AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Betydelse för vad?

För AMD att strategiskt satsa på för att öka deras omsättning och vinst.

De måste bli lite mer försiktiga på vad de spenderar deras högst begränsade resurser på om de vill komma tillbaka, och återigen bli en stark konkurrent till både Intel och Nvidia (även om det är det senare som jag främst avser i denna tråden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För AMD att strategiskt satsa på för att öka deras omsättning och vinst.

De måste bli lite mer försiktiga på vad de spenderar deras högst begränsade resurser på om de vill komma tillbaka, och återigen bli en stark konkurrent till både Intel och Nvidia (även om det är det senare som jag främst avser i denna tråden).

Jag förstår att AMD har begränsade resurser men nu när Intel Skylake kommer kräva proprietär mjukvara för att fungera så har AMD ett ypperligt tillfälle att norpa åt sig marknad. Släppa drivarna helt fria för grafik som inte har dom hemligaste hemligheterna för sina laptop-processorer och APU-processorer. Jag tror att dom inte skulle förlora några företagshemligheter utan hitta en ny kundkrets då AMD är idag dom som fungerar sämst under GNU/Linux och inte har någon 3D-accelerering om man inte väljer att installera deras "open source"-drivrutiner som innehåller proprietära delar.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Intel-SKL...

Jag förstår att många vill spela spel med AA 8x och annat ögongodis. Det är där pengarna finns, hos konsumenter som köper nytt hela tiden för att få några mer frames eller stödja senaste renderingsteknikerna för att få lite snyggare skuggor. Men dra tillbaka klockan 19 år till Quake. Då fick man minska fönstret för att datorn inte klarade av spelet på lägsta inställningar i fullskärm. Det var fan bättre förr. Det var bättre inlevelse med att spela Quake med piltangenter och man kunde inte ducka i spel.

Men tyvärr så är det så få som bryr sig om frihet inom "Linux" (Inte GNU/Linux) utan bara använder det för andra anledningar. Av dom 2-3% som kör GNU/Linux så är det nog inte ens 10% som bryr sig om frihet. Mycket liten marknad men jag skulle säga den viktigaste. Den enda som inte leder till ett stup.

Fast vi kommer ingen vart här. Vi har sagt våra åsikter och förstår nog vad vi båda säger. Klart slut. Titt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Men tyvärr så är det så få som bryr sig om frihet inom "Linux" (Inte GNU/Linux) utan bara använder det för andra anledningar. Av dom 2-3% som kör GNU/Linux så är det nog inte ens 10% som bryr sig om frihet. Mycket liten marknad men jag skulle säga den viktigaste. Den enda som inte leder till ett stup.

Fast vi kommer ingen vart här. Vi har sagt våra åsikter och förstår nog vad vi båda säger. Klart slut. Titt ut.

Nja, kanske inte så olika egentligen.

Jag kan förstå och hålla med dig till viss del ideellt, och tror du säkert kan ha en korrekt bild av verkligheten ovan.

Håller även med om att AMD (och alla andra för den delen) borde släppa på sitt kunnande och specifikationer på sina egna produkter så länge det inte röjer några avgörande konkurrensfördelar (vilket jag sällan tror att det behöver göra, är mest lite gammaldags konservatism i många fall skulle jag gissa).. Detta gynnar bara dem om kunderna blir nöjdare, och det blir lättare att bygga andra lösningar på deras plattformar (inklusive både OSS och andra lite mer stängda eller privata modeller/lösningar).

Däremot så har vi kanske lite olika syn på vad som är bäst för AMD att satsa på rent kommersiellt när de har väldigt begränsat med resurser och kapital (i förhållande till Intel och Nvidia).

Men det är helt OK - vore ju klart trist med forum om alla alltid tyckte precis lika.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Nja, kanske inte så olika egentligen.

Jag kan förstå och hålla med dig till viss del ideellt, och tror du säkert kan ha en korrekt bild av verkligheten ovan.

Håller även med om att AMD (och alla andra för den delen) borde släppa på sitt kunnande och specifikationer på sina egna produkter så länge det inte röjer några avgörande konkurrensfördelar (vilket jag sällan tror att det behöver göra, är mest lite gammaldags konservatism i många fall skulle jag gissa).. Detta gynnar bara dem om kunderna blir nöjdare, och det blir lättare att bygga andra lösningar på deras plattformar (inklusive både OSS och andra lite mer stängda eller privata modeller/lösningar).

Däremot så har vi kanske lite olika syn på vad som är bäst för AMD att satsa på rent kommersiellt när de har väldigt begränsat med resurser och kapital (i förhållande till Intel och Nvidia).

Men det är helt OK - vore ju klart trist med forum om alla alltid tyckte precis lika.

AMD vad jag vet släpper ju all dokumentation till sina gpu:er fritt vad jag vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD vad jag vet släpper ju all dokumentation till sina gpu:er fritt vad jag vet.

Ok. Om de förser OSS-världen (och andra som har behov för att skriva egna drivare, eller annan hårdvarunära kod) med all relevant dokumentation och information som kan behövas, så tycker jag att AMD gjort allt man kan begära av dem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du får gärna visa tester för det, luktar skitsnack på långa vägar.

Jag pratar inte benchmarking utan upplevd presta i verkliga scenario. Såklart väldigt ovetenskapligt men samtidigt inget konstigt. Vi spelar mest multiplayer-spel och dessa brukar ha rätt snälla systemkrav. Självklart är Intels CPU snabbare om man fläskar på i t.ex. Witcher 3 eller liknande.

Min poäng är att man som gamer idag kan komma väldigt billigt undan om man bara vill lira CS, Dota2, GW2 eller liknande multiplayer/MMO spel med polarna. En kraftful GPU är viktigare i dessa senarion mycket än en kraftfull CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag pratar inte benchmarking utan upplevd presta i verkliga scenario. Såklart väldigt ovetenskapligt men samtidigt inget konstigt. Vi spelar mest multiplayer-spel och dessa brukar ha rätt snälla systemkrav. Självklart är Intels CPU snabbare om man fläskar på i t.ex. Witcher 3 eller liknande.

Min poäng är att man som gamer idag kan komma väldigt billigt undan om man bara vill lira CS, Dota2, GW2 eller liknande multiplayer/MMO spel med polarna. En kraftful GPU är viktigare i dessa senarion mycket än en kraftfull CPU.

Fast det beror på spel. Alla spelen du nämnde kräver en del CPU. Min Dell som du ser i sign får kanske 20-40fps i Dota 2, även om man sänker grafiken och upplösningen till allra lägsta (alltså 800x600) så blir det inte mer fps för det. Alltså är det CPUn som inte klarar att driva skiten. Har dock inte prövat spela på den nu när Dota 2 reborn är officiellt. I alla fall så är kanske GPU viktigare än CPUn i dom flesta spelen, men man ska inte snåla för mycket. Minst en 4 kärnig AMD (860k) eller en 2 kärnig Intel (helst G3258 för överklockning) om man ska spela IMO. Sen beror det på, är man van vid 30fps så kanske man nöjer sig med det.