Nvidia Maxwell saknar viktig finess i DirectX 12 uppger Oxide Games

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer och att det är en drivrutinsmiss, jag köpte mitt 980 vid release med tron att den skulle krossa i dx12. Är detta något som går att få återköp för liknande de som bytte ut sina 970's? Kan vara bra att veta snabbt isåfall då kortet inte ens är ett år gammalt än eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer och att det är en drivrutinsmiss, jag köpte mitt 980 vid release med tron att den skulle krossa i dx12. Är detta något som går att få återköp för liknande de som bytte ut sina 970's? Kan vara bra att veta snabbt isåfall då kortet inte ens är ett år gammalt än eller?

Knappast ens en liten chans till återköp här.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det ska bli intressant att se när det kommer ut riktiga prestanda test på dessa kommande titlar

Absolut! Däremot är mina två exempel Gaming Evolved-titlar och kommer att använda TressFX (åtminstone Deus Ex) så folk kommer väll skrika sig hesa att testerna inte reflekterar verkligheten och att det minnsann är fusk för att dom använder AMD's öppna teknik.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Jobbigt, hade inte räknat med att behöva uppgradera på länge..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessutom finns det inga DX12 spel än, många av oss sitter fortfarande på W7. När DX12 fått fäste på spelmarknaden ordentligt så kommer 9xx serien vara utdaterad i alla fall. Lite som när DX11 börjaede komma på bred front och man satt på Geforce 2xx serien. Vänta tills några riktigt DX12 spel har kommit och alla drivrutiner i W10 har stabiliserat sig så kan vi se hur läget står då.

Jag vet att alla Indie-spel som använder Unity och Unreal kommer att ha det. Jag TROR att det kommer att vara en stor del spel som kommer släppas med stöd för DX12 inom det närmaste året.

Oxide säger att Async Compute används väldigt mycket på konsolsidan och det är troligt att de vill ha ett liknande sätt att köra sin motor på PC-sidan, dels för prestandan och dels för konsekvent beteende i renderermotorn.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Aldrig hänt mig ??

Fast jag körde en clean install av 10 och inte någon uppgradering..

Jag körde en clean install och har haft problem med drivrutinerna. Måste använda de drivers som kommer via windows. Kan inte installera något jag laddar ner från NV. Om man googlar, så är det många som har problem med det. Det är fakta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Absolut! Däremot är mina två exempel Gaming Evolved-titlar och kommer att använda TressFX (åtminstone Deus Ex) så folk kommer väll skrika sig hesa att testerna inte reflekterar verkligheten och att det minnsann är fusk för att dom använder AMD's öppna teknik.

TressFX funkar väl bra på Nvidia nu för tiden? Spelade Tombraider för inte så länge sen och det spelet flyter ju som en dröm

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Klart det inte är fusk, men att testa grafikkort i ett par spel som använder TressFX och sedan dra slutsatsen att Nvidia är dåliga på DX12 skulle vara ett väldigt vinklat sett att presentera något på. Ju fler spel man testar ju bättre uppfattning får man om ett grafikkort presterar bra eller dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TressFX funkar väl bra på Nvidia nu för tiden? Spelade Tombraider för inte så länge sen och det spelet flyter ju som en dröm

Har de kommit ikapp? Har för mig att där var en tydlig skillnad tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Har för mig jag läste nått om att TressFX flyter bättre på Nvidia än deras egna Hariworks gör Men hittar inte vart det var jag såg det nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"full support" står det på kartongen, är det inte detta så är det bara lämna tillbaka.
Lämna tillbaka 970 var inga problem när Nvidia påstått något som inte stämde, 980 blir inget undantag.

"their driver reported this feature was functional"

Med andra ord så gissar jag på ett vanligt drivrutinsproblem, det är ju trots allt en ALPHA

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skrivet av FredrikMH:

Yesbox. Det har fungerat sen någon månad från release av Tomb Raider om jag minns rätt. AMD skickade över resurser till Nvidia för att hjälpa dom med deras drivrutiner läste jag någonstans och TressFX presterar idag bättre på nVidia än för AMD. (Åtminstone i TressFX1.X eller vad som nu används i Tomb Raider och Lichdom)

Skrivet av FredrikMH:

Klart det inte är fusk, men att testa grafikkort i ett par spel som använder TressFX och sedan dra slutsatsen att Nvidia är dåliga på DX12 skulle vara ett väldigt vinklat sett att presentera något på. Ju fler spel man testar ju bättre uppfattning får man om ett grafikkort presterar bra eller dåligt.

Givetvis är det inte det. Det förhindrar inte att folk gör så iaf. Menade inte nödvändigtvis testarna i sig men folk på forum har en tendens att bete sig illa när deras älsklingsbolag presterar under förväntan. (Detta gäller båda lagen)

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Det här är precis som att ge skit mot ett parti som inte håller vad de lovar.

Har fortfarande inte skaffat mig Maxwell 980ti. Kanske bra att vänta mot oktober för att se utvecklingen kring den här soppan.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste nått om att TressFX flyter bättre på Nvidia än deras egna Hariworks gör Men hittar inte vart det var jag såg det nu.

Yes. Även detta är sant. Åtminstone om man ska lita på AMD's slides.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Köpte 980ti strix för 8200kr och stämmer detta med ej fullt stöd för dx12 som dom säger att det har så kommer jag reklamera skiten direkt...

Hoppas verkligen nvidia har en lösning eller någon annan förklaring..Annars har dom ju rent av lurat sina kunder ...GRRRR är lite förbannad faktiskt...Grön av ILSKA atm LOOL

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam

Man skall som sagt komma ihåg att DX12 fungrar utmärkt på Maxwell även om detta är sant, grejen är att det antagligen fungerar ännu bättre på GCN.
Men det kommer inte bli så, att de Nvidiaägare som spelar DX12 spel, kommer att få dåliga prestanda, långt därifrån.
Antagligen lite mer optimeringsjobb för Nvidias programmerare, gäller att fixa kodvägar som går runt prestandasänkningar så mycket som möjligt.
Kom också ihåg att Kepler aldrig sagts ha Async Compute, de som sitter med Kepler och Fermi kommer kanske gynnas, eftersom de kan få ta del av mer optimeringar av drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag körde en clean install och har haft problem med drivrutinerna. Måste använda de drivers som kommer via windows. Kan inte installera något jag laddar ner från NV. Om man googlar, så är det många som har problem med det. Det är fakta.

Då har jag väl tur då för jag kan installera drivrutinerna från deras hemsida och senast även genom gefore experience.

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firkraag:

Vänta och se. Då Nvidia återigen verkar ha ljugit så kan det hända att det kan gå att lämna tillbaks kort igen. Lite för tidigt att säga dock så man får avvakta. Samtidigt fungerar ju ditt kort bra med dagens titlar och kommer ju fortfarande kunna köra kommande DX12-titlar med. Men troligen inte på det sätt som Nvidia utlovat då.

Permalänk
Entusiast

Dessutom finns det inga DX12 spel än, många av oss sitter fortfarande på W7. När DX12 fått fäste på spelmarknaden ordentligt så kommer 9xx serien vara utdaterad i alla fall. Lite som när DX11 börjaede komma på bred front och man satt på Geforce 2xx serien. Vänta tills några riktigt DX12 spel har kommit och alla drivrutiner i W10 har stabiliserat sig så kan vi se hur läget står då.

Du kan omöjligt jämföra Maxwell med hur det såg ut för DX11, många såg fram emot att få användning av sina 9xx kort en längre period just på grund utav prestandaskjutsen som utlovats av DX12. Jag förstår inte jämförelsen då det är två väldigt olika scenarion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Är väl klart som fan det skall gå att lämna tillbaka produkten om de ljugit om den?

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Som ägare av Nvidiakort fick denna reklamen mig att fälla en tår:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jaha,, men IIRC så gav DX12 typ 10% prestanda skjuts iallafall, så varför skulle detta vara någon big deal? (mao, AMD och Nvidia hamnade på ung, samma prestandanivå.)
Är väl bara för devs att lämna det avslaget då. Trisst att det inte funkar, men det verkar ju inte vara någon katastrof direkt.

Rent tekniskt så låter ju detta som en funktion som skulle innebära förhöjd inputlag, så kanske, just kanske detta är en funktion som folk kommer stänga av iallafall, i stil med tripple buffering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vilken drivrutin kör du?

Sen 355 har mina drivrutinskrasher helt slutat.

Det var konstigt nog då mina började efter att jag la in 355.Får precis som ozzed random drivrutinen har slutat svara ochåhar återställts både i skrivbordsmiljö och i blandade spel helt random,väldigt skumt och då har jag alltid gjort rena installationer med körning av ddu först innan man lägger in den nya.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Jag avbokade faktiskt mitt 980Ti, det får bli AMD den här gången. Synd bara att Fury X inte finns på lager någonstans...

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Som ägare av Nvidiakort fick denna reklamen mig att fälla en tår:
http://i.imgur.com/Pgo0tbo.jpg

Ondare gör det för mig som köpte en G-Sync skärm för 8 lax.

Just för 980ti och DX12.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nyheten har ju funnits en stund #15638732

Hur som, inte helt oväntat. Vi får se vad som händer efter spel börjar släppas med DX 12 stöd.
Kommer troligen i början inte prestera bra, utan kommer bli bättre med tiden.

Kommer ju bli rätt jobbigt, när speltillverkare har två olika arkitekturer och dessutom när dessa två har kort inom sitt eget segment som är byggda lite olika.

Kommer antingen bli generellt optimerade spel eller optimerade för Nvidia typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Lite som jag uppfattat saken, så ta det med en nypa salt.
Både GCN och Maxwell klarar att köra ett antal köra beräkningar samtidigt, det är detta som kallas "Async Compute" vad jag förstår, inget problem där.
GCN klarar även att samtidigt köra en kö med speciella grafikdata, frågan är om Maxwell klarar detta eller inte.
Fördelen är att man kan lassa på för fullt med grafik och låta beräkningarna sticka i mellan när det finns luckor, alternativet är att bryta grafiken slänga in lite beräkningar, för att sedan köra grafik, grafik och övriga beräkningar, körs alltså inte asynkront.
Men ta det som sagt med en nypa salt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Nyheten har ju funnits en stund #15638732

Hur som, inte helt oväntat. Vi får se vad som händer efter spel börjar släppas med DX 12 stöd.
Kommer troligen i början inte prestera bra, utan kommer bli bättre med tiden.

Kommer ju bli rätt jobbigt, när speltillverkare har två olika arkitekturer och dessutom när dessa två har kort inom sitt eget segment som är byggda lite olika.

Kommer antingen bli generellt optimerade spel eller optimerade för Nvidia typ.

Inte för att jag vill skryta (jo det vill jag visst).
Blir kanske lite olika banor för koden men det funkade ju Ashes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite som jag uppfattat saken, så ta det med en nypa salt.
Både GCN och Maxwell klarar att köra ett antal köra beräkningar samtidigt, det är detta som kallas "Async Compute" vad jag förstår, inget problem där.
GCN klarar även att samtidigt köra en kö med speciella grafikdata, frågan är om Maxwell klarar detta eller inte.
Fördelen är att man kan lassa på för fullt med grafik och låta beräkningarna sticka i mellan när det finns luckor, alternativet är att bryta grafiken slänga in lite beräkningar, för att sedan köra grafik, grafik och övriga beräkningar, körs alltså inte asynkront.
Men ta det som sagt med en nypa salt.

Lite som en tesil och en tratt. AMD är som en sil vid låga resolutioner hindras AMD av de många hålen medans nVidia har fritt blås ner i tratten. Vid höga resolutioner eller mycket grafik och compute kan silen hinna med medans tratten fylls utan det töms tillräckligt snabbt. Prova i köket med fullt blås på kranen.