Permalänk

Uppgraderings-råd / tips

Hej Sweclockers!

Nu har jag en dator jag satte ihop i Juni förra året, och tänkte det vore i sin ordning snart med
lite nya delar och uppgraderingar. Jag spelar främst WoW men vill även kunna spela nyare spel
som Dragon Age: Inquisition och dylikt på höga inställningar utan att FPS blir lidande.

Börjar med att dela med vad som finns i datorn just nu, tack vare egna ögonen och PC Wizard 2014:

Moderkort: Asus P8Z77-V LK
CPU: Intel Core i5 3570K 3.4ghz @ 4.6ghz
GPU: Nvidia Geforce GTX 660
HDD: 120GB SSD Kingston SV300S37A12
Minne: 8gb (2x4) RAM.
PSU/Nätagg: Fractal Design Integra R2 650w

Permalänk
Hjälpsam

budgetfråga, men ett GTX970 skulle va mitt tips

Permalänk
Skrivet av thli72:

budgetfråga, men ett GTX970 skulle va mitt tips

Okej, har funderat en del på byte av grafikkort men då kommit in på frågan om CPU:n och minnet duger eller då flaskhalsar.
Jag vill ju successivt uppgradera GPU CPU och minnen, men stegvis då bra hårdvara kan komma att kosta en del.

Permalänk
Hjälpsam

3570K är en bra CPU, nya 4690K är bara några procent snabbare . . mycket pengar att byta CPU+Mb men inte mycket du vinner på det..

Permalänk

Så nytt grafikkort är ett bra tips? Ska kolla upp ett GTX 970 lr 980 i så fall.

Permalänk

Okej det blev ett GTX970!

Men nu tänkte jag att det kanske var dags att framtidssäkra datorn lite igen, då med en ny processor.
Det jag använder datorn mest till är spel, främst WoW men jag spelar även nyare spel såsom Witcher 3 och GTA V
men ser samtidigt fram emot att kunna spela kommande spel som t.e.x Kingdom Come: Deliverance tillfredställande.

Jag kör den nuvarande processorn i stock-inställningar efter jag på senare tid fick problem med återkommande korta fryslagg vid vanlig
användning, som försvann efter en BIOS-uppdatering. Innan dess så körde jag den överklockad till 4.2ghz.

Så iom att nya Skylake processorerna gjort sin entré på marknaden och jag läst tester här på Sweclockers har jag såklart varit nyfiken på en sådan, att kanske ge sig på en i7a den här gången till skillnad från min nuvarande i5a. Jag blir tvungen att skaffa nytt moderkort om jag ska köpa Skylake, så jag får väl sätta en max-budget på 5-5-6k där iom det.

I övrigt ser resten av min utrustning ut såhär:

CPU - I5 3570k 3.4ghz (4 kärnor)
HDD1 - 120gb SSD (Windows + Program + WoW)
HDD2 - 1TB (Filmer/Spel)
Minne - 16gb (en 8gb sticka + två 4gb-stickor)
GPU - ASUS Strix 970 GTX OC-edition

Så frågan lyder nu om jag ska uppgradera processorn till i7 skylake eller överklocka min befintliga igen?
Om jag uppgraderar till Skylake kommer jag då behöva köpa nya minnen på det också?

Permalänk

Skamlös bump.

Värt att köpa Skylake i7 eller ska jag överklocka och behålla min 3570k ett tag till?

Permalänk

@LASER KENNETH: Att du inte skäms över att bumpa sådär!

Ang. din fråga: 3570k är fortfarande en mycket kompetent processor och jag tror väl knappast att det är den som är flaskhalsen i din dator då du spelar? Ska du byta till Skylake krävs som sagt nytt moderkort och nytt RAM-minne (DDR4).

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82
Nej inte när jag får napp av dig!

Jag har lekt lite med överklockningar idag och hamnat på stabila 4.5ghz.
Eller stabila och stabila, jag har inte stress-testat den i annat än AIDA64 och där
verkar den fungera finfint på den volten jag satte.

Bästa kanske vore att testa den i något spel också? Fast jag har typ bara WoW.

Permalänk

@LASER KENNETH: Med en sådan fin överklockning borde du klara dig fint ren prestandamässigt med den CPU:n. Nu var det ett tag sedan jag själv höll på med överklockning, men du borde kanske testa CPU:n med Prime95 också?

Sedan får du ju självklart även testa den "på riktigt" i spel, men har du bara WoW så kanske inte just det spelet pressar CPU:n nämnvärt.

Visa signatur

Citera för svar.