Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

OT men något som förvånade mig: Varför står det att @strejf är avstängd, men också samtidigt online?

Vad fasen har han gjort denna gången, för att bli avstängd?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag har gett upp hoppet om 10:an, skräp är vad det tyvärr är. Alltifrån installation till hur systemet fungerar. Gjorde i morse ett försök att installera om från scratch, då jag fått höra att det tydligen skulle kunna läsa en del av mina buggar. Sagt och gjort, laddar ned ISO via "MS Creations tool" eller vad det heter, skapar bootbart USB och sätter igång. Allting ser ut att gå fint, den bockar av alla de 5 stegen. Ni vet, skapar installationsmedia, kopierar filer, förbereder osv. Tills! Den ska starta om och fortsätta/slutföra installationen. Då får jag helt plötsligt upp ett meddelande som lyder:
"Förbereder automatisk reparation"
?!?! Nån som känner till något liknande? Microsoft själva hade inga bra tips och hade aldrig hört talas om nåt liknande utan trodde istället att "kanske hela systemet var skadat/korrupt vad fan vet jag. Disken kanske? Låter otroligt med tanke på att den inte ens är ett halvår gammal i tjänst.

Så för att summera situationen: nu sitter jag med en dator utan OS, utan möjlighet att installera ett OS. Det var droppen, Windows 10 vill uppenbarligen inte att jag ska vara en användare av det nya. Kanske har den hittat nåt gammal piratspel och därmed beslutat sig för att banna mig? Vilket som, nu är det jag som går tillbaka till stabila Windows 8.1.
Kräks på den här sörjan

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort alla gamla patroner och skapat en ny?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Det undrar jag också.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jepp. Formaterat och tagit bort alla partitioner och skapay en ny. Känns som att det hela tiden dyker upp nya hinder. Men jag skiter i det som sagt nu och slänger in 8.1. Så här krångligt ska det fan inte vara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det undrar jag också.

Minns tiden med den förra stora tråden om 8 & 8.1 då han också vart avstängd titt som tätt. Och knappt några av de som han konstant argumenterade med/mot. Det verkade hela tiden mysko då jag följde tråden konstant och inte lade märke till något fult språk eller dylikt från båda parter. Visst att diskussionen ibland kunde spåra ur och bli en del offtopic. Jag tycker han ofta blir behandlad annorlunda och ständigt har en del moderatorer emot sig. fast det får man väl inte säga antar jag. De/dem vet vilka jag främst tänker på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

OT men något som förvånade mig: Varför står det att @strejf är avstängd, men också samtidigt online?

Skrivet av Ratatosk:

Avstängd? Oj då!
Tror att man kan logga in och läsa post, även när man är avstängd men man får inte skriva något.
Hoppas att det inte är allt för långvarigt, tycker att strejf är en stor tillgång vad gäller kunskap om Windows.

Skrivet av Broken-arrow:

Det rör nog något i "Hur bra/dåligt går det för Windows 10?"-tråden, det ser borttaget ut och det har inte mycket diskussionsvärde, eller är särskilt lämpligt att diskutera i tråden.

Skrivet av Broken-arrow:

Försöker han installera Windows 10 på bläckstråleskrivaren?

Det är säkert någon kvarleva eller liknande. Skulle också testat att köra defaults och se över inställningarna i UEFI/BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Minns tiden med den förra stora tråden om 8 & 8.1 då han också vart avstängd titt som tätt. Och knappt några av de som han konstant argumenterade med/mot. Det verkade hela tiden mysko då jag följde tråden konstant och inte lade märke till något fult språk eller dylikt från båda parter. Visst att diskussionen ibland kunde spåra ur och bli en del offtopic. Jag tycker han ofta blir behandlad annorlunda och ständigt har en del moderatorer emot sig. fast det får man väl inte säga antar jag. De/dem vet vilka jag främst tänker på.

