Tänkte uppgradera speldatorn. Vad bör uppgraderas? Budget: 10 000 till 15 000kr

Permalänk

Tänkte uppgradera speldatorn. Vad bör uppgraderas? Budget: 10 000 till 15 000kr

Tjena, tänkte uppgradera min nuvarande speldator lite. Datorn är avsett för gaming i hög fps, inte mycket mer.

CPU: Intel Core i5 3350P
Grafikkort: Nvidia GTX670 2GB
Moderkort: Acer predator G3620
Minnen: 12GB (3x4GB) DDR3 1600MHz
Hårddisk:1000GB HDD 7.200rpm SATA3
Chipset: Intel® B75 Express Chipset
Disc Drive:DVD Super-Multi DualLayer 16X SATA

Denna dator byggde jag inte själv utan köpte, länk till datorn finns nedan om något är oklart. Anledningen till att jag köpte en dator och inte byggde den själv var att jag inte visste särskilt mycket om att bygga datorer och är relativt klumpig. Är nu säkrare på mina förmågor.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/172743-a...

Frågan är då, vad bör jag uppgradera och till vad? Kanske bör jag köpa en helt ny PC? Om ni saknar specs är anledningen att jag troligen är för inkompetent för att hitta dem Säg bara hur jag ska hitta dom så får ni dem.
Kan lägga ut runt 10 000 till 15 000kr

Uppskattar alla förslag Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Dubbelsluring:

Tjena, tänkte uppgradera min nuvarande speldator lite. Datorn är avsett för gaming i hög fps, inte mycket mer.

Denna dator byggde jag inte själv utan köpte, länk till datorn finns nedan om något är oklart. Anledningen till att jag köpte en dator och inte byggde den själv var att jag inte visste särskilt mycket om att bygga datorer och är relativt klumpig. Är nu säkrare på mina förmågor.

Frågan är då, vad bör jag uppgradera och till vad? Kanske bör jag köpa en helt ny PC? Om ni saknar specs är anledningen att jag troligen är för inkompetent för att hitta dem Säg bara hur jag ska hitta dom så får ni dem.

Datorn i sig är inte särskilt föråldrad alls. Om det är något du borde uppgradera så är det din hårddisk till en SSD. Dom är rätt dyra, men helt klart värt det då de är upp till 10x snabbare än 1000GB HDDn du har just nu. Grafikkortet kan ju alltid uppgraderas om du spelar mycket, om du inte är en sån som spelar kan du låta den vara. Om du vill få "over-all" bättre prestanda kan en processoruppgradering rekommenderas. Men som sagt, inte för att datorn är i sämre skick alls. Se också till att datorn KAN uppgraderas internt, så att du inte köpt en ihopskruvat klump och köper delar i onödan. Jag tycker inte att du borde köpa en ny. //Henrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@HenrikOfTheMountain:

Man får tacka för hjälpen

Har du några förslag på vad man bör uppgradera till?
SSD är en mycket bra idé men jag överväger även ett nytt grafikkort eller ny processor.

Permalänk
Medlem

@HenrikoMagnifico:

Man får tacka för hjälpen

Har du några förslag på vad man bör uppgradera till?
SSD är en mycket bra idé men jag överväger även ett nytt grafikkort eller ny processor.

Bästa är att bygga nytt och sälja den du har.
Att göra större uppgraderingar på en märkesdator är sällan bra.

Permalänk

@SUMITOMO:

Är inte så insatt. Förklara gärna

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

Är inte så insatt. Förklara gärna

För klent nätaggregat och trånga lådor är det första man tänker på.

Permalänk
Medlem

Skulle inte försöka uppdatera en märkesdator, bygg nytt!! man slipper också då sura överaskningar med delar som inte kommer funka eller inte passa ihop om man försöker uppdatera en äldre dator, och i synnerhet när det är en en märkesburk.

Om det är nått du kan spara från den gamla så är det minnet, dvs om du inte bygger ny med senaste skylake CPU, och använda hårddisken för enbart lagring, inget annat.
Märkligt med 3 stickor dock då minne för denna datorn bör vara två eller fyra stickor inte tre vilket kommer begränsa prestandan något.

Dock som tidigare sagts mycket bra, sälj befintlig och bygg egen helt ny.
Allt annat är bara dumt.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Såhär kanske..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8495823/2015-09-19

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8495896/2015-09-19

Permalänk

Tack för förslagen
Ska undersöka och jämföra lite, återkommer med resultat

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle inte försöka uppdatera en märkesdator, bygg nytt!! man slipper också då sura överaskningar med delar som inte kommer funka eller inte passa ihop om man försöker uppdatera en äldre dator, och i synnerhet när det är en en märkesburk.

Om det är nått du kan spara från den gamla så är det minnet, dvs om du inte bygger ny med senaste skylake CPU, och använda hårddisken för enbart lagring, inget annat.
Märkligt med 3 stickor dock då minne för denna datorn bör vara två eller fyra stickor inte tre vilket kommer begränsa prestandan något.

Dock som tidigare sagts mycket bra, sälj befintlig och bygg egen helt ny.
Allt annat är bara dumt.....

Tack för infon, bygga nytt och sälja gamla låter smart. Har du tips på hur jag kan göra för att kolla vad min nuvarande är värd?

Permalänk
Medlem

Tack för infon, bygga nytt och sälja gamla låter smart. Har du tips på hur jag kan göra för att kolla vad min nuvarande är värd?

Blocket, tradera som exempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar