Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ett lån för en bil? Väldigt oekonomiskt... Betala ränta över en lång period på något som drastiskt sjunker i värde är rätt korkat. Köp istället en bil som matchar din budget, eller vänta och cykla.
Privatleasing låter isåfall som det bättre alternativet, nackdelarna är väl desamma som att bo i hyresrätt. (Ta lån för en bostadsrätt i dagens sjuka bostadsmarknad är dock inte detsamma som vid bilköp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Var lite otydlig, köpte inte bilen ny utan ett år gammal.

Eftersom privatleasing gäller nya bilar kanske du skall jämföra nya bilar med nya bilar? Eller för att förtydliga, jämför inte äpplen med päron.

En ny bil sjunker de första 3 åren mellan 30-40% i värde. Så för en bil som kostar 300000 ny betyder det att man slänger drygt 100000 kr i sjön. 100000 kr man aldrig får tillbaka. Lägg sen på servisar, skatter och reparationer så blir det en go slant.
Har man dessutom lån på detta är räntan ytterligare pengar man aldrig får tillbaka.
Bilaffären är den i särklass sämsta affären man kan göra. Om man väljer privatleasing eller köpa kontant spelar egentligen inte så stor roll, man förlorar enormt med pengar och skilnaden är faktiskt inte så stor i slutändan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Eftersom privatleasing gäller nya bilar kanske du skall jämföra nya bilar med nya bilar? Eller för att förtydliga, jämför inte äpplen med päron.

En ny bil sjunker de första 3 åren mellan 30-40% i värde. Så för en bil som kostar 300000 ny betyder det att man slänger drygt 100000 kr i sjön. 100000 kr man aldrig får tillbaka. Lägg sen på servisar, skatter och reparationer så blir det en go slant.
Har man dessutom lån på detta är räntan ytterligare pengar man aldrig får tillbaka.
Bilaffären är den i särklass sämsta affären man kan göra. Om man väljer privatleasing eller köpa kontant spelar egentligen inte så stor roll, man förlorar enormt med pengar och skilnaden är faktiskt inte så stor i slutändan.

Jag svarade på det han skrev, "Man lånar till hus. Inte till bil", vi diskuterade inte ens leasing.

Det är ingen som sagt att bilar inte kostar pengar, för det gör det. Frågan är om du själv vill förvalta över dina pengar eller låsa dom.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Denna tråden spårar ur mer och mer, men blir ganska intressant läsning ändå Vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar här på forumet märker jag. Jag äger inte ens 200k, meda andra kan slänga ut det bara sådär

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Denna tråden spårar ur mer och mer, men blir ganska intressant läsning ändå Vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar här på forumet märker jag. Jag äger inte ens 200k, meda andra kan slänga ut det bara sådär

Går att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för sig själv. T.ex köpa en bostadsrätt med relativt billig hyra. Jag personligen bor med min sambo, total hyra 3900, ränta cirka 1500 och amorterar cirka 1500 = 7000 sedan har vi TV, bredband och de kostnaderna. Slutar på cirka 4000 var (egentligen -750 som är amortering) och sedan skattereduktion på det men det räknar jag inte med.

Tjänar cirka 23k netto, blir cirka 1000 kronor i månaden bensin och 320 i försäkring = 1320. Sedan mat blir la cirka 2000 kr. Dvs lever jag utan att göra speciellt mycket kan jag spara cirka 16 000 i månaden utan större problem. Det blir cirka 200 000 per år utan att räkna med eventuellt övertid och bonus.

Av dessa 200 000 går säkerligen cirka 50 000 till resor, äta ute, reparationer och andra saker man väljer att göra. Men blir fortfarande massvis med pengar över, speciellt om man placerar dom i fonder så ökar de även ganska fort.

Dvs, man kan få ganska stora summor pengar utan att leva snålt och på en relativt medelmåttig lön.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Nissan har ett leasingerbjudande på Leaf just nu om man är sugen på att testa elbil. Billigaste kostar 3099 kr/mån för 2000 mil över 2 år.
Man får tänka på att man sparar en del på bränsle jämfört med en vanlig bil (ca 700 kr/mån för mig, men jag kör inte så mycket). Sen ingår service och man betalar ingen fordonsskatt, så där sparar man några hundralappar per månad också.
Värt att notera att det inte är någon långfärdsbil. Man kommer ungefär 12 mil på en laddning. Som pendlarbil/andrabil är den kanon dock.
Erbjudandet bör finnas hos alla Nissan-återförsäljare. Här är ett exempel: http://www.bytbil.com/bilar/nissan/leaf/2vpax2vg

Jag tycker Leafen är lite häftig, skulle lätt klara mig på en sådan då jag sällan gör resor på mer än ett par mil. Det största problemet är att jag bor i lägenhet och endast har tillgång till motorvärmare uttag på 6 A, går det överhuvudtaget att ladda en elbil på en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Själv byter jag det för att få bra kraft i motorn. Tändstift förr hade för korta mil, men idag finns bra long life tändstift, så visst kan de hålla länge. Vet man bara vad som sitter i den så kan man ju anpassa därefter.

När det gäller byten och hur ofta, det är olika typer av slitage vi pratar om. Både miltal och ålder. På ena hållet är det ju rent utslitning som gäller. Men även ålder (eftersom en del saker utsätts för värme/kyla/värme/kyla och ännu värre fukt,) så kan det bli slitage på helt annat sätt.

En motor som bara går, nonstop 1250 mil kan nog gå längre än så på bra tändstift. Men en motor som startar och stoppar, speciellt i de fuktiga kalla vintrar vi har, kan lätt åldras med sot och skit och beläggningar betydligt fortare.
Moderna bilar kan kompensera en hel del dock, även nästan trasiga stift, men din bränsle ekonomi, avgassystem och motor effekt blir betydligt mer utsatt eller nedsatt. Tänk på att dagens motorer jobbar på en hela annan nivå än bara för 20-30 år sedan. Att man kan få 150+ hästar ur 1,5l motor, som håller, var otänkbart på gamla dagar.

Med det sagt, visst överdimensionerar de bytena. Du kan köra längre, ja. De sätter de gränserna både för sin vinst, och för att de då kan garantera att det ska fungera.

Ang V70, de är långt från enda bilen som har extremt trångt i motorutrymmet.
Tillverkarna hade en period där man ansåg att de ändå skulle in på service, så då byter man allt sånt ändå. Därför brydde de sig inte om att göra gott om plats. På den tiden var vi en av de få länder som också hade halvljus lag, något som idag är mer vanligt, så lamporna höll 10år i många länder ändå.

Man har dock på vettiga bilar, satt dit LED varselljus istället, just för att inte man ska behöva byta lampor för ofta.

Jag har inte märkt några problem med effekt, har dock bara 107 hästar under huven. Tycker dock ibland att bilen kan ha ganska lågt varvtal på tomgång när motorn blivit riktigt varm, kanske 700 varv, kan det vara tändstiften? Det känns som motorn går som bäst runt 900 varv. Brukar försöka varva ur den lite då och då om det skulle vara något sot i motorn.

Tycker dock det känns onödigt att byta grejer som kanske egentligen inte är något fel på, kan inte mycket om bilar men som sagt mycket korta körningar på vintern kanske slitit ut tändstiften och jag kan inte hitta att de skulle vara bytta i tidigare serviceprotokoll.

Är inte direkt så förtjust i LED ljus, tycker man blir bländad av strålkastarna på moderna bilar och när de kör in i en tunnel så tror man att de står på bromsen när baklyset går igång automatiskt

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:

Numera kan man gå ut 140hk från en 1.2L

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag har inte märkt några problem med effekt, har dock bara 107 hästar under huven. Tycker dock ibland att bilen kan ha ganska lågt varvtal på tomgång när motorn blivit riktigt varm, kanske 700 varv, kan det vara tändstiften? Det känns som motorn går som bäst runt 900 varv. Brukar försöka varva ur den lite då och då om det skulle vara något sot i motorn.

Tycker dock det känns onödigt att byta grejer som kanske egentligen inte är något fel på, kan inte mycket om bilar men som sagt mycket korta körningar på vintern kanske slitit ut tändstiften och jag kan inte hitta att de skulle vara bytta i tidigare serviceprotokoll.

Är inte direkt så förtjust i LED ljus, tycker man blir bländad av strålkastarna på moderna bilar och när de kör in i en tunnel så tror man att de står på bromsen när baklyset går igång automatiskt

Är inte motorexpert men vet (av erfarenhet) att just tomgången kan vara halva bilen...

Dock kan du alltid skruva ut tändstiften och titta. De säger en hel del om hur de mår, samt även hur motorn mår.
En enkel sökning ger dig både bilder, guider och info att jämföra med:
https://www.google.com/search?q=Alt+Gr+%2B+Print+Screen&ie=ut...

And LED. Jag föredrar hellre att bromsa en gång för mycket, än att nästan ploga in i bilen framför, när de inte har bromsljus...

Sen finns det alldeles för många som inte har koll på sina egna lampor, tända/avstängda, trasiga/hela och allt där i mellan. Då är automatiken iaf lite bra att den tänder när det inte är ljust nog. Problemet är att folk glömmer ändå tända dem när det är regn, halvtaskig sikt och de inte inser att automatiken inte känner av det.

Men många gånger har man inte sett folk både med dimljus bak på när de inte ska, som man tror är bromsljus, eller att de har bytt lampan på ena sidan, men inte andra, så parkerings ljuset från "nya" sidan är lika stark som bromsljuset på gamla?

Så tills man har noll tolerans mot fel lampor, oavsett anledning, och folk följer det perfekt (som det någonsin kommer ske), så är LED och automatiken nog bättre imho.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa om just privatleasing. Då det verkligen är för var och en om det är värt det eller ej. Tjejen har plockat ut en privatleasing och vi får se om det var värt det eller ej. Hon betalar 3100:-/mån, försäkrad, service å 1500mil/året. 3 år.

Jag jobbar inom bilbranschen som arbetsledare på verkstad för en märkesverkstad i Stockholm. Trenden ligger just i att leasa bil. Folk som frågar mig om detta svarar jag bara på, Du får räkna ut själv om du har råd eller inte och OM du tycker det är värt det.
Allt har sina för och nackdelar.
Varför tjejen valde leasing var för att hon är helt ointresserad av bilar. Det ska bara funka. När jag berättade för henne vad leasing innebär och sina för och nackdelar så slog hon till direkt. Hon vill inte tänka på försäkring, service och att hon kan lämna tillbaka bilen efter 3 år.
Det är där många kunder tycker är så skönt. Du slipper alla dessa små saker och pengar hit å dit.
Visst, kan du betala allt så är det bästa du kan göra. Men detta kommer att öka.

Läste lite om att köpa en nyare beg. Visst 1-2år gammal, gått ca 2-3000mil. Då betalar du ca 150-230kk (beroende modell) å då är den inte ny. Den är inte speccat efter dina önskemål (alltid). Sedan ska du betala service, försäkring och nybilsgaranti har gått ut (beroende märke).

Jag behöver inte upprepa det alla redan har sagt att man är lite bunden med miltal, slitage osv. Upplever inte att bilar som har kommit tillbaka har åkt på några kostnader. Sprucken vindruta, repor stötfångare är det enda som kund får betala för. Eller när ett småbarn har suttit i baksätet i 3 år och delat med sig all sin mat. Då klart det blir en extra kostnad.