Första gången tyckte jag de var befogat, för strejf betedde sig lite udda (inget fel i sig). Men gick rätt mycket i överdrift och mer eller mindre dyrkade Win 8 som det bästa som hänt. Kort och gått han var mer som Steve jobs fast för windows då

Men all heder till förändringarna han har gjort efter den tiden, dels styrde upp sitt första inlägg och svarar nu mer vettigare (kunde ju bara klippa delar ur ens inlägg och kritisera det stenhårt utan att ta med sammanhanget).

Sen det med admins är ju beklagligt om det är just så, men kan ju ha skrivit något olämpligt PM också som inte vi vet om.

Hur som går alltid rykten om Admins som tar egna befogenheter (men inte alltid mer än rykten).

Hur som helst rent funktionsmässtigt så finns det en del att fila på, som dubbla kontrollpaneler (som den ena har inte alla inställningar) och döljer även den ena.

Sen uppdatering till win 10 går ju inte helt smärtfritt (där borde MS gjort det lite annorlunda). För förgående os kan påverka även det man uppdaterar till, det märks framför allt att filer blir skadade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det rör nog något i "Hur bra/dåligt går det för Windows 10?"-tråden, det ser borttaget ut och det har inte mycket diskussionsvärde, eller är särskilt lämpligt att diskutera i tråden.

Försöker han installera Windows 10 på bläckstråleskrivaren?

Det är säkert någon kvarleva eller liknande. Skulle också testat att köra defaults och se över inställningarna i UEFI/BIOS.

Detta som tagits bort #15633974

hhahahhaha blev det felstavat? Partition Mer rätt nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skulle inte förvåna mig om du dragit ner UAC i botten och tror det ska fungera som i 7...

Vadå, kan man inte det? Jag har så nu. På vilket sätt beter sig UAC annorlunda i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Vadå, kan man inte det? Jag har så nu. På vilket sätt beter sig UAC annorlunda i Windows 10?

När jag körde UAC annorlunda än default, så slutade många program att fungera för mig. Ett av många skäl till att jag nu sitter med Windows 8.1.1.

Permalänk
Hjälpsam

Något jag fått göra i de fall jag uppgraderat från Windows 7, är att lägga till mitt MS-konto som användare i mina personliga mappar, viktigast är dokument.
Eftersom jag nästan alltid loggar in den vägen numera, ställer frånvaron av ett MS-konto som ägare till dessa mappar, till det ganska mycket, mest för spel vilket jag oftast använder min hemdator till.
Spelen brukar ju lägga inställningar och sparade spel, under dokument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

När jag körde UAC annorlunda än default, så slutade många program att fungera för mig. Ett av många skäl till att jag nu sitter med Windows 8.1.1.

Fast det är ju typ samma sak i Windows 8.x ...
Jag fick dock tag i nåt program som satte UAC i silent mode, då fungerar allt...vad jag har märkt iaf..

Permalänk
Medlem

Död dator vid uppgradering till W10.

@hasenfrasen:
Hittade felet som var ovanligt dumt.
Jag kör alltid datorn från ett uttag som har en röd lampa som lyser rött när spänningen till batteri laddaren är på.
Från laddaren finns också en stickkontakt varifrån det går en ledning till datorn.
OK lampan lyste rött och kontakten satt i datorn men kontakten till laddaren var inte körd till botten.
Under uppgradering till W10 tog batteriet slut varför datorn inte startade upp igen!!!!

Permalänk
Medlem

Trist att så många verkar ha diverse problem med W10!
För min egen del tycker jag det fungerar klockrent , inte haft några problem utan tycker att datorn både startar och stänger av sig snabbare än när jag hade W7.
Windows 10 för min del är utan tvekan den bästa Windows versionen hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Trist att så många verkar ha diverse problem med W10!
För min egen del tycker jag det fungerar klockrent , inte haft några problem utan tycker att datorn både startar och stänger av sig snabbare än när jag hade W7.
Windows 10 för min del är utan tvekan den bästa Windows versionen hittills.

så lustigt det kan bli . för min del så blev det längre uppstart än med windows 7 . sen tog det jättelänge för skärmen att vakna upp från viloläget . kan ju tillägga att jag körde då med en uppgradering .gick aldrig så långt och gjorde en clean install .
Det blev en clean install tillbaks till windows 7 istället .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Vad gäller uppstart så är Windows 10 definitivt snabbare än Windows 7 pga de förbättringar som gjordes inför Windows 8. Om man inte fick det resultatet så har något blivit fel.

Permalänk
Medlem

En fråga. Jag har nu efter mycket om och men lyckats få in 10:an på min burk, mödosamt har det vart! I vilket fall, jag sitter ju på en 8 PRO nyckel som jag använde vid uppgraderingen och som godkändes av Microsofts servrar eller nåt. Men hur jag gör jag nu för att aktivera 10:an enklast sätt? Nånting säger mig att jag troligtvis kommer få slå en pling till Microsoft i vilket fall då jag känner på mig att problemen inte är slut än.
Det gäller windows 10 PRO, ej HOME.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

En fråga. Jag har nu efter mycket om och men lyckats få in 10:an på min burk, mödosamt har det vart! I vilket fall, jag sitter ju på en 8 PRO nyckel som jag använde vid uppgraderingen och som godkändes av Microsofts servrar eller nåt. Men hur jag gör jag nu för att aktivera 10:an enklast sätt? Nånting säger mig att jag troligtvis kommer få slå en pling till Microsoft i vilket fall då jag känner på mig att problemen inte är slut än.
Det gäller windows 10 PRO, ej HOME.

Hur har du installerat W10?
Har du uppgraderat W8 så aktiveras det automatiskt, har du gjort en clean install så får du tyvärr göra om.
Första gången måste man göra en uppgradering, efter det kan man göra clean install eftersom MS fått en "finger print" på din konfigurering och aktiverar W10 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur har du installerat W10?
Har du uppgraderat W8 så aktiveras det automatiskt, har du gjort en clean install så får du tyvärr göra om.
Första gången måste man göra en uppgradering, efter det kan man göra clean install eftersom MS fått en "finger print" på din konfigurering och aktiverar W10 automatiskt.

Gjorde en ren installation från scratch, dvs via USB. Nyckeln har fungerat förut.
Samma nyckel nekas fast man gör en ren installation istället för en uppgradering liksom? Det innebär i mitt fall att jag skulle vara tvungen att installera 8:an, uppgradera till 8.1, uppgradera till windows 10 och sen installera Windows 10. Installera 4 OS för att få tillgång till ett os?! Hur krångligt kan man göra det egentligen?
Ska ringa imorgon och höra för stämmer det är det ju fan helt löjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Gjorde en ren installation från scratch, dvs via USB. Nyckeln har fungerat förut.
ska ringa imorgon och höra för stämmer det är det ju fan helt löjligt. Hur krångligt kan man göra det egentligen?

Du ska göra en update först från 8 -> 10 sen så till att det blir aktiverat, därefter är det grönt att göra en ren install av win 10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hur får jag tillgång till updaten via 8:an då? Har inte sett till det där erbjudandet om fri uppgradering någon gång av dom gånger jag haft 8 eller 8.1 installerat.
Vad fan gör dom det så krångligt för? Som sagt, tack för infon. Men jag ska testa och ringa imorgon och höra vad som säger för det jag hör nu låter helt orimligt i mina öron då jag aldrig någonsin haft tillgång till den fria dealen. Jag gick ju från 8:an till testversionen av W10 och därefter gjorde jag en installation.
Det kan inte stämma detta. Så här krångligt ska det väl inte behöva vara, 3 steg för ett OS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Samma nyckel nekas fast man gör en ren installation istället för en uppgradering liksom? Det innebär i mitt fall att jag skulle vara tvungen att installera 8:an, uppgradera till 8.1, uppgradera till windows 10 och sen installera Windows 10. Installera 4 OS för att få tillgång till ett os?! Hur krångligt kan man göra det egentligen?
Ska ringa imorgon och höra för stämmer det är det ju fan helt löjligt.

Du kan inte använda din tidigare nyckel i Windows 10. Vill du slippa installera Windows 8, uppgradera till 8.1 och uppgradera till 10 och installera 10:an rent så får du lov att köpa Windows 10. Windows 10 bryr sig inte om din nyckel, utan vid uppgraderingen kollar den om du uppgraderar från en aktiverad Windows-installation (8.1 eller 7 SP1). Sen registrerar den din hårdvara och aktiverar sedan på samma dator, vid ominstallation utan nyckel. (Har du media kan du installera 8.1 direkt med generisk nyckel och aktivera med 8-nyckeln, men det är inget Microsoft kommer hjälpa dig med)

Att installera 8:an, uppgradera till 8.1 och uppgradera till 10:an är nog enklare än du tror och tar mindre tid än du tror. Du kan utföra uppgraderingen från USB-mediat du gjorde för 10:an.

Permalänk
Medlem

Ja men jag kommer ju inte från 8:an eller 8.1 till 10:an. Har aldrig någonsin sett den där ikonen som garanterar en fri uppgradering. Enklare? I mitt fall tar det upp emot en timme.
Edit uppskattar hjälpen. Ber om ursäkt om tonen är hård, är bara så fruktansvärt irriterad på ALLT som har med Windows 10 att göra nu. Har aldrig varit med om något krångligare i mitt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Ja men jag kommer ju inte från 8:an eller 8.1 till 10:an. Har aldrig någonsin sett den där ikonen som garanterar en fri uppgradering. Enklare? I mitt fall tar det upp emot en timme.
Edit uppskattar hjälpen. Ber om ursäkt om tonen är hård, är bara så fruktansvärt irriterad på ALLT som har med Windows 10 att göra nu. Har aldrig varit med om något krångligare i mitt liv.

Du behöver inte få någon flagga. Du kan uppgradera (när du väl kör 8.1 eller 7 SP1) från USB-mediat du redan gjort som jag redan skrev "Du kan utföra uppgraderingen från USB-mediat du gjorde för 10:an.".

Du väljer bara uppgradering istället.

Permalänk
Medlem

Ok. Sitter nu på 8, ej 8.1. Och därifrån kan jag inte göra uppgraderingen?
Som sagt, ber om ursäkt för den hårda och möjligtvis arroganta tonen. Verkligen inte meningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 8.1 först. Det bör dyka upp i Store.

Permalänk
Medlem

Jo men det gör den. Bara det att den kräver att Windows Update tar hem ca 150 uppdateringar först. Update är ju inte direkt känt för att vara särskilt snabbt, har stått och tuggat på 0% nu i 10 min nu, men man vet ju att förr eller senare sätter den igång.

Btw. vilken version är det jag ska välja när jag skapar USB? Home som är förstavalet eller? Antar att vilket språk inte spelar någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Adam West:

Hur krångligt kan man göra det egentligen?

Inte undra på att även de med äkta licens söker kreativa vägar runt eländet - eller väntar med att installera 10'an till nästa sommar, som jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Någon mer än jag som får den här udda buggen ibland? Klockan liksom hamnar "utanför" skärmen, tror det är när nya saker laddas in i tray utan att allt uppdateras korrekt.

http://i.imgur.com/jyaQzPV.png

"You don't know what's going on
You've been away for far too long
You can't come back and think you are still mine
You're out of touch, my baby
My poor discarded baby
I said, baby, baby, baby, you're out of time"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inte undra på att även de med äkta licens söker kreativa vägar runt eländet - eller väntar med att installera 10'an till nästa sommar, som jag.

Jag sitter nu på mitt äkta 8.1 och jag tänker stanna kvar här ett tag. Just nu orkar jag inte ens titta på Windows 10. Gör man det så här krångligt så får dom skylla sig själva, plus att jag A-L-D-R-I-G haft ett enda problem, ingen frysning/blueescreen, drivrutinsproblem, inkompabilitets med hårdvara, spel som inte stöds etc med mitt älskade 8.1.
Allt vilket Windows 10 erbjöd.

Visa signatur