AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

I 9/10 fall? Eftersom han säger att hans processor zippar upp filer (?) snabbare än dig måste det väl vara den 10e grejen där det är en markant skillnad då.... sjukt fifan!

Dåligt orval av mig. Vi spelar mest och min poäng var att vi inte ser nån skillnad i de flesta spel vi spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Alla AMD-fanboys bör lära sig skillnaden på "benchmark FPS" och "observed FPS". Alltså skillnaden på vad benchmarks säger att prestand blir och vad som verkligen levereras ut. Läs på om microstuttering, "runt frames" samt hur man genom att göra frame-captures får mycket mer verkliga siffror på hur upplevelsen är. Exempelvis på pcper eller Techreport, så kan man se att ett 980 ofta spöar att Radeon Fury, även utan överklockning och är billigare.

Önskar Sweclockers kunde benchmarka med framecapture, men utrustningen för att göra detta är tydligen rätt dyr

Sen kan alla "970 har bara 3.5 GB VRAM!!! blah blah, jättedåligt!" även läsa http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno... Det roliga är att 980 eller tom hatobjektet 970 hanterar (droppar mindre i framerates) när minnet tar slut på riktigt (inte när det rapporteras slut) mycket mycket bättre än samtliga Radeons. Sen att det är i princip ospelbart ändå är en annan sak.

Så, det är inte så konstigt folk väljer Nvidia. Dessutom svalare med samma kylning, dessutom mer överklockningsmöjligheter, dessutom nyare teknik, stödjer HDMI på alla kort, MFAA, Gsync är objektivt bättre (dock dyrare) än Freesync (autorefresh när framerates sjunker under visst värde), dessutom "standard" numera vilket gör fler pc-spel funkar direkt vid release (jaja, evil Nvidia med gameworks).

Så, varför i h-vete skulle man nånsin välja AMD, utom för att "stödja" underdogs så de inte går i konken i år utan först om några år. Men isf bör man väl köpa Cyrix-processorer och Matrox-kort, alltså om det enda man är ute efter är att "öka konkurrensen"?

Du påminner om sången från 80-talet "Im living in box". Många har nvidia kort men kan ändå skriva objektivt om AMD är de fanboys för det. Du tar upp Techreport...say no more. Båda har styrkor beroende efter vad du behöver skillnaden i vad de generellt kan hantera är mer eller mindre noll. Du nämner tester i dx11 som nvidia är bättre men glömmer och nämna varför. Vill du veta varför AMD funkar bättre på dx12. Vill du? Du nämner fläktproblem som är snart 2 år gammalt. Handlar det om fury x så dånar alla vattenkylningar i idle om du inte har kylning som kostar flera tusenlappar men när väl det är load så hör du inte den nämnvärt. #Living in a box.."

Permalänk

LOL

Det är ju självklart!

Senast jag aktivt använde AMD så kom det ju fan inga nya drivers. Jag vet inte hur ofta det egentligen behövs, men med NVIDIA så får man iaf en känsla av att det är ett SERIÖST företag, då de under en längre tid har haft bra programvara som letar och uppdaterar frekvent.

AMD verkar ha bättrat sig vad jag tyckte mig se, senast jag startade min gamla dator och uppdaterade lite, men litar ändå inte på AMD...

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar "Objektivt" fast det är Subjektivt. "Enligt Nvidia så..." Man använder Nvidia som källa för att det går dåligt för AMD.. Det påminner mig om det glada 00-talet där IE fick "bäst i test"... Av testinstitut som Microsoft köpt testerna av

"Enligt konkurrenten Nvidia, som citerar analysfirman Mercury Research, "

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

"Enligt konkurrenten Nvidia, som citerar analysfirman Mercury Research, "

Ja, Enligt Nvidia... Varför ens ha med en sådan sak liksom. Räcker väl att skriva "Enligt en rapport från Mercury research" eller liknande. Spelar väl ingen roll om det så är Nvidia eller självaste Påskharen som citerar en analysfirma. Siffrorna finns ju där ändå. Nej något är väldigt skumt här alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittar man t. ex på http://store.steampowered.com/hwsurvey så verkar ju den där "analysfirmans" siffror lätt överdrivna.

Tagit bort citat i enlighet med §1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske inte tillhör majoriteten men jag stör mig mest på Nvidias reklam och det är mer ett argument att välja bort dom än att bli deras lojala kund. Tack AMD för att man slipper meningslös reklam, använd pengarna till att utveckla nya produkter istället för att förklara för mig att spelet är menat att spelas på ett visst sätt.

"The Way It's Meant to be Played - Nvidia".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Kanske inte tillhör majoriteten men jag stör mig mest på Nvidias reklam och det är mer ett argument att välja bort dom än att bli deras lojala kund. Tack AMD för att man slipper meningslös reklam, använd pengarna till att utveckla nya produkter istället för att förklara för mig att spelet är menat att spelas på ett visst sätt.

"The Way It's Meant to be Played - Nvidia".

Vad menar du nu, har inte AMD sin "Gaming evolved" reklam, dessutom många andra reklamer/propaganda för att få oss konsumenter välja deras produkter över Nvidias. Men att välja bort en produkt baserat på att man tycker deras reklam på något vis är störande känns i mitt tycke helt ologiskt.

Hoppas innerligt att AMD vänder på sin neråtkurva snart. Det här är absolut inte bra för någon annan än Nvidia (om ens dom).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Eftersom 390 och 390X använder GCN 1.1 precis som 290 och 290X är det rebrands det är talan om. Fury GCN 1.2 skulle jag kalla för en refresh. Sen har man väl lagt till mer minne, skruvat upp frekvensen lite och kanske lite effektivare drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Refresh = Uppfräshning av befintlig hårdvara med förändringar.

Rebrand = Ommärkning av befintlig hårdvara utan förändringar!

JayzTwoCents förklarar det bra tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

"Enligt konkurrenten Nvidia, som citerar analysfirman Mercury Research, "

Absolut & enligt Aftonbladet som citerar analysfirman Yougove är Sverigedemokraterna Sveriges största parti.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21279957.ab

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Alla AMD-fanboys bör lära sig skillnaden på "benchmark FPS" och "observed FPS". Alltså skillnaden på vad benchmarks säger att prestand blir och vad som verkligen levereras ut. Läs på om microstuttering, "runt frames" samt hur man genom att göra frame-captures får mycket mer verkliga siffror på hur upplevelsen är. Exempelvis på pcper eller Techreport, så kan man se att ett 980 ofta spöar att Radeon Fury, även utan överklockning och är billigare.

Har du en referens till det där? Helst en som inte är baserad på FCAT eller som de själva bett om ursäkt för i efterhand(Även om så klart orginalet ligger kvar uppe i fallet techreport). Problemet med många av de du nämner är vad som kallas full disclosure, det kom en stor våg av diskussioner för det gällande spelbranschen för inte så jättelängesen, men det verkar inte ha letat sig till just den här branschen än. Problemet är just när tester som skall vara objektiva - tydligt samarbetar med ena eller andra parten - och i värsta fall till och med använder deras hårdvara och mjukvara för att utföra testerna. Det skapar också en kultur som är direkt skadlig för konkurrens.

Det finns en del som gör vad de kan för att just ta ansvar och visa hur de finansieras, var de får sina produkter och metoder ifrån. SPC är ett ganska bra exempel på just det. Som andra har påpekat är AMD långt mycket sämre vad gäller marknadsföring, vilket i sin tur medför att det finns färre sidor som har problem med bias-stämpling. Men du får hemskt gärna visa några exempel på det.

Skrivet av Laglorden:

Önskar Sweclockers kunde benchmarka med framecapture, men utrustningen för att göra detta är tydligen rätt dyr

Inte om du får den sponsrad

Citat:

Sen kan alla "970 har bara 3.5 GB VRAM!!! blah blah, jättedåligt!" även läsa http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno... Det roliga är att 980 eller tom hatobjektet 970 hanterar (droppar mindre i framerates) när minnet tar slut på riktigt (inte när det rapporteras slut) mycket mycket bättre än samtliga Radeons. Sen att det är i princip ospelbart ändå är en annan sak.