En bil KOSTAR bara pengar. Precis som ett barn. Du vet aldrig vilka utgifter du kan råka ut för. Ju äldre bilen blir och längre den har gått så ökar risken för stora kostnader. Jag själv höjer på ögonbrynen när man läser en bil 2010 gått 12.000mil så kostar en service ca 7k. Kanske tillkommer bromsar fram och bak. Så pang så är man uppe i lugnt i 5k till. Så folk som har äldre bilar sparar pengar för att kunna serva.

Jag talar utifrån vad jag ser och kunder som jag möter. Inget är rätt eller fel utan är i varje persons egna val.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Kul att läsa om just privatleasing. Då det verkligen är för var och en om det är värt det eller ej. Tjejen har plockat ut en privatleasing och vi får se om det var värt det eller ej. Hon betalar 3100:-/mån, försäkrad, service å 1500mil/året. 3 år.

Jag jobbar inom bilbranschen som arbetsledare på verkstad för en märkesverkstad i Stockholm. Trenden ligger just i att leasa bil. Folk som frågar mig om detta svarar jag bara på, Du får räkna ut själv om du har råd eller inte och OM du tycker det är värt det.
Allt har sina för och nackdelar.
Varför tjejen valde leasing var för att hon är helt ointresserad av bilar. Det ska bara funka. När jag berättade för henne vad leasing innebär och sina för och nackdelar så slog hon till direkt. Hon vill inte tänka på försäkring, service och att hon kan lämna tillbaka bilen efter 3 år.
Det är där många kunder tycker är så skönt. Du slipper alla dessa små saker och pengar hit å dit.
Visst, kan du betala allt så är det bästa du kan göra. Men detta kommer att öka.

Läste lite om att köpa en nyare beg. Visst 1-2år gammal, gått ca 2-3000mil. Då betalar du ca 150-230kk (beroende modell) å då är den inte ny. Den är inte speccat efter dina önskemål (alltid). Sedan ska du betala service, försäkring och nybilsgaranti har gått ut (beroende märke).

Jag behöver inte upprepa det alla redan har sagt att man är lite bunden med miltal, slitage osv. Upplever inte att bilar som har kommit tillbaka har åkt på några kostnader. Sprucken vindruta, repor stötfångare är det enda som kund får betala för. Eller när ett småbarn har suttit i baksätet i 3 år och delat med sig all sin mat. Då klart det blir en extra kostnad.

En bil KOSTAR bara pengar. Precis som ett barn. Du vet aldrig vilka utgifter du kan råka ut för. Ju äldre bilen blir och längre den har gått så ökar risken för stora kostnader. Jag själv höjer på ögonbrynen när man läser en bil 2010 gått 12.000mil så kostar en service ca 7k. Kanske tillkommer bromsar fram och bak. Så pang så är man uppe i lugnt i 5k till. Så folk som har äldre bilar sparar pengar för att kunna serva.

Jag talar utifrån vad jag ser och kunder som jag möter. Inget är rätt eller fel utan är i varje persons egna val.

Lustiga är att vi är nog rätt beroende på varandra.

Om alla leasade, så hade det blivit dyrt som satan, då andrahandsvärdet hade bara försvunnit (om ingen begagnatmarknad finns), men på samma sätt är vi på begagnatmarknaden beroende på att folk köper och leasar nya bilar, för att vi ska ha något att köpa. Vi behöver vart annat för att få det bästa ur båda alternativen.
Ang utrustningsnivåer så finns det för mig bara en nivå.... fullt utrustad. Go big or go home...

Tror du tog upp en viktig poäng, och det är just när man är okunnig och det bara ska fungera. Har själv funderat på samma ide med datorer faktiskt, och titta på en lösning med det (som företag då). Man kan få får service, mindre reparationer och allt utan att behöva tänka på vad saker kostar, utan allt ingår på liknande sätt.

Detta kommer naturligtvis inte att vara mer ekonomiskt än att bygga det själv, men för de som inte kan något, så är den extra kostnaden värt det för "bekymmersfritt" datorägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lustiga är att vi är nog rätt beroende på varandra.

Om alla leasade, så hade det blivit dyrt som satan, då andrahandsvärdet hade bara försvunnit (om ingen begagnatmarknad finns), men på samma sätt är vi på begagnatmarknaden beroende på att folk köper och leasar nya bilar, för att vi ska ha något att köpa. Vi behöver vart annat för att få det bästa ur båda alternativen.
Ang utrustningsnivåer så finns det för mig bara en nivå.... fullt utrustad. Go big or go home...

Tror du tog upp en viktig poäng, och det är just när man är okunnig och det bara ska fungera. Har själv funderat på samma ide med datorer faktiskt, och titta på en lösning med det (som företag då). Man kan få får service, mindre reparationer och allt utan att behöva tänka på vad saker kostar, utan allt ingår på liknande sätt.

Detta kommer naturligtvis inte att vara mer ekonomiskt än att bygga det själv, men för de som inte kan något, så är den extra kostnaden värt det för "bekymmersfritt" datorägande.

Ang. datorer så finns det redan på företagssidan. Börjar bli mer och mer poppulärt. Man upphandlar en månadskostnad per användare, och får då allt, installation, service, nya laptos ovs i 3 år eller vad man väljer. Så lämnar man in alla datorer igen efter 3 år och får in nya. Tex: http://www.tecfinance.se/

Tror dock det blir betydligt svårare att göra med specialbygda gamingdatorer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ang. datorer så finns det redan på företagssidan. Börjar bli mer och mer poppulärt. Man upphandlar en månadskostnad per användare, och får då allt, installation, service, nya laptos ovs i 3 år eller vad man väljer. Så lämnar man in alla datorer igen efter 3 år och får in nya. Tex: http://www.tecfinance.se/

Tror dock det blir betydligt svårare att göra med specialbygda gamingdatorer.

Jo tack, det är därför jag inte gjort det än

Får se. Jag är intresserad av att starta firma, och jag har 2-3 med mig som kan nog för att vara del av det, inkl ekonom. Får se om det blir något av det eller inte.
Dessa företag är mest inriktade i stor skala till andra företag, som IT leverantör.

Mitt mål hade varit mindre skala, hemanvändaren, spelare, osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Går att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för sig själv. T.ex köpa en bostadsrätt med relativt billig hyra. Jag personligen bor med min sambo, total hyra 3900, ränta cirka 1500 och amorterar cirka 1500 = 7000 sedan har vi TV, bredband och de kostnaderna. Slutar på cirka 4000 var (egentligen -750 som är amortering) och sedan skattereduktion på det men det räknar jag inte med.

Tjänar cirka 23k brutto, blir cirka 1000 kronor i månaden bensin och 320 i försäkring = 1320. Sedan mat blir la cirka 2000 kr. Dvs lever jag utan att göra speciellt mycket kan jag spara cirka 16 000 i månaden utan större problem. Det blir cirka 200 000 per år utan att räkna med eventuellt övertid och bonus.

Av dessa 200 000 går säkerligen cirka 50 000 till resor, äta ute, reparationer och andra saker man väljer att göra. Men blir fortfarande massvis med pengar över, speciellt om man placerar dom i fonder så ökar de även ganska fort.

Dvs, man kan få ganska stora summor pengar utan att leva snålt och på en relativt medelmåttig lön.

Hur du kan spara 16k i månaden med 23k brutto låter lite magiskt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Hur du kan spara 16k i månaden med 23k brutto låter lite magiskt.

Jag menade självklart netto

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

ja bilar är dyrt oavsett om man leasar eller ej...eller?
jag köpte min gamla bil för 2000kr besiktad och klar. och nu 2 år senare har jag reparerat den för ca 3000kr.
så det går att komma undan rätt billigt, dessutom tycker jag personligen inte att det är värt att betala flera hundra tusen på en bil som endast ska ta mig från punkt a till b.
en annan bil fick jag gratis och den höll i 2 år och reparerade den för ca 25 kr(sån bustning för avgasröret). sen servade jag den själv för ca 500 kr.
dyraste bilen 13500kr och sämsta men dock mest ny var en polo som jag hade i ca 2 år också. reparerades för ca 2000kr.

funderat på leasing men ser inte riktigt hur det skulle vara billigt, möjligen bekvämt sålänge man håller sig inom mil marginalen och inte har sönder bilen för mkt eller gör ingrepp i den. känns lite som att låna en bil, fast väldigt dyrt då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

dessutom tycker jag personligen inte att det är värt att betala flera hundra tusen på en bil som endast ska ta mig från punkt a till b.

Beror ju helt klart på varför man har bil. Ska man bara ta sig från A till B utan att vara beroende av att den startar så kan man ju plocka billigaste bilen på blocket och hoppas att den håller. Är bilägandet förknippat med någon typ av upplevelse så är det väl upp till var och en att bestämma vad det är värt?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja bilar är dyrt oavsett om man leasar eller ej...eller?
jag köpte min gamla bil för 2000kr besiktad och klar. och nu 2 år senare har jag reparerat den för ca 3000kr.
så det går att komma undan rätt billigt, dessutom tycker jag personligen inte att det är värt att betala flera hundra tusen på en bil som endast ska ta mig från punkt a till b.
en annan bil fick jag gratis och den höll i 2 år och reparerade den för ca 25 kr(sån bustning för avgasröret). sen servade jag den själv för ca 500 kr.
dyraste bilen 13500kr och sämsta men dock mest ny var en polo som jag hade i ca 2 år också. reparerades för ca 2000kr.

funderat på leasing men ser inte riktigt hur det skulle vara billigt, möjligen bekvämt sålänge man håller sig inom mil marginalen och inte har sönder bilen för mkt eller gör ingrepp i den. känns lite som att låna en bil, fast väldigt dyrt då.

Du måste dock ta med skatt, bränsle och försäkring i denna "prisplan" för att kunna jämföra.

Skatt kan vara både bättre och sämre, men om vi tittar på "samma storlek på motor och bil", så är den generellt bättre på nyare, pga mer CO2 vänliga motorer.
Har dock sett skräckhistorier där skatten kan skena så mycket som 7000kr+ per år, för en gammal Volvo V70 Diesel. Då kan det vara billigare på 2 år att köpa en bättre bil, med lägre skatt, än om du får den V70n gratis...

Bränslet är typ samma historia, där dagens moderna motorer är betydligt snålare, och med de upp till 15k/liter priser som vi har haft, kan det svida rätt fort. Även de 12,xx kr nu är ändå en rätt saftig summa pengar. Detta är dock åter avgörande på hur långt man kör, men om det är korta sträcker så är kanske en cykel tex, betydligt billigare (om man bara tittar på pris).

Bränsle förbrukningen på vissa gamla bilar kan lätt bli 1,5-2l milen, och det blir mycket pengar du eldar upp till ingen nytta.

Försäkring är nog lite både och. När den är ny så slipper du vagnskadan, men på en så gammal bil så har man inte det heller, utan troligen endast trafikförsäkring. Så här borde nyare bilar bli dyrare, eftersom hur man än ser det så "endast trafikförsäkrar" man sällan splitter ny bil

Jag valde min bil baserat på detta. Försäkringen kostar, utan tvekan, pga jag måste (måste och måste, jag vill) ha vagnskadeskydd, men 65kr i registrerings avgift, detta och nästa år är väl okej. 2017 blir dyrt dock... hela 360kr, inkl registreringen. Lägg till att den dricker som en fin vinsmakare och verkar gå på bensinångor, gör att den faktiskt blir "billig" att ta sig från "a till b", trots att jag har "all lyx" i den.

