Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Trams.

Det finns väldigt väldigt många därute som gillar sina arbeten och får utlopp för sina olika sidor de besitter.

Verkligheten för väldigt många är att en stor del av deras sociala liv hänger ihop med deras arbete.

Visst, att vara ekonomiskt oberoende vore väl fint men att inte vara det gör knappast att man är en löneslav för det.

Tycker det förekommer en hel hoper posts från folk som verkar vara väldigt unga/oerfarna i denna tråd och mitt råd är kort och enkelt:

Jobba, kan du inte kirra jobb inom det du vill jobba med, utbilda dig närmare ditt mål. Det finns ingen gyllene räkmacka att glida runt på så att du når nirvana på något mirakulöst sätt. Somliga runt oss har otrolig tur och tycks alltid ha jobb de älskar men sanningen är att de flesta av oss måste arbeta för precis allt vi vill ha och det vi vill uppnå och att sitta på röven och förvänta sig något går i princip aldrig, man måste ligga i och arbeta för det. Sket man i skolan? Gör om, gör rätt. Skiter man i de jobb man får/har så får man i framtiden ligga exakt så som man bäddar. Tro mig, de som sitter som HR/rekryterare är inga dumskallar...

Hade ett långt samtal med farsan häromdagen kring just unga människor av idag och förr och han är tokigt frustrerad, han sitter som chef över dryga 40 pers och vill gärna anställa yngre men idag går det knappt, han har försökt med ett flertal men de flesta vet fasen inte ens vad klockan är för något.. Att ta ansvar upplever han unga tycker betyder att någon annan ska lösa allt, och så vidare.. det är riktigt bedrövligt.

Om man som ung idag vill sticka ut, visa framfötterna, kom i tid, håll schemat, var aldrig overksam, lyssna och lär! På så vis har du garanterat en ljus framtid du går tillmötes för du är bättre än majoriteten av unga idag och sådant ser din arbetsgivare.

Om man idag sitter och tror att man kan komma undan med att spela spel och bara dagdriva och ändå leva en dräglig tillvaro, det börjar bli dags att vakna nu, vår välfärd har haft råd med er.. Vad tror ni händer när välfärden inte orkar längre? Är det inte bättre att rusta sig för framtiden på bästa möjliga vis via utbildning/arbetslivserfarenhet?

Jag är 25 år och har pluggat och jobbat sedan jag tog studenten, inga sabbatsår eller liknande. Det är en "full disclosure" för min del och du kan själva tolka om jag är "ung" eller inte. Jag tycker dock att 6 år av arbetslivserfarenhet i ett flertal jobb av olika karaktär, i olika sektorer och i olika arbetsmiljöer är fullt tillräckligt för att bilda sig en åsikt om arbetslivet.

Att ge offerkoftan till cheferna som står med sina oändliga arbetsplatser som saknar sökande är nobelt, men undanhåller viktig fakta som att ungdomarna endast är intressanta på arbetsmarknaden för att deras löner är låga nog att knappt täcka resan till jobbet. Man står med "arbetsplatsen" som morot och ber ungdomarna att kasta bort de bästa åren av sina liv på kaffepengar i timlön. Ungdomarna behöver inte alls ha blivit lata, i vårt moderna samhälle finns det bara så otroligt många billiga nöjen att de har råd att värdesätta sin tid mer. (Jag räknas per ingen definition till kategorin ungdomar längre, men svarar likväl i försvar för de som gör det.)

Jag kanske skulle ta ett storstadsjobb med bra lön, gå med viktig portfölj och se upptagen ut. Det har jag trots allt utbildning för. Jag kanske skulle ta det jobbet för att ha råd med min storstadslägenhet och välkomna situationen där jag arbetar med stolpskott till kollegor och självgoda chefer endast för att ha råd med den bostad jag etablerat mig i för jobbets skull. I det hamsterhjulet skulle jag kanske jobba, lägga 9h/dag för att under ett par veckor per år få tillåtelse att göra vad jag vill. Så kanske jag sedan skulle hålla på tills dess att jag fyller 65 och kastas ut ur samhället, blir oönskad. Det låter väl fantastiskt?

Du försöker definiera att "arbeta för det man vill ha" som att jag (och andra) skriver utifrån ett liv på silverfat. Det är en felaktig uppfattning som får stå för dig. Jag vill inte ha någonting serverat, men inte heller vill jag lägga den absoluta majoriteten av mitt liv på att tjäna företag. Det låter som en ganska dålig deal för min del och visar det sig att jag i mitt sökande inte hittar någon lösning på att leva ett dugligt liv utanför det systemet så går jag gärna i god för min tidigare kommentar och letar upp den där bron.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv. Älskar mitt jobb och mina arbetskamrater, men jag hade fan inte satt min fot på jobbet om jag vunnit över 50 mille. Pengar är den enda anledningen jag jobbar. Har man inga "Drömmar" / Intressen utanför jobbet så är det ganska trist. Hade åkt jorden runt, besökt alla spännande platser, kollat NHL/ Premier League matcher mm mm. Sen att man är 30+ spelar nog också roll, är man 18-20 på sitt första jobb så kanske man vill tugga på lite i livet?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Inaktiv

All byråkrati och ovisshet gör att många arbetslösa tappar lust till att göra saker.
Om man tar bort en massa byråkrati så försvinner också en massa problem. Liksom många av oss som arbetar behöver inte oroa oss för vad vi ska göra på fritiden, då man har så många arbetsuppgifter från arbetet som man måste lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Hej!
Är i skrivande stund arbetslös och går på A-kassa. Har tidigare jobbat på olika ställe som timanställd så har väl aldrig haft ett "riktigt" arbete eller vad man nu ska säga. Det längsta heltid (dvs 8h om dagen 5 dagar i veckan) jag haft är 2 år, och det leder mig fram till idag.

Jag gör inget vettigt om dagarna och har ingen motivation till att söka nya jobb eller göra något. Känner att jag har allt jag vill ha (se sign). Men samtidigt känns det fel att jag som borde kunna arbeta inte gör det. Jag har ju blivit "tvingad" att söka x-antal jobb men inget napp där.

Hur gör ni andra arbetslösa där ute för att inte bli försoffade? Just nu består min dag av att gå upp, diska/städa/handla, surfa/spela, laga mat när sambo kommer hem, sova, repeat. Trodde jag skulle få massa energi nu när jag inte behöver gå till något jobb men fan tvärtom... Dela gärna med er!

Att plugga är ingen möjlighet?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Det handlar varken om det ena eller det andra.. Summan är dock densamma. OM du är ekonomiskt oberoende, jobbar du inte.

Jag känner fem personer som är ekonomiskt oberoende. Fyra av dom jobbar. Tre av dom jobbar inte heltid, det är mer en social grej för dom. Den fjärde jobbar sjukt mycket, men har har väl sitt arbete som en hobby, det är i princip det enda han är intresserad av. Killen som inte jobbar leker dagtid med sina bilar och motorcyklar och sen reser han väldigt mycket, men han verkar vara den som är minst nöjd med sitt liv faktiskt och jag tror han skulle må bättre av att gå till ett jobb regelbundet.

Permalänk
Medlem

@atnek:

Haha du är bara avis på mitt glamorösa liv! Varför inte bli nummer 15?

Permalänk
Avstängd

Jag tillhör en äldre genaration och tillhör de som "burnat" som chef!

Hursomhelst det allra viktigaste är att vi har extremt curlade generationer just nu som ska ut på arbetsmarknaden (att de blev curlade beror ju på oss själv)

Man måste visa sig att man inte tillhör de här curlade samt de klart mediokra som inte klarade Pisa-provet.

Klarar man inte heller av att googla med mer än ett ord tillhör man då skaran loosers!

De flesta nya är klart "sociala" men vad är det värt när det är i det närmaste imbecilla/okunniga?

De här "Okunniga" inbjuder sig själva sedan till oändliga mötesserier där de sitter och håller varandras hand....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man klarar sig för bra på bidrag i dagens samhälle.
Kan man behålla sin livsstil och spela wow, bo kvar och käka bra mat så förstår jag att det blir problem med motivationen.

Var finns känslan att kunna och vilja försörja sig själv? Borde inte det vara motivation nog?
Blir fasen mörkrädd av hur många man stöter på i dagens samhälle som har inställningen att set ör helt okey att leva sitt liv på a-kassa/soc/bidrag...
Är väl som @plunn säger, curlingenerationen

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte så mycket på bortskämdhets-hypotesen, för när jag var yngre så fick de flesta ett jobb vare sig de ville ha det eller inte. -De var tvungen att söka för arbetsförmedlingen och även om de spelade lata, glömska, slarviga och dumma så fick de ofta jobbet.

Idag är situationen det omvända, lägg där till att de i vår regering anser sverige är ett så rikt land så att de som inte vill jobba ändå ska få bidrag motsvarande som om de jobbade.

Skolan som alla pratar om så visst har länder gått om oss, men är dagens elever så sämre än eleverna för? Visst kanske rena teoretiska saker, men allmänbildningen borde ha ökat när ungdomarna har fått nya informationskällor. Alltså internet och alla dokumentärfilmer m.m.
När jag var liten kunde man ha nästan 1a i alla ämnen och ändå läsa gymnasiet, alla gymnasieprogram hade sedan inte ens matte och språk vad jag vill minnas. Och elever som struntade i gymnasiet, ja de började jobba inom industrin och fick rätt bra betalt.

Så min åsikt är att det får ändras på vår politik så att det enklare kan skapas låglönejobb, då kan de sedan också sänka bidragen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag tror inte så mycket på bortskämdhets-hypotesen, för när jag var yngre så fick de flesta ett jobb vare sig de ville ha det eller inte. -De var tvungen att söka för arbetsförmedlingen och även om de spelade lata, glömska, slarviga och dumma så fick de ofta jobbet.

Du kan ju se den här attityden i varenda delforum hos Swe, curlade , lata samt att de vägrar att följa god sed.

Tex.... "mbit" va faun är det?

Då får man inte jobb!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Idag är situationen det omvända, lägg där till att de i vår regering anser sverige är ett så rikt land så att de som inte vill jobba ändå ska få bidrag motsvarande som om de jobbade.

Skolan som alla pratar om så visst har länder gått om oss, men är dagens elever så sämre än eleverna för? Visst kanske rena teoretiska saker, men allmänbildningen borde ha ökat när ungdomarna har fått nya informationskällor. Alltså internet och alla dokumentärfilmer m.m.
När jag var liten kunde man ha nästan 1a i alla ämnen och ändå läsa gymnasiet, alla gymnasieprogram hade sedan inte ens matte och språk vad jag vill minnas. Och elever som struntade i gymnasiet, ja de började jobba inom industrin och fick rätt bra betalt.

Så min åsikt är att det får ändras på vår politik så att det enklare kan skapas låglönejobb, då kan de sedan också sänka bidragen.

Vi har tappat nåt fruktansvärt med industri och lågkvaljobb sista 20 åren.. Det där fungerar inte alls längre, då är man fast på McDonalds och liknande. Bara sista finanskrisen blev vi av med nästan 200.000 lågkvaljobb totalt sett..

Sverige idag är i hög grad ett tjänsteland, vi har ca 400k industrijobb kvar ungefär och varje av dessa motsvarar ungefär 2.1-2.3 tjänstejobb och vår regering arbetar stenhårt för att minimera dessa jobb och det är nog bara en tidsfråga innan jättar som SSAB får klappa igen på grund av galenskap till politik.

Säger sig själv att.. Utbildning är den enda vägen att gå om man inte förlitar sig på tur.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Men är du go eller? Jämför du Andersson med Stenbeck? Stenbeck är ett enterprise, precis som Gates och Jobs.
Apples and Oranges my friend.
Men sure, vi kan dra från ena extrema änden till den andra. Min poäng är att du kan göra vad du vill med pengar. Något du verkar ha missat totalt.
Tror du Bill Gates sitter o stirrar sig blind på vad MS gör 9h/dygn?
När man väl hamnar i den positionen så jobbar du för dig själv. Vilket är en jävla skillnad än att jobba för någon annan. Så ditt argument faller lika snabbt som du yttrar det.
Tänk lite innan du kommer med dina "bevis"..

Om du inte fattar skillnaden med att jobba för någon annan och att jobba för dig själv, så kanske du ska sluta posta.. Ett tips bara..

Trodde inte jag skulle behöva säga detta men du är den smartaste personen i denna tråd. (Detta är ingen sarkasm)
Bara och göra en sån jämförelse mellan Andersson och Stenbeck säger rätt mycket om hur hjärntvättade vissa är.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Kan bara tala för mig själv. Älskar mitt jobb och mina arbetskamrater, men jag hade fan inte satt min fot på jobbet om jag vunnit över 50 mille. Pengar är den enda anledningen jag jobbar. Har man inga "Drömmar" / Intressen utanför jobbet så är det ganska trist. Hade åkt jorden runt, besökt alla spännande platser, kollat NHL/ Premier League matcher mm mm. Sen att man är 30+ spelar nog också roll, är man 18-20 på sitt första jobb så kanske man vill tugga på lite i livet?

Det är det som är så enormt tråkigt att folk inte har nån fantasi utan allt bara snurrar runt deras jobb. Det finns faktiskt ett liv utanför jobbet också. Finns så mycket annat och göra i sitt liv utan att kasta bort det på nåt jobb som man utför för att andra ska bli rika (working for peanuts) som de flesta gör. Sen har vi den lilla klicken som har jobb som de trivs med och tjänar bra men som sagt vad det är få förunnat. Den stora massan har tunga, slitsamma jobb.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Det är det som är så enormt tråkigt att folk inte har nån fantasi utan allt bara snurrar runt deras jobb. Det finns faktiskt ett liv utanför jobbet också. Finns så mycket annat och göra i sitt liv utan att kasta bort det på nåt jobb som man utför för att andra ska bli rika (working for peanuts) som de flesta gör. Sen har vi den lilla klicken som har jobb som de trivs med och tjänar bra men som sagt vad det är få förunnat. Den stora massan har tunga, slitsamma jobb.

Själv jobbar jag och sparar ihop till en ordentlig resa varje år då jag har semester.

Har varit på F1 sett Liverpool vs Man U och varit nere och sett Barcelona..Så bara för att man har ett jobb innebär inte att du ej kan se dig omkring och göra saker som vissa drömmer om

I sommar ska jag och några polare segla till karibien tex.

Att jag jobbar gör just att jag har råd med detta men det tog några år innan detta var möjligt..Idag är jag 46 år inga barn hemma och har kastat ut kärringen haha Så nu unnar jag mig själv allt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om jag läst rätt i tråden så bor du i Helsingborg och vill gärna ha ett jobb där du är ute ganska mycket. Det här är ett datorforum så jag antar att du är ganska teknikintresserad. Själv har jag studerat på KY i Helsingborg, som kart- och mättekniker. Idag jobbar jag på en kommun och har ett väldigt fritt jobb, får lägga upp mina uppdrag efter eget huvud och jobbar både ute och inne. Vissa dagar kan jag vara ute hela dagen och andra vara inne hela dagen. I arbetet gör jag både kartor, inmätningar, utsättningar och arbetar både självständigt och i grupp. Väldigt varierande. Kanske kan vara ett arbete för dig? 2 års studier (1,5 år i realiteten) där 1/3 är praktik. Har en lön runt 30 000 efter 5 år i yrket.

Läs mer vad yrket innebär här:
http://yh.helsingborg.se/vara-utbildningar/kart-och-matningst...

85% i min klass hade jobb när vi tog examen, resten fick jobb den dagen (mätföretag var där och rekryterade). Är du beredd på att flytta blir det ännu lättare att få jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tyvärr pekar forskningen på att elever idag har sämre kunskaper än förr, trots korrigeringar för olika osäkerhetsaspekter som olika betygssystem läroplaner och annat.
Dessutom är skolan idag mer inriktad på att lära ut färdigheter och förmågor snarare än fakta. För att hårdra det kan man säga att en historielärare idag ska lära eleven hur hen tar reda på fakta om franska revolutionen och sedan hur hen ska granska och analysera nämnda fakta. Det är mindre viktigt att lära ut vad franska revolutionen var och vilka konsekvenser den fick eller varför den kom till.
När eleverna inte längre vet att USA betyder United States of America och att USA således ligger i Amerika eller när Jesus (sägs) ha fötts, då kan du fundera över hur många som använder internet och tv till att söka allmänbildande information jämfört med hur många som använder medierna för att kolla Facebook och Paradise Hotel.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Jag är 25 år och har pluggat och jobbat sedan jag tog studenten, inga sabbatsår eller liknande. Det är en "full disclosure" för min del och du kan själva tolka om jag är "ung" eller inte. Jag tycker dock att 6 år av arbetslivserfarenhet i ett flertal jobb av olika karaktär, i olika sektorer och i olika arbetsmiljöer är fullt tillräckligt för att bilda sig en åsikt om arbetslivet.

Att ge offerkoftan till cheferna som står med sina oändliga arbetsplatser som saknar sökande är nobelt, men undanhåller viktig fakta som att ungdomarna endast är intressanta på arbetsmarknaden för att deras löner är låga nog att knappt täcka resan till jobbet. Man står med "arbetsplatsen" som morot och ber ungdomarna att kasta bort de bästa åren av sina liv på kaffepengar i timlön. Ungdomarna behöver inte alls ha blivit lata, i vårt moderna samhälle finns det bara så otroligt många billiga nöjen att de har råd att värdesätta sin tid mer. (Jag räknas per ingen definition till kategorin ungdomar längre, men svarar likväl i försvar för de som gör det.)

Jag är 41 år och har arbetat inom IT i 20 år. Först som utvecklare och de senaste 6 åren som ledare.

Du får det att låta som att det är så jäkla synd om er ungdomar som inte får vettiga löner. Låt mig då berätta något för dig. På mitt första jobb tjänade jag lika mycket som jag hade i studiebidrag+lån när jag gick på högskolan. Jag jobbade bara på det första jobbet i ca 6 mån. Via en kontakt som jag fick på mitt första jobb fick jag mitt andra jobb. Lönen jag gick in med där var dubbelt så mycket som det första jobbet. En ganska bra höjning, men jag tror att ni fattar att det fortfarande var mer eller mindre kaffepengar. Efter sex månaders provanställning så fick jag 5000kr i löneökning.

Det är ingen fara att ta ett skitjobb för kaffepengar om det är ett jobb som du kan använda som hävstång för att komma in i yrket. Jag säger inte att man ska acceptera nivån som jag började på, men jag känner å andra sidan inte till något jobb som betalar så dåligt idag.
Att anställa någon direkt från skolan eller utan arbetslivserfarenhet är både ett lotteri och hårt arbete för arbetsgivaren. Dels vet man inte vad personen verkligen går för och dels måste man ofta börja lära personen väldigt grundläggande saker för att hen över huvud taget ska kunna göra någonting. Du är en kostnad för arbetsgivaren både i form av din egen lön och lönen för den person som lär upp dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Till alla cyniska människor här i tråden, jag känner igen er typ från många arbetsplatser. Gnäll men lite verkstad, med stor sannorlikhet vänster på kompassen. Allt är de stora företagens fel och chefen är en utsugare osv. Om nu det nya Sverige är ett tjänstesamhälle, ja då får man väl anpassa sig. Min farfar var en bonde, min pappa en lärare och jag programmerare. Det är enbart jobbigt att arbeta i motvind, även om jag håller med om att fördelningen borde se annorlunda ut då alla inte är födda att bli akademiker, MEN nu är det så och såvida du inte kämpar politiskt för att ändra rådande situation så är det nog bara bäst att anpassa sig och göra det bästa med vad man har. Nog om det. Jag tycker att vi tar fortsatta OT diskussioner till en separat tråd. Inget är ju svart eller vitt som synes.

Till TS, följ tipsen du fått i tråden så kommer det att lösa sig om du jobbar för det. Rapportera gärna lite löpande i tråden hur det går eller om vi kan hjälpa dig med något mer. KY-utbildningen till kart-jobbet lät ju riktigt intressant tycker jag personligen.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av cusah:

Så många och bra tips! Blir lite rörd över att så många engagerar sig!

Men ni har rätt... ingen annan än jag själv som kan fixa detta. Ta mig i kragen och faktiskt göra något..

Vilket leder mig till nästa fråga;
För en som inte vet vad han vill, finns det några enklare jobb där ute? Eftersom jag är ganska fet hade det varit super med ett aktivt jobb utomhus! Så kan jag slå två flugor i en smäll. Har tidigare haft kontorsjobb och det har aldrig slutat väl. Kanske dags att byta bana helt.

EDIT: Har nyss fyllt 24 år

Jag som aldrig haft intresse av att jobba utomhus med något ändrade sig när jag väl började jobba som trädgårdarbetare (trädgårdsmästare) och det kunde verkligen inte bli bättre, det är ett väldigt fysiskt jobb och oftast bara gå omkring med musik i öronen och verkligen arbeta, trodde aldrig jag skulle trivas med det men det var verkligen helt perfekt, dom regninga dagarna i sverige, vilket är ganska många så blir det bara hur bra som helst när man kommer hem och känner att man har gjort sitt trots väder och kan vara nöjd med det, sedan har du dom soliga dagarna med och då känner du kanske att du inte behöver vara ute mer oavsett hur fint väder du har efter jobbet, helt perfekt!

Visa signatur

-[Asus TUF B650]-|- [AMD Ryzen 7800X3D]-|-[NZXT Krakeni]-|-[Sapphire 6750xt Nitro+ OC]-|-[Kingston Fury 6400Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
MSI30" UW 165hz -[Logitech G502 HeroAsus Rog Poker Vortex 65% White

Permalänk
Inaktiv

Till OP: Var själv arbetslös en kort tid och det tog hårt.
Märkte sen att det var mitt egna bristande engagemang som till stor del satte stopp för mig. Väl över det så gick jobbletandet mycket bättre, och hittade till slut flera jobb att välja mellan. Detta var runt 2010. Min poäng är att ta råden i tråden på allvar för det som sägs stämmer, även om du inte helt hundra kanske tror på det så är det något du inser i efterhand, när du väl har det där jobbet.

Lycka till, är helt övertygad om att det kommer att gå riktigt bra!

Off topic
Permalänk
Avstängd

lär dig ett skitjobb ,typ industri... sen åk till norge

Permalänk

Svårt på orter utan näringslivsdiversitet ofta. Ett annat problem är ju den höga invandring som varit länge, det sätter press på lönerna i många låglöneyrken så de blir fåniga, vi har ju normalt kostnader som boende, mat, transport och annat, det täcks med nöd och näppe av ett bidrag, de är för många för låga, men det är ju ännu mer skam att jobba för en summa du likförbannat skulle kunna få socialbidrag för (äran gör väl att man inte söker 276 kr...).

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Inaktiv

Intervju till en webbutvecklartjänst imorgon, kan man ha sådan tur att man lyckas få jobbet och slippa vara arbetslös mer?
Ingen utannonserad tjänst utan spontanansökan där företaget blev tipsade om mig.

Permalänk
Inaktiv

Och nu bara timmar innan intervjun börjar jag känna mig redigt nervös, har inte varit på en intervju eller haft ett jobb som har med systemutveckling att göra på över 4 år.

Vet inte om det är till min fördel att företaget är relativt litet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrParasit:

Svårt på orter utan näringslivsdiversitet ofta. Ett annat problem är ju den höga invandring som varit länge, det sätter press på lönerna i många låglöneyrken så de blir fåniga, vi har ju normalt kostnader som boende, mat, transport och annat, det täcks med nöd och näppe av ett bidrag, de är för många för låga, men det är ju ännu mer skam att jobba för en summa du likförbannat skulle kunna få socialbidrag för (äran gör väl att man inte söker 276 kr...).

Finns det verkligen människor som tror att det är invandringen som har satt press på lönerna? Hade du sagt globaliseringen så hade jag hållit med. Det som har hänt är att svenska storföretag har antingen köpts upp eller ingått i fusioner med utländska företag. Därefter har huvudkontoret flyttats. Titta på Sony Ericsson, som blev Sony och det krävs kanske inte så mycket att förstå att de i Lund sitter löst. Kretskortsfabriken flyttades från Norrköping i slutet av 90-talet till Irland, givetvis med EU-bidrag. På grund av EU:s ide om fri rörelse av varor och tjänster så läggs de i det land som kostnaderna för produktion och arbetskraft är lägst. Sen har du även många från Polen och Baltikum som bygger våra fastigheter. Så.. det där med invandringen är bara ren bullshit. Eller är du en sån människa som tror att det finns ett bestämt antal jobb till ett bestämt antal människor? Vem städar toaletterna på ditt jobb? Klipper ditt hår? Ha man förlitat sig på ursvenskarna så hade du hamnat i en situation liknande Finland. Mycket låg invandring och en ekonomi i recession. Du hade inte haft kebaben eller kinakrogarna i Sverige, inte heller tapas osv.

Sen får @HerrParasit gärna ge förslag på jobb som ger mindre än försörjningsstödet? T.o.m McDonalds ger 99,60 kr i timmen. Det är ingen mänsklig rättighet att åka utomlands varje år eller gå ut på krogen varje helg. Du får helt enkelt hålla nere dina kostnader och skaffa dig jobb som ger dig den frihet du vill ha.

Sjuksköterskorna är ett "låglöne-jobb" om du jämför med utbildningstiden. Kommunerna skriker efter undersköterskor och människor som vill jobba i hemtjänsten, trots alla invandrare så är det brist. Hur kan det komma sig?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Tagit bort lite tjafs/off topic, vänligen återgå till topic:

Citat:

Hur gör ni andra arbetslösa där ute för att inte bli försoffade? Just nu består min dag av att gå upp, diska/städa/handla, surfa/spela, laga mat när sambo kommer hem, sova, repeat. Trodde jag skulle få massa energi nu när jag inte behöver gå