Kan absolut hålla med om att det är en långt överdriven diskussion, och i slutändan spelar det ingen roll. Hade 970 haft 2 meg minne och klarat sig fint med det, hade jag inte haft några som helst problem med det. Det jag kan förstå att man reagerar över är den falska marknadsföringen. Men det är som ovan nämnt inte ovanligt, enda skillnaden är hur uppenbart eller burdust det är.

Citat:

Så, det är inte så konstigt folk väljer Nvidia. Dessutom svalare med samma kylning, dessutom mer överklockningsmöjligheter, dessutom nyare teknik, stödjer HDMI på alla kort, MFAA, Gsync är objektivt bättre (dock dyrare) än Freesync (autorefresh när framerates sjunker under visst värde), dessutom "standard" numera vilket gör fler pc-spel funkar direkt vid release (jaja, evil Nvidia med gameworks).

Så, varför i h-vete skulle man nånsin välja AMD, utom för att "stödja" underdogs så de inte går i konken i år utan först om några år. Men isf bör man väl köpa Cyrix-processorer och Matrox-kort, alltså om det enda man är ute efter är att "öka konkurrensen"?

Lite osäker på vad du baserar allt det där på. Vissa saker vore superintresant att se, som ett kvantitativt dataset som testar överklockningspotential hos respektive tillverkare. Det vill säga, testa en statistikt säkerställd mängd Fury X och 980 Ti, inhämtade från olika återförsäljare ur olika batches och se hur de presterar i snitt - det vill säga hur långt de kan överklockas och vad prestandavinsterna därav blir. Jag har inte sett någon sådan(faktum är att de enda test jag egentligen har sett är av små sidor som har testat kort de fått skickade till sig och då enstaka individer - vilket ju inte säger särskillt mycket?) Samma sak gäller "svalare" biten. Det är vad jag har sett större delta när du byter kylare på amd kort än nvidia kort(Vilket så klart enbart betyder att nvidia har bättre stock-kylning). Absolutvärden beror ju enbart på modell. Om du menade att säga att snitttemperaturen är högre hos amd, så absolut, det tror jag säkert på.

Nyare teknik är också väldigt knepigt. Betyder det att nvidia har kortare ledtid från R&D till implementation och slutkund? Det är väldigt lätt att säga, men sjukt svårt att kvantifiera. Man kan räkna i patent, buzzwords, tillverkningsprocess, kretsupplösning eller vad man vill, men att dra allt över en kam är återigen skitsvårt. Gsync låser frames uppåt, freesync gör det inte, gsync har kortare teoretiskt spann, gsync har problem med udda upplösningar. Kort och gott, båda två har fördelar och nackdelar - att säga att den ena eller andra är objektivt bättre är svårt.

Jag bygger personligen ungefär lika många av vardera. intel/nvidia är tveklöst starkare när det gäller maxbelastning och oftast även när temperatur och ljud är viktigt, men AMD har mycket att hämta när prestanda per krona är relevant. Det finns mängder av sätt att motivera amd-prylar på, men givetvis handlar det mestadels om priseffektivitet. Som en anekdot är jag på väg att bygga ett system med just AMD grafik i, just för att jag inte objektivt kan motivera alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast nu visade ju sig HM (1.0) inte vara något att hänga i granen. Hade till och med varit bättre att vänta till HBM 2.0 innan de skeppade några produkter. Handlar om att vara först och göra det bra. Gsync fanns i butik 2013 (om än i väldigt liten skala) Freesync kom långt senare...

Ja HM (1.0) är lite för litet att hänga i julgranen, men i övrigt... För det fungerar väl som tänkt?

Freesync var presenterat för VESA som arbetsmaterial innan AMD gick ut med att det arbetades på en standard, intressant är att även Nvidia är medlemmar i VESA. Man kan då undra varför Nvidia inte anslöt sig till en ÖPPEN standard, eller kanske var Nvidia fick iden ifrån...

Det dom flersta missar är att det tar runt 2 år eller mer för gå från draft till en standard!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut & enligt Aftonbladet som citerar analysfirman Yougove är Sverigedemokraterna Sveriges största parti.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21279957.ab

Det är precis det här jag menar. Saker och ting blir inte mer sanna bara för att man citerar någon annan om källan man citerar är skräp/köpt etc etc. Microsoft citerade också "andra" när de hävdade att Internet explorer var den bästa webbläsaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vaedehäfömupp:

Det ordnar sej, så länge de kan överleva som självständigt bolag.
Finns ju fantastiskt mycket potential och annat positivt med AMD. Problemet är väl snarast att de konkurrerar på CPU-fronten med i huvudsak 1 annat företag på både cpu-
(och intel är för tillfället bättre på i princip alla prispunkter) och gpu-fronten (nvidia har bättre kort för tillfället). Hoppas de kan skaffa någon slags cutting edge på någondera fronten snart Eller kanske bara bli bättre på marknadsföring?

Bättre kort!?? Det handlar om lyckad marknadsföring för NVidia, ungefär som med Apple (mobil) som lyckas blåsa så många köpare med sina fantasipriser.
Mina 3 senaste NVidia-kort har gått sönder inom 2 år. Känns som bristande kvalité. Kör nu med AMD-kort som jag är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad menar du nu, har inte AMD sin "Gaming evolved" reklam, dessutom många andra reklamer/propaganda för att få oss konsumenter välja deras produkter över Nvidias. Men att välja bort en produkt baserat på att man tycker deras reklam på något vis är störande känns i mitt tycke helt ologiskt.

Hoppas innerligt att AMD vänder på sin neråtkurva snart. Det här är absolut inte bra för någon annan än Nvidia (om ens dom).

Har missat den reklamen helt men ja det är ju på samma nivå i så fall.

Permalänk
Medlem

År det inte så att om AMD konkar delas bolagen INTEL,Nvidia upp i två bolag?? Det var snack om det för några år sen. Hur är det idag är det samma visa? Dem får göra som Microsoft gjorde dvs ge pengar till Apple samma princip. Intel får ge AMD pengar eller se till att reklam avdelningen får sparken och ta in nytt folk där.För dör AMD då blir det problem för INTEL även för Nvidia pga av snack om delning och amerikanska konkurrensverket

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFreedy:

År det inte så att om AMD konkar delas bolagen INTEL,Nvidia upp i två bolag?? Det var snack om det för några år sen. Hur är det idag är det samma visa? Dem får göra som Microsoft gjorde dvs ge pengar till Apple samma princip. Intel får ge AMD pengar eller se till att reklam avdelningen får sparken och ta in nytt folk där.För dör AMD då blir det problem för INTEL även för Nvidia pga av snack om delning och amerikanska konkurrensverket

Nja. Det är inte riktigt så enkelt men det kan eventuellt bli en split.
Detta förutsätter däremot att ingen köper loss AMD-divisionen och börjar producera grafikkort.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law
Där är lagen som gör att dom kan splitta bolag likt Bell Labs från AT&T på 80-talet.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer värdena i den grafen?

Fördelningen ser rätt rimlig ut, men de faktiska procentuella värdena verkar inte stämma överens med vad som sägs här.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Nja. Det är inte riktigt så enkelt men det kan eventuellt bli en split.
Detta förutsätter däremot att ingen köper loss AMD-divisionen och börjar producera grafikkort.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law
Där är lagen som gör att dom kan splitta bolag likt Bell Labs från AT&T på 80-talet.

vi får se i framtiden hur det går med AMD,Intel,Nvidia

Borde det inte gå långa tidsperioder mellan grafikkort och cpu som det ser uti dag är grafikkorten ute vart annat år desamma för cpu.
Man hinner ju knappast göra nåt med dem man har.
För vanliga konsumenter (dvs dem som icke intresserad av teknik) tycks att dem kommer för tidigt.För många tycker att det ser likadant ut i grafiken och ser ingen skillnad.
Man hinner ju inte använda korten max och dessutom är de upphottat version av gamla grafikkort.
T.ex. 6700 Radeon helt plötsligt visar sig 7000 osv vara samma kort..
Så skall det inte vara inte undra på att de går åt helsike för AMD på grafikfronten.
Så gör dem även nu på cpu sidan.
Så även drivrutiner borde stanna vid t.ex. jag har asus5770 Radeon kan även nyttja nya drivrutiner fast det borde man inte kunna göra där gör AMD fel också.
Så har vi eviga trubblet dvs fläktarna på grafikkorten att dem inte byter ut dem en gång för alla. Detta som står skrivet här av mig tycker jag är bevis nog på att nåt är fel hos ledningen,forskarna även reklam avd!
Det går inte all lura konsumenter på gamla Gpu och Cpu och tro att konsumenter är idioter så gör AMD inte undra på att det går åt helsike. jag är AMD fan men som det ser ut idag kanske man slutar att vara fan av AMD!

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Devildoll:

Varifrån kommer värdena i den grafen?

Fördelningen ser rätt rimlig ut, men de faktiska procentuella värdena verkar inte stämma överens med vad som sägs här.

Vad Mercury redovisar i pressreleasen är något slags glidande medelvärde medan Nvidia använder de faktiska siffrorna för respektive kvartal, som finns i den fullständiga rapporten (och kostar en slant).

Från din länk: "Mercury Research is reporting the shares as a four-quarter volume-weighted average to smooth the noise of seasonal inventory cycles and reveal ongoing share trends. Additional details are available in the full report supplied to clients earlier this week."

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det Mercury visar i pressreleasen är något slags glidande medelvärde medan Nvidia redovisar de faktiska siffrorna för respektive kvartal, som finns i den fullständiga rapporten (och kostar en slant).

Från din länk: "Mercury Research is reporting the shares as a four-quarter volume-weighted average to smooth the noise of seasonal inventory cycles and reveal ongoing share trends. Additional details are available in the full report supplied to clients earlier this week."

Ah, på så vis!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut & enligt Aftonbladet som citerar analysfirman Yougove är Sverigedemokraterna Sveriges största parti.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21279957.ab

Inte samma sak.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, om jag inte har fel har vi diskuterat det förr Men tog upp det så även andra kan läsa detta med.

Så man rapporterar in anonymt?

Dock är det just såna som du, som gjort detta marknadsläget (ta inte illa upp).

Man ska snarare också kolla vad konkurrenten ger i samma pris. 380 t.ex är bättre än 960, om man inte bygger extremt liten htpc då. JUst 960 och 380 mår bra av 4Gb minne, speciellt 380 har nyttan bara för sin bandbredd.

Nej du är ute och cyklar i nattmössan nu.
Det är AMD som skapat sina egna förutsättningar inte konsumenterna som väljer det som funkar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej du är ute och cyklar i nattmössan nu.
Det är AMD som skapat sina egna förutsättningar inte konsumenterna som väljer det som funkar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara för mig i all enkelhet, vad du menar med funkar bäst elller du kanske menar bäst prestanda . Har svårt och se vad du menar. Listan kan bli lång om du inte specifiserar.

Permalänk
Medlem

Ärligt. Lite för mycket fanboy snack nu.
Jag har ägt både Radeon och Nvidia grafikkort och jag har alltid köpt utifrån mina förutsättningar. AMDs kort och Nvidias kort har vart grymma när jag har köpt dem.
Denna gång så valde jag ett Geforce 970 bara för att det var det kortet som fanns tillgängligt och presterade bättre än vad AMD Radeon hade att erbjuda i sin 290x.
Det som är konstigt är att folk tror att AMD är ren och skär budget och väljer istället Intel och Nvidia.
Eller är det så konstigt? Allt handlar om vårda sitt varumärke och marknadsföring.
Vi som faktiskt köper efter våra behov och är insatta i ämnet är nog ganska få till antalet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFreedy:

vi får se i framtiden hur det går med AMD,Intel,Nvidia

Borde det inte gå långa tidsperioder mellan grafikkort och cpu som det ser uti dag är grafikkorten ute vart annat år desamma för cpu.
Man hinner ju knappast göra nåt med dem man har.
För vanliga konsumenter (dvs dem som icke intresserad av teknik) tycks att dem kommer för tidigt.För många tycker att det ser likadant ut i grafiken och ser ingen skillnad.
Man hinner ju inte använda korten max och dessutom är de upphottat version av gamla grafikkort.
T.ex. 6700 Radeon helt plötsligt visar sig 7000 osv vara samma kort..
Så skall det inte vara inte undra på att de går åt helsike för AMD på grafikfronten.
Så gör dem även nu på cpu sidan.
Så även drivrutiner borde stanna vid t.ex. jag har asus5770 Radeon kan även nyttja nya drivrutiner fast det borde man inte kunna göra där gör AMD fel också.
Så har vi eviga trubblet dvs fläktarna på grafikkorten att dem inte byter ut dem en gång för alla. Detta som står skrivet här av mig tycker jag är bevis nog på att nåt är fel hos ledningen,forskarna även reklam avd!
Det går inte all lura konsumenter på gamla Gpu och Cpu och tro att konsumenter är idioter så gör AMD inte undra på att det går åt helsike. jag är AMD fan men som det ser ut idag kanske man slutar att vara fan av AMD!

Vet inte riktigt vart poängen är. Att 5000 serien får drivers bestämmer ju AMD (AMD har även tagit bort/ändrat drivers uppdateringar för äldre kort).

6000 och 7000 är inte samma kort (inte rakt i genom i alla fall). Vad jag vet bygger hela 7000 serien på GCN och det gör inte 6000.

200 serien (vissa kort) är nya som 290/290x är inte omdöpta kretsar. 390/390x är mer en refresh.

Sen att prestandan är bra nog är fel, om man inte vill köra i 30FPS eller lägre då. korten i 2000krs klassen klarar medium/high om man vill ligga på 60FPS, värre blir det i högre upplösningar där low är mer regel än undantag i dag

Skrivet av Dem8n:

Nej du är ute och cyklar i nattmössan nu.
Det är AMD som skapat sina egna förutsättningar inte konsumenterna som väljer det som funkar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad syftar du på i min text?

Skrivet av andreas_dock:

Mycket väl medveten om att det är "sådana som jag" som gjort att markanden ser ut som den gör.
Dock ser jag mig inte som en fanboy, då jag varken kastar skit på AMD och hyllar Nividia över allt annat.

Visst skall man vara subjektiv och sådär, men fakta är att människan är lat och gillar att vara bekväm.
Vi tar parallen med en TV eller ett bil-märke, har jag kört Samsung eller Volvo i 5 år och är nöjd på alla punkter - VARFÖR skall jag isåfall byta?

För mig handlar det inte om pengarna primärt, "vad man kan få hos andra för samma summa" - för mig handlar det om tryggheten att veta att jag får den kvalitet jag haft sedan tidigare, med med nya generationer. Samtidigt är jag ju nöjd med deras produkter, och då vill jag även stödja dem genom att fortsätta köpa deras line-up.

Dock är jag inte helt blind eller naiv till vad AMD gör, jag håller mig uppdaterad med deras produkter någorlunda.
Men att köpa deras produkter - nej, det intresset finns inte, iaf inte för mig.

Och jag rekommenderar bara det jag själv kan stå för.
Får jag däremot en fråga om "jag vill ha det här, och det skall prestera sådär bra - men skall kosta så lite som det bara går!!" - givetvis flikar jag in AMD, då deras line-up är betydligt mer prisvärd - men kan inte heller rekommendera dem från egna erfarenheter då jag inte kört dem på länge.

Självklart, därför jag skrev inom parentes som jag gjorde, för det inte var personligt mot dig.

Håller helt med om att kör man vist märke och det fungerar kör man vidare (även om det är sämre/dyrare produkter).

Det jag inte gillar med Nvidia är all proprietär programvara dom kör, som senast med hairworks som tar onödigt mycket prestanda och blir inte så snyggt som prestandatappet motsvarar.

Sen fury lanseringen var tyvärr inte helt fläckfritt, 300 serien gick betydligt mer smärtfritt att rulla ut. Är ändå imponerad på prestandan och med fury visade AMD att dom kan pressa strömförbrukningen på GCN. Får hoppas 400 serien går bättre och framförallt zen som verkar vara grymt bra på pappret.

Sen det eviga tjatet om gameworks vara eller icke vara. Gillar dock citatet "The Way It's Meant to be Paid" (sitter ändå på 670 så ser detta som humor mer än något annat)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Refresh = Uppfräshning av befintlig hårdvara med förändringar.

Rebrand = Ommärkning av befintlig hårdvara utan förändringar!

JayzTwoCents förklarar det bra tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk

Grymt. Hade man vetat det här hade man väntat tills 390n

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

I ärlighetens namn är skillnaderna mellan det gröna och röda laget rätt små. Jag väljer alltid AMD när jag bygger till mig själv eller vänner/famlj - varför inte stödja underdogen? Håller tummarna för AMD inför 2016. Vore helt vansinnigt trist om de konkade.

Jag älskar att påpeka hur lite skillnad det är mellan min överklockade 650krs AMD CPU och min kompis 2500krs Intel CPU i 9/10 fall.
- Ahh men min Intel är iaf batter på att packa upp ZIP-filer..
- HA!

Du får gärna visa tester för det, luktar skitsnack på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Bättre kort!?? Det handlar om lyckad marknadsföring för NVidia, ungefär som med Apple (mobil) som lyckas blåsa så många köpare med sina fantasipriser.
Mina 3 senaste NVidia-kort har gått sönder inom 2 år. Känns som bristande kvalité. Kör nu med AMD-kort som jag är mycket nöjd.

Och precis som när det gäller Apple så är dom inte dom ända som "blåser" sina kunder. Om vi ska ta den här jämförelsen så är ju Samsung i så fall AMD antar jag och Samsung är ju inte precis oskyldiga, utan dom, precis som Apple säljer sina mobiler (dom som konkurrerar med iPhone) lika överprisat som Apple.

Att du har haft sönder 3st Nvidia kort säger inte mycket. Samtidigt som du har haft otur så har någon annan inte haft några problem överhuvudtaget med sina produkter från samma tillverkare. Så istället för att basera ditt påstående om bristande kvalité på dina egna erfarenheter kanske du borde leta upp någon statistik som stödjer påståendet? Om det nu stödjer ditt påstående dvs.

Anledningar till Nvidias framgång: Marknadsföringen, dom levererar oftare fräscha grejer, dom presterar bra samtidigt som dom drar mindre, alstrar mindre värme och kan bland annat därför ha små format för dom som bygger med mindre chassin.

"Bättre" beror helt på perspektiv, samt vilken prisklass vi pratar om. När 970 och 980 kom så var ju 970 riktigt bra pris, utpresterade 290X för lägre pris. Så AMD fick sänka priserna, fokusera rejält på drivrutiner osv. Ett väldigt bra exempel på att snacket om att Nvidia skulle ha extrema priser eller som du kallar det, "fantasipriser" är helt och hållet fel. Idag så är dom flesta korten i samma prisklass väldigt nära i prestanda mellan AMD/Nvidia. Eftersom många verkar ha problem med att förstå det här med vad som är bäst så tänkte jag förklara det:

Det som är bäst är alltid beroende på i vilken sits man är i. Vad man prioriterar som köpare m.m. När jag köper en bärbar dator så är det ju inte endast prestandan jag är ute efter, samma gäller telefon. Prestanda är alltid viktigt givetvis, men om man nu tar två kort, ett från AMD och ett från Nvidia, och köparen ser att dessa två är väldigt nära i prestanda, där låt oss säga att AMD vinner med lite extra fps generellt. Men om köparen då ska ha ett litet bygge för att enklare ta med sig till ett LAN kanske? Vilket är då "bäst"? Förstå att det handlar om mer än prestanda, även om man vanligtvis har så hög prestanda som möjligt som mål.

Så det är tråkigt när användare här ska kalla folk för fanboys hit och dit pga vad dom rekommenderar, vad dom använder eller varför dom använder det. Samtidigt som dom själva står på gränsen till definitionen av ordet "fanboy". Dags att lägga ner hinken och spaden och kliva ur sandlådan.

Permalänk
Medlem

Man kan väll säga att en gtx 980 kostar dryga 700-1000 kr mer än en r9 390x, däremot så presterar den märkbart bättre på 1080p än r9 390x. Detta blir det självklara valet. Åter igen, även jag hoppades på att 300 serien skulle vara i likhet med 980 samt 980ti i prestanda, med nuvarande priser.

R9 290 och 290x var spännande och hade kompetitiva priser, r9 390 och r9 390x är inte spännande, de presterar som överclockade varianter av förregående kort och get inte många procent mer fps. Om man redan sitter på r9 290 och r9 290x finns det ingen anledning att uppgradera till 300 serien, skillnaden är extremt mindre än vad det var mellan 7970 och r9 290/x i prestanda.