Dan Cases gör världens minsta chassi för gamingdatorer

Permalänk
Snusfri

Läst om detta chassi tidigare och det ser onekligen riktigt intressant ut, dock så skulle jag vilja få plats med iaf ett slutet vattenkylingssystem med en liten 120 radiator, men det borde gå med lite trixande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant chassi. Har länge gått med tankar kring ett Mini-ITX bygge men har aldrig blivit av då det inte finns några läckra mini-ITX chassin på marknaden i dagsläget imo.

Skulle dock vilja se en prispress på detta chassit, runt 1400-1600 hade jag lätt kunnat tänka mig att betala, men 1/4 utöver datorns totala kostnad är på tok för dyrt.

Permalänk
Medlem

Detta skall garanteras följas och lär hoppa på kickstartern när det kommer, börjar bli dags att byta ut mitt NCASE nu. Var ju inte alls så farligt dyrt heller för ett chassi som är så pass mycket mindre och specialgjort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Denolg: Den räcker väll inte ens för RAM-minnena

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

En stor del av prislappen är den PCI-E riser som används. Kvalitet kostar tydligen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Landar på samma pris som Ncase M1 om man exkluderar vad PCI-E risern kostar så inte direkt jätte hutlöst.
Trodde dock han skulle försöka fixa så fläktfilter ingick men det kanske var med Crowdfunding kampanjen?

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men en aning dyrt.
Processorkylaren är ju ett problem också, men annars roligt om man vill ha något smått.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Kul att Swec tar upp detta projekt!

Inte så fasligt, pga närheten till sval "uteluft" för alla kylare. Han har gjort ett antal tester som visade helt ok temperaturer (men jag minns inte några exakta resultat).

De två nackdelar jag ser är risken för högljudd cpu-kylning (då det bara ryms väldigt låga kylare som förstås inte är lika effektiva som fullstora torn) och avsaknad av dammfilter. Det kommer gå att köpa måttanpassade filter från Demciflex för just detta chassi, men de kommer troligen kräva utanpåliggande placering för att rymmas, vilket kan förta utseendet lite.

Priset är för övrigt fullt rimligt (personlig åsikt: det är faktiskt billigt) för ett första projekt med sannolikt väldigt låg ordervolym, och glöm inte att det är Lian Li som tillverkar. Dessutom är den medföljande pci-extendern från 3M väldigt påkostad, troligen den bästa extender som existerar.

"lär det bli svettigt" hänger ofrånkomligt ihop med "risk för högljudd cpu-kylning" och även med högljudd GPU-kylning. Hur det bli beror på hur högt man belastar prylarna och i vilken mån man kan styra belastningen för att slippa oljudet från larmande fläktar och\eller hur hög värme man tillåter men hög värme är en vanlig orsak till runtime error.

Permalänk

ser ut som en brödrost, vilket chassit kanske kan användas som för det lär bli varmt.

Permalänk
Medlem

PCI-e Riser

Silverstone har några chassin där grafikkortet ligger ner med en vinklad PCI-e Riser, dessa chassin är dock löjligt stora 12 och 14 liter. Det här är rätt väg ... och det går att köpa Risers på ebay för 10$ och bygga ihop något själv så köp inte detta om ni tycker det är dyrt. I mitt drömprojekt ligger det en gemensam kylkropp mellan CPU och GPU ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Intressant chassi! Riktigt snygg också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

En stor del av prislappen är den PCI-E riser som används. Kvalitet kostar tydligen.

Skrivet av Marcsod:

Silverstone har några chassin där grafikkortet ligger ner med en vinklad PCI-e Riser, dessa chassin är dock löjligt stora 12 och 14 liter. Det här är rätt väg ... och det går att köpa Risers på ebay för 10$ och bygga ihop något själv så köp inte detta om ni tycker det är dyrt. I mitt drömprojekt ligger det en gemensam kylkropp mellan CPU och GPU ...

50USD har han sagt att den kostar för honom, vilket är en bra rabatt emot 90 som den kostar för dig och mig.
Men samtidigt så är det bra kvalitet och ofta är de på ebay endast pci gen2.

Permalänk

Så gulligt
Men varför bara en front-USB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

"lär det bli svettigt" hänger ofrånkomligt ihop med "risk för högljudd cpu-kylning" och även med högljudd GPU-kylning. Hur det bli beror på hur högt man belastar prylarna och i vilken mån man kan styra belastningen för att slippa oljudet från larmande fläktar och\eller hur hög värme man tillåter men hög värme är en vanlig orsak till runtime error.

Det jag syftar på är att en liten skruttkylare (normalt alltid med en liten fläkt, dessutom ofta tunn, dvs t.ex. 14mm istället för 25mm) ofrånkomligen måste jobba hårdare än en fullstor tornkylare med vettig fläkt för att nå ned till samma temperatur vid samma belastning. Det gäller även i ett fullstort ATX-chassi. I det här lilla chassit så kan en cpu-kylare som nyttjar hela den tillåtna maxhöjden dra in sval luft direkt genom chassits sidoperforering, så jag tror inte att det blir något speciellt mer svettigt i det här chassit än i ett större. Men en liten skruttkylare är ju som sagt fortfarande mer högljudd än en fullstor tornkylare.

Gpu-kylningen borde fungera i princip lika bra i det här chassit som i ett fullstort ATX-chassi också, omän det förstås nog är bäst att välja en kylare med trumfläkt som blåser ut värmen direkt ur chassit. Men enligt chassiskaparen så går det bra med radialfläktsbaserad "öppen" gpu-kylare också, eftersom grafikkortet placeras i en separat kammare som minimerar uppvärmningen av övriga komponenter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Så gulligt
Men varför bara en front-USB?

Minns jag rätt så är det pga en kombination av utrymmesbrist (på insidan) och estetik. Det har varit ett himla tjabblande om frontportarna i det här chassiprojektets tråd på [H]. Vissa vill inte ha någon frontport alls, andra vill ha dubbla usb-portar + ljud in/ut (men det sista är utrymmesmässigt fullständigt omöjligt om jag minns rätt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inga dammfilter heller? Skäms!

Det kommer så vitt jag vet inte att ingå filter pga extrakostnaden (och pga att alla vill inte ha dem), men Dan kommer att skicka de nödvändiga måtten till Demciflex så man kan beställa ett filterkit specifikt för det här chassit därifrån. Kommer antagligen kosta någon hundring, men det är det värt för Demciflexfilter är riktigt bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Och om du följt tråden på [H] så vet du att det finns andra faktorer som kan sätta stopp, EU regler som han har jobbat med och tvingar honom att använda en distrubitör med tillstånd i EU. Sånt som NCase inte behövde lösa...

Precis, EU:s miljöregler för elektronikutrustning (vilket chassit nästan lite humoristiskt klassas som pga att det innehåller kretskort för front-usb:n, men även pga den medföljande pci-extendern tror jag) måste lydas, och det är väl huvudanledningen till att det hela har försenats. Men det vore ju attan om det inte skulle gå att lösa på något vis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbelias1:

ser ut som en brödrost, vilket chassit kanske kan användas som för det lär bli varmt.

Vafan, du har samma avatar som jag! Byt jag har varit här längst! ;D

Jekligt intressant chassi i övrigt, suttit nån år på ett silverstone fortress ft03-mini och känner för ngt nytt.
Varför blir dessa småserier så dyra, givetvis det är små serier men silverstone ft03-mini är/var ju inte ens hälften så dyrt och känns som det var mycket mer material i det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vafan, du har samma avatar som jag! Byt jag har varit här längst! ;D

Jekligt intressant chassi i övrigt, suttit nån år på ett silverstone fortress ft03-mini och känner för ngt nytt.
Varför blir dessa småserier så dyra, givetvis det är små serier men silverstone ft03-mini är/var ju inte ens hälften så dyrt och känns som det var mycket mer material i det.

Ää låt dom yngre låna den en stund

2,5mm aluminium i silverstone, vet inte hur tjocka plåtarna är i denna dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För att vara så litet så hade den en stor prislapp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Dammfilter plz

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snyggt! Jag beställer ett vitt direkt för att bygga nästa dator i om 3 år när allt finns i itx-storlek

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Avstängd

Det såg fint ut, men seriöst 2500 spänn och inga dammfilter?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, men priset sätter nog stop där för mig.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, nu när AMD och Nvidia ska släppa nästa generations grafikkort med HBM så lär vi ser fler kort av storleken som Fury X, Fury och Nano vilket kan göra att vi får ännu mindre chassin. 2016, kom till min famn!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hade jag fortfarande gått på LAN så hade den här varit väldigt intressant

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkric:

Otroligt intressant chassi. Har länge gått med tankar kring ett Mini-ITX bygge men har aldrig blivit av då det inte finns några läckra mini-ITX chassin på marknaden i dagsläget imo.

Skulle dock vilja se en prispress på detta chassit, runt 1400-1600 hade jag lätt kunnat tänka mig att betala, men 1/4 utöver datorns totala kostnad är på tok för dyrt.

Håller helt med dig, mycket intressant chassi. Jag har också velat bygga en liten kraftfull dator, men som du säger finns det inte så många chassi som är "tillräckligt små", men nu verkar det som att det kanske kommer en vändning.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Var mycket intresserad tills jag kom fram till priset.

Permalänk
Avstängd

Saftig prislapp men det är inte många andra chassin som jag hade släppt in i vardagsrummet