, det bästa man kan göra är nog att titta på äldre årgångar av samma modell men det blir ju lite svårt i ditt fall eftersom SX4 introducerades 2006. Priset hos bilhandlare säger inte speciellt mycket eftersom du aldrig får det om du säljer bilen till en bilhandlare, du får snarare mindre än vid privatförsäljning.

Det beror nog på hur gammal bil man har, ju äldre bil desto mindre vikt lägger folk vid serviceboken. Att inte serva en ny bil, oavsett om det ingår eller inte, är ju bara hål i huvudet eftersom garantin upphör om man inte följer deras instruktioner.

För att t.ex. Kias 7-årsgaranti skall gälla måste man serva bilen en gång om året och det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. Kia gör bra bilar men de har höjt priserna så mycket nu att det finns mycket mer att välja på i samma prisklass. När man fick en kombi i Golfklass med sju års garanti för 150 kkr var de svårslagna, nu kostar motsvarande bil >200 kkr. En Toyota Auris med ungefär samma utrustning kostar lika mycket (men kortare garantitid). Det är ganska givet vilken av dem som har det bästa andrahandsvärdet...

Så enkelt är det. Alternativt att man har kassaflödet men inte kontantinsatsen.

Vad tror du självrisken kostar på en helförsäkring? De flesta ligger på 5000 kr eller däromkring.

För två år sedan fick min fru ett rejält stenskott i biltaket, en bit sprängsten hade flugit av ett lastbilsflak och gjorde ett djupt märke i taket så att lacken skrapades upp och plåten bucklades. Enligt verkstaden behövde hela taket lackas om för att det skulle bli snyggt men det gick på nybilsgarantin utan knot. Självrisken var visserligen 6000 kr men hela jobbet kostade betydligt mer. (Efter lite rotande och argumenterande gick sedan Trafikskadeföreningen in och betalade nästan hela självrisken och kostnaden för hyrbil i två veckor. Kostnad för mig: ca 3000 kr.)

Jag cyklar faktiskt nästan hellre än åker kollektivtrafik, tar definitivt inte längre tid i alla fall. Men man blir ju sjukt bortskämd med bilen och på vintern kör jag motorvärmaren några timmar så man slipper frysa.

Försökte pruta när jag köpte min bil men han var stenhård och vill bara sänka ett par tusenlappar, så vore intressant att vet vad de egentligen tjänade på bilen. De hade lyckats paja en fjäder också men som tur är hittade bilprovningen detta så jag slapp står för den kostnaden.

Om jag hade ny bil skulle jag självklart serva den exemplariskt, känner dock inte att jag har det behovet. Då ska det vara en elbil och de ska tydligen inte heller behöva lika mycket service som vanlig bil med förbränningsmotor.

Kia är nästan sjukligt vanliga, likaså Hyundai aldrig förstått grejen riktigt. Toyotan är trolig knappt inkörd efter 7 år, stora fel som de som varit med airbag kommer de ändå tvingas åtgärda utan kostnad.

Kör på helförsäkring kostar nästan 7000 kr per med 3000 kr självrisk, men hoppas verkligen jag ska slippa använda den. Tror det är svårt att hitta en ny likvärdig bil i samma skick, vill helst automat också då jag i princip inte kört manuell växellåda sedan uppkörningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Gör inte misstaget att tro att du kan leasa en ny volvo så billigt...

Den billigaste Volvon du kan privatleasa verkar vara en minimispeccad V40 "från ca 2780 kr/mån".

Läser du det finstilta så inser du snabbt att:
- Transportstyrelsens avgifter tillkommer
- Försäkringen för en ny bil är svindyr för alla utom pensionärer, kan utan problem lägga till 500-1000kr/mån om du är ung och bor i stan.
- Över 1500mil/år blir mkt dyrare

För en ny Volvo även utan många tillval landar du enkelt bortåt 3500kr/mån = 126000kr för 3 år. Rätt stor skillnad mot de där 65 tusen för den begagnade, ungefär en månadslön om året kostar den nya bilen dig nu...

Räknar vi med bränslebesparingen som zarkov skrev in minskar totalkostnaden nu till 108000kr, iofs tveksamt då du kan hitta begagnade S40 från ~05-08 som drar 0.45l milen för 50000kr om vi tar en diesel...

Självklart. Du har helt rätt. Jag jämförde med att leasa en liten bil. Typ en Kia. Men tanken var själva beloppet på 50k, och visa att ju dyrare bil man köper begagnad så kommer man väldigt nära leasing i kostnad. Så man får överväga själv vad man föredrag en beg bil med lite lyxigare utrustning osv eller en mindre leasad bil, som är relativt bekymmersfri. Många lev ingår både försäkring och service, man får se upp med de dåliga avtalen.

Jag har senaste dagen gått i tanken att man kanske ska skaffa sommarbil istället. Det är ändå då man är ledig. Åker tunnelbanan resten av året i alla fall. Måste göra efterforskningar på hur det funkar

Men jag tycker vi gått igenom mycket för och nackdelar kring ägande vs leasing och sen är det upp till var och en att avväga vad som är mest värt. Man kan konstatera att bil är ändå den sämsta jäkla affären man nånsin kan göra. Helt sjukt va dyrt det är att äga/hyra/leasa en bil. Skulle kunna bygga en ny dator som får Tvelander att blo grön av avund varje år hehe och fortfarande göra en bättre affär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har senaste dagen gått i tanken att man kanske ska skaffa sommarbil istället. Det är ändå då man är ledig. Åker tunnelbanan resten av året i alla fall. Måste göra efterforskningar på hur det funkar

Min sommarbilmodell:
( Åker buss på vinteren ).

När den är avställd på vintern kostar den endast garageplats. Försäkring/Skatt osv kostar inget för avställd bil och enkelt att göra.

Skrivet av BrottOchStraff:

Man kan konstatera att bil är ändå den sämsta jäkla affären man nånsin kan göra. Helt sjukt va dyrt det är att äga/hyra/leasa en bil.

Så är det definitivt.

Permalänk
Medlem

Leasing är totalt idiotiskt imo, lika dumt som att köpa en HELT ny bil. Visst, har man väldigt bra ställt och älskar att köra en helt ny bil, ja kanske. Men så fruktansvärt idiotiskt ekonomiskt.

"Men vafan, jag slipper ju service osv osv." Ja, men din bil har tappat över 100 000 i värde redan första året, dvs kan vi låtsas att det är service och reparationskostnader. Mer än du behöver lägga på din 3 år gamla bil.

Att köpa en 3 år gammal bil är lite smartare, du slipper den största värdesänkningen. Dvs, en bil för 300 000 är ganska ofta värd runt 100 00-150 000 efter 3 år, sedan avtar värdeminskningen markant. Har du betalat av 200 000 efter dessa 2 år? Grattis, du har betalat av värdeminskningen. Säljer du din bil har du råd att betala av resten av lånet på 100 000. Förmodligen har du inte heller betalat av 200 000 på första 2 åren heller. Du blir dvs ganska låst med din bil.

Mitt råd: Köp en 3 år gammal bil, med väldigt många bilar så är 2016 års modell och 2013 års modell mer eller mindre identisk. Har en på jobbet som Leasar en Audi a3 2016 års modell, betalar 4000 i månaden, dvs 148 000 på 3 år. Vad kostar då en Audi a3 2013 års modell? (Går in på blocket) Jo den billigaste kostar 129 000, samma färg, ungefär samma utrustning och nästan identiskt utseende. Dvs, 19 000 kronor billigare (utan att ha prutat) och han ÄGER bilen. "men ja kanske behöver lägga ut pengar på reparationer"

Låt säga att du äger denna audin, vad är det då rimligt att du lägger i service+reparationskostnader under dessa 3 år? Hmm, låt säga... 30-40 000, högt räknat. Vad är då restvärdet år 2019 på din 2013 års modell? Lär vara bra mycket högre än 40 000 iaf.

Personligen har jag ett relativt bra betalt jobb, men skulle aldrig få för mig att kasta bort 140 000 för att köra en fin bil i 3 år. Finns bra mycket roligare saker man kan göra för dessa pengar. Desamma gäller den enorma värdeminskningen på en splitter ny bil.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag ska nog byta tändstift nästa år, ska bytas först ett 10 000 mil enligt instruktionsboken. Funderat på det där och det kan omöjligen vara värt att serva helt enligt boken som är 7,5 månader eller 1250 mil på min bil, farsan serva inte sin bil på 2,5 år en gång och den går som en klocka. Säljer jag bilen till en bilhandlare kommer han ändå fuska dit lite extra stämplar då det i princip alltid står komplett ifylld servicebok när man kollar på begagnade bilar.

Så du menar att det kostar kanske någon tusenlapp att byta halvljus i en Volvo V70 och ändå går folk och köper dessa bilar?

Själv byter jag det för att få bra kraft i motorn. Tändstift förr hade för korta mil, men idag finns bra long life tändstift, så visst kan de hålla länge. Vet man bara vad som sitter i den så kan man ju anpassa därefter.

När det gäller byten och hur ofta, det är olika typer av slitage vi pratar om. Både miltal och ålder. På ena hållet är det ju rent utslitning som gäller. Men även ålder (eftersom en del saker utsätts för värme/kyla/värme/kyla och ännu värre fukt,) så kan det bli slitage på helt annat sätt.

En motor som bara går, nonstop 1250 mil kan nog gå längre än så på bra tändstift. Men en motor som startar och stoppar, speciellt i de fuktiga kalla vintrar vi har, kan lätt åldras med sot och skit och beläggningar betydligt fortare.
Moderna bilar kan kompensera en hel del dock, även nästan trasiga stift, men din bränsle ekonomi, avgassystem och motor effekt blir betydligt mer utsatt eller nedsatt. Tänk på att dagens motorer jobbar på en hela annan nivå än bara för 20-30 år sedan. Att man kan få 150+ hästar ur 1,5l motor, som håller, var otänkbart på gamla dagar.

Med det sagt, visst överdimensionerar de bytena. Du kan köra längre, ja. De sätter de gränserna både för sin vinst, och för att de då kan garantera att det ska fungera.

Ang V70, de är långt från enda bilen som har extremt trångt i motorutrymmet.
Tillverkarna hade en period där man ansåg att de ändå skulle in på service, så då byter man allt sånt ändå. Därför brydde de sig inte om att göra gott om plats. På den tiden var vi en av de få länder som också hade halvljus lag, något som idag är mer vanligt, så lamporna höll 10år i många länder ändå.

Man har dock på vettiga bilar, satt dit LED varselljus istället, just för att inte man ska behöva byta lampor för ofta.

Permalänk
Avstängd

Man lånar till hus. Inte till bil, det är vansinnigt. Hus ökar i värde, bilar minskar i värde. Inte svårare än så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Min sommarbilmodell:
( Åker buss på vinteren ).

http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/opel-speedster/opel-speedster-04.jpg

När den är avställd på vintern kostar den endast garageplats. Försäkring/Skatt osv kostar inget för avställd bil och enkelt att göra.

Så är det definitivt.

Riktigt nice! Jag funderar på en Mazda MX5. Hur funkar det när man ställer av på sov? måste man fylla i massa blanketter två gånger om året eller går det automatiskt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan inte alla bara vara överens om att skillnaden är liten och att dem är upp till var och en vad man värderar?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Riktigt nice! Jag funderar på en Mazda MX5. Hur funkar det när man ställer av på sov? måste man fylla i massa blanketter två gånger om året eller går det automatiskt?

