Har det inte hänt någonting i prestanda senast tiden?

Permalänk
Medlem

Har det inte hänt någonting i prestanda senast tiden?

Gick in och titta, tänkte köpa en laptop till en bekant.

För 3 år sedan ungeför köpte jag en med i5-3230m. Geforce 635m, 8 gigg ram För 5500kr

Hittar datorer som t.e.x http://cdon.se/hemelektronik/lenovo-b50-80-i5-5200u-4gb-128gb... för bara en tusing mindre. Och då har den lite sämre proccessor, inget dedikerat grafikkort. Samma med ett grafikkort och den går lätt upp på 5500. Alltså ungefär samma pris på 3 år?!

Tycker det borde hänt lite mer på 3 år?

Permalänk
Medlem

Har inte hänt så mycket på processor-fronten faktiskt. Sitter fortfarande på en 2600k och känner inget behov av att uppgradera.

Dock har det hänt mer gällande grafikkort i laptops, där nya tex nya 970 och 980m är nästan uppe i samma prestanda som i desktop-varianterna. Var större skillnad mellan dom två bara någon generation sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Gick in och titta, tänkte köpa en laptop till en bekant.

För 3 år sedan ungeför köpte jag en med i5-3230m. Geforce 635m, 8 gigg ram För 5500kr

Hittar datorer som t.e.x http://cdon.se/hemelektronik/lenovo-b50-80-i5-5200u-4gb-128gb... för bara en tusing mindre. Och då har den lite sämre proccessor, inget dedikerat grafikkort. Samma med ett grafikkort och den går lätt upp på 5500. Alltså ungefär samma pris på 3 år?!

Tycker det borde hänt lite mer på 3 år?

Jag tror att dollarpriset har en del i det.

Den här är bättre förutom att den av någon konstig orsak endast har 4GB minne. Processorn är dock mycket snålare vilket ökar batteritiden.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3007319

Den här är bättre på allt du listar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003796

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Okej är egentligen ute efter en i ungefär likvärdig prestanda som den jag har men för ett lägre pris. Inte lust att punga ut lika mycket 3 år senare.. Verkar som utbudet har blivit sämre tycker jag. Duktiga på att sälja ut gammalt. Är ute efter en som sämst i5 på 2,6 Ghz med en SSD disk i. minst 15". Kan tänka mig på upp på en 5-6 tusen men då ska den ju såklart vara märkvärt bättre än den jag sitter på idag.

Det bästa jag lyckats hitta är
Lenovo Z50-70
Asus F550jk

Ingen av dom har dock en SSD..
Skulle gärna kunna offra lite och gå ner en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Okej är egentligen ute efter en i ungefär likvärdig prestanda som den jag har men för ett lägre pris. Inte lust att punga ut lika mycket 3 år senare.. Verkar som utbudet har blivit sämre tycker jag. Duktiga på att sälja ut gammalt. Är ute efter en som sämst i5 på 2,6 Ghz med en SSD disk i. minst 15". Kan tänka mig på upp på en 5-6 tusen men då ska den ju såklart vara märkvärt bättre än den jag sitter på idag.

Det bästa jag lyckats hitta är
Lenovo Z50-70
Asus F550jk

Ingen av dom har dock en SSD..
Skulle gärna kunna offra lite och gå ner en tusenlapp.

Asusen är åtminstone prisvärd. Synd att det endast är 6GB minne, trodde nog att 8GB var standard.
Du får helt enkelt kompromissa. SSD med en vettig processor utan grafikkort kan du nog få för det priset.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire:

Vad är bättre med asusen? den har en aning bättre grafikkort men i5 istället för i7?

Det känns kasst att ge upp ett grafikkort mot en liten SSD. sån prisskillnad är det inte på 120GB SSD och 1TB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

@ArcticFire:

Vad är bättre med asusen? den har en aning bättre grafikkort men i5 istället för i7?

Det känns kasst att ge upp ett grafikkort mot en liten SSD. sån prisskillnad är det inte på 120GB SSD och 1TB HDD.

840M verkar vara mycket bättre än 820M. 635M ligger mittemellan.

i5 vs i7 fungerar inte riktigt med bärbara datorer.
i7-4500U ligger på 1,8-3,0 GHz med en TDP på 15W.
i5-4200H ligger på 2,8-3,4 GHz med en TDP på 47W.
Båda har 2 kärnor + HT. 4500U är lite sämre än din, men 4200H är ganska mycket bättre än din. Din har en TDP på 35W så i7:an är ju snålare åtminstone.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

840M verkar vara mycket bättre än 820M. 635M ligger mittemellan.

i5 vs i7 fungerar inte riktigt med bärbara datorer.
i7-4500U ligger på 1,8-3,0 GHz med en TDP på 15W.
i5-4200H ligger på 2,8-3,4 GHz med en TDP på 47W.
Båda har 2 kärnor + HT. 4500U är lite sämre än din, men 4200H är ganska mycket bättre än din. Din har en TDP på 35W så i7:an är ju snålare åtminstone.

asusen hade dock gtx 850m

Datorn ska vara så snabb som möjligt i vardagligt användande, inga spel kommer spelas dock eventuellt lite ritnings program.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229504-t...

Vad tycks om den? SSD som jag vill ha, har dock ingen koll på Radeon korten när det kommer till laptops. AMD brukar ju gå lite varmare och det blir ju direkt bättre när det sitter i en laptop.
lite snålt med ram men det kan man ju faktiskt enkelt köpa till i framtiden.

Skulle gärna ner en tusing och offra lite på grafikkortet antar jag. Känns som det blir för mycket förlust att gå ner på i3.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av satane:

Gick in och titta, tänkte köpa en laptop till en bekant.

För 3 år sedan ungeför köpte jag en med i5-3230m. Geforce 635m, 8 gigg ram För 5500kr

Hittar datorer som t.e.x http://cdon.se/hemelektronik/lenovo-b50-80-i5-5200u-4gb-128gb... för bara en tusing mindre. Och då har den lite sämre proccessor, inget dedikerat grafikkort. Samma med ett grafikkort och den går lätt upp på 5500. Alltså ungefär samma pris på 3 år?!

Tycker det borde hänt lite mer på 3 år?

Några frågor man kan ställa sig:

  • Har din gamla dator SSD?

  • Är GT 635M, som är ett omdöpt sketet 555M (som typ är ett omdöpt GT 440 (OEM) från 2010), så mycket att stå efter?

  • Är batteritid helt oviktigt?

  • Vad förväntar du dig i prisklassen runt 4500 kr?

Nej, det har inte hänt mycket med avseende på CPU-prestanda och mängd minne. Men det finns andra aspekter som spelar roll för hur bra en laptop är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Bra CPU, mer minne (8GB)
Flesta Acer laptop har också M:2 slott internt, så man enkelt kan trycka i en SSD i M:2 slotten vid behov.

Separat diskret grafikkort behövs ju inte alla med tanke på ändamålet, Iris 6100 räcker ju till och blir över ordentligt
Ovan dator är också vid normal drift helt ljudlös.

Skärmen är dock inte mycket att hänga i granen med sin låga upplösning och TN panel

Har faktiskt inte hänt så mycket på 2-3 år ur en del aspekter i denna prisklass delvis PGA den höga dollarn.
Dock vad som har hänt är betydligt bättre batteritid, och att dom blivit tystare, ofta ljudlösa vid normal drift.
Interna CPU grafiken har också blivit MYCKET bättre med dagens CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

asusen hade dock gtx 850m

Datorn ska vara så snabb som möjligt i vardagligt användande, inga spel kommer spelas dock eventuellt lite ritnings program.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229504-t...

Vad tycks om den? SSD som jag vill ha, har dock ingen koll på Radeon korten när det kommer till laptops. AMD brukar ju gå lite varmare och det blir ju direkt bättre när det sitter i en laptop.
lite snålt med ram men det kan man ju faktiskt enkelt köpa till i framtiden.

Skulle gärna ner en tusing och offra lite på grafikkortet antar jag. Känns som det blir för mycket förlust att gå ner på i3.

Undrar hur jag missade det, men GTX 850M är rätt mycket bättre än 840M.

840M verkar vara mycket bättre än M260 också.
BF Hardline 1024x768 low/1366x768 medium/1920x1080 high
850M 117/84/36
840M 72/50/18
M260 49/35/12

Farcry 4
850M 75/57/26
840M 49/33/15
M260 30/21/11

Om du inte spelar duger väl det inbyggda. Använder ritningsprogrammen grafikkortet?
Men jag visste inte att 850M var sådär mycket bättre än 840M.

i3-5020U: 2,2 GHz
i3-5015U: 2,1 GHz
i3-5010U: 2,1 GHz
i3-5005U: 2,0 GHz
i5-5200U: 2,2 GHz med boost på 2,7 GHz på en kärna och 2,5 GHz på två.
Både i3 och i5 är dock tvåkärniga med HT.
Så ganska förståeligt att du inte vill gå ner till en i3

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Tycker det har hänt mycket på laptop fronten.

Sitter ju 4790k och gtx980 i laptops idag.

Har en i7 4720hq i min, kändes inte som en stor nedgradering från min 4670k

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är klart att dom bästa har blivit bättre. Men oftast brukar ju det som var riktigt bra 3-4 år sedan gå ner till låg/mellanklass. Men det såg lite väl lika ut idag som för 3-4 år sedan i den klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Det är klart att dom bästa har blivit bättre. Men oftast brukar ju det som var riktigt bra 3-4 år sedan gå ner till låg/mellanklass. Men det såg lite väl lika ut idag som för 3-4 år sedan i den klassen.

Du har ju en bärbar som var mellanklass då den kom och i den klassen händer inte så mycket.
T.ex. mellanklassgrafikkorten för 2-3 år sedan är fortfarande mellanklass med ungefär samma prestanda och pris. Toppkorten har däremot blivit mycket bättre vilket gör att både pris vs toppkorten och prestanda vs toppkorten försämrats avsevärt. Samma gäller väl bärbart.
Att toppen eller nästan toppen skulle nå budget på några år har väl inte hänt på länge. Budgetgrafikkorten och processorerna är fortfarande ungefär lika skit som de var för 5 år sedan, med skillnaden att den procentuella skillnaden till toppen troligtvis ökat.
Att den lägre toppklassen nått mellanklassen är mera sannolikt. T.ex. datorn med 850M och 4200H är ju ett exempel på det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Okej är egentligen ute efter en i ungefär likvärdig prestanda som den jag har men för ett lägre pris. Inte lust att punga ut lika mycket 3 år senare.. Verkar som utbudet har blivit sämre tycker jag. Duktiga på att sälja ut gammalt. Är ute efter en som sämst i5 på 2,6 Ghz med en SSD disk i. minst 15". Kan tänka mig på upp på en 5-6 tusen men då ska den ju såklart vara märkvärt bättre än den jag sitter på idag.

Det bästa jag lyckats hitta är
Lenovo Z50-70
Asus F550jk

Ingen av dom har dock en SSD..
Skulle gärna kunna offra lite och gå ner en tusenlapp.

skulle utan tvekan kört på asusen och köpt till en SSD på 256gb och stoppat in den medföljande hårddisken i en hårdiskkabinett.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

skulle utan tvekan kört på asusen och köpt till en SSD på 256gb och stoppat in den medföljande hårddisken i en hårdiskkabinett.

Okej kanske lite OT men hur gör man med Windows kopian på den medföljande? Kan man få över den på en SSD på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Okej kanske lite OT men hur gör man med Windows kopian på den medföljande? Kan man få över den på en SSD på något sätt?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1641262/keyfinder-pr...

finns program som kan fiska fram din nyckel ur installationen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.