Men jag förstår vad du menar, finns en hel del gamla bilar som bara går och går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja bilar är dyrt oavsett om man leasar eller ej...eller?
jag köpte min gamla bil för 2000kr besiktad och klar. och nu 2 år senare har jag reparerat den för ca 3000kr.
så det går att komma undan rätt billigt, dessutom tycker jag personligen inte att det är värt att betala flera hundra tusen på en bil som endast ska ta mig från punkt a till b.
en annan bil fick jag gratis och den höll i 2 år och reparerade den för ca 25 kr(sån bustning för avgasröret). sen servade jag den själv för ca 500 kr.
dyraste bilen 13500kr och sämsta men dock mest ny var en polo som jag hade i ca 2 år också. reparerades för ca 2000kr.

funderat på leasing men ser inte riktigt hur det skulle vara billigt, möjligen bekvämt sålänge man håller sig inom mil marginalen och inte har sönder bilen för mkt eller gör ingrepp i den. känns lite som att låna en bil, fast väldigt dyrt då.

Absolut så går det att hitta en billig bil för "små" pengar men då ska du kunna en del. Sedan ska du som en tidigare sa lägga till skatt, försäkring. Finns en risk att den klappar ihop. Då måste du leta en ny bil. Det är lite som att köpa gris i säcken.
När jag skrev så är det mer riktad åt dom som inte vill tänka på vad som kan hända och hur dyrt kan det bli.
I Sverige är vi sena med just privatleasing. USA ligger det runt 60-70% av bilarna på leasing. Storbritannien ca 50%. Sverige är vi knappt uppe i 10%.

Idag pratade jag med en kund som lämnade tillbaka sin bil och hämtade ut en ny privatleasing. Han åkte på 4000kr pga en parkeringsskada. Någon hade slagit upp dörren och skapat en buckla å repor.

Detta är ett bra sätt för märkena att få ut "sina" bilar så fort som möjligt på vägarna och "visa upp" sig.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Beror ju helt klart på varför man har bil. Ska man bara ta sig från A till B utan att vara beroende av att den startar så kan man ju plocka billigaste bilen på blocket och hoppas att den håller. Är bilägandet förknippat med någon typ av upplevelse så är det väl upp till var och en att bestämma vad det är värt?

har man bil ägandet som hobby så är det nog en helt annan bil man letar efter en en "standard bil". sen finns det äldre bilar som alltid startar så länge det finns bensin och lite vatten i tanken:). tjejen har en jeep wrangler från -05 och det är nog den driftsäkraste motorn jag stött på, vändit enkel och rakt på sak ingen elektronik överhuvudtaget. problemet är att förbrukningen ligger på ca 2 liter milen.

Skrivet av Paddanx:

Du måste dock ta med skatt, bränsle och försäkring i denna "prisplan" för att kunna jämföra.

Skatt kan vara både bättre och sämre, men om vi tittar på "samma storlek på motor och bil", så är den generellt bättre på nyare, pga mer CO2 vänliga motorer.
Har dock sett skräckhistorier där skatten kan skena så mycket som 7000kr+ per år, för en gammal Volvo V70 Diesel. Då kan det vara billigare på 2 år att köpa en bättre bil, med lägre skatt, än om du får den V70n gratis...

Bränslet är typ samma historia, där dagens moderna motorer är betydligt snålare, och med de upp till 15k/liter priser som vi har haft, kan det svida rätt fort. Även de 12,xx kr nu är ändå en rätt saftig summa pengar. Detta är dock åter avgörande på hur långt man kör, men om det är korta sträcker så är kanske en cykel tex, betydligt billigare (om man bara tittar på pris).

Bränsle förbrukningen på vissa gamla bilar kan lätt bli 1,5-2l milen, och det blir mycket pengar du eldar upp till ingen nytta.

Försäkring är nog lite både och. När den är ny så slipper du vagnskadan, men på en så gammal bil så har man inte det heller, utan troligen endast trafikförsäkring. Så här borde nyare bilar bli dyrare, eftersom hur man än ser det så "endast trafikförsäkrar" man sällan splitter ny bil

Jag valde min bil baserat på detta. Försäkringen kostar, utan tvekan, pga jag måste (måste och måste, jag vill) ha vagnskadeskydd, men 65kr i registrerings avgift, detta och nästa år är väl okej. 2017 blir dyrt dock... hela 360kr, inkl registreringen. Lägg till att den dricker som en fin vinsmakare och verkar gå på bensinångor, gör att den faktiskt blir "billig" att ta sig från "a till b", trots att jag har "all lyx" i den.

Men jag förstår vad du menar, finns en hel del gamla bilar som bara går och går

vet bara en bil som drar 2 liter milen och det är tjejens jeep wrangler, min saab som är 10år äldre drar ca 0.9 liter milen. gamla volvosar kan väll komma upp till 1.5 liter milen i extrema fall. fast moderna bilar är inte så snåla som de säger, var ju en som lämnade tillbaka sin bil för att den drog betydligt mer än vad som sas, deras mätningar är i optimala förhållanden, tror det skulle ändras nu så dom blir mer verkliga. själv kommer jag ungefär 70mil på en tank som är på 65 liter och mer om jag bara kör landsväg. helt ok tycker jag.

Skrivet av larssa87:

Absolut så går det att hitta en billig bil för "små" pengar men då ska du kunna en del. Sedan ska du som en tidigare sa lägga till skatt, försäkring. Finns en risk att den klappar ihop. Då måste du leta en ny bil. Det är lite som att köpa gris i säcken.
När jag skrev så är det mer riktad åt dom som inte vill tänka på vad som kan hända och hur dyrt kan det bli.
I Sverige är vi sena med just privatleasing. USA ligger det runt 60-70% av bilarna på leasing. Storbritannien ca 50%. Sverige är vi knappt uppe i 10%.

Idag pratade jag med en kund som lämnade tillbaka sin bil och hämtade ut en ny privatleasing. Han åkte på 4000kr pga en parkeringsskada. Någon hade slagit upp dörren och skapat en buckla å repor.

Detta är ett bra sätt för märkena att få ut "sina" bilar så fort som möjligt på vägarna och "visa upp" sig.

skatt och försäkring på ett helt år går på nästan exakt 3700kr för mig. det tråkiga med leasing är att du inte får ändra bilen något, iallafall så det inte syns. jag brukar vilja sätta in lite bättre ljud i mina bilar. nya bilar som är lite påkostade brukar ha bra ljud...men då är dom inte så billiga att leasa längre.
ja brorsan är bilmeck och jag är inte helt tappad bakom en vagn så alla reperationer utför jag själv...om det inte är för allvarliga saker då blir det skroten:).

ja det är bra reklam men frågan är om det inte är bättre för folk att äga sin bil istället för att ofta får man flera år med försäkring som ingår. kia har väll någon försäkring på 7 år?

nåja jag nöjer mig med äldre bilar, dom har aldrig strulat för mig, viktigt är att man kikar på motor och växelåda så brukar det funka fint. en ny bil skulle jag inte köpa då det är en ren och skär förlust affär.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är inte motorexpert men vet (av erfarenhet) att just tomgången kan vara halva bilen...

Dock kan du alltid skruva ut tändstiften och titta. De säger en hel del om hur de mår, samt även hur motorn mår.
En enkel sökning ger dig både bilder, guider och info att jämföra med:
https://www.google.com/search?q=Alt+Gr+%2B+Print+Screen&ie=ut...

And LED. Jag föredrar hellre att bromsa en gång för mycket, än att nästan ploga in i bilen framför, när de inte har bromsljus...

Sen finns det alldeles för många som inte har koll på sina egna lampor, tända/avstängda, trasiga/hela och allt där i mellan. Då är automatiken iaf lite bra att den tänder när det inte är ljust nog. Problemet är att folk glömmer ändå tända dem när det är regn, halvtaskig sikt och de inte inser att automatiken inte känner av det.

Men många gånger har man inte sett folk både med dimljus bak på när de inte ska, som man tror är bromsljus, eller att de har bytt lampan på ena sidan, men inte andra, så parkerings ljuset från "nya" sidan är lika stark som bromsljuset på gamla?

Så tills man har noll tolerans mot fel lampor, oavsett anledning, och folk följer det perfekt (som det någonsin kommer ske), så är LED och automatiken nog bättre imho.

Jag lär mig fortfarande, det är trots allt min första bil som jag skaffade först vid typ 37 års ålder

Tror det är växellådan som påverkar tomgången för när jag lägger den i neutral så ökar varvtalet något i motorn, har heller inga verktyg för att skruva ut tändstift et c. Jag håller alltid avståndet så jag har aldrig ens varit nära att ploga in i bilen framför, sitter inte heller och leker med telefonen samtidigt som jag kör bil.

Kan inte ens köra med avstängda lysen på min bil, vet inte om reglerna såg annorlunda 2007 men jag har reglaget på Off och ändå tänds lyset med automatik. Bilprovningen ska kolla alla lampor så det borde rent teoretiskt inte vara möjligt att folk kör runt med trasiga/felaktiga lampor någon längre tid. Sen verkar nyare bilar ofta ha problem med blinkers funktionen, kanske också någon automatik som krånglar vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vet bara en bil som drar 2 liter milen och det är tjejens jeep wrangler, min saab som är 10år äldre drar ca 0.9 liter milen. gamla volvosar kan väll komma upp till 1.5 liter milen i extrema fall. fast moderna bilar är inte så snåla som de säger, var ju en som lämnade tillbaka sin bil för att den drog betydligt mer än vad som sas, deras mätningar är i optimala förhållanden, tror det skulle ändras nu så dom blir mer verkliga. själv kommer jag ungefär 70mil på en tank som är på 65 liter och mer om jag bara kör landsväg. helt ok tycker jag.

Beror ofta på storleken på motorn också. 2,5l motorer har inga problem att dra 1,5-2l mil om de är av gammal typ. Vet även Ford Galaxy 2,3orna, de har inga problem att dricka >1lit i landsväg, 1,5l i stan.

Själv kommer jag över 65mil på en tank, i 80%+ stadskörning, tanken är 45l, brukar tanka mellan 36-39liter. (Faktiska siffror, som jag ha tank kvitto med), detta är räknat på 4 (snart 5) tank omgångar, under början på detta år, med AC på när det behövs (tex varma dagar, blöta dagar) och ganska hård körning. Jag kör inte eco om vi säger så, utan är ofta först iväg från rödljusen. Att jag inte ens behöver tanka bilen varje månad anser jag märks både i plånboken och att den är snål. Inte många förare som kör till jobbet varje dag, tvärs genom Malmö (söder till norr) och inte behöver tanka på 1+ mån.

Dock har du helt rätt, då på optimala siffrorna gör denna bil är <0,4l milen. Men jag har kört situationer där jag kört till jobbet och jo, det har dragit <0,4l per mil enligt interna mätarna. Det är otroligt svårt att nå det som snitt dock. Det går under "bästa förhållandena" dock.

Med det sagt, det är väldigt få "vettiga" nya bilar som drar >1.0 l/mil. Men motorerna har blivit starkare, så man kan klara sig på en mindre motor idag, och få samma acc, lägre förbrukning och på så sätt få "vinst".

Skrivet av herakles:

Jag lär mig fortfarande, det är trots allt min första bil som jag skaffade först vid typ 37 års ålder

Tror det är växellådan som påverkar tomgången för när jag lägger den i neutral så ökar varvtalet något i motorn, har heller inga verktyg för att skruva ut tändstift et c. Jag håller alltid avståndet så jag har aldrig ens varit nära att ploga in i bilen framför, sitter inte heller och leker med telefonen samtidigt som jag kör bil.

Kan inte ens köra med avstängda lysen på min bil, vet inte om reglerna såg annorlunda 2007 men jag har reglaget på Off och ändå tänds lyset med automatik. Bilprovningen ska kolla alla lampor så det borde rent teoretiskt inte vara möjligt att folk kör runt med trasiga/felaktiga lampor någon längre tid. Sen verkar nyare bilar ofta ha problem med blinkers funktionen, kanske också någon automatik som krånglar vad vet jag.

Heh, okej.
Min första bil (egna) gick sönder i Österrikiska alperna, när jag min vän skulle iväg på lång körning till bla Italien.
Var intressant att försöka hitta en mekaniker på en lördag med trädtoppar (alltså verkligen själva topparna, det var ett sjuhelkottas stup) på ena sidan och bilar på andra...

Om du vill mecka, så kan du köpa prisvärda verktyg på biltema faktiskt. Du behöver en momentnyckel, en förlängnings arm och en hylsa som är gjord för tändstift. De flesta bilar idag har 16mm stift, iaf om de har 16 ventiler. Ta av tändstiftskåpan och skriva loss. Sen beror det på hur lätt du kommer åt allt, det varierar från bil till bil.

Att du inte kan köra med avstängda halvljus stämmer inte, vrid till parkeringsljus läget, så stängs de av.
Sverige har haft halvljus krav så länge jag kan minnas (20+ år iaf), men eftersom folk glömde dem så brukade Svensksålda bilar ha en extra krets som drar halvljus och parkeingsljus bak även i läge "0". Importerade bilar saknar dessa reläer dock (om de inte är extra insatta).

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110207/varsel...
Sedan 2011 är det standard med varselljus fram, och vissa bilar har automatik, som tänder halvljuset om det blir mörkt (ljussensor). Har man inte automatik ska man själv slå om. Det jobbiga och farliga är när idioter inte gör detta dock. Då har de inget ljus baktill på kvällen tex, och bländande ljus fram.

Ang lampor och blinkers... det är 99% fel på förarna
Man får inte underkänt så länge du har tex 2 parkeringsljus (1 på var sida) och 2 bromsljus (1 på en sida och mitten tex). Eftersom många bilar har 4 pareringsljus och 3 bromsljus så tar det ett tag innan dessa får underkänt.
Här borde verkligen polis göra lite bättre bötfällning, för det kan rent av vara farligt när det inte fungerar rätt.
Att blinkers inte ingår i Volvobilförares utrustning är dock nästan en bekräftad myt (Fick höra den från både körlärare och föräldrar...)
http://mag.volvotrucks.com/sv-se/sweden/article/?art=4145&ref...

"typo"
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Beror ofta på storleken på motorn också. 2,5l motorer har inga problem att dra 1,5-2l mil om de är av gammal typ. Vet även Ford Galaxy 2,3orna, de har inga problem att dricka >1lit i landsväg, 1,5l i stan.

Själv kommer jag över 65mil på en tank, i 80%+ stadskörning, tanken är 45l, brukar tanka mellan 36-39liter. (Faktiska siffror, som jag ha tank kvitto med), detta är räknat på 4 (snart 5) tank omgångar, under början på detta år, med AC på när det behövs (tex varma dagar, blöta dagar) och ganska hård körning. Jag kör inte eco om vi säger så, utan är ofta först iväg från rödljusen. Att jag inte ens behöver tanka bilen varje månad anser jag märks både i plånboken och att den är snål. Inte många förare som kör till jobbet varje dag, tvärs genom Malmö (söder till norr) och inte behöver tanka på 1+ mån.

Dock har du helt rätt, då på optimala siffrorna gör denna bil är <0,4l milen. Men jag har kört situationer där jag kört till jobbet och jo, det har dragit <0,4l per mil enligt interna mätarna. Det är otroligt svårt att nå det som snitt dock. Det går under "bästa förhållandena" dock.

Med det sagt, det är väldigt få "vettiga" nya bilar som drar >1.0 l/mil. Men motorerna har blivit starkare, så man kan klara sig på en mindre motor idag, och få samma acc, lägre förbrukning och på så sätt få "vinst".

Heh, okej.
Min första bil (egna) gick sönder i Österrikiska alperna, när jag min vän skulle iväg på lång körning till bla Italien.
Var intressant att försöka hitta en mekaniker på en lördag med trädtoppar (alltså verkligen själva topparna, det var ett sjuhelkottas stup) på ena sidan och bilar på andra...

Om du vill mecka, så kan du köpa prisvärda verktyg på biltema faktiskt. Du behöver en momentnyckel, en förlängnings arm och en hylsa som är gjord för tändstift. De flesta bilar idag har 16mm stift, iaf om de har 16 ventiler. Ta av tändstiftskåpan och skriva loss. Sen beror det på hur lätt du kommer åt allt, det varierar från bil till bil.

Att du inte kan köra med avstängda halvljus stämmer inte, vrid till parkeringsljus läget, så stängs de av.
Sverige har haft halvljus krav så länge jag kan minnas (20+ år iaf), men eftersom folk glömde dem så brukade Svensksålda bilar ha en extra krets som drar halvljus och parkeingsljus bak även i läge "0". Importerade bilar saknar dessa reläer dock (om de inte är extra insatta).

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110207/varsel...
Sedan 2011 är det standard med varselljus fram, och vissa bilar har automatik, som tänder halvljuset om det blir mörkt (ljussensor). Har man inte automatik ska man själv slå om. Det jobbiga och farliga är när idioter inte gör detta dock. Då har de inget ljus baktill på kvällen tex, och bländande ljus fram.

Ang lampor och blinkers... det är 99% fel på förarna
Man får inte underkänt så länge du har tex 2 parkeringsljus (1 på var sida) och 2 bromsljus (1 på en sida och mitten tex). Eftersom många bilar har 4 pareringsljus och 3 bromsljus så tar det ett tag innan dessa får underkänt.
Här borde verkligen polis göra lite bättre bötfällning, för det kan rent av vara farligt när det inte fungerar rätt.
Att blinkers inte ingår i Volvobilförares utrustning är dock nästan en bekräftad myt (Fick höra den från både körlärare och föräldrar...)
http://mag.volvotrucks.com/sv-se/sweden/article/?art=4145&ref...

"Även nya bilar verkar inte ha blinkers" Den kommentaren ihop med förklaringen "är för bilägare till nya bilar är sämre på att använda blinkers" , har inget med att blinkers inte följer med bilen. Utan det du nämner är också ett skämt folk dragit när dom sett många Volvoägare inte blinkar Men du kanske förstod det.

Kan ju växa till en sägen, om folk inte fått sammanhanget också eller missförstår att det är just ett skämt

Men även jag har slarvat med blinkers, men använder det mist 9 av 10 gånger ingen är ju perfekt (men går ju med automatik så fort man tänkt svänga åker pinnen på så att säga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herakles:

Jag har inte märkt några problem med effekt, har dock bara 107 hästar under huven. Tycker dock ibland att bilen kan ha ganska lågt varvtal på tomgång när motorn blivit riktigt varm, kanske 700 varv, kan det vara tändstiften? Det känns som motorn går som bäst runt 900 varv. Brukar försöka varva ur den lite då och då om det skulle vara något sot i motorn.

Tycker dock det känns onödigt att byta grejer som kanske egentligen inte är något fel på, kan inte mycket om bilar men som sagt mycket korta körningar på vintern kanske slitit ut tändstiften och jag kan inte hitta att de skulle vara bytta i tidigare serviceprotokoll.

Är inte direkt så förtjust i LED ljus, tycker man blir bländad av strålkastarna på moderna bilar och när de kör in i en tunnel så tror man att de står på bromsen när baklyset går igång automatiskt

Alltså det är jätte många som slarvar med servicen och tror att de kan ha samma olja i 3 år och därefter blir de skrämda och undrar varför det ryker blått ur avgasröret. Vill man att bilen ska hålla så får man serva och ta hand om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

"Även nya bilar verkar inte ha blinkers" Den kommentaren ihop med förklaringen "är för bilägare till nya bilar är sämre på att använda blinkers" , har inget med att blinkers inte följer med bilen. Utan det du nämner är också ett skämt folk dragit när dom sett många Volvoägare inte blinkar Men du kanske förstod det.

Kan ju växa till en sägen, om folk inte fått sammanhanget också eller missförstår att det är just ett skämt

Men även jag har slarvat med blinkers, men använder det mist 9 av 10 gånger ingen är ju perfekt (men går ju med automatik så fort man tänkt svänga åker pinnen på så att säga).

Heh, jo självklart är det förarna.

Kan meddela dig att Tyskarna blivit riktigt dåliga på detta också.... de blinkar, ja, i en sekund, utan förvarning.
Så 100km/h+, ""BLINK" sen slänger de sig ut i nästa fil, även om det kommer någon i 150+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror ofta på storleken på motorn också. 2,5l motorer har inga problem att dra 1,5-2l mil om de är av gammal typ. Vet även Ford Galaxy 2,3orna, de har inga problem att dricka >1lit i landsväg, 1,5l i stan.

Själv kommer jag över 65mil på en tank, i 80%+ stadskörning, tanken är 45l, brukar tanka mellan 36-39liter. (Faktiska siffror, som jag ha tank kvitto med), detta är räknat på 4 (snart 5) tank omgångar, under början på detta år, med AC på när det behövs (tex varma dagar, blöta dagar) och ganska hård körning. Jag kör inte eco om vi säger så, utan är ofta först iväg från rödljusen. Att jag inte ens behöver tanka bilen varje månad anser jag märks både i plånboken och att den är snål. Inte många förare som kör till jobbet varje dag, tvärs genom Malmö (söder till norr) och inte behöver tanka på 1+ mån.

Dock har du helt rätt, då på optimala siffrorna gör denna bil är <0,4l milen. Men jag har kört situationer där jag kört till jobbet och jo, det har dragit <0,4l per mil enligt interna mätarna. Det är otroligt svårt att nå det som snitt dock. Det går under "bästa förhållandena" dock.

Med det sagt, det är väldigt få "vettiga" nya bilar som drar >1.0 l/mil. Men motorerna har blivit starkare, så man kan klara sig på en mindre motor idag, och få samma acc, lägre förbrukning och på så sätt få "vinst".

tror moderna bilar använder sig av smartare tekniker på ett vettigt sätt såsom turbo, kan man ha en relativt svag motor tills turbon slår på vid 4000rpm.
det är rätt bra med 65 mil på 45 liter, speciellt vid blandad körning.

får hoppas det kommer ännu bättre tekniker, fast det kan vara svårt för att man måste ändå blanda bensin + luft i rätt mängd för optimal explosion.
nya bättre batterier till el bilar vore nog något, eller helt annat driv medel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lite synpunkter 2016 på privatleasing

Privatleasing ser alltid bättre ut än vad verkligheten blir
http://wp.me/p1IAXy-6ph