Streaming lagg och uppgradering av hårdvara?

Permalänk
Medlem

Streaming lagg och uppgradering av hårdvara?

Hejsan, tänkte att börja streama på twitch.

Först och främst undrar jag vilket som är bäst OBS eller Xsplit Broadcast?

Har testat med båda och det är ungefär lika, men det laggar för mig lite gran,

Så nu undrar jag vad jag behöver byta ut i datorn

Här en två länkar till vad jag har nu :https://gyazo.com/6419e480670584014db5b9ff38cf548e
https://gyazo.com/6c28f5d6e590e410083984665105edd4

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@slirkan: Börja med OBS. Det är enklast att sätta upp och kostar inte pengar. De senaste uppdateringarna till XSplit har varit dåliga och orsakat problem för flera användare.

Jag kör OBS och har ingen anledning att byta efter år av streaming.

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel redigerad*

@Slirkan - tänk gärna på att skriva tydligt vad tråden handlar om, då får du mycket lättare hjälp av de som kan något om problemet du har. Om alla trådar som handlar om streaming, bara kallades "streaming" så skulle ingen orka öppna alla, eller hur?

Litar på att du funderar ut ett bättre namn på nästa tråd!

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Börja streama vilket grafikkort?

Hejsam, har dessa komponenter just nu, vad behövs att byta ut till att att det inte ska lagga när jag streamar LoL

https://gyazo.com/c2864d85ffe34d9180cf0bfe2e258370

https://gyazo.com/a771a4fc654cd2bd7cd8ab8c9453dabd

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av slirkan:

Hejsam, har dessa komponenter just nu, vad behövs att byta ut till att att det inte ska lagga när jag streamar LoL

https://gyazo.com/c2864d85ffe34d9180cf0bfe2e258370

https://gyazo.com/a771a4fc654cd2bd7cd8ab8c9453dabd

Tack för hjälpen!

Processorn är det viktigaste när man streamar men grafikkortet behöver också ett byte :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, CPU samt GPU.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet har stöd för FX-8370, borde ge lite skjuts.
Och som tidigare sagts, nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Så jag borde byta till ett FX-8370 och ett nytt grafikkort?
Vilket är det mest prisvärda för att kunna streama tror ni ?

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte hur pass bra en FX-8370 presterar, men det borde ge en skjuts mot vad du har och det är den bästa processorn ditt moderkort stödjer.

Det mesta du kan köpa i grafikkortsväg är bättre än vad du har..
Kolla så att ditt nätagg pallar med bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Så jag borde byta till ett FX-8370 och ett nytt grafikkort?
Vilket är det mest prisvärda för att kunna streama tror ni ?

Jag har en FX 8350 till salu (kika på marknaden jag vet ej om jag får länka direkt) iprincip samma processor som en 8370. I grafikkorts väg hade jag valt minst ett R9 380 4gb men gärna R9 390. Men vi behöver veta lite mer om din dator ex vilket nätagg du har för att kunna rekommendera mer specifikt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dom uppenbara frågorna som andra inte har ställt.

*1* Vad för spel ska du streama ? (Endast LoL ?)
*2* Vad är din mål du ska ha på din stream i upplösning och FPS ?
*3* Vad är din budget ?

Mitt råd skaffa ett begagnat grafikkort. Det som jag har fungerar bra och är oerhört prisvärt.
Kan nog få ett begagnat 7970 för runt 1000-1500kr

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

1: League of Legends och CS:GO
2. jag vill kunna streama i minst 720p
3: 3-4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Tja, om du vill göra det på en budget så kolla mina specs i min signature och köp det begagnat.
"i7 2600K och 7970" streamar

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med ett nytt grafikkort. 7970 eller 280x kan du hitta 800kr och uppåt. Är du sen fortfarande inte nöjd så får du ta beslut om ny prolle på ditt nuvarande mobo eller köpa nytt mobo+intel.

Men inget som tvingar dig att byta både och på en gång, och grafikkort behöver du

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Hedersmedlem

@slirkan: Jag har sammanfogat dina trådar om streaming och ny hårdvara eftersom det inte är tillåtet med flera trådar om samma sak, så kallad korspostning, se §3.3 i reglerna. Eftersom det inte är första gången, om än rätt längesen, så ber jag dig läsa reglerna en extra gång.

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Först och främst undrar jag vilket som är bäst OBS eller Xsplit Broadcast?

Har testat med båda och det är ungefär lika, men det laggar för mig lite gran,
Tack för svar!

OBS och Xsplit är samma ungefär, bara olika sätt man gör dom på.

Men Xsplit kostar pengar. Och gratisversionen så kommer streamen se ut som gröt.

Så ladda ner OBS och använd.

Och din stream laggar... tja.. det tar månader med tester och efterforskning för att hitta bra settings som passar din dator/stream. Och om det laggar så är det kanske för din hårdvara inte är lämplig för streamande.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur kvalitén blir med Shadowplay? Ett spel som LoL lär väl i alla fall vara rätt lätt för grafikkortet vilket ger mer kraft för kvalitén på streamen. Kanske är ute och cyklar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av slirkan:

Vad har du för lina, hastighet upp och ner? Kolla gärna med www.speedtest.net vilket ger dig en bra ögonblicksbild.

Skrivet av kevve1:

Någon som har koll på hur kvalitén blir med Shadowplay? Ett spel som LoL lär väl i alla fall vara rätt lätt för grafikkortet vilket ger mer kraft för kvalitén på streamen. Kanske är ute och cyklar?

Kvaliteten är helt ok enligt vad @SirHitman har testat bland oss på #SpelClockers, dock har Shadowplay väldigt få funktioner jämfört med OBS. OBS har hundratals inställningsmöjligheter och interaktioner/plugins med andra källor/mjukvaror. Shadowplay har några tiotals inställningar och är inte gjort för att interagera med andra källor. Funktionen att spara löpande senaste fem minuternas action är dock rätt nice.

OBS har faktiskt stöd för att använda Nvidia Encoders vilket avlastar CPU'n ordentligt. Den nya varianten på OBS som heter OBS Multiplattform saknar Nvidia Encoder stöd än så länge, eftersom den är under utveckling så kör på den vanliga istället.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Vad har du för lina, hastighet upp och ner? Kolla gärna med www.speedtest.net vilket ger dig en bra ögonblicksbild.

Kvaliteten är helt ok enligt vad @SirHitman har testat bland oss på #SpelClockers, dock har Shadowplay väldigt få funktioner jämfört med OBS. OBS har hundratals inställningsmöjligheter och interaktioner/plugins med andra källor/mjukvaror. Shadowplay har några tiotals inställningar och är inte gjort för att interagera med andra källor. Funktionen att spara löpande senaste fem minuternas action är dock rätt nice.

OBS har faktiskt stöd för att använda Nvidia Encoders vilket avlastar CPU'n ordentligt. Den nya varianten på OBS som heter OBS Multiplattform saknar Nvidia Encoder stöd än så länge, eftersom den är under utveckling så kör på den vanliga istället.

Jag är inte själv intresserad utav att streama men i så fall kunde ju TS sikta på ett kraftigare grafikkort än att köra streamen via processorn, han verkar ju inte lida av spelprestandan nu Var lite så jag menade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.