Morsan tackar ja till blufföretag?

Permalänk
Medlem

Morsan tackar ja till blufföretag?

Morsan fick ett samtal av någon från Swedfone eller Swedfonenet eller vad det hette. Dom påstår att våran hemtelefon är riktigt dyr (500kr) i månaden och att vi kan få det för 75kr/månad. Nu vet jag inte vad dom betalar men 500kr är knappast troligt. Tyvärr så har hon tackat ja till flera olika saker utan att egentligen vilja ha det, ofta är hon stressad, ska till jobbet osv. Har läst att många blivit blåsta av detta och fått betala tusentals kronor. Ingenting hon har råd att betala. Tydligen ska ett typ av kontrakt/avtal komma om 2 veckor, enligt lag, ska man inte kunna ångra sig (om man gör det samma dag t.ex) och inte bli skyldig något?

Permalänk

Har man inte 14 dagars ångerrätt enligt lag?

Permalänk
Medlem

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt. Denna tid räknas från det att du tar emot en produkt eller en tjänst påbörjas. Så med detta i åtanke och enligt det du skriver borde din mor ha ångerrätten kvar.

Permalänk
Medlem

Som privatperson gäller alltid distansköplagen.
https://lagen.nu/2005:59

Tag kontakt med er kommuns konsumentrådgivare och gå vidare därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Att det finns folk som går på vad som helst är anledningen till att alla vi andra blir ständigt trakasserade av telefonsäljare. Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

14 dagar ångerrätt är helt korrekt. Finns att läsa i både lagen, men har också själv jobbat med telefonförsäljning där många använde sina 14 dagar.

Det är viktigt att man planerar att fixa detta så fort som möjligt. Trots att man har 14 dagar så kan endel blufföretag "dra ut på tiden" och säga att de inte hade möjlighet att säga upp avtalet inom 14 dagar p.g.a en mängd olika orsaker. Mail som kommit bort, system som har lagt ner m.m. Man ska helt klart ringa om man vill säga upp, och man ska få det bekräftat vid samma samtal att det är uppsagt, inte att de ska höra av sig.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Läste att över 60 pers polisanmält dom, och det var från en artikel från i Mars i år. Konstigt att man inte bommat igen skiten.

@Arazand @Kragnozh

När hon kommer hem från jobbet blir det att direkt ringa upp. Tackar för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att det finns folk som går på vad som helst är anledningen till att alla vi andra blir ständigt trakasserade av telefonsäljare. Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland kan man bli irriterad på dom la på luren när chefen blev uppringd på jobbet.. var 98% säker på att han skulle göra något dummt tackat ja till nytt internet abbonemang. Var iaf något företag som hade väldigt dåliga rescensioner om man sökte på dom och läste.
Och han slutade inte prata med försäljaren, tröttnade och trog ur sladden till trådlösa mottagaren innan han gjorde något dummt.
Snubben försökte ringa tillbaka 4-5 ggr senare, då jag svarade och sa att vi inte skulle ha något från något bluff företag.
Försäljaren vart ganska sned men var garanterat inget bra deal hur mycket han än snackade, har dock förträngt namnet.
Ibland förstår man inte varför folk går på sånnt skit, tacka aldrig ja per telefon utan gör din egen reasearsh innan du beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ibland kan man bli irriterad på dom la på luren när chefen blev uppringd på jobbet.. var 98% säker på att han skulle göra något dummt tackat ja till nytt internet abbonemang. Var iaf något företag som hade väldigt dåliga rescensioner om man sökte på dom och läste.
Och han slutade inte prata med försäljaren, tröttnade och trog ur sladden till trådlösa mottagaren innan han gjorde något dummt.
Snubben försökte ringa tillbaka 4-5 ggr senare, då jag svarade och sa att vi inte skulle ha något från något bluff företag.
Försäljaren vart ganska sned men var garanterat inget bra deal hur mycket han än snackade, har dock förträngt namnet.
Ibland förstår man inte varför folk går på sånnt skit, tacka aldrig ja per telefon utan gör din egen reasearsh innan du beställer.