Inte alls några blanketter. Du gör det på 2min på Transportstyrelsens hemsida, bara knappa in koden från registreringsbeviset så är det fixat, och försäkringsbolaget notifieras också automatiskt och ändrar försäkringen mellan garageförsäkring/trafikförsäkring eller vad du nu har, samt överskjutande skatt betalas tillbaks. När du ställer på får du fakturor för ny försäkring och skatt automatiskt inom några dagar utan att behöva göra något mer

Största problemet är väl att vissa batterier eller andra saker på bilen kan ta lite stryk om den står still uppemot ett år eller så, eller om man har vissa bilmodeller inte avsedda för kallt klimat som står ute på gatan i 20 minus och rostar i norrland ett halvår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte alls några blanketter. Du gör det på 2min på Transportstyrelsens hemsida, bara knappa in koden från registreringsbeviset så är det fixat, och försäkringsbolaget notifieras också automatiskt och ändrar försäkringen mellan garageförsäkring/trafikförsäkring eller vad du nu har, samt överskjutande skatt betalas tillbaks. När du ställer på får du fakturor för ny försäkring och skatt automatiskt inom några dagar utan att behöva göra något mer

Största problemet är väl att vissa batterier eller andra saker på bilen kan ta lite stryk om den står still uppemot ett år eller så, eller om man har vissa bilmodeller inte avsedda för kallt klimat som står ute på gatan i 20 minus och rostar i norrland ett halvår...

Blev lite OT nu. Men tänkte isf ställa den i garage hos morsan under vintern. Kan tänka mig att batteriet dör, men det kanske bara är att ladda sen när man ska ha den

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Kan inte alla bara vara överens om att skillnaden är liten och att dem är upp till var och en vad man värderar?

Lite det som jag var inne på också är ju lite olika aspekter i det hela som inte riktigt går att jämföre. Prestige aspekten, ekonomiska aspekten, emotionella aspekten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Blev lite OT nu. Men tänkte isf ställa den i garage hos morsan under vintern. Kan tänka mig att batteriet dör, men det kanske bara är att ladda sen när man ska ha den

Batteriet kan ta stryk av det, så underhållsladdning är rekommenderat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av strejf:

Man lånar till hus. Inte till bil, det är vansinnigt. Hus ökar i värde, bilar minskar i värde. Inte svårare än så.

Jag köpte en bil för 360.000, betalade 200.000 kontant. Tog ett lån på 160.000. De fonder och aktier som jag har investerat i har gått upp runt 4.5-5%, lånet på min bil ligger på 2.24% effektiv. Hade jag tagit ut hela beloppet för att betala bilen kontant så hade jag förlorat på det. Hade jag bara tagit ut handpenningen så hade jag tjänat på det. Nu är bilen två år gammal och motsvarande bil ligger på blocket för 330.000 från privatperson. Värdeminskningen på 30.000 äts utan problem upp av vinsten på mina fonder, pengar som jag annars hade lagt på bilen.

Räntan är för bra i dagsläget för att binda upp kapital.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av in a bodybag:

Jag köpte en bil för 360.000, betalade 200.000 kontant. Tog ett lån på 160.000. De fonder och aktier som jag har investerat i har gått upp runt 4.5-5%, lånet på min bil ligger på 2.24% effektiv. Hade jag tagit ut hela beloppet för att betala bilen kontant så hade jag förlorat på det. Hade jag bara tagit ut handpenningen så hade jag tjänat på det. Nu är bilen två år gammal och motsvarande bil ligger på blocket för 330.000 från privatperson. Värdeminskningen på 30.000 äts utan problem upp av vinsten på mina fonder, pengar som jag annars hade lagt på bilen.

Räntan är för bra i dagsläget för att binda upp kapital.

Vet inte vad du har för bil, men normalt sjunker en ny bil i värde bra mycket mer än 30.000 på två år, mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag köpte en bil för 360.000, betalade 200.000 kontant. Tog ett lån på 160.000. De fonder och aktier som jag har investerat i har gått upp runt 4.5-5%, lånet på min bil ligger på 2.24% effektiv. Hade jag tagit ut hela beloppet för att betala bilen kontant så hade jag förlorat på det. Hade jag bara tagit ut handpenningen så hade jag tjänat på det. Nu är bilen två år gammal och motsvarande bil ligger på blocket för 330.000 från privatperson. Värdeminskningen på 30.000 äts utan problem upp av vinsten på mina fonder, pengar som jag annars hade lagt på bilen.

