Permalänk

Gaming PC X99 16k

Tjipp!

Var nu allt för länge sedan man lekte med hårdvara och kan därför behöva lite hjälp.
Vart bättre att då fråga än här. Satte ihop denna konfig med nattmössan långt nerdragen.

Config kommer kompletteras med fler chassifläktar och mekanisk hårddisk som finns sedan tidigare.

Ser ni några direkta problem, enorma flaskhalsar eller något som annars inte riktigt stämmer?

Tack på förhand för all hjälp!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8405855/2015-08-30

Permalänk
Medlem

Är PCn för gaming tycker jag att du prioriterat grafikkortet för lite. I en rigg för 16K borde ändå ett 980 Ti få plats i budgeten.
Något i denna stil kanske:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8405962/2015-08-30

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludzee:

Är PCn för gaming tycker jag att du prioriterat grafikkortet för lite. I en rigg för 16K borde ändå ett 980 Ti få plats i budgeten.

Varför? TS skriver i trådtiteln att han vill ha X99. Beroende på vilken upplösning han spelar i kan 980 Ti vara helt onödigt. 390 funkar jättebra för 1080p i 60Hz.

Permalänk

@Ludzee: Tack för svar och att du tog dig tid att mekka ihop en helt ny config!

Hur väl far 980 med 6GB videominne vid 4k?
Tanken är att använda datorn i vardagsrummet kopplad till en 4k TV.

Hur är det med framtidssäkringen om jag väljer z97 istället för x99?
Jag ser fram emot att kunna uppgradera någon komponent om ett - två år.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför? TS skriver i trådtiteln att han vill ha X99. Beroende på vilken upplösning han spelar i kan 980 Ti vara helt onödigt. 390 funkar jättebra för 1080p i 60Hz.

Om man nu ska använda datorn till spel, vilka fördelar finns då med att prioritera fel? Om nu TS har några särskilda skäl till att det ska vara 16GB ram och X99 kan han säga det. Jag gav bara ett tips som möjliggör fler FPS och rå spelprestanda.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Gibbler=-:

@Ludzee: Tack för svar och att du tog dig tid att mekka ihop en helt ny config!

Hur väl far 980 med 6GB videominne vid 4k?
Tanken är att använda datorn i vardagsrummet kopplad till en 4k TV.

Hur är det med framtidssäkringen om jag väljer z97 istället för x99?
Jag ser fram emot att kunna uppgradera någon komponent om ett - två år.

Tack!

Jag tror att den framtidssäkraste plattformen just nu är 1151 dvs 6600K/6700K. Z97/1150 är en "döende" plattform. O andra sidan så går inte CPU utvecklingen såpass fort att du ska behöva uppgradera inom 1-2 år. I den takt det har gått nu är väl Sandy Bridge det som kan börja flaska för vissa, och de kom ut 2011.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Gibbler=-:

@Ludzee: Tack för svar och att du tog dig tid att mekka ihop en helt ny config!

Hur väl far 980 med 6GB videominne vid 4k?
Tanken är att använda datorn i vardagsrummet kopplad till en 4k TV.

Hur är det med framtidssäkringen om jag väljer z97 istället för x99?
Jag ser fram emot att kunna uppgradera någon komponent om ett - två år.

Tack!

Ludzees config är dock en Z170, dvs socket 1151. Därmed är framtidssäkringen 100%.

Håller f.övr. med hans uppsättning, bättre att lägga mer krut på grafikkortet om det är gaming du har i tankarna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Tack för alla svaren! Som vanligt så är Swec forum snabbt och bra till hjälps.

Jag kommer att anpassa budgeten till att inrymma ett 980 i x99 config då jag vill ha en rapp dator all-around med pigga minnen även några år down the line.

Åter igen, Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Köp X99, DX12 skalar utmärkt med fler kärnor och sex kommer sannolikt bli sweetspot, redan idag kräver flera triple A titlar fyra kärnor bara för att fungera, så ska du ha datorn i 4-5 år får Skylake bort.

Dessutom är X99 Intels HEDT med fler pcie banor osv, bättre helt enkelt om du har stålar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Gibbler=-:

Tack för alla svaren! Som vanligt så är Swec forum snabbt och bra till hjälps.

Jag kommer att anpassa budgeten till att inrymma ett 980 i x99 config då jag vill ha en rapp dator all-around med pigga minnen även några år down the line.

Åter igen, Tack för all hjälp!

Köper du x99 så får du en något lägre IPC, så du har en något långsammare CPU i de flesta spel, doc marginellt; däremot i de spel som utnyttjar sex kärnor så kan skillnaden bli ganska stor; en annan sak med att köpa en starkare CPU är att du får en bättre dator nu, och när du om kanske 2 år skall uppgradera grafikkortet så kommer den datorn också tjäna en del prestanda på att du köpte en starkare CPU nu.

Detta är ett okk uppgraderingspaket inet kör med;
5820k
4x4GB crucial-minnen
ASUS X99-A moderkort, ASUS-moderkortet har en liten fördel vid OC då dem möjliggjorde att mata mer ström till sockeln, sen så har ASUS högre andrahandsvärde för en ev uppgradering i framtiden.
http://www.inet.se/produkt/v100429/uppgraderingspaket-asus-x9...

https://www.komplett.se/product/822973/datorutrustning/minne/... här har du billigt RAM ifall du vill köpa delar löst, 8GB-moduler så då kan du uppgradera till 64GB i framtiden ifall du pysslar med rendering eller köra en seriös ramdisk.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]