Yes, det sa hon själv efteråt, att det var dumt. Problemet är när hon är stressad och hon kan svara ja till vadsomhelst. Ringer en säljare så ska man säga tack och hej och lägga på

Permalänk
Medlem

Sant.

Aldrig i livet har någon fått ett fornuftig erbjudande från en telefonsäljare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Ibland förstår man inte varför folk går på sånnt skit, tacka aldrig ja per telefon utan gör din egen reasearsh innan du beställer.

Ännu bättre är att inte ens prata med asen som ringer. Låt bli att svara och blockera numret, alternativt lägg på utan att säga nåt om du råkat svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lättaste draget är väl att Nixa både hemnumret och mobilnumret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du har inte mottagit varan (traderat den). om man handlar över internet eller telefon så har 14 dagars ångerrätt, har jag har lärt mig.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Administrativ avgift

Bara jag som skriker åt telefonförsäljare att dra åt helvete och är skitarg o svär, inte ringt en enda varken på hemtelefon eller mobilen på ca 8mån xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Lättaste draget är väl att Nixa både hemnumret och mobilnumret.

Hjälper tyvärr inte med nix, då dom flesta telefonerna erbjuder "gratis premunationer" som dvs, att dom har rätt att ändra dina tele/el abonomang osv.
Då det är en gratis tjänst dom erbjuder och inte en vara dom säljer s¨funkar tyvärr inte nix

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Sötast
Skrivet av andra94:

Bara jag som skriker åt telefonförsäljare att dra åt helvete och är skitarg o svär, inte ringt en enda varken på hemtelefon eller mobilen på ca 8mån xD

Mest troligt inte... men känns rätt äckligt.

Är nog inte många som blir telefonförsäljare för att det är roligt direkt, nöden har ingen lag när maten ska stå på bordet och hyran ska betalas.

Är bara en människa på andra sidan luren, ingen pest som ska utrotas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mest troligt inte... men känns rätt äckligt.

Är nog inte många som blir telefonförsäljare för att det är roligt direkt, nöden har ingen lag när maten ska stå på bordet och hyran ska betalas.

Är bara en människa på andra sidan luren, ingen pest som ska utrotas.

De som jobbar hos bluff-företag och försöker sälja deras produkter skulle jag klassa som pest

Permalänk
Medlem

Vettigaste vore att lagarna ändrades angående telefonförsäljning till ungefär samma som i Tyskland, där måste telefonförsäljarna ha samtycke innan dom ens får ringa upp, dvs opt-in, här har vi opt-out, dvs man kan nixa sig osv, som bara hjälper delvis.

Själv har jag numera ingen hemtelefon samt på mobilen har jag true caller installerat, så man slipper 99 av 100 säljare.

Att en skojeribransch som telefonförsäljning till privatpersoner är tillåten är faktiskt rätt underligt, speciellt som dom verkar rikta in sig på personer som har svårt att säga nej, dementa åldringar, osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

De som jobbar hos bluff-företag och försöker sälja deras produkter skulle jag klassa som pest

Så hur vet man när man plockar up luren och börjar skrika om säljaren jobbar åt ett "bluff-företag" eller inte? Det finns ju bluff-säljare som jobbar åt telia och seriösa säljare som säljer totalt okända tjänster och produkter.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Allexz:

Mest troligt inte... men känns rätt äckligt.

Är nog inte många som blir telefonförsäljare för att det är roligt direkt, nöden har ingen lag när maten ska stå på bordet och hyran ska betalas.

Är bara en människa på andra sidan luren, ingen pest som ska utrotas.

Om det stör mig så är det en pest, och det folk borde veta är att detta noteras ner på din "Profil" och i slutändan kommer de inte ringa för att det finns ju 0 chans att sälja något till mig om jag bara skriker åt dom?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Läste att över 60 pers polisanmält dom, och det var från en artikel från i Mars i år. Konstigt att man inte bommat igen skiten.

@Arazand @Kragnozh

När hon kommer hem från jobbet blir det att direkt ringa upp. Tackar för svar

finns en väldigt stor vinst med att bestrida saker skriftligt, ett telefonsamtal går att förneka, och är inte "på pappret" på samma vis som ett mail eller liknande. ringer hon, spela in samtalet och få den som tar emot att bekräfta både tid som samtalet gjordes, samt när avtalet gjordes till en början. det är overkill, men om det blir gnäll, så är det väldigt mycket svårare att förneka för dem.

skadar inte att både ringa och skicka mail/brev alltså.

Dessutom får mor din lite extrajobb och inte bara ett "enkelt" telefonsamtal, så blir hon kanske lite försiktigare i framtiden med. dumheter ska inte vara för lätt att lösa
(om du inte är "snäll nog" att göra det åt henne)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om det stör mig så är det en pest, och det folk borde veta är att detta noteras ner på din "Profil" och i slutändan kommer de inte ringa för att det finns ju 0 chans att sälja något till mig om jag bara skriker åt dom?

tror nog inte det är lagligt att lagra sådan information, men då gissar jag bara
PUL osv ska någon information lagras, så måste du lämna medgivande.

vore ju alldeles förträffligt med databaser på konstiga dialekter, folk som låter homosexuella, är otrevliga osv. framförallt skulle inte sådana listor delas mellan olika företag,

där jag var en kortis så var det buntar med a4 papper med nummer samt namn som delades ut, och även folk som vänligen avböjt kom tillbaka i listorna efter en viss tid, på samma företag, för samma tjänst.

gjorde två dagar på stället innan jag konstaterade att det inte var min grej, trots rådande finanskris.

---
tror många skulle tjäna på att göra en vecka som eventpersonal, säljare eller liknande, där de tvingas betee sig bra, ger ett annat perspektiv på saker och ting.
med det inte sagt att jag uppskattar teleförsäljare, finns en anledning till "hemligt nummer"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så hur vet man när man plockar up luren och börjar skrika om säljaren jobbar åt ett "bluff-företag" eller inte? Det finns ju bluff-säljare som jobbar åt telia och seriösa säljare som säljer totalt okända tjänster och produkter.

Behöver ju inte vara bluff företag för att man ska tycka att verksamheten som sådan är oseriös osv, telefonförsäljare har bara ett mål och det är att kränga så mycket som möjligt, och det med ofta väldigt suspekta metoder.

Tex för några år sen så ringde nån telesäljare och erbjöd strumpor gratis, ända det kosta var frakt, vad dom inte säger är att om man inte skriver/ringer/mailar efteråt att man inte vill ha mer så har man tecknat sig på en prenumeration som nästan är omöjlig att komma ur och till dyra pengar, detta är extremt oseriöst och dylika metoder borde förbjudas i lag...

Inte konstigt att folk vrålar nej i luren och ber dom dra till nått ställe där solen inte skiner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Yes, det sa hon själv efteråt, att det var dumt. Problemet är när hon är stressad och hon kan svara ja till vadsomhelst. Ringer en säljare så ska man säga tack och hej och lägga på

Har din mamma en smartphone (de flesta har väl det idag, men man vet aldrig)?

För då kan truecaller vara perfekt för henne. Blockerar en massa oönskade samtal direkt vid installation och sedan kan man lägga till ytterligare telefoner när de ringer. Plus att man väldigt ofta ser vilka som ringer, även om det är telefonförsäljare.

Om man har svårt att säga nej, svara inte öht.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mest troligt inte... men känns rätt äckligt.

Är nog inte många som blir telefonförsäljare för att det är roligt direkt, nöden har ingen lag när maten ska stå på bordet och hyran ska betalas.

Är bara en människa på andra sidan luren, ingen pest som ska utrotas.

Jo, men ljuger man och försöker luras så spelar det ingen roll om man bara gör sitt jobb.

Skrivet av Bellerefon:

finns en väldigt stor vinst med att bestrida saker skriftligt, ett telefonsamtal går att förneka, och är inte "på pappret" på samma vis som ett mail eller liknande. ringer hon, spela in samtalet och få den som tar emot att bekräfta både tid som samtalet gjordes, samt när avtalet gjordes till en början. det är overkill, men om det blir gnäll, så är det väldigt mycket svårare att förneka för dem.

skadar inte att både ringa och skicka mail/brev alltså.

Dessutom får mor din lite extrajobb och inte bara ett "enkelt" telefonsamtal, så blir hon kanske lite försiktigare i framtiden med. dumheter ska inte vara för lätt att lösa
(om du inte är "snäll nog" att göra det åt henne)

Hon sa att dom hade sagt till henne att dom spelar in samtalet. Något som hon borde göra också när det blir dags att ringa tillbaka.

Skrivet av Xyze:

Har din mamma en smartphone (de flesta har väl det idag, men man vet aldrig)?

För då kan truecaller vara perfekt för henne. Blockerar en massa oönskade samtal direkt vid installation och sedan kan man lägga till ytterligare telefoner när de ringer. Plus att man väldigt ofta ser vilka som ringer, även om det är telefonförsäljare.

Om man har svårt att säga nej, svara inte öht.

Japp, dock var det hemtelefonen det ringde från. Fattar själv inte hur dom fått tag på det numret då det är hemligt, aldrig fått samtal från hemtelefonen tidigare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Behöver ju inte vara bluff företag för att man ska tycka att verksamheten som sådan är oseriös osv, telefonförsäljare har bara ett mål och det är att kränga så mycket som möjligt, och det med ofta väldigt suspekta metoder.

Tex för några år sen så ringde nån telesäljare och erbjöd strumpor gratis, ända det kosta var frakt, vad dom inte säger är att om man inte skriver/ringer/mailar efteråt att man inte vill ha mer så har man tecknat sig på en prenumeration som nästan är omöjlig att komma ur och till dyra pengar, detta är extremt oseriöst och dylika metoder borde förbjudas i lag...

Inte konstigt att folk vrålar nej i luren och ber dom dra till nått ställe där solen inte skiner

Nej inte konstigt, och visst man kan tycka det borde vara förbjudet.

Men min poäng var att bara för det finns många som säljer bluff "gratis" strump-abonnemaning via telefon så betyder det inte att alla som ringer är så oseriösa...

Många säljer saker du i princip måste ha idag så som el eller internet från rätt sereiösa leverantörer och försöker inte bluffa dig och är ärliga med villkor osv. Skriker du summariskt i luren till alla försäljare så skriker du även åt dessa ungdommar som inte kunnat hitta något annat jobb.

Jag brukar antingen säga nej direkt och lugnt, eller om jag är på hummör lyssna på vad de har att sälja + ställa relevanta följdfrågor om abonnemang osv, för att sedan avgöra hur seriösa eller ohyfsade/pushiga säljaren som person är, och om de gjort sig förtjänta av det skälla ut dem efter noter.

Permalänk
Medlem

Skriv upp er på NIX så slipper ni garanterat att störas av telefonförsäljare.
http://nixtelefon.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Skriv upp er på NIX så slipper ni garanterat att störas av telefonförsäljare.
http://nixtelefon.org/

Företag som du varit kund hos och deras "samarbetspartners" får ändå ringa dig, och resten av företagen verkar skita i Nix.

Permalänk
Medlem

Sätter jag tar hand om är A-L-L-A telefonförsäljare är att jag svarar och ber dom berätta om vad dom försöker sälja, så får dom babbla på. Och så brukar jag bara gå iväg och göra något annat. En gång gick jag iväg och duschade precis efter att jag lämnat säljaren ensam i luren, trots en 10 min+ dusch så fortssatte han prata när jag kom ut. Bara rent skitsnack alltihop. Ibland lägger jag bara på luren direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Friterad: Distansköpslagen gäller bara privatpersoner så om din mor är egenföretagare är det mycket svårare att slinka ur en affär där hon tackat ja. Dessa skumraskföretag brukar ofta sikta in sig på folk som har egen firma och hävda att avtalet är tecknat med företaget för att slippa distansköpslagen.

Lycka till.