Okej det blev ett GTX970!
Men nu tänkte jag att det kanske var dags att framtidssäkra datorn lite igen, då med en ny processor.
Det jag använder datorn mest till är spel, främst WoW men jag spelar även nyare spel såsom Witcher 3 och GTA V
men ser samtidigt fram emot att kunna spela kommande spel som t.e.x Kingdom Come: Deliverance tillfredställande.
Jag kör den nuvarande processorn i stock-inställningar efter jag på senare tid fick problem med återkommande korta fryslagg vid vanlig
användning, som försvann efter en BIOS-uppdatering. Innan dess så körde jag den överklockad till 4.2ghz.
Så iom att nya Skylake processorerna gjort sin entré på marknaden och jag läst tester här på Sweclockers har jag såklart varit nyfiken på en sådan, att kanske ge sig på en i7a den här gången till skillnad från min nuvarande i5a. Jag blir tvungen att skaffa nytt moderkort om jag ska köpa Skylake, så jag får väl sätta en max-budget på 5-5-6k där iom det.
I övrigt ser resten av min utrustning ut såhär:
CPU - I5 3570k 3.4ghz (4 kärnor)
HDD1 - 120gb SSD (Windows + Program + WoW)
HDD2 - 1TB (Filmer/Spel)
Minne - 16gb (en 8gb sticka + två 4gb-stickor)
GPU - ASUS Strix 970 GTX OC-edition
Så frågan lyder nu om jag ska uppgradera processorn till i7 skylake eller överklocka min befintliga igen?
Om jag uppgraderar till Skylake kommer jag då behöva köpa nya minnen på det också?