Räntan är för bra i dagsläget för att binda upp kapital.

Absolut, har man mycket god marginal (välfyllt sparkonto, hus som är värt mycket mer än lånet etc.) så skulle jag också låna och investera. Men det är ingen taktik jag skulle råda någon som inte har väldigt goda marginaler att använda sig av. Hyfsat volatilt på aktiemarknaden nu.

Sen tror jag inte en sekund på att en bil med nypris á 360k är värd 330k efter två år. Mycket möjligt att någon naiv privatperson har den ute för 330k däremot, absolut, men den kommer ju så klart inte bli såld för det. Skulle inte tro att du får mer än absolut max ~250k för den.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon179202:

Vet inte vad du har för bil, men normalt sjunker en ny bil i värde bra mycket mer än 30.000 på två år, mycket mer

Mer än så är förlorat så fort man rullat ut från bilhandlaren, utan tvekan.

Till exempel, senast jag köpte bil från handlare: bilen var 12 månader gammal, såldes ny i den specen för 360k. 1600 mil på mätaren, med första servicen gjord var den min för 215. 40% försvann rätt fort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag köpte en bil för 360.000, betalade 200.000 kontant. Tog ett lån på 160.000. De fonder och aktier som jag har investerat i har gått upp runt 4.5-5%, lånet på min bil ligger på 2.24% effektiv. Hade jag tagit ut hela beloppet för att betala bilen kontant så hade jag förlorat på det. Hade jag bara tagit ut handpenningen så hade jag tjänat på det. Nu är bilen två år gammal och motsvarande bil ligger på blocket för 330.000 från privatperson. Värdeminskningen på 30.000 äts utan problem upp av vinsten på mina fonder, pengar som jag annars hade lagt på bilen.

Räntan är för bra i dagsläget för att binda upp kapital.

Vad har du köpt för bil? Kan knappast vara en ny bil i så fall.

Och det är skillnad på att ha pengar till bilen och låna jämfört med att knappt ha handpenning och ändå ta ett lån på 350 000. "Ta ett lån på bilen, den kommer sjunka raketfort snabbare än du hinner betala av det sjunkande värdet, samt ränta på det."

"Leasa en bil, ge oss 150 000 och du får låna våran bil i 3 år"

Har man knappt råd med handpenning, då borde man antingen bli bättre på att spara, eller undvika att ta ett stort lån. Finns väldigt många som skuldsätter sig nuförtiden då det är så lätt att få lån.

Köper jag en ny bil så kommer det vara kontant. Det är nog kostsamt att köpa bil ändå, så då kan man i alla fall spara X antal tusenlappar i månaden genom att undvika räntekostnader åtminstone.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Vet inte vad du har för bil, men normalt sjunker en ny bil i värde bra mycket mer än 30.000 på två år, mycket mer

Var lite otydlig, köpte inte bilen ny utan ett år gammal.

Skrivet av Kakann:

Sen tror jag inte en sekund på att en bil med nypris á 360k är värd 330k efter två år. Mycket möjligt att någon naiv privatperson har den ute för 330k däremot, absolut, men den kommer ju så klart inte bli såld för det. Skulle inte tro att du får mer än absolut max ~250k för den.

Ironin i det hela är att den redan är såld (kom ut igår)

Fanns inte kvar på Blocket så tog ett screenshot på telefonen:

Sen vet jag inte om han fick en rostig gammal Volvo 240 i inbyte och tog det, men såld är den iaf.

Inbytespriset på bilen är en bra bit över 250.000, ska byta bil snart så har redan kollat.

Edit: Ang bilar som inte minskar i värde. Funderade på att köpa en Jeep Wrangler 2012 som lekbil när den nya 3.6L Pentastar kom. De låg ute för 269.000 sen start, nere på 230.000 när de sista 2012 skulle ut inför 2013. Slog dessvärre inte till då jag hade ont om plats. Det är först nu under sommaren som de första begagnade har kommit ner under nypris, 3 år gamla och med 5000-6000 mil på mätaren.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit