[Löst] Dator fryser in-game - CPU Fan Error
Hallå där!
Jag har ett mycket underligt problem som kom när jag installerade en H100i GTX i tisdags. Tidigare hade jag stock kylare som använts sedan RMA av en H80i i Juni och jag har aldrig fått detta beteende och den har alltid startat 24/7 utan problem.
Det som händer är att applikationen som körs (spelet Unturned med en server i bakgrunden) låser datorn och en tvingad nedstängning krävs. Musik i mediaspelare fortsätter tills låten tar slut men den upprepas inte vilket ska ske. När jag sedan startar den igen så bootar den oftast inte utan antingen visar "CPU Fan Error", "Overclocking Failed" (även fast jag inte har någon överklockning), båda dem och stänger ner eller så stänger den ner sig så pass fort att inget renderas till skärmen. Ibland går det starta den efter den hängt sig.
Datorn fungerade som den skulle nästan hela dagen igår utom på morgonen och frös aldrig men på onsdagen samt tisdagen hade jag problem. På morgonen är den omöjlig att starta och kräver ett tiotal försök men jag börjar känna att detta är relativt riskabelt.
I Event Viewer finns det inga listade errors bortsett från oväntad avstängning.
Vid låsning ligger rumstemperatur på 24-27C, processor på 20-30C och kylare på 30-35C så det är inte överhettning.
Vad har jag prövat?
- Googlat i många, många timmar
- Bytt kylpasta och återinstallerat kylaren
- Försäkrat mig om att sladdar inte är glappa
- Tagit ut processorn och kollat att inga pins är böjda
- Bytt CMOS batteriet
- Uppgraderat BIOS
- Kopplat ur hårddisk vid boot (OS på SSD)
Specs:
CPU: AMD FX-8350 @ 4.00 GHz (Corsair H100i)
GPU: Asus GeForce GTX 970 STRIX 4GB @ 1350 MHz/7600MHz
Mobo: Asus M5A97 R2.0
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600 MHz
SSD: Samsung 840 Pro 120 GB
HDD: Western Digital Blue 1TB
PSU: Corsair RM 1000W
Chassis: Fractal Design R4
Vad kan detta bero på?
Tack på förhand! (:
EDITS:
Någon rekommenderade att koppla 3-pin kontakten till en 3-pin till SATA direkt från agget -- kan detta hjälpa tro?
LÖSNING: CPU Fan Error löses genom att inaktivera Q-Fan Control. Däremot vägrar datorn starta när det är för kallt. Testade värma upp den med hårtork och den bootade på en gång. -.- Hade inte det problemet med stock kylare så det är lite halvmysko.