Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Jag vet att det inte går att övertyga dig om annat då du verkar ha din uppfattning bestämd för dig. Din sig säger också en del för att understryka det

Innan talade du om att jämföra äpplen och apelsiner med varandra, och nu drog du upp ett exempel med en Discovery som var svårsåld privat. Det är kanske inte riktigt en bil som man leasar - leasingbilar brukar i majoriteten av fall handla om skokartonger i stil med Ford Focus, Fiesta osv. Lite mer mainstreambilar, och sådana är inte svåra att bli av med privat heller.

Om man tittar alternativ på en traditionell lösning där man degar in pengarna själv och står för fiolerna tycker jag en bilpark verkar intressant, där man ingår i en grupp människor som delar på ett knippe bilar genom bokningssystem. Grejerna används, kanske, oftare istället för att mest stå på uppfarten hos någon.

Folk som nyttjat leasingbil stöter inte sällan på patrull när de lämnar fordonen åter - finns det minsta repa någonstans klagar man gärna på onormalt slitage, och ofta är man inte speciellt blyga av sig att ta i från tårna med arbete för att åtgärda fel. Nedslipning och omlack av hela skärmar för minsta märke som annars ingen brytt sig om, osv.

Leasing tror jag mest är till för folk som nyttjar bilen i närområdet, storstäder osv med korta avstånd till affär/arbete/dagis och allt vad det är, i och med begränsningen i körsträcka och kostnaden för "övertrassering". Samtidigt tror jag att det är här som ett slags bilkooperativ, Sunfleet är väl något sådant fenomen, funkar bäst.

Själv har jag 12 mil till kneget så något annat än eget är inte riktigt aktuellt

Iom att tråden handlar om Privatleasing. Där finns ingen "vanligen leasar man". Det du tänker på är företags leasing där man har förmånsbeskattning och det blir ohållsamt dyrt att köra på något udda som inte är miljöbil eller håller sig inom basbeloppet.
Men ja , privatleasing riktar sig till folk som kör lite. Däremot riktar firmaleasing just till dig som har 12 mil till jobbet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bra inlägg, men återigen tycker jag inte det är intressant att jämföra leasing vs beg bil. isf ska man jämföra med att köpa en helt ny vs leasing. Då blir skillnaderna mindre.

Dock kan man inte rakt ut säga att nytt alltid är bättre, oavsett. Om du måste ha ny bil, skaffa ny bil, men gnäll då inte på kostnaden, leasad eller belånad. Du gör en fullständigt hemsk ekonomisk investering hur du än gör, som inte gör något annat än bränner pengar. Du gör det för du tror du får något bättre, när du kunde gjort mycket mer vettigt eller kul för de pengarna.

Begagnad behöver inte vara fel, så länge man gör det rätt. Och varför tror du en 2-4år gammal bil skulle vara sämre än "ny"?
Du får ofta mycket utrustning för betydligt mindre pengar, som dessutom du vet fungerar. De "tappar" inte utrustning på 3år... men du betalar inte premium pris för en ny bil med vev till rutorna...
Roliga är, tittar man på barnsjukdomar som finns på väldigt många bilar idag så har de fått fixat dessa problem när de når 3 år. De är mer beprövade och man kan se om tittar på ett ruttet ägg eller inte och undvika det, både sett till modellen och till den enstaka bilens historik. Köper du dessutom med extra garantier på denna begagnade bilen så är de bättre även än nya bilar ofta är.

Har en kund på mitt jobb som köpte en helt ny VW Touran, och fick köra den till service 4 gånger bara första året för att laga alla möjliga barn-fel. Min chef fick åka till Skoda 2 gånger för sin Skoda Superb för den hade fel i sig, och den är leasad. En annan kunds Audi A6 rasade motorn efter <400 mil, också leasad... Så fel sker, ofta nog för att märkas. (Och jag har fel fall).
I samtliga fall är det största problemet precis som med dålig begagnad bil, att man måste bråka med någon för att få den fixad och lämna/hämta och ev vara utan bilen när du behöver den. Eller ännu värre, att man blir fast nånstans när man kör den och måste ordna transport.

Nu vet jag inte vad du anser, men för mig är det "obekvämheten" att köra en otestad ny modell av bil som kan ha en massa fel som missats i designen/tillverkningen som retar mig. Ny bil talar inte till mig, då jag inte vill betala dyrt för att "beta testa" en tillverkares produkt. Jag tar då hellre något som är beprövat och jag vet kommer fungera, har fungerat och kommer fortsätta fungera i några år till innan slitage börjar komma ikapp "barnsjukdomarna".

Så jag anser mycket väl att man kan jämföra leasa ny bil mot begagnad, men naturligtvis då en 1:a gen begagnad från ÅF med garantier. Man jämför ju vad man får för pengarna, och om du kör en 3 år, fullt utrustad, beprövad bil, eller en halv utrustad, splitter ny leasad bil för mer pengar, är något som definitivt kan jämföras. Båda tar mig till jobb, affär och gör det säkert. Det är inte som grafikkort här... du kommer inte snabbare till jobbet för att bilen är en gen nyare. Finns inget fel att få mer för pengarna...

I både leasing och begagnad fallen så måste du göra efterforskning och läsa allt finstilt. Du måste kolla upp bilens historik för begagnad precis som du måste kolla kontrakten för leasingen. Inget är "självklart" och ord som "normalt" är alltid, har alltid och kommer alltid vara en tolkningsfråga. Så båda alternativen kan ge dig stora kostnader och problem om du inte kollar upp dem noga.

@Sheep mycket bra post, men du bör ta med aspekten att du kan ha problem-bil redan från dagen den lämnar fabriken. Det är tom så illa att en del tillverkare medvetet ignorerar kända fel i nya bilar, tills någon kund/test upptäcker dem. De rättar troligen till felet vid tillverkningen av nyare, men de fixar inte felet på de som redan är monterade, trots att de borde. Och du kan tänka, om de tillverkar 1000 bilar, säljer dem, hittar ett fel... hur många bilar med samma fel har de hunnit bygga utöver dessa 1000?

Finns en del tillverkare som satt i system att rätta till fel så tidigt som möjligt och stanna hela produktionen om de måste, men långt från alla tillverkare gör så.

Så 2) Nya bilar är driftsäkrare än gamla - beror på vad du jämför med. När de gamla blir slitna nog så ja, är driftsäkerheten ett problem. Dock är inte nya bilar felfria heller så nånstans där i mellan är "sweet spot"...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är som att kasta pengarna i sjön att köpa ny bil, verkar vara någon slags hets att den som har nyast bil vinner.

Köpte en välvårdad begagnad bil som nu är 8 år gammal och det enda som kostar pengar är skatt, försäkring och bensin. Sköter man om sina prylar och inte är ute och buskör är det väldigt liten risk att något går sönder, i alla fall på japanska bilar.

Leasingbilar måste väl dessutom alltid servas på märkesverkstad så går inte att göra nånting själv med bilen. De dyra kostnaderna som försäkringspremie och bränsle ingår inte i leasingavtalet.
Nej, då kör jag hellre runt med min egen bil som jag äger till 100% tror inte heller värdeminskningen varit så stor på den tiden jag haft bilen, kanske några tusenlappar per år.

Permalänk
Avstängd

Vill man ha en astråkig standardutrustad bil är leasing ok. Annars blir det dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Varför inte "leasa" allt? Snart är vi ändå där. Leasa bil, bostad telefon internet musik (spotify) film ( netflix). Massa kostnader på saker du inte äger. Du kan få hyra mina skor och mina kläder, klocka, smycken etc. 99% av fallen är det bättre o spara o sedan köpa det man vill ha. Har för mig att det typ bara är företag som kan ha nytta av leasing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Dock kan man inte rakt ut säga att nytt alltid är bättre, oavsett. Om du måste ha ny bil, skaffa ny bil, men gnäll då inte på kostnaden, leasad eller belånad. Du gör en fullständigt hemsk ekonomisk investering hur du än gör, som inte gör något annat än bränner pengar. Du gör det för du tror du får något bättre, när du kunde gjort mycket mer vettigt eller kul för de pengarna.

Begagnad behöver inte vara fel, så länge man gör det rätt. Och varför tror du en 2-4år gammal bil skulle vara sämre än "ny"?
Du får ofta mycket utrustning för betydligt mindre pengar, som dessutom du vet fungerar. De "tappar" inte utrustning på 3år... men du betalar inte premium pris för en ny bil med vev till rutorna...
Roliga är, tittar man på barnsjukdomar som finns på väldigt många bilar idag så har de fått fixat dessa problem när de når 3 år. De är mer beprövade och man kan se om tittar på ett ruttet ägg eller inte och undvika det, både sett till modellen och till den enstaka bilens historik. Köper du dessutom med extra garantier på denna begagnade bilen så är de bättre även än nya bilar ofta är.

Har en kund på mitt jobb som köpte en helt ny VW Touran, och fick köra den till service 4 gånger bara första året för att laga alla möjliga barn-fel. Min chef fick åka till Skoda 2 gånger för sin Skoda Superb för den hade fel i sig, och den är leasad. En annan kunds Audi A6 rasade motorn efter <400 mil, också leasad... Så fel sker, ofta nog för att märkas. (Och jag har fel fall).
I samtliga fall är det största problemet precis som med dålig begagnad bil, att man måste bråka med någon för att få den fixad och lämna/hämta och ev vara utan bilen när du behöver den. Eller ännu värre, att man blir fast nånstans när man kör den och måste ordna transport.

Nu vet jag inte vad du anser, men för mig är det "obekvämheten" att köra en otestad ny modell av bil som kan ha en massa fel som missats i designen/tillverkningen som retar mig. Ny bil talar inte till mig, då jag inte vill betala dyrt för att "beta testa" en tillverkares produkt. Jag tar då hellre något som är beprövat och jag vet kommer fungera, har fungerat och kommer fortsätta fungera i några år till innan slitage börjar komma ikapp "barnsjukdomarna".

Så jag anser mycket väl att man kan jämföra leasa ny bil mot begagnad, men naturligtvis då en 1:a gen begagnad från ÅF med garantier. Man jämför ju vad man får för pengarna, och om du kör en 3 år, fullt utrustad, beprövad bil, eller en halv utrustad, splitter ny leasad bil för mer pengar, är något som definitivt kan jämföras. Båda tar mig till jobb, affär och gör det säkert. Det är inte som grafikkort här... du kommer inte snabbare till jobbet för att bilen är en gen nyare. Finns inget fel att få mer för pengarna...

I både leasing och begagnad fallen så måste du göra efterforskning och läsa allt finstilt. Du måste kolla upp bilens historik för begagnad precis som du måste kolla kontrakten för leasingen. Inget är "självklart" och ord som "normalt" är alltid, har alltid och kommer alltid vara en tolkningsfråga. Så båda alternativen kan ge dig stora kostnader och problem om du inte kollar upp dem noga.

@Sheep mycket bra post, men du bör ta med aspekten att du kan ha problem-bil redan från dagen den lämnar fabriken. Det är tom så illa att en del tillverkare medvetet ignorerar kända fel i nya bilar, tills någon kund/test upptäcker dem. De rättar troligen till felet vid tillverkningen av nyare, men de fixar inte felet på de som redan är monterade, trots att de borde. Och du kan tänka, om de tillverkar 1000 bilar, säljer dem, hittar ett fel... hur många bilar med samma fel har de hunnit bygga utöver dessa 1000?

Finns en del tillverkare som satt i system att rätta till fel så tidigt som möjligt och stanna hela produktionen om de måste, men långt från alla tillverkare gör så.

Så 2) Nya bilar är driftsäkrare än gamla - beror på vad du jämför med. När de gamla blir slitna nog så ja, är driftsäkerheten ett problem. Dock är inte nya bilar felfria heller så nånstans där i mellan är "sweet spot"...

Köper du ny så kan du dels köra längre utan att behöva byta slitdelar och du har också något lägre försäkringskostnader pga vagnskadegarantin under de tre första åren.

Köper man beg bil med garanti så är den ofta, kanske typ 10% dyrare (beroende på vilken typ av garanti), men det finns ju å andra sidan vissa bilmodeller som har ganska lång garanti från fabrik viket är att föredra då det kan ge väsentligt lägre oförutsedda kostnader.
Många s.k. premiumbilmärken har ju endast två års garanti som vid beg. köp och oftast har gått ut vilket ger ett annat läge när det gäller garanti från handlare, för dessa är ju dessutom dyrare både att köpa och äga

Det man också kan tänka på är ju om man vill undvika barnsjukdomar är att inte köpa en nyutkommen modell, utan en som har tillverkats några år då saker har åtgärdats. Man kan också leta på bilforums på nätet för att få reda lite på vilken service märkesverkstäderna erbjuder i området där du bor. Det kan göra stor skillnad om något behöver åtgärdas.

Det är nog sant att beg.oftast är ett bättre köp, mer bil för pengarna helt enkelt, men dom som tittar på privatleasing vill nog oftast ha en ny. Vill man spara sina pengar ska man varken leasa eller köpa nytt, då är det bara begagnat som gäller.
De finns ju troligen dom som köper nytt därför att det är så mycket mygel med bilar, även hos s.k. seriösa bilhandlare, att man är villig att pytsa upp en slant extra för tryggheten och känsla än med helt nytt. Och om dom inte byter bil vart tredje år utan har den kvar längre, kanske 10 år så jämnar kostnaderna ut sig något, för en beg bil med 5000 mil vid köp så måste vissa delar bytas kanske redan efter 5 år, medan en ny bil klarar sig betydligt längre, kanske hela 10 år, om man kör ca 1000 mil i året, som vi gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag tycker det är som att kasta pengarna i sjön att köpa ny bil, verkar vara någon slags hets att den som har nyast bil vinner.

Visst är det billigare med begbil men nybil har ju också sina fördelar. För mig som inte är bilintresserad är det värt rätt mycket att slippa fundera på om bilen håller en månad till eller tre år.

Skrivet av herakles:

Köpte en välvårdad begagnad bil som nu är 8 år gammal och det enda som kostar pengar är skatt, försäkring och bensin. Sköter man om sina prylar och inte är ute och buskör är det väldigt liten risk att något går sönder, i alla fall på japanska bilar.

Att själv hålla sig från att busköra borde väl vara hyfsat lätt (eller?) men hur vet du vad tidigare ägare gjort med bilen? Sannolikt kör inte tant Agda rally med sin Toyota Aygo men hon kan ju mycket väl ha slirat sönder lamellerna i kopplingen. Att köpa en Golf GTI eller en BMW 3-serie i förorten är kanske inte heller någon höjdare...

Skrivet av herakles:

Leasingbilar måste väl dessutom alltid servas på märkesverkstad så går inte att göra nånting själv med bilen. De dyra kostnaderna som försäkringspremie och bränsle ingår inte i leasingavtalet.
Nej, då kör jag hellre runt med min egen bil som jag äger till 100% tror inte heller värdeminskningen varit så stor på den tiden jag haft bilen, kanske några tusenlappar per år.

I Volkswagens privatleasing ingår både service och försäkring under leasingperioden. Hos Toyota ingår service men inte försäkring. Dock ingår inte vinterhjul hos någon av dem men det är fritt fram att köpa egna fälgar och däck om man är sugen. Att bränsle inte ingår borde väl vara så självklart att det inte ens behöver nämnas.

Frugan och jag köpte en 2,5 år gammal diesel-Kia för snart tre år sedan, på den tiden av vi kört drygt 7000 mil. Enligt bilpriser.se har den nu tappat ca 75 000 kr i värde, ungefär lika mycket som vi betalat ner lånet. Dessutom har vi kört slut på en uppsättning sommardäck (nya kostade 3500 kr i somras) och en uppsättning vinterdäck (skall köpa nya, budget 5000 kr) samt servat den för ungefär 15000 kr. Den har alltså kostat ganska precis 10+0,50+0,75+2=13,25 kr/mil sedan köp, exkl bränsle. Skatt och försäkring tillkommer med 3-4 kronor per mil. Med ca 0,55 i förbrukning tippar jag på att bilen kostat oss ca 25 kr/mil allt som allt.

Nu tittar vi på att köpa en bil till då jag fått nytt jobb en bit utanför stan. En ny VW Polo med bensinmotor (150 kkr) skulle kosta oss ungefär 3000 kr/mån i 3 år om vi puttar in 40 kkr kontant. En 2-3 år gammal Polo med enklare utrustning kostar ca 110-120 kkr eller 2000 kr/månad. Under de första tre åren ingår servicen på den nya bilen men kostar i runda slängar 10000 kr på begbilen (Mekonomen tar 2500 kr resp 4500 kr för mellan- resp grundservice). Om man behöver hel- eller halvförsäkring är väl upp till var och en (prisskillnaden är för min del ca 150 kr/mån), likaså om man vill stoppa undan ett par hundringar per månad för reparationer. Summa nybil 3200 kr, begbil 2000+500+150=2650 kr exkl avsättning för reparationer. För den femhundringen varje månad får vi farthållare, dimljus, regnsensor och lite annat lullull och slipper fundera på om det är Rally-Kalle eller tant Agda som kört bilen innan oss. Är det värt det? Ja, för oss är det faktiskt det.

Skrivet av hoski:

Vill man ha en astråkig standardutrustad bil är leasing ok. Annars blir det dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, t.ex. VW garanterar ett restvärde i procent, oftast runt 50%, i stort sett oberoende av tilläggsutrustning. Du betalar alltså av halva bilen på tre år, oavsett om du valt en snik-Polo eller en Golf GTI med extra allt. Visst kostar Golfen mer per månad men det gör den ju oavsett hur du finansierar bilköpet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har kört många beg bilar i varierande skick och prisklass.

Ibland har man ett guldkorn som går många mil med små rep = ganska billigt.

För 4 år sedan så privatleasade jag en Audi A3 2.0TDI, miljöklassad diesel, de hade en drive på dessa bilar. Betalade 3700 för 6000 mil i 36mån och för att de skulle sätta dit drag på bilen.

Hade tidigare en Audi A6 som var ca 10år gammal.

Bara på bränsleförbrukningen sparade jag ca 15000kr per år med miljödieseln. Visst, jag fick en mindre bil men istället en ny bil.

Sett till att försäkringskostnader och service subventionerades på dessa leasingbilar och att bränsleförbrukningen i det närmaste halverades ( ändå har jag 140 hästar med dieselvrid nu..) så kan jag inte påstå att det i slutändan blev sådär hemskt mycket dyrare faktiskt.

Ingen besiktning på 3 år.
Ingen skatt på 3 år.
Ingen försäkring på 3år (ingick i priset .. )
Inga däck på 3 år.
Inga oförutsedda utgifter på 3 år.
Inte ett enda fel på 3 år !

Kände mig väldigt nöjd med bilen och för ett år sedan ville jag av olika anledningar inte binda upp mig i 3 år till, så jag kollade vad bilfirman hade för restvärde på bilen, detta låg under billigaste motsvarande på blocket. Köpte bilen över e-post, skickade underskrivna kontrakt över pdf och satte in pengarna på ett konto. Väldigt smidig affär

Nu har ju dock de oförutsedda utgifterna kommit, jag fick byta en glödlampa till regplåt bak.

Förutsedda utgifter var en uppsättning nya sommardäck, dock välkommet då de är tystare och rullar lättare än de som levererades original.

Visst, en beg bil som verkligen inte strular mycket kan vara otroligt billig. Kan vara.

Hur många av er som har aversioner mot leasing bor i lägenhet ?

Bor i hus men ser poängen med lägenhet om man vill ha enkelheten, "det finns alltid något att göra på ett hus".

Lite så är det med leasing, det handlar om att man betalar för en tjänst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Köper du ny så kan du dels köra längre utan att behöva byta slitdelar och du har också något lägre försäkringskostnader pga vagnskadegarantin under de tre första åren.

Det man också kan tänka på är ju om man vill undvika barnsjukdomar är att inte köpa en nyutkommen modell, utan en som har tillverkats några år då saker har åtgärdats. Man kan också leta på bilforums på nätet för att få reda lite på vilken service märkesverkstäderna erbjuder i området där du bor. Det kan göra stor skillnad om något behöver åtgärdas.

Och om dom inte byter bil vart tredje år utan har den kvar längre, kanske 10 år så jämnar kostnaderna ut sig något, för en beg bil med 5000 mil vid köp så måste vissa delar bytas kanske redan efter 5 år, medan en ny bil klarar sig betydligt längre, kanske hela 10 år, om man kör ca 1000 mil i året, som vi gör.

Om du köper ny bil, "kontant", så ja då håller jag med dig.
Men pratar vi leasing så har du även där en begränsning på antal mil, innan det kostar extra.

Ang att undvika barnsjukdomar så ja, det håller jag med dig. Men då tillkommer frågan, om du ändå köper "samma modell" som den gamla... varför då köpa ny? Är ganska högt pris (ofta 2x eller mer) för lite mer pålitlighet. I övrigt är det klockrena tips där.

Det är också därför jag valde den beg bilen jag gjorde. 4000 mil på mätaren, jag kör ca 1000-1500mil/år, och de extra garantierna gäller till 10 år eller 15000 mil, 20k mil på hybrid delarna. Så om jag har denna 5 år är ingen fara... men självklart kommer jag titta på ny efter 5+ år. Inte för att denna plötsligt är kass, utan för att på 5 år har man lätt fått ihop det man behöver lägga till igen för att få en bra ny begagnad, med samma garantier.

Det enda "extra" jag betalade för dessa garantier är att jag fick pruta mot en handlare istället för en privat person. De ingår nämligen från Toyota när du köper via deras ÅF. Fick dock med nya bromsskivor, mellan service och vinterdäck (nya) på egna fälgar , samt lite lägre pris då han fick allt kontant (jag tog det via banklån, på bostadsrätten som billigt botten lån). Tittar man på priserna för motsvarande privat köp så var det närmaste jag kunde hitta att jämföra med 1 500kr dyrare än ÅF... så inte direkt dyrt tycker jag, speciellt inte för så välutrustad, fint skick och sällsynt färg jag fick.

Men detta är mitt fall, och självklart kräver lite efterforskning och jobb, men det gör det oavsett ny/beg, kont eller leasing, det är bara olika jobb. Gör man inte dessa jobb så kommer de bita er i röva eller så går ni miste om all besparing.

@zarkov sen är det något ni båda måste ta med i era beräkningar när man jämför. Er egen ekonomi. Nu går detta kanske att lösa (vet inte exakt hur dessa avtal ser ut, om du kan lämna in den i förtid), men den situationen jag tänker på är följande:

Du leasar en ny bil, efter 1 år eller så får du ekonomiska problem och kanske blir av med jobbet. Inget ovanligt utan sker lite då och då i landet. Nu sitter du där med 2 års betalningar, inget jobb och inget värde i bilen. Ditt bästa lösning är att hitta någon som vill ta över din begagnade bils avtal, med alla "bekymmer" det kan innebära.

Samma sak sker mig, som köpte en beg bil på lån. Lånet återkallas inte direkt precis, men ränta och avbetalningar kostar ju. Har jag inte råd så kan jag välja att sälja bilen, få in pengarna för den och lösa lånet. Sen har jag inga skulder/problem att oroa mig för där. Att skaffa en skrotbil <10kkr eller busskort får fungera till man har jobb igen. Man kan då själv kontrollera sina fasta utgifter bättre, när man väl behöver det.
Om jag äger bilen, bara betalar ränta (ingen avbetalning) så kan jag också välja att ställa av bilen och slippa skatt, försäkring osv tills jag har ett nytt jobb för minimal kostnad. Poängen jag försöker säga är att jag har alternativ och valmöjligheter.

Den "säkerheten" tänker nog inte många på när de leasar. Det ersätter inte lånet, utan som en del av folket här säger, det är en bekvämlighet som kostar lite, har lite risker men ger er något ni vill ha. Men man bör inte ta detta om man inte vet säkert att man under 3 år (eller avtalets tid) har råd med detta. Så ska ni ta leasing, ta det för bekvämligheten.

Det är inte en bra ersättning för lån mao om du inte har råd med denna bil från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vill man ha en astråkig standardutrustad bil är leasing ok. Annars blir det dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är vi där igen. Tråden är om privatleasing. Endå så är 99% av de diskuterande helt inne på saker dom hört om företags leasing...
Sluta förbrylla TS med saker som inte har någon sanning..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Tjenare på er. Går i tankarna på att införskaffa mig en ny bil, och istället för att ta ett stort banklån undrar jag hur det fungerar med leasing av bilar. Har läst runt lite på internet och det verkar vara ganska klyvt mellan att det fungerar bra/dåligt.

Dock har jag känt själv att leasing vore något som att hyra en lägenhet; man går inte plus på det, men man får tak över huvudet (eller i detta fall, en fin bil) vilket får det att inte kännas som direkt bortkastade pengar för mig.
Sedan kan man ju byta upp sig efter avtalet är slut osv.

Undrar därför om ni här har några erfarenheter kring leasing. Hur har det fungerat för er? Är det något ni rekommenderar andra att också göra? Samt hur fungerar det med service, försäkring och antal mil man får köra?

Tack!

Hur som så kommer du aldrig att gå med vinst på en bilaffär när det gäller nya bilar.

Leasing är ett bra sätt om man är sugen på en ny modell vart tredje år och klarar av att ta hand om bilen. Oftast ingår ett serviceavtal som täcker det mesta utom bromsar. Läs avtalen innan.
Jag har själv en förmånsbil från jobbet och tycker det är extremt skönt att slippa ombesörja services och däckbyte.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@zarkov sen är det något ni båda måste ta med i era beräkningar när man jämför. Er egen ekonomi. Nu går detta kanske att lösa (vet inte exakt hur dessa avtal ser ut, om du kan lämna in den i förtid), men den situationen jag tänker på är följande:

Du leasar en ny bil, efter 1 år eller så får du ekonomiska problem och kanske blir av med jobbet. Inget ovanligt utan sker lite då och då i landet. Nu sitter du där med 2 års betalningar, inget jobb och inget värde i bilen. Ditt bästa lösning är att hitta någon som vill ta över din begagnade bils avtal, med alla "bekymmer" det kan innebära.

Samma sak sker mig, som köpte en beg bil på lån. Lånet återkallas inte direkt precis, men ränta och avbetalningar kostar ju. Har jag inte råd så kan jag välja att sälja bilen, få in pengarna för den och lösa lånet. Sen har jag inga skulder/problem att oroa mig för där. Att skaffa en skrotbil <10kkr eller busskort får fungera till man har jobb igen. Man kan då själv kontrollera sina fasta utgifter bättre, när man väl behöver det.
Om jag äger bilen, bara betalar ränta (ingen avbetalning) så kan jag också välja att ställa av bilen och slippa skatt, försäkring osv tills jag har ett nytt jobb för minimal kostnad. Poängen jag försöker säga är att jag har alternativ och valmöjligheter.

Den "säkerheten" tänker nog inte många på när de leasar. Det ersätter inte lånet, utan som en del av folket här säger, det är en bekvämlighet som kostar lite, har lite risker men ger er något ni vill ha. Men man bör inte ta detta om man inte vet säkert att man under 3 år (eller avtalets tid) har råd med detta. Så ska ni ta leasing, ta det för bekvämligheten.

Det är inte en bra ersättning för lån mao om du inte har råd med denna bil från början.

Ja, efter lite velande fram och tillbaka har vi bestämt oss för att hoppa över både privatleasing och personalbil den här gången och istället köpa kontant. Vi har 50 kkr att stoppa in och får låna resten billigt av en nära släkting (på hans förslag). Nu skall vi bara förhandla om priset på bilen

Med personalbil finns eg bara en större risk och det är att man blir långtidssjukskriven för då fortsätter avtalet att löpa. Blir man uppsagd får man lämna tillbaka bilen, säger man upp sig får man antingen lösa ut bilen eller lämna tillbaka den och betala ev mellanskillnad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Med personalbil finns eg bara en större risk och det är att man blir långtidssjukskriven för då fortsätter avtalet att löpa. Blir man uppsagd får man lämna tillbaka bilen, säger man upp sig får man antingen lösa ut bilen eller lämna tillbaka den och betala ev mellanskillnad.

Ahh. Ok, det är ju bra.
Försäkringar bör hjälpa till att täcka det vid långtidssjukskrivning, men visst, man bör tänka på det. Trodde dock inte du fick upphäva det om du blev arbetslös/sa upp dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh. Ok, det är ju bra.
Försäkringar bör hjälpa till att täcka det vid långtidssjukskrivning, men visst, man bör tänka på det. Trodde dock inte du fick upphäva det om du blev arbetslös/sa upp dig...

Det skiljer nog från företag till företag men det är så jag tolkat avtalet på min arbetsplats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Visst är det billigare med begbil men nybil har ju också sina fördelar. För mig som inte är bilintresserad är det värt rätt mycket att slippa fundera på om bilen håller en månad till eller tre år.

Jag kan säga att jag är inte så desperat behov av bilen då jag bor i Stockholm, startar inte bilen kan jag alltid åka buss eller pendeltåg till jobbet även om det är något jag helst undviker då jag fått nog av alla signalfel och försenade tåg.

Skrivet av zarkov:

Att själv hålla sig från att busköra borde väl vara hyfsat lätt (eller?) men hur vet du vad tidigare ägare gjort med bilen? Sannolikt kör inte tant Agda rally med sin Toyota Aygo men hon kan ju mycket väl ha slirat sönder lamellerna i kopplingen. Att köpa en Golf GTI eller en BMW 3-serie i förorten är kanske inte heller någon höjdare...

Jag kör ingen direkt bil som man buskör med, Suzuki SX4 men för det jag använder den till att pendla till jobbet är det perfekta bilen, crossover så den tar sig fram även i värsta snöstormen.

Skrivet av zarkov:

I Volkswagens privatleasing ingår både service och försäkring under leasingperioden. Hos Toyota ingår service men inte försäkring. Dock ingår inte vinterhjul hos någon av dem men det är fritt fram att köpa egna fälgar och däck om man är sugen. Att bränsle inte ingår borde väl vara så självklart att det inte ens behöver nämnas.

Jag undrar bara vad som händer om du lämnar tillbaka bilen och du t.ex. råkat få ett dörruppslag, rätt vanligt hänt mig när jag parkerat i trång parkeringsficka. Är det din egen bil kanske du inte bryr dig så mycket men risken med leasingbil att du måste betala för reparation av skadan.

Skrivet av zarkov:

Frugan och jag köpte en 2,5 år gammal diesel-Kia för snart tre år sedan, på den tiden av vi kört drygt 7000 mil. Enligt bilpriser.se har den nu tappat ca 75 000 kr i värde, ungefär lika mycket som vi betalat ner lånet. Dessutom har vi kört slut på en uppsättning sommardäck (nya kostade 3500 kr i somras) och en uppsättning vinterdäck (skall köpa nya, budget 5000 kr) samt servat den för ungefär 15000 kr. Den har alltså kostat ganska precis 10+0,50+0,75+2=13,25 kr/mil sedan köp, exkl bränsle. Skatt och försäkring tillkommer med 3-4 kronor per mil. Med ca 0,55 i förbrukning tippar jag på att bilen kostat oss ca 25 kr/mil allt som allt.

Jag köpte min bil för 67000 kr, servat den för cirka 2100 kr. Jag vet inte hur mycket den har sjunkit i värde men enligt biluppgifter ska den vara värd mellan 57300-63300 kr vid köp hos bilhandlare så inte så stor tapp sedan 2014. Min bil drar 0,74 enligt färddatorn bensin och mycket korta körningar till jobbet 8-9 km. Vet inte exakt hur jag ska räkna vad den kostat mig per mil men då jag inte har några lån att betala så kan det omöjligt bli så mycket billigare med någon annan bil. Tror lätt jag kan ha den där här bilen några år till utan stora reparationer, bara gått 8000 mil på 8 år.

Skrivet av zarkov:

Nu tittar vi på att köpa en bil till då jag fått nytt jobb en bit utanför stan. En ny VW Polo med bensinmotor (150 kkr) skulle kosta oss ungefär 3000 kr/mån i 3 år om vi puttar in 40 kkr kontant. En 2-3 år gammal Polo med enklare utrustning kostar ca 110-120 kkr eller 2000 kr/månad. Under de första tre åren ingår servicen på den nya bilen men kostar i runda slängar 10000 kr på begbilen (Mekonomen tar 2500 kr resp 4500 kr för mellan- resp grundservice). Om man behöver hel- eller halvförsäkring är väl upp till var och en (prisskillnaden är för min del ca 150 kr/mån), likaså om man vill stoppa undan ett par hundringar per månad för reparationer. Summa nybil 3200 kr, begbil 2000+500+150=2650 kr exkl avsättning för reparationer. För den femhundringen varje månad får vi farthållare, dimljus, regnsensor och lite annat lullull och slipper fundera på om det är Rally-Kalle eller tant Agda som kört bilen innan oss. Är det värt det? Ja, för oss är det faktiskt det.

Jag vet inte vad du betalar 10000 kr på service, nöjde mig med ett oljebyte för 900 kr finns ingen anledning att göra så mycket mer på en fullt fungerande bil. Det är billigare att vänta till bilprovningen börjar anmärka och byta först när saker börjar gå sönder, många saker kan du kolla själv vad det är för bytesintervall et c.
Kanske haft jävla tur med min bil det är min första bil och jag är absolut inte speciellt bilkunnig men känner mig inte speciellt orolig för att det skulle dyka upp några problem, säkert större risk att man krockar med alla galningar i trafiken.

Skrivet av zarkov:

Nej, t.ex. VW garanterar ett restvärde i procent, oftast runt 50%, i stort sett oberoende av tilläggsutrustning. Du betalar alltså av halva bilen på tre år, oavsett om du valt en snik-Polo eller en Golf GTI med extra allt. Visst kostar Golfen mer per månad men det gör den ju oavsett hur du finansierar bilköpet.

Det känns ändå lite surt att betala 50% av bilen och sedan lämna tillbaka den, men jag antar det är priset man får betala för att köra runt med en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu har ju dock de oförutsedda utgifterna kommit, jag fick byta en glödlampa till regplåt bak.

Jag skulle nog inte räkna en glödlampa som en oförutsedd utgift, kostar väl max en hundralapp att byta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

Håller med dessutom har jag andra grejer att tillägga. Man kommer att betala ca tusenlappen för skatten och sedan ca 8k för försäkringen på bilen beroende på modell. sedan kommer servicen som ligger mellan 2500-6k eller mer, beroende grund eller fullservice samt bil. Totalt ca 12k-15k för varje år. Sedan om man är bil kunnig är det en annan grej. Man har bättre koll vad man får för pengarna och kan man meka själv så är det ett +. Men dock så får man inte ett stämpel på serviceboken och det kan leda till att man inte kan bli av med den lika snabbt pga ingen bevis på servicen har gjorts.

Jag har själv bokat en VW polo (36mån) för ca 1900 per månaden inkl service, försäkring och skatten ligger på 360kr. Totalt per år blir 23160kr. För dessa pengar får jag en fullt fungerande bil utan konstigheter och oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag vet inte vad du betalar 10000 kr på service, nöjde mig med ett oljebyte för 900 kr finns ingen anledning att göra så mycket mer på en fullt fungerande bil. Det är billigare att vänta till bilprovningen börjar anmärka och byta först när saker börjar gå sönder, många saker kan du kolla själv vad det är för bytesintervall et c.

Saker som filter och tändstift är rätt bra att byta, men de behövs ofta inte bytas ofta.
De kan dock få bilen att dricka mer om de börjar bli dåliga, speciellt luftfiltret är billigt att byta och sparar en del bränsle.

Sen måste man även tänka på din bils värde. Om service inte är gjord så kommer nästa köpare stirra på service historiken och tänka... den köper inte jag.

Skrivet av herakles:

Jag skulle nog inte räkna en glödlampa som en oförutsedd utgift, kostar väl max en hundralapp att byta?

Beror på vilken.... testa ett halvljus i en tex Volvo V70 tidigt från mitten på 2000-talet... (finns fler ex)
Kan säga så här... de behöver montera ner direktinsprutningen för att byta den, sen kan du själv räkna på den

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Tycker själv att allt som 5 år eller mer är gammal, medan en upp till 2-3 år kan man väl fortfarande kalla "ny" utan att blanda in körsträcka.
Ibland så kan saker hända även på nästan nya bilar oavsett hur bra man vårdar den. Mycket händer dock först efter 12.000 mil. Om din har gått mindre än 10' så förstår jag att den går utan större oförutsedda utgifter, det är oftast så.
Men om man kollar så finns det ganska många begagnade bilar som har gått 10-12' mil, hos bilhandlarna av en orsak.

Jo märkt det med min som kommit upp i 13000 mil, Började med en plåt o fronten var genomrostad och nu 1 år senare (sparsamt körd) verkar ett hjullager ge upp (nytt ligger mellan 500/2000kr , berodde på om det är fram eller bak) :/

Skrivet av Paddanx:

Dock kan man inte rakt ut säga att nytt alltid är bättre, oavsett. Om du måste ha ny bil, skaffa ny bil, men gnäll då inte på kostnaden, leasad eller belånad. Du gör en fullständigt hemsk ekonomisk investering hur du än gör, som inte gör något annat än bränner pengar. Du gör det för du tror du får något bättre, när du kunde gjort mycket mer vettigt eller kul för de pengarna.

Begagnad behöver inte vara fel, så länge man gör det rätt. Och varför tror du en 2-4år gammal bil skulle vara sämre än "ny"?
Du får ofta mycket utrustning för betydligt mindre pengar, som dessutom du vet fungerar. De "tappar" inte utrustning på 3år... men du betalar inte premium pris för en ny bil med vev till rutorna...
Roliga är, tittar man på barnsjukdomar som finns på väldigt många bilar idag så har de fått fixat dessa problem när de når 3 år. De är mer beprövade och man kan se om tittar på ett ruttet ägg eller inte och undvika det, både sett till modellen och till den enstaka bilens historik. Köper du dessutom med extra garantier på denna begagnade bilen så är de bättre även än nya bilar ofta är.

Har en kund på mitt jobb som köpte en helt ny VW Touran, och fick köra den till service 4 gånger bara första året för att laga alla möjliga barn-fel. Min chef fick åka till Skoda 2 gånger för sin Skoda Superb för den hade fel i sig, och den är leasad. En annan kunds Audi A6 rasade motorn efter <400 mil, också leasad... Så fel sker, ofta nog för att märkas. (Och jag har fel fall).
I samtliga fall är det största problemet precis som med dålig begagnad bil, att man måste bråka med någon för att få den fixad och lämna/hämta och ev vara utan bilen när du behöver den. Eller ännu värre, att man blir fast nånstans när man kör den och måste ordna transport.

Nu vet jag inte vad du anser, men för mig är det "obekvämheten" att köra en otestad ny modell av bil som kan ha en massa fel som missats i designen/tillverkningen som retar mig. Ny bil talar inte till mig, då jag inte vill betala dyrt för att "beta testa" en tillverkares produkt. Jag tar då hellre något som är beprövat och jag vet kommer fungera, har fungerat och kommer fortsätta fungera i några år till innan slitage börjar komma ikapp "barnsjukdomarna".

Så jag anser mycket väl att man kan jämföra leasa ny bil mot begagnad, men naturligtvis då en 1:a gen begagnad från ÅF med garantier. Man jämför ju vad man får för pengarna, och om du kör en 3 år, fullt utrustad, beprövad bil, eller en halv utrustad, splitter ny leasad bil för mer pengar, är något som definitivt kan jämföras. Båda tar mig till jobb, affär och gör det säkert. Det är inte som grafikkort här... du kommer inte snabbare till jobbet för att bilen är en gen nyare. Finns inget fel att få mer för pengarna...

I både leasing och begagnad fallen så måste du göra efterforskning och läsa allt finstilt. Du måste kolla upp bilens historik för begagnad precis som du måste kolla kontrakten för leasingen. Inget är "självklart" och ord som "normalt" är alltid, har alltid och kommer alltid vara en tolkningsfråga. Så båda alternativen kan ge dig stora kostnader och problem om du inte kollar upp dem noga.

@Sheep mycket bra post, men du bör ta med aspekten att du kan ha problem-bil redan från dagen den lämnar fabriken. Det är tom så illa att en del tillverkare medvetet ignorerar kända fel i nya bilar, tills någon kund/test upptäcker dem. De rättar troligen till felet vid tillverkningen av nyare, men de fixar inte felet på de som redan är monterade, trots att de borde. Och du kan tänka, om de tillverkar 1000 bilar, säljer dem, hittar ett fel... hur många bilar med samma fel har de hunnit bygga utöver dessa 1000?

Finns en del tillverkare som satt i system att rätta till fel så tidigt som möjligt och stanna hela produktionen om de måste, men långt från alla tillverkare gör så.

Så 2) Nya bilar är driftsäkrare än gamla - beror på vad du jämför med. När de gamla blir slitna nog så ja, är driftsäkerheten ett problem. Dock är inte nya bilar felfria heller så nånstans där i mellan är "sweet spot"...

Rätt kul egentligen, den bil jag har fixade dom airbagen efter 12 år (uppkommit i efterhand att det kunde vissa fall bli fel när den löste ut, var nått med att något lossnade/följde med airbagen) Vet inte om man kan säga att dom tar sitt ansvar eller inte

Är för övrigt en nissan almera , motorn ska vara riktigt bra. Tyvärr inte rostskyddet lika bra.

Så ja känns nästan billigare att använda leasing, där man vet kostnaden

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt kul egentligen, den bil jag har fixade dom airbagen efter 12 år (uppkommit i efterhand att det kunde vissa fall bli fel när den löste ut, var nått med att något lossnade/följde med airbagen) Vet inte om man kan säga att dom tar sitt ansvar eller inte

Det gjorde de på min Toyota Corolla -02:a också för några år sedan, passagerarsidan... trodde inte mina ögon "din bil har återkallats..." De tog in den, kollade S/N, den var inte påverkad, och fick nycklarna igen, tog 15 min.
Viktiga är ju att de rättar till dem, och ibland kan "barnsjukdomar" hänga med till vuxen ålder också

Som jag sa, leasing är nog enklare, men inte felfritt
Det passar säkert en hel del folk, annars hade de ju inte haft det i så stor skala de har.

Permalänk

Privat leasing ät fortfarande inte gudsgåva till världen. Företaget gör det inte för att vara snäll utan för att de tjänar pengar på det. Precis som med mycket annat. Jag köpte min v70 när nybilsgarantin gick ut och visst så har jag laggt pengar på att hålla den i bra skick. Men det är fortfarande min bil, lånet är borta sedan länge då jag amortera ordentligt. Nu har jag ägt den i typ 8år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det gjorde de på min Toyota Corolla -02:a också för några år sedan, passagerarsidan... trodde inte mina ögon "din bil har återkallats..." De tog in den, kollade S/N, den var inte påverkad, och fick nycklarna igen, tog 15 min.
Viktiga är ju att de rättar till dem, och ibland kan "barnsjukdomar" hänga med till vuxen ålder också

Som jag sa, leasing är nog enklare, men inte felfritt
Det passar säkert en hel del folk, annars hade de ju inte haft det i så stor skala de har.

mm tog första gången dom kollade 15/20 minuter, men kom nytt brev nästa år igen och det tog bra mycket längre tid (fick byta denna gången). Trodde inte heller på brevet först (trodde det var ett skämt).

Samma för mig, på passagerarsidan också Lite udda att även din bilmodell verkar ha liknande problem, är 02 också.
Verkar ju som bilmodellerna delar på vissa likheter.

Jo, vist är det det och gör så man väljer samma bilmärke igen. Men att dom inte kunde fixat det tidigare (kan ju ha krockat bilen innan dom fixa felet), vet ju inte vad som kunde ha hänt.

Men ja är väl så med många bilar, man vet ju inte om bilen lider av brister alltid, tills det verkligen gäller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör med företagsleasing och för mig är det guld värt som kör 4-5000 mil privat om året.
För det beloppet jag skattar varje månad är inte mycket och hade inte ens räckt till amorteringen på en motsvarande ny bil.
För mig så tillkommer det inga utgifter, allt är inbakat i det beloppet jag skattar för varje månad.
Ska jag fylla diesel, spolarvätska etc, det står jobbet för.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Flera som säger "man slipper reparationer och service", det gör du även om du köper en ny bil. Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren. Många bilar är miljöklassade, speciellt små billiga bilar som folk verkar leasa, och kostar då nästan ingenting i skatt. Nej, jag håller fast vid att leasing är ett sätt att övertyga folk att de har råd att köpa en helt ny bil.

Självklart kommer det kostnader (hur man nu kan tycka att det är oväntat?) i form av reparationer etc. när man har bil. Men köp en bil för 50 000 kr och spara skillnaden mot leasingkostnaden så lovar jag att ni i längden har pengar till reparationer, skatt, däck och service.

Sedan verkar folk ha missat lite vad ett restvärde innebär vid privatleasing. Säg att du leasar en bil under 36 månader som kostar 150k och som beräknas ha ett restvärde på 75k. Då blir månadskostnaden (sedan tillkommer annat så klart) för värdeminskningen ~2k. Skulle bilen sedan visa sig ha ett marknadsvärde på endast 50k så får du betala skillnaden mellan restvärdet och marknadsvärdet (25k) eller köpa bilen för restvärdet (75k). Skulle bilens marknadsvärde istället visa sig vara 100k efter 36 månader, så får du fortfarande köpa den för 75k. Det är alltså en risk som leasingtagaren tar och inte bilförsäljaren.

@DwarF Personers ålder, inkomst och familjesituation har väldigt lite med och göra om det är lönsamt med leasing eller inte. En leasingbil kostar X antal kronor att äga i tre år och x antal kronor att köpa och ha i tre år, oavsett ålder/inkomst/familjesituation.

"Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren." rent skitsnack, Morsan har alltid köpt nya bilar och ifrån olika märkeshandlare. Visst man får betala mindre försäkringspengar i de första åren (1500kr) men självrisken ligger på ca 7k (hyundai). Servicen ligger på 2,8k grund och 6,5k full. Nybilsgarantin räknas som mest som maskin/el fel. Annars kan man slänga skitgarantin i väggen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

"Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren." rent skitsnack, Morsan har alltid köpt nya bilar och ifrån olika märkeshandlare. Visst man får betala mindre försäkringspengar i de första åren (1500kr) men självrisken ligger på ca 7k (hyundai). Servicen ligger på 2,8k grund och 6,5k full. Nybilsgarantin räknas som mest som maskin/el fel. Annars kan man slänga skitgarantin i väggen!

Vet iaf att Subaru och BMW har fri service de tre första åren.

Ang försäkringar så finns det en uppsjö med olika nivåer av självrisk osv så det är definitivt värt att kolla upp och inte bara ta första bästa.

Det jag har tänkt på lite är i hur mycket nybilsgarantier skiljer sig åt mellan märken. Ska lämna tillbaka vår leasingbil till vintern och ska ta reda på det, för vi kommer då att köpa istället.
Har tex Kia samma omfattning på sina 7-åriga garantier som Vw/Audi/Volvo har på sina 2-åriga? Kommer att bli intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag kan säga att jag är inte så desperat behov av bilen då jag bor i Stockholm, startar inte bilen kan jag alltid åka buss eller pendeltåg till jobbet även om det är något jag helst undviker då jag fått nog av alla signalfel och försenade tåg.

Jag har tyvärr svårt att känna något medlidande med dig, åker jag kollektivt får jag gå upp före fem på morgonen och har sedan 20 minuters väntan vid ett av de tre bytena. Totalt tar det mig 1,5h att åka kollektivt till jobbet, kör jag själv är jag framme på 35-40 min. Om du inte ens har en mil till jobbet kan du ju tom cykla på 30 min utan ansträngning.

Skrivet av herakles:

Jag undrar bara vad som händer om du lämnar tillbaka bilen och du t.ex. råkat få ett dörruppslag, rätt vanligt hänt mig när jag parkerat i trång parkeringsficka. Är det din egen bil kanske du inte bryr dig så mycket men risken med leasingbil att du måste betala för reparation av skadan.

Allt utöver normalt slitage får man betala för. Tyvärr är det en tolkningsfråga, för de flesta privatbilister är en dörruppslagsskada normalt men vad du får betala för det vid privatleasing är upp till bilfirman.

Skrivet av herakles:

Jag köpte min bil för 67000 kr, servat den för cirka 2100 kr. Jag vet inte hur mycket den har sjunkit i värde men enligt biluppgifter ska den vara värd mellan 57300-63300 kr vid köp hos bilhandlare så inte så stor tapp sedan 2014. Min bil drar 0,74 enligt färddatorn bensin och mycket korta körningar till jobbet 8-9 km. Vet inte exakt hur jag ska räkna vad den kostat mig per mil men då jag inte har några lån att betala så kan det omöjligt bli så mycket billigare med någon annan bil. Tror lätt jag kan ha den där här bilen några år till utan stora reparationer, bara gått 8000 mil på 8 år.

Nej, det är alltid svårt att räkna på, det bästa man kan göra är nog att titta på äldre årgångar av samma modell men det blir ju lite svårt i ditt fall eftersom SX4 introducerades 2006. Priset hos bilhandlare säger inte speciellt mycket eftersom du aldrig får det om du säljer bilen till en bilhandlare, du får snarare mindre än vid privatförsäljning.

Skrivet av herakles:

Jag vet inte vad du betalar 10000 kr på service, nöjde mig med ett oljebyte för 900 kr finns ingen anledning att göra så mycket mer på en fullt fungerande bil. Det är billigare att vänta till bilprovningen börjar anmärka och byta först när saker börjar gå sönder, många saker kan du kolla själv vad det är för bytesintervall et c.
Kanske haft jävla tur med min bil det är min första bil och jag är absolut inte speciellt bilkunnig men känner mig inte speciellt orolig för att det skulle dyka upp några problem, säkert större risk att man krockar med alla galningar i trafiken.

Det beror nog på hur gammal bil man har, ju äldre bil desto mindre vikt lägger folk vid serviceboken. Att inte serva en ny bil, oavsett om det ingår eller inte, är ju bara hål i huvudet eftersom garantin upphör om man inte följer deras instruktioner.

För att t.ex. Kias 7-årsgaranti skall gälla måste man serva bilen en gång om året och det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. Kia gör bra bilar men de har höjt priserna så mycket nu att det finns mycket mer att välja på i samma prisklass. När man fick en kombi i Golfklass med sju års garanti för 150 kkr var de svårslagna, nu kostar motsvarande bil >200 kkr. En Toyota Auris med ungefär samma utrustning kostar lika mycket (men kortare garantitid). Det är ganska givet vilken av dem som har det bästa andrahandsvärdet...

Skrivet av herakles:

Det känns ändå lite surt att betala 50% av bilen och sedan lämna tillbaka den, men jag antar det är priset man får betala för att köra runt med en ny bil.

Så enkelt är det. Alternativt att man har kassaflödet men inte kontantinsatsen.

Skrivet av Alle22:

"Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren." rent skitsnack, Morsan har alltid köpt nya bilar och ifrån olika märkeshandlare. Visst man får betala mindre försäkringspengar i de första åren (1500kr) men självrisken ligger på ca 7k (hyundai). Servicen ligger på 2,8k grund och 6,5k full. Nybilsgarantin räknas som mest som maskin/el fel. Annars kan man slänga skitgarantin i väggen!

Vad tror du självrisken kostar på en helförsäkring? De flesta ligger på 5000 kr eller däromkring.

För två år sedan fick min fru ett rejält stenskott i biltaket, en bit sprängsten hade flugit av ett lastbilsflak och gjorde ett djupt märke i taket så att lacken skrapades upp och plåten bucklades. Enligt verkstaden behövde hela taket lackas om för att det skulle bli snyggt men det gick på nybilsgarantin utan knot. Självrisken var visserligen 6000 kr men hela jobbet kostade betydligt mer. (Efter lite rotande och argumenterande gick sedan Trafikskadeföreningen in och betalade nästan hela självrisken och kostnaden för hyrbil i två veckor. Kostnad för mig: ca 3000 kr.)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mm tog första gången dom kollade 15/20 minuter, men kom nytt brev nästa år igen och det tog bra mycket längre tid (fick byta denna gången). Trodde inte heller på brevet först (trodde det var ett skämt).

Samma för mig, på passagerarsidan också Lite udda att även din bilmodell verkar ha liknande problem, är 02 också.
Verkar ju som bilmodellerna delar på vissa likheter.

Jo, vist är det det och gör så man väljer samma bilmärke igen. Men att dom inte kunde fixat det tidigare (kan ju ha krockat bilen innan dom fixa felet), vet ju inte vad som kunde ha hänt.

Men ja är väl så med många bilar, man vet ju inte om bilen lider av brister alltid, tills det verkligen gäller.

Om jag förstod det rätt så var den en krock på en bil från med denna airbag som just gjort felet. Det var inte känt sedan tidigare (frågade nämligen om det), och det var efter olyckan som man kollade upp vad som hänt. Det var dock en olycka på flera 1000-tals olyckor som felet hade uppstått, så det skulle till mycket udda situation för att just felet skulle ske, men av säkerhet så väljer man så klart att byta ut de som har defekt del när det gäller sådan säkerhet.
Och air-bags är en standardiserad sak, så inget ovanligt att flera modeller använder samma underleverantör, och det var där felet hade skett.

Vet tex en del Toyota Corolla hade problem med otäta o-ringar, så de läckte olja. De fixade en hel del av dem på garanti. Men jag har även läst folk som fått det på goodwill när bilarna är 10+ år, vilket jag aldrig sett andra tillverkare göra. Hade alla bilarna haft felet så hade de nog fixat alla, men det var tydligen vissa bilar som fått en batch av dåliga ringar och det enda sättet att veta om de var bra eller inte vara att man märkte felet. Min tex var felfri.

Just faktum att 15+ år gamla Toyota bilar verkligen är de nya Volvona... de bara går och går... det gör att jag väljer dem. Det gör också att även om du köper ny bil, så blir andrahandsvärdet när du ska sälja den betydligt bättre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag skulle nog inte räkna en glödlampa som en oförutsedd utgift, kostar väl max en hundralapp att byta?

Förmodligen kostar glödlampan till skylltbelysningen snarare runt 20kr samt en minut att sätta dit Man får köra med en trasig bara den andra lyser så du kan spara 20kr

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Nissan har ett leasingerbjudande på Leaf just nu om man är sugen på att testa elbil. Billigaste kostar 3099 kr/mån för 2000 mil över 2 år.
Man får tänka på att man sparar en del på bränsle jämfört med en vanlig bil (ca 700 kr/mån för mig, men jag kör inte så mycket). Sen ingår service och man betalar ingen fordonsskatt, så där sparar man några hundralappar per månad också.
Värt att notera att det inte är någon långfärdsbil. Man kommer ungefär 12 mil på en laddning. Som pendlarbil/andrabil är den kanon dock.
Erbjudandet bör finnas hos alla Nissan-återförsäljare. Här är ett exempel: http://www.bytbil.com/bilar/nissan/leaf/2vpax2vg

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har blivit mer förvirrad kring ämnet än innan i denna stråd. Finns ungefär lika många åsikter och scenarion som det finns inlägg.

Jag är inte ett snille på att räkna men räknade lite på kul på en begagnad Volvo S40 för 50'000kr
Säg att jag ska äga den i 3 år, och sen sälja den:
Vägtull räknar jag inte ens med för jag vet inte hur mkt det kan bli, men någon hundring i månaden.
Restvärde efter 3 år 30'000kr?
Försäkring hel. 750kr/mån (med volvia för mig). 9000kr/år x3
Service - Schablonbelopp 15'000kr på tre år
Skatt 1100kr/år x3
(Bensinförbrukning - 1l/mil, 1500mil/året , 13kr/L =19500kr/år x3 ) <-Tar inte med det i beräkningen nedan)

Så totalt på 3 år blir det 95300kr minus restvärdet =65300kr
Över tre år blir månadskostnaden då :1813kr

Säg gärna till om jag räknat fel.
Men det ser ju inte ut som det blir någon enorm skillnad mot ett leasa en lite mindre men Ny bil. Och dessutom slippa va ansvarig för försäljning och köp från halvskumma människor på blocket. Sen är en S40 så klart rätt skönare att köra än en liten Kia eller motsvarande, men då får man räkna in bensinförbrukningen på det.

EDIT: Har dessutom räknat med att man köper bilen kontakt för 50'000kr, har man inte kapital så blir det ju lån med räntekostnad på det också.

EDIT2: Om vi räknar med leasing på 3 år för 2500kr/mån = 90000kr. Det blir alltså 24700kr dyrare att leasa över 3 år än att köpa sen sälja en begagnad S40. Köper man då en lite dyrare begagnad bil så jämnas skillnaden ut väldigt snabbt. Men då kanske man får en lite lyxigare bil.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm