Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk

Fy fan va inlägg ni skriver. Orkar/hinner inte läsa alla. Men bra diskussioner.
Tänkte säga att jag jobber på mitt A-kort och planerar för uppkörning till våren. Skrev givetvis under.

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga förslaget i denna sörja är ju införandet av alkolås - MEN naturligtvis skall detta gälla på ALLA fordonstyper och inte bara MC. Resten är ju uppenbart särbehandlande och mycket illa genomtänkta förslag.

Permalänk
Medlem

Jag är motorcyklist och gillar inte att bli särbehandlad. Men däremot tycker jag förslagen överlag är ganska vettiga om det gällde alla fordonstyper. Känns inte som det är något som begränsar den som är laglydig direkt. Varför ska man behöva kunna köra fortare än 130 km/h egentligen? Kan vara bra att kunna köra 130 med tanke på hastighetsgränsen på danska motorvägar men i Sverige finns väl inte ens 130 som hastighetsgräns? Alkolås är också vettigt om det införs på alla fordonstyper.

Men tänker skriva på upproret just för att det är orättvis särbehandling, inte för att jag är mot reglerna som sådana förutsatt det gäller alla i trafiken och inte bara motorcyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Shimonu:
Det är ganska självklart att de flesta olyckor mellan bil och mc är bilförarens fel då en mc är svårare att se än en bil och många bilister har alltför dålig uppmärksamhet. Dock står inte mcförarna utan skuld då olycker sker så framförs mcn oftast för fort. Om du kör lagligt på en 70 / 90 väg och någon svänger ut framför dig hinner du i 9 fall av 10 att bromsa eller gira undan. Det är när mcn kommer på tok för fort som olyckorna sker. Visst det blir bilens fel lagligt sätt men mcförare är minst lika delaktig enligt mig. I ditt fall verkade det som du lyckades bromsa i tid för att du förmodligen höll hastigheten och på så sätt kunde olyckan undvikas.

O'rly mycket gissningar och spekulationer här.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fa-MC-forare-togs-under-polise...
MC förare är GROVT underrepresenterade bland fortkörningssyndarna visar det sig i verkligehten...

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Själv kör jag buss. Jag tycker också att bilister gör märkliga saker ibland. Det gör jag med. Men jag måste säga att den bästa lösningen ofta är att lätta på gasen när man ser att en situation är på väg att utvecklas.

Nämen trevligt.
Jag blev prejad av en buss när jag stod still vid ett rödljus i stan i April och har fått lindriga (tack gode gud) men för livet. Hur tycker herr bussförare att jag skulle gjort där? lättat lite på gasen?

Skrivet av Shimonu:

Jag får nog ändå ta hans sida där. Hans exempel på en hoj som gör 200+ och 0-100 under 5 sekunder krävs ingen sporthoj för. Jag har en touring(1200cc) på ca 130hk från 1992, köptes för 18k, betalar ca 1400 hel/hel för försäkring. Hojen är i princip gratis att äga men ett monster till motor ändå. Det är nog knappast ett unikt exempel.

Jo, fast det är numera 24års åldersgräns för att få lagligt framföra ett sådant fordon, emellertid så räcker det med att du har en rik farsa och 18 år fyllda för att gasa omkring i en Ferrari... skevt är bara förnamnet...

Skrivet av Fluf:

Pengar, det handlar om pengar. Inte att diskriminera.

Var lite cynisk och kika på vad som ligger bakom istället för att känna sig diskriminerad och utpekad. Alla i trafiken är en siffra i en kolumn som ska ballanseras ut, har inte med häxjakt att göra.

Tjejer löper risk att bli våldtagna när de är ute om nätterna, vi kanske borde införa fotbojor med elestötar när de lämnar lägenheten efter en viss tid så de stannar inne för att få ned våldtäcktsiffrorna. Finns väl inget att känna sig disskriminerad över där inte, det är juh bara siffror det handlar om i slutändan...

Skrivet av henkiii:

Varje dag blir jag omkörd av motorcyklister, mellan filerna eller i vägrenen.
I allt från 10 till 70km/h snabbare än rådande trafiklag.
Ibland är det bara 1, men ibland är det uppåt 5-6st.

...

Gör det dig något om en motorcyklist kör om dig i en stillastående kö i 10km/h (något som för övrigt under rätt omständigheter faktiskt är lagligt i Svea)?
Sen beträffande rallyjanne (eller AMG Ahmed som jag nog hellre kallar honom) så tycker jag personligen att det kryllar av dem på vägarna härikring Sthlm. Skillnaden är väl att hur mycket de än trängs så kommer de inte förbi köbildningarna...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Varje dag blir jag omkörd av motorcyklister, mellan filerna eller i vägrenen.
I allt från 10 till 70km/h snabbare än rådande trafiklag.
Ibland är det bara 1, men ibland är det uppåt 5-6st.

Först och främst så nämner du inte något om vilken typ av trafik det gäller. Det är ju en väldigt stor skillnad att bli omkörd av en MC som kör 15 km/h när man köar i 5 km/h jämfört med att bli omkörd av en MC i 190 km/h när man kör i normaltät trafik på 120-väg. För diskussionens skull så tänker jag fokusera på det förstnämnda då jag förmodar att vi båda är överens om att en omkörning mellan filerna i 190 på 120-väg inte är annat än idiotiskt.

När det kommer till långsammare trafik så är det dock att föredra att motorcyklisterna filtrerar mellan filerna. Dels minskar det köerna då MC:n tar upp mindre plats om den körs mellan filerna, dels är det säkrare för MC-förarna då risken för påkörningsolyckor minskar betydligt. För en bilförare i bilkö är det alltså win-win att låta MC-föraren glida mellan filerna då kön blir kortare.

http://www.cycleworld.com/2015/06/02/ama-study-finds-lane-spl...

Huruvida filtrering är lagligt eller ej är väl en gråzon då det inte står klart "Ja" i klartext, men så länge det sker på vägar med hastighetsgräns av max 70 km/h och under kontrollerade former ska det inte vara några problem.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-far-mc-kora-om-i...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sensuella Sven:

Jaha, så Sverige ska anpassa sig efter utländska lagar och fordonsregler menar du? Och måste man köra i 200 km/h i Tyskland bara för att man kan/får göra det?

Nae, men min poäng är att om man inför en hastighetsspärr på en bil så kommer den ju ha den under hela dess livstid och man vet aldrig om man får för sig att göra en bilsemester nere i till exempel Tyskland och då åka en hel del på Autobahn, då är det ju tråkigt om man ska vara begränsad.
Speciellt med tanke på att även om man själv inte är intresserad av det så kommer ju de flesta bilar under sin livstid ha väldigt många olika ägare och kanske i olika länder.

Skrivet av Sensuella Sven:

För övrigt hade man kunnat lösa detta "problem" genom att bilens GPS temporärt hade kunnat häva spärren när man befinner sig utomlands. Är man så jäkla mån om att få köra skitfort i Tyskland så hade man nog gärna betalt lite extra för att få den funktionen installerad i sin bil.

Teknik i all ära men det här skulle nog inte fungera så bra baserad på ren magkänsla
Men visst, om det fungerade felfritt så skulle jag inte ha något emot det.

Skrivet av Sensuella Sven:

Jag läser vad du skriver men jag ser bara någon som försöker rättfärdiga olaglig fortkörning. Jag kör också för fort från och till. Det gör nog de allra flesta (mer eller mindre, medvetet eller omedvetet) men nej, etiskt/moraliskt sett så BÖR man följa de lagar och regler vi har i vårt samhälle. Jag hycklar inte och försöker inte heller ursäkta min fortkörning med att "alla andra gör ju så". Jag gör fel när jag kör för fort, så är det bara.

Sen kan man så klart debattera hastighetsbegränsningarnas vara eller icke vara. Jag är personligen för att ta efter Tyskland men så länge vi har de hastighetsbegränsningar som vi har på våra motorvägar tycker jag att en spärr på 140 km/h vore att föredra.

Ja, jag försöker rättfärdiga olaglig fortkörning då jag personligen inte tycker att det är etiskt/moraliskt fel att köra 150km/h på en ordentligt byggd motorväg i Sverige men tyvärr har vi ju begränsningarna som jag rättar mig efter (till viss del).
När det gäller 30/50-zoner följer jag dock begränsningarna religiöst då vare km/h spelar så otroligt mycket roll i de hastigheterna och med folktätheten som finns i sådana områden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Varje dag blir jag omkörd av motorcyklister, mellan filerna eller i vägrenen.
I allt från 10 till 70km/h snabbare än rådande trafiklag.
Ibland är det bara 1, men ibland är det uppåt 5-6st.

Det är praktiskt taget omöjligt att upptäcka rallyjanne som kör slalom-VM mellan olika "hinder" när alla andra trafikanter håller samma hastighet.

Om nu inte "janne" har demonterat ljuddämparen på avgasröret så att det låter som ett jumbojet håller på att starta, men dessa avskum brukar bara krypa fram efter skymning för att sprida sin osämja, lagom tills att vi vanligt folk ska sova för att orka med en ny arbetsdag i morgon.

Det finns såklart även bilistidioter som håller på med mobilen eller skriker på ungarna istället för att titta på vägen, dessa borde imo skjutas på plats. Var håller judge dredd hus när man behöver honom? :@

Stämmer, borde införas hårdare kontroll på ljudnivåer och stränga straff om vissa nivåer överskrids. Finns ingen som helst anledning att några idioter får åka omkring och förstöra andras nattsömn.

Värsta jag hört var en vanlig moped som man kände igen på ljudet på en kilometers avstånd och på nära håll lät som en jumbojet..

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Master of Overkill

40 % av folk som kör MC har inte körkort.

Det är sjukt, jag kör MC och det är skrämmande hur folk tänker i trafiken.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Stämmer, borde införas hårdare kontroll på ljudnivåer och stränga straff om vissa nivåer överskrids. Finns ingen som helst anledning att några idioter får åka omkring och förstöra andras nattsömn.

Värsta jag hört var en vanlig moped som man kände igen på ljudet på en kilometers avstånd och på nära håll lät som en jumbojet..

Kontroller finns det redan, samma på bilar som för mc, och straffet kan bli körförbud.
Besiktningen kontrollerar ljudnivån om dom misstänker att den ör onormalt hög och jämför mot typgodkännamdet för fordonet.
Polisen gör detsamma om dom misstänker att den låter för högt, då skickar dom dig till besiktningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bunz:

Tjejer löper risk att bli våldtagna när de är ute om nätterna, vi kanske borde införa fotbojor med elestötar när de lämnar lägenheten efter en viss tid så de stannar inne för att få ned våldtäcktsiffrorna. Finns väl inget att känna sig disskriminerad över där inte, det är juh bara siffror det handlar om i slutändan...

Våldtäkter kostar samhället förhållandevis lite pengar jämfört med trafikolyckor och är således inte en prioritet. Som sagt, var lite cynisk och följ pengarna om varför vissa ämnen är mer intressanta än andra att hantera av stat och lobbyister.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Våldtäkter kostar samhället förhållandevis lite pengar jämfört med trafikolyckor och är således inte en prioritet. Som sagt, var lite cynisk och följ pengarna om varför vissa ämnen är mer intressanta än andra att hantera av stat och lobbyister.

Men låt oss då föreställa oss att våldtäkter kostade flera miljarder kronor om året. Skulle det rättfärdiga att genomföra förslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

1. Införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser för mc.
Jag skall alltså straffas för ett brott jag egentligen kanske inte har begått? Tycker det rimmar dåligt med juridiken vi generellt har i detta landet.

5. Körkortsindragning vid överträdelser över t.ex. 20 km/h.
Inte okej så länge det bara gäller motorcyklister.

15. Införa hastighetsregulator på MC (maxhastighet t.ex. 130 km/h)
Egentligen samma analys som ovan. Varför skall detta endast gälla för MC?

19. Ställa krav på alkolås.
Detta är hål i huvudet enligt mitt tycke. Antalet motorcyklister som kör "rattfulla" är obefintligt. Nästan alla som åker fast för "rattfylla" på mc är individer utan körkort.
Återigen, varför skall detta bara gälla motorcyklister?

21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser.
Vet inte vad jag ska säga...

24. Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag.
Återigen diskriminerande samt kränkande. Varför skall de överhuvudtaget få den tillgången?

25. Uppgifter om en individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndigheten för lämplighetsbedömning.
!?

De kunde väl börja med att bättra på bilisternas körkortsutbildning och riskutbildning för där existerar det inget sådant som en motorcyklist.

1. Låt bli att låna ut cykeln, problemet löst... Detta kan i och för sig lösas av försäkringsbolagen utan lagändring, endast namngivna förare på cykeln.

5. Nej, där håller jag med.

15. Bra fråga, med tanke på hur viktiga MC-förare är för organbankerna så borde det vara tvärt om, en spärr som gör att cykeln inte kan framföras UNDER 90 km/h...

19. Ok, du får den med.

21. Borde gälla alla fordon. Jag har tappat räkningen på antalet gånger någon har blåst om mig på motorvägen i >140 km/h med obromsat släp. När det gäller lastbilar med överlast med mera så borde både bilen och lasten förverkas...

24. Så fungerar det på kontinenten, att vara oansvarig och vårdslös innebär att fler och fler inte har råd att köra med försäkring...så de kör utan.

25. De som skulle drabbas illa av detta kör ändå...

Överlag så är Svensken ganska hyfsad bakom ratten/styret, kunde de bara lära sig att köra efter rådande vägförhållanden samt kunna använda körriktningsvisare korrekt så hade mycket varit vunnet.

PS. Märkligt att ingen reagerat över dubbelbestraffningen vid hastighetsöverträdelse i form av en 'miljöavgift'... DS.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag vill bara veta, förutom kostnaden, tycker du inte att man borde införa alkolås på alla fordon?
Eller är det också för mycket kontroll?

Just alkolås har jag inga som helst problem med, förutom kostnaden då som du själv påpekar.
Men... Har du läst dom andra punkterna eller? Dom är ju inte friska! Ej heller dom nötterna här i tråden som tycker alla punkter är en bra idé.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shimonu:

Men låt oss då föreställa oss att våldtäkter kostade flera miljarder kronor om året. Skulle det rättfärdiga att genomföra förslagen?

Om det kostade flera miljarder om året så hade det kommit en rad förslag på hur man skulle kunna åtgärda de löpande utgifterna för det, självklart. Och de skulle förmodligen tolkas som diskriminerande. Alltid någon som tar det personligt när det bara är en fråga om pengar.

Jag diskuterar inte om det är rätt eller fel med de förslag som kommit, utan att folk är förvånade och tar det personligt när en grupp kollektivt kostar pengar så finns det både privata (försäkringsbolag med lobbyister) och statliga (sjukvårdens kostnader) krafter som är intresserade av att minimera de kostnaderna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan de inte ta alla jävlar som envisas att cykla på vägbanan när de finns en cykelbana när de ändå håller på!?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Överlag inga konstigheter OM det hade gällt alla fordonstyper... Känns lite larvigt att ge sig på MC-åkare som är en obetydlig liten del av den dagliga trafiken(kanske det är anledningen...)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Lego Master

Gällande alkolås, att folk skulle gå med på det om det gällde samtliga fordonstyper. Jag förstår tanken, men i verkligheten vet jag inte om jag skulle gå med på att ha det på min bil, som småbarnsförälder.

Under vissa förutsättningar (livsfara osv) så kan du vara ursäktad att framföra ett fordon alkoholpåverkad (inom rimliga gränser såklart) för att rädda sagda liv. Det kan vara att alla ambulanser i närområdet är upptagna och det skulle bedömt ta för lång tid att skicka en från andra sidan länet. I en sådan situation har du möjlighet att själv köra akuttransport till närmsta sjukhus, om du själv bedömer dig vara i skick att köra. Om min bil var utrustad med alkolås skulle jag, efter en eller ett par öl, alltså vara hindrad från att försöka rädda min sons liv givet tidigare situation.

Det är jag inte så sugen på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Känner personligen 2 mc förare och jag får uppfattningen om att köra fortare än anvisad hastighet mer är regel än ovanlighet. Denna mentalitet låter det som att personerna som mina bekanta kör mc med delar.

Sen kan jag nog med handen på hjärtat säga att alla gånger jag stöter på mc-förare i trafiken så har de kört om mig och då kollar jag flitigt i backspegeln, det händer aldrig att de ställer sig i kö mellan bilar såvida vägen inte är väldigt smal. Summa summarum, mc-förare gillar att köra för fort.

Sen kan jag inte svara på hur många olyckor som orsakas av att mc-förare kör för fort. Men jag har definitivt uppfattningen av att om man kör mc, då kör man för fort.

Sen är det väl ganska vedertaget att olyckor inträffar mer om fordon håller olika hastigheter kontra samma.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om det kostade flera miljarder om året så hade det kommit en rad förslag på hur man skulle kunna åtgärda de löpande utgifterna för det, självklart. Och de skulle förmodligen tolkas som diskriminerande. Alltid någon som tar det personligt när det bara är en fråga om pengar.

Jag diskuterar inte om det är rätt eller fel med de förslag som kommit, utan att folk är förvånade och tar det personligt när en grupp kollektivt kostar pengar så finns det både privata (försäkringsbolag med lobbyister) och statliga (sjukvårdens kostnader) krafter som är intresserade av att minimera de kostnaderna.

Sen när blev A-behörighets innehavare en enorm kostnad för staten? Vi utgör dryga 5% utav fordonsparken och de flesta utav oss kör även bil då väder och vägsalt har vådliga effekter på våra motorcyklar. Den här hetsjakten som trafikverket och staten har försökt driva igenom rätt länge nu handlar väldigt lite om pengar och väldigt mycket om herr Jante...
Om ditt argument är att skadorna kostar pengar så får jag be att tala om för dig att den sammanlagda olycksstatistiken för bilar och mc Svea ser ut såhär:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/statistik%202015/...
I ljuset utav att vi utgör knappt 5% utav fordonsparken är det lätt att se var det vore mest kostnadseffektivt att förhindra kostnader förknippade till trafikskador (speciellt med tanke på att de i de flesta fall är just bilister som är vållande till motorcyklisters skador)
https://www.if.se/web/se/om/senastenytt/pages/nioavtiomcolyck...
http://media.trygghansa.se/sex-av-tio-mc-olyckor-vallas-av-bi...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Gör det dig något om en motorcyklist kör om dig i en stillastående kö i 10km/h (något som för övrigt under rätt omständigheter faktiskt är lagligt i Svea)?
Sen beträffande rallyjanne (eller AMG Ahmed som jag nog hellre kallar honom) så tycker jag personligen att det kryllar av dem på vägarna härikring Sthlm. Skillnaden är väl att hur mycket de än trängs så kommer de inte förbi köbildningarna...

När det rådande trafiklaget är 20km/h och något slalomar runt i 100 så är det praktiskt taget omöjligt att upptäcka, även om jag alltid försöker ha ett öga i backspegeln.
Om jag exempelvis är tvungen att väja för att någon frukostkäkare spiller flingor på ratten och därför får en MC i bakdörren/bakluckan skull det upplevas ganska jobbigt.
Det är faktiskt lättare att upptäcka någon som kör 70Km/h snabbare när man själv åker i +90Km/h, för att det generellt är glesare mellan bilarna då.
Men jag är inte överdrivet glad när motorcycklister tränar inför moto gp i innersta filen på motorvägen heller.

Skrivet av Ballistic:

Först och främst så nämner du inte något om vilken typ av trafik det gäller. Det är ju en väldigt stor skillnad att bli omkörd av en MC som kör 15 km/h när man köar i 5 km/h jämfört med att bli omkörd av en MC i 190 km/h när man kör i normaltät trafik på 120-väg. För diskussionens skull så tänker jag fokusera på det förstnämnda då jag förmodar att vi båda är överens om att en omkörning mellan filerna i 190 på 120-väg inte är annat än idiotiskt.

När det kommer till långsammare trafik så är det dock att föredra att motorcyklisterna filtrerar mellan filerna. Dels minskar det köerna då MC:n tar upp mindre plats om den körs mellan filerna, dels är det säkrare för MC-förarna då risken för påkörningsolyckor minskar betydligt. För en bilförare i bilkö är det alltså win-win att låta MC-föraren glida mellan filerna då kön blir kortare.

http://www.cycleworld.com/2015/06/02/ama-study-finds-lane-spl...

Huruvida filtrering är lagligt eller ej är väl en gråzon då det inte står klart "Ja" i klartext, men så länge det sker på vägar med hastighetsgräns av max 70 km/h och under kontrollerade former ska det inte vara några problem.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-far-mc-kora-om-i...

Om det är bra att skapa egna filer regler för att det minskar köandet (hah) borde det även vara lämpligt för bilister att köra i fel körfält när det är ledigt, glida mellan filerna, köra om på refugen, köra om på insidan, köra i bussfilen, köra mot enkelriktat o s v?
En bil har ju i alla fall ett skal som tar första träffen vid en kollision...

Skrivet av Typen_200:

Stämmer, borde införas hårdare kontroll på ljudnivåer och stränga straff om vissa nivåer överskrids. Finns ingen som helst anledning att några idioter får åka omkring och förstöra andras nattsömn.

Värsta jag hört var en vanlig moped som man kände igen på ljudet på en kilometers avstånd och på nära håll lät som en jumbojet..

Ja, fy fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Just alkolås har jag inga som helst problem med, förutom kostnaden då som du själv påpekar.
Men... Har du läst dom andra punkterna eller? Dom är ju inte friska! Ej heller dom nötterna här i tråden som tycker alla punkter är en bra idé.

Det är väl just diskussionsunderlag, inte saker som ska genomföras.

Jag tycker att många av förslagen var helt idiotiska och några var rimliga. Men det finns ingen anledning att skilja på MC och andra fordon enligt mig:

1. Ägaransvar - kommer inte ge ett skit, förutom att det kommer stöldanmälas en massa fordon
5. Körkortsindragningar - Har jag inga invändningar på, men det ska ju inte drabba enbart MC, det ska vara samma som för bil, men har inget emot om det skulle sänkas från 30 km/h till 20 km/h.
15. Hastighetsregulator - har jag inget principiellt emot, men tycker inte att det ska införas, varken för MC eller för bil.
19. Alkolås, har vi redan avklarat.
21. Ser jag inga problem med, det är samma sak om ett annat fordon används vid grövre brott, men detta bör även gälla bil.
24. Ser jag inga problem med, men finns ingen anledning att det bara ska gälla MC.

I stort fattar jag inte varför man inriktar sig på MC, dessa grejer bör införas för alla fordonsslag.

Det flesta andra punkter avhandlade utbildning, och det ser jag inte varför det skulle vara dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Känner personligen 2 mc förare och jag får uppfattningen om att köra fortare än anvisad hastighet mer är regel än ovanlighet. Denna mentalitet låter det som att personerna som mina bekanta kör mc med delar.

Sen kan jag nog med handen på hjärtat säga att alla gånger jag stöter på mc-förare i trafiken så har de kört om mig och då kollar jag flitigt i backspegeln, det händer aldrig att de ställer sig i kö mellan bilar såvida vägen inte är väldigt smal. Summa summarum, mc-förare gillar att köra för fort.

Sen kan jag inte svara på hur många olyckor som orsakas av att mc-förare kör för fort. Men jag har definitivt uppfattningen av att om man kör mc, då kör man för fort.

Sen är det väl ganska vedertaget att olyckor inträffar mer om fordon håller olika hastigheter kontra samma.

Vi ogillar att bli påkörda av disträa bilförare i bilköer, vilket är varför vi inte står still bakom bilar i bilköer. Något som för övrigt också råkar vara lagligt om det görs på rätt sätt. Så du kanske ska sluta vara så grinig över att du behöver stå still i kön och hitta det som gör ditt liv så jobbigt och åtgärda det istället. Bara ett tips

Skrivet av henkiii:

Om det är bra att skapa egna filer regler för att det minskar köandet (hah) borde det även vara lämpligt för bilister att köra i fel körfält när det är ledigt, glida mellan filerna, köra om på refugen, köra om på insidan, köra i bussfilen, köra mot enkelriktat o s v?
En bil har ju i alla fall ett skal som tar första träffen vid en kollision...

Poängen är att öka både framkomlighet och trafiksäkerheten med reglerna. Faktum är att både polis och SL är positiva till MC i busskörfälten, men staten sätter sig på tvären. Just för att gamla jante (som jag för övrigt också anar bor i dig) sitter och surkukar (ska inte jag får minsann ingen annan få).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd

Well, ska punkt 1: Införa ägaransvar bli aktuell så ska fanimej punkt 18: omöjliggöra stöld vara 100% fläckfri. För om annars någon jäkla tomte snor din hoj, och buskör sen får du ta straffet? Mja...

Samt 12: Särskild hastighetsvecka, som om folk minns det... Helt puckat. En regel ska gälla överlag inte några speciella veckor.

Sen är ju många punkter annars rimliga. Alkohollås t.ex. Borde gälla samtliga fordon i trafiken. Så många oskyldiga personer som har skadats av rent ut sagt hjärndöda alkoholmi**on som bestämmer sig att köra fast dem druckit.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vi ogillar att bli påkörda av disträa bilförare i bilköer, vilket är varför vi inte står still bakom bilar i bilköer. Något som för övrigt också råkar vara lagligt om det görs på rätt sätt. Så du kanske ska sluta vara så grinig över att du behöver stå still i kön och hitta det som gör ditt liv så jobbigt och åtgärda det istället. Bara ett tips

Jag fattar inte hur man kan klaga på att MC-förare "tränger sig i kön", det måste ju vara det minsta störelsemomentet som finns, enligt mig. Jag blir nästan glad när en MC glider om mig när jag står i kö (när det görs under lagom kontrollerade former såklart).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bunz:

Sen när blev A-behörighets innehavare en enorm kostnad för staten?

Enklaste sättet utöver att kolla på valfria utredningar, och för varje utredning som säger en sak kan man hitta en annan som säger motsatt sak oftast, det är att kontrollera försäkringskostnaderna. Jämför tex försäkringskostnaderna för en Boxter S, Z4 eller annan kul liten sportig bil med försäkringskostnaderna på en sporthoj för samma person i samma område.

Försäkringsbolag är rent vinstdrivande, om en försäkring är hög så är det för att det är en hög risk och bolaget behöver göra en statistisk vinst i slutet av året.

Om det är en hög risk för försäkringsbolaget är risken lika hög för den som bekostar sjukvården. Att försäkringsbolagen lobbar för att få ner utgifterna på MC relaterade olyckor är bara bra business.

Sedan är MC inte enda utgiften för försäkringsbolag eller sjukvård. Men det är en av dem, om du är ansvarig för en budget ser du till att täppa så många hål som möjligt.

Ganska enkel logik.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vi ogillar att bli påkörda av disträa bilförare i bilköer, vilket är varför vi inte står still bakom bilar i bilköer. Något som för övrigt också råkar vara lagligt om det görs på rätt sätt. Så du kanske ska sluta vara så grinig över att du behöver stå still i kön och hitta det som gör ditt liv så jobbigt och åtgärda det istället. Bara ett tips

Jag kanske formulerade mig dåligt... Jag menade att när man följer hastigheten eller kör kanske 10km/h för fort men håller hastigheten som andra trafikanter kör så kör mc-förare om 9/10 gånger varav den 1/10 gången är när vägen är för smal. Varför är det tvunget att köra om när man ligger på eller över hastighetsbegränsningen?

Det är intressant att du gör ett personligt påhopp och antagande om mig som person när jag skriver om hur jag uppfattar en grupp, tar du det personligt måntro? Eller varför blev du så defensiv?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Poängen är att öka både framkomlighet och trafiksäkerheten med reglerna. Faktum är att både polis och SL är positiva till MC i busskörfälten, men staten sätter sig på tvären. Just för att gamla jante (som jag för övrigt också anar bor i dig) sitter och surkukar (ska inte jag får minsann ingen annan få).

Har du någon trovärdig källa på att polisen skulle vara positiv till den generella MC-anarkin som pågår på våra vägar?

Jag vill inte behöva lämna in bilen på service för att någon jävla slalomåkare överskattar sin egen förmåga och kör in i mig.

Permalänk
Medlem

@thorsama:
Dem flesta unga motorcyklisterna har noll respekt för andra trafikanter och noll respekt för sitt eget liv, det ska vara en sportig MC för det är häftigt..

Inte en tanke på medtrafikanter går igenom dessa personers huvuden. Det behöver inte vara en häxjakt på MC, däremot behöver dem få nummerplåtens nummer lackad på fronten eller dylikt som lag-krav för att kunna bli tagna av hastighetskameror.

Även något som ger polisen moralisk rätt att ta motorcyklistens liv vid allvarliga trafikförseelser som att bränna runt i 200KM/h, det finns trots allt enbart ett sätt att få stopp på en idiot på två hjul, att han ramlar av. Bättre att endast en person skadar sig/mister livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@thorsama:
Dem flesta unga motorcyklisterna har noll respekt för andra trafikanter och noll respekt för sitt eget liv, det ska vara en sportig MC för det är häftigt..

Inte en tanke på medtrafikanter går igenom dessa personers huvuden. Det behöver inte vara en häxjakt på MC, däremot behöver dem få nummerplåtens nummer lackad på fronten eller dylikt som lag-krav för att kunna bli tagna av hastighetskameror.

Det kan ju vara så med att det är en minoritet, men eftersom det är de som jag personligen kommit i kontakt med har har uppfört sig på det viset och eller har den inställningen så är det den uppfattning jag fått. De som kör som sig bör kanske man helt enkelt inte stöter på.

Sen tjänar det väl inte mycket till att lagstadga att man ska ha nummerplåten fram, man måste väl få ett foto på personens ansikte för att döma denne om jag inte har fel?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

massa dravel

Du kikade inte på någon utav länkarna va? Ditt dravel var inte svar på något utav det jag skrev ivf... Vidare är din analys utav försäkringar rätt skrattretande då du missar det som var poängen med det du "svarade" på. Nämligen andelen motorcyklister i trafik...

Skrivet av thorsama:

Jag kanske formulerade mig dåligt... Jag menade att när man följer hastigheten eller kör kanske 10km/h för fort men håller hastigheten som andra trafikanter kör så kör mc-förare om 9/10 gånger varav den 1/10 gången är när vägen är för smal. Varför är det tvunget att köra om när man ligger på eller över hastighetsbegränsningen?

Det är intressant att du gör ett personligt påhopp och antagande om mig som person när jag skriver om hur jag uppfattar en grupp, tar du det personligt måntro? Eller varför blev du så defensiv?

Du skrev juh kö, så jag antog att du menade kö. Att köra 70 på 70 väg ser inte jag som att kö'a. Eller hur menar du?

Skrivet av henkiii:

Har du någon trovärdig källa på att polisen skulle vara positiv till den generella MC-anarkin som pågår på våra vägar?

Jag vill inte behöva lämna in bilen på service för att någon jävla slalomåkare överskattar sin egen förmåga och kör in i mig.

Varför skulle jag ha en källa för något som jag inte skrev?
Edit: Och poängen var just att du och alla andra skulle slippa slalomåkarna

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!