Copyswede vinner mot Samsung i tingsrätten

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

I vems fickor hamnar copyswedes pengar? Ingen vet, ingen insyn - foliehatt på!

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Årsredovisning och fördelning av ersättningar. Ingen komplett redovisning men viss insyn finns. Där kan man till exempel roa sig med att titta på fördelningen av intäkter från olika ställen och konstatera att de är väldigt snabba med att ändra tolkningen av "som primärt används för privatkopiering" i takt med att pengarna försvinner. Titta till exempel på intäkterna från CD-skivor och kolla sedan upp när de utökade till MP3-spelare och sedan telefoner.

Skrivet av drwlz:

Vad kan man egentligen göra för att stoppa CopySwede?

Börjar bli redigt less på verksamhetens existens.

Man får sparka på politikerna så de ändrar lagen. CopySweden lever på lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk §26 k-m.

Citat:

26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet
tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud
eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för
framställning av exemplar av verk för privat bruk, har
upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i
ljudradio eller television eller som har getts ut på
anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av
näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de
tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för
privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till
personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

26 l § Ersättningen enligt 26 k § är
1. för en anordning för analog upptagning: två och ett halvt
öre för varje möjlig upptagningsminut,
2. för anordningar där digital upptagning kan ske upprepade
gånger: 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme,
3. för andra anordningar där digital upptagning kan ske: 0,25 öre per megabyte lagringsutrymme.

Näringsidkaren har rätt till nedsättning av ersättningsbeloppen
enligt första stycket, om
1. upphovsmännen på annat sätt kompenseras för framställning av
exemplar av sådana verk som avses i 26 k §, eller
2. ersättningen med hänsyn till omständigheter hänförliga till
en anordning eller i övrigt förhållandena på marknaden är
oskäligt hög. Lag (2005:359).

26 m § Endast en organisation som företräder ett flertal
ersättningsberättigade upphovsmän och innehavare av
närstående rättigheter på området har rätt att kräva in och
träffa avtal om att sätta ned ersättning enligt 26 k och 26 l §§. Organisationen ska kräva in ersättningen och fördela
den mellan de ersättningsberättigade, efter avdrag för skälig
ersättning till organisationen för dess omkostnader. Vid
fördelningen ska rättighetshavare som inte företräds av
organisationen vara likställda med rättighetshavare som
organisationen företräder.

Näringsidkare som avses i 26 k § första stycket ska anmäla
sig hos en sådan organisation som avses i första stycket. Näringsidkaren ska på begäran av organisationen redovisa det
antal anordningar som omfattas av rätt till ersättning,
anordningarnas upptagningstid eller lagringskapacitet, om
anordningarna kan användas för digital upptagning upprepade
gånger och när anordningarna tillverkades eller infördes. Av
redovisningen ska framgå antalet anordningar enligt 26 k § andra stycket. Lag (2013:691).

Primärt är det "som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk" och deras tämligen liberala tolkning av den biten som är problemet. Sen kan man tycka att det är lite konstigt att CopySweden enbart skyddar film, TV och musik. Inga andra får ersättning som till exempel författare för privatkopior av e-böcker eller fotografer för privatkopior av foton.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men hur fan är detta möjligt!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om vi nu tvingas betala extra för privatkopieringen, varför finns det kopieringsskydd då?

Majoriteten av CD skivor har inte det (Med majoriteten menas de flesta med några väldigt få undantag, känns igen på avsaknaden av "Compact Disc Digital Audio" märkningen). Finns för övrigt uttalande från justitiepartementet där de säger att bryta kopieringssydd är OK om det är för att kunna utnyttja innehållet. Typ, du vill se din nyköpta DVD på din telefon, då får du bryta skyddet. Sen att skyddet är löjligt och endast stör är en annan sak!

Skrivet av perost:

Jag undrar hur många av respondenterna som faktiskt vet vad det är för skillnad på privatkopiering och piratkopiering.

Troligtvis liten, tänk själv om någon ringer och frågar över en knastrig telefonlinje, jag som känner till skillnaden hade troligtvis inte hört rätt heller ^^

Skrivet av Ozzed:

Inget nytt under solen. Är man tjenis med rätt slipsnissar så kan man få igenom vad man vill. De kunde lika gärna sparat pengar åt skattebetalarna genom att inte ha rättegången då det bara är teater och allt var uppgjort och klart i förväg.

Egentligen inte domstolens fel, de dömmer efter rådande lagar. Är det någon vi skall rikta högafflarna mot är det regeringen/riksdagen för att få igenom en sedan läääänge behövd lagändring. Dock fruktar jag att ändringen kommer bli avgift på bredband eftersom det används för att strömma material (även fast du betalar för tjänsten direkt)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Desto mer nöjd är Copyswedes vd Mattias Åkerlind.

Visste från första bokstaven i rubriken att den meningen skulle komma. Finns det någon annan person som inducerar så mycket ilska bara genom att nämnas vid namn?

Skrivet av SweClockers:

I ett pressmeddelande på organisationens webbplats utmanas även påståendet att strömmande media helt tagit över – enligt en undersökning har 47 procent av respondenterna privatkopierat under de senaste två åren.

Och det är fastslaget att de har gjort detta på sina surfplattor? Och även om de har det, vad spelar det för jävla roll? Avgiften ska väl gälla apparater särskilt avsedda för privatkopiering? Jag kan privatkopiera en CD genom att skriva ner den bit för bit i ett kollegieblock eller på en jävla tvåtumtreregel. Ska dessa också vara avgiftsbelagda då bara för att man KAN privatkopiera på dem?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Finns inget positivt med PK.

Vad är negativt med PK? Om jag fattat saken rätt så går det ut på att man skall vara hövlig mot varandra, inte trampa folk på tårna bara för att man tror sig, samt se till att den offentliga diskussionen grundar sig i konkreta fakta och är fri från känsloargument. Jag ser inget negativt med ovanstående.

Motsatsen blir alltså, att vara ohövlig mot folk, trampa dem på tårna för att det är kul samt låta sig påverkas av känsloargument som saknar förankring i fakta. Det låter inget vidare hördu du.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Precis. Även om jag nu skulle förvara några MP3-filer i min telefon - Varför jag nu skulle vilja göra det när jag kan betala en hundring i månaden för i stort sett obegränsat utbud via någon laglig streamingtjänst, men men... - Hur stor är chansen att just upphovsmakarna bakom de låtarna får del av kompensationen?

Förlegad lagstiftning från förlegade byråkrater som borde gått i pension för länge sen då de inte kan tillföra dagens samhälle någonting.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Egentligen inte domstolens fel, de dömmer efter rådande lagar. Är det någon vi skall rikta högafflarna mot är det regeringen/riksdagen för att få igenom en sedan läääänge behövd lagändring. Dock fruktar jag att ändringen kommer bli avgift på bredband eftersom det används för att strömma material (även fast du betalar för tjänsten direkt)

Jag tycker inte de gör det. En dator är inte "särskillt ägnad" privatkopiering, ändå vill de ha privatkopieringsavgift på dem.

Om det nu är så att det är rådande lag att saker som inte har som huvudsyfte att privatkopiera ändå skall avgiftsbeläggas borde de ju ge sig själva en rejäl smäll på fingrarna då de inte beskattar t. ex mellanmjölk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan vad skumt att dom använder sin egen statistik om att 47% privatkopierar. Om något säger väl den emot avgiften? Inte ens hälften privatkopierar så därför ska man belägga 100% med straffavgift...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är negativt med PK? Om jag fattat saken rätt så går det ut på att man skall vara hövlig mot varandra, inte trampa folk på tårna bara för att man tror sig, samt se till att den offentliga diskussionen grundar sig i konkreta fakta och är fri från känsloargument. Jag ser inget negativt med ovanstående.

Motsatsen blir alltså, att vara ohövlig mot folk, trampa dem på tårna för att det är kul samt låta sig påverkas av känsloargument som saknar förankring i fakta. Det låter inget vidare hördu du.

Kära kamrat, din definition är felaktig. PK handlar om att genom ostracism och åsiktscensur tysta det fria ordet. De flesta som är PK vill förbjuda ideer och koncept.
Motsattsen till PK är att kämpa för yttrandefrihet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte de gör det. En dator är inte "särskillt ägnad" privatkopiering, ändå vill de ha privatkopieringsavgift på dem.

Om det nu är så att det är rådande lag att saker som inte har som huvudsyfte att privatkopiera ändå skall avgiftsbeläggas borde de ju ge sig själva en rejäl smäll på fingrarna då de inte beskattar t. ex mellanmjölk.

Iofs sant. Glömmer alltid att de hänger upp sig på den kassa formuleringen. Dock, tolkningen har väll varit uppe i HD? Och denna tingsrätt antar jag går på HDs tolkning (som brukligt)? Well, jag får inkludera HD i ovanstående inlägg då Vidhåller däremot fortfarande att det behövs till en lagändring, inte ett annat uttalande av en domstol. Sen så får vi hoppas din kommentar om mellanmjölken eller kollegieblocket här ovanför inte ger dem några ideer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Finns inget positivt med PK.

Ok?
Bra svar...
Men det är kanske PK att ge ett adekvat svar?

Permalänk
Medlem

@perost: Då jag är bara nyfiken måste jag fråga. Vad är skillnaden mellan privatkopiering och piratkopiering ?

Ha en bra dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kära kamrat, din definition är felaktig. PK handlar om att genom ostracism och åsiktscensur tysta det fria ordet. De flesta som är PK vill förbjuda ideer och koncept.

Nej, din definition är helt felaktig.
Jag är helt inne på @Ozzed definition.

Men för att det inte ska spåra ur så kan vi väl enas om att vi uppfattar ordet olika, men att vi alla vill ha yttrandefrihet och att vi är hövliga när vi kämpar mot det.

Permalänk
Medlem

Copyswede – Ett av många tydliga tecken på att Sverige håller på att gå käpprätt åt helvete. Helt jävla otroligt att något dylikt överhuvud taget tillåts existera.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har ett par appar på min tablet. Ingen musik eller annat som räknas som "privatkopiering". Använder min tablet för att läsa på internet och ibland lite spel.
Varför ska jag då behöva betala en avgift? Fattar inte hur detta kan ha gått igenom...

Permalänk
Medlem

Överklaga för bövelen!

När ska det svenska rättssystemet komma in på rätt sida om 2000-talet?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

"Desto mer nöjd är Copyswedes vd Mattias Åkerlind. Han menar att kulturskaparna har rätt till ersättning,"

De har väl inte rätt til ersättning om ingen vill lyssna eller se på dom ditt jävla miffo.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Vad man kan göra är att skriva ett mail till politikerna där man uttrycker sin frustration över situationen. Skriv då inte "fan jävla copywsedeskit" utan formulera väl varför privatkopieringsavgiften är förlegad, och varför copyswede som privat organisation inte borde få ha ansvar för insamlandet, osv. Om varje person som läste denna nyhet gjorde detta så blir det alldeles för många mail för att bara ignorera det. Visst finns det säkert en och annan köpt politiker, men det är nog också så att många av dem bara saknar kunskap och förståelse i frågan.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung överklagar!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Jag gillar inte heller Copyswede, men det där är skit snack. Dem är öppna med var pengarna går.

Här är deras årsrapport för 2014
http://t66131p8hc831dovf2vtvsy736.wpengine.netdna-cdn.com/wp-...
http://t66131p8hc831dovf2vtvsy736.wpengine.netdna-cdn.com/wp-...

Nästa steg däremot vet jag inte, var företagen som får pengarna fördelar dem, men copyswedes siffror är iaf tillgängliga.

EDIT: Såg att @Zotamedu var snabbare än jag

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

När Copyswede beskattar olika saker måste det ju betyda att det rättfärdigar illegal nerladdning? Varför ska man annars betala en summa för att hjälpa folk som blir drabbade av illegal nerladdning. Ska man som oskyldig bestraffas för att vara laglig?

Permalänk
Avstängd

En av styrelseledamöterna driver firma som förbrukat halva aktiekapitalet och styrelsen kör då bolaget med personligt ansvar.
http://www.allabolag.se/5565477915/bokslut

Eftersom vi är inne på PK, så är det väl PK att driva sina firmor enligt lagens bokstav när man nu stämmer vitt och brett för kopiering. I begreppet PK kan man köra in vad som helst, vilket gör det så fantastiskt. Det som var PK igår är motsatt PK idag. Det som är PK idag, behöver inte vara PK imorgon. Nog om PK.

Puss och Kram.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Copyswede – Ett av många tydliga tecken på att Sverige håller på att gå käpprätt åt helvete. Helt jävla otroligt att något dylikt överhuvud taget tillåts existera.

Ja vi får väl helt enkelt acceptera att vårt land går åt helvete.

Men någon gång måste det väl ta stopp på hur mycket pengar man kan ta från invånarna i ett land?

Permalänk
Inaktiv

Det enda man kan göra för att få tillbaka sina pengar de tar när man köper ny dator, mobil etc är att tanka lite extra. Jävla idioter!

EDIT: och att köpa alla avgiftsbelagda produkter från utlandet. Det gör jag i så stor utsträckning som jag kan. Det kanske sätter lite press på återförsäljare och större varumärken! Hejja Samsung som står emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Då är alltså Fascister PK eftersom de oftast inte är vidare förtjusta i just yttrandefrihet

Jag ifrågasätter även vad för nytta vi har av känsloargument och yttranden som saknar faktabas. Det för inte samhället frammåt utan ger snarare en bild av att yttrandefrihet handlar om rätten att häva ur sig saker utan att ha tänkt efter. Och det tycker jag nog man bör undvika med tanke på att det finns lättpåverkat folk som struntar i källkritik utan snarare välvilligt accepterar ett argument för att det "slår an" så att säga, och jag tycker vi har sätt vad som händer, rent historiskt, tillräckligt många gånger för att veta bättre än att experimentera med sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedajm:

@perost: Då jag är bara nyfiken måste jag fråga. Vad är skillnaden mellan privatkopiering och piratkopiering ?

privatkopiering = kopiering av något du köpt.
piratkopiering = kopiering av något du inte har köpt.

Om du t.ex. rippar en musik-CD som du har köpt till MP3 så att du kan lyssna på musiken på din mobil så är det privatkopiering. Om du istället t.ex. laddar ner MP3-filerna från nätet så är det piratkopiering.

När du t.ex. köper tomma CD-skivor eller externa hårddiskar så tas en extra avgift ut som går till Copyswede. Detta görs för att ersätta artister för det inkomstbortfall som sker när du själv kopierar t.ex. musik du köpt, istället för att köpa en ny kopia varje gång du behöver. För externa hårddiskar är t.ex. den extra avgiften på 100 kr efter moms. Som du kanske förstår så är detta något kontroversiellt

Permalänk

Tingsrätt är en jäkla lekstuga. Inte en chans att detta håller i en hovrätt eller högre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Iofs sant. Glömmer alltid att de hänger upp sig på den kassa formuleringen. Dock, tolkningen har väll varit uppe i HD? Och denna tingsrätt antar jag går på HDs tolkning (som brukligt)? Well, jag får inkludera HD i ovanstående inlägg då Vidhåller däremot fortfarande att det behövs till en lagändring, inte ett annat uttalande av en domstol. Sen så får vi hoppas din kommentar om mellanmjölken eller kollegieblocket här ovanför inte ger dem några ideer!

Lägg en avgift på verket så är det löst.

DVS köper jag en låt med Gessle (gud förbjude) för 10Kr så kan väl en krona eller så gå till kompensation åt stackarn om jag skulle få för mig att privatkopiera låten. Så behöver inte copyswede finnas alls, men det skulle de ju aldrig gå med på för de vill ju ha sina löner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samla ihop de som törs ta näven ur fickan och klaga så det märks.
Det är nog dags att släpa sig ur huset snart, innan allt går åt helvete med landet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Visste från första bokstaven i rubriken att den meningen skulle komma. Finns det någon annan person som inducerar så mycket ilska bara genom att nämnas vid namn?

Länge sen man hörde det nu men en viss Herr Pontén brukar vara rätt bra på att få igång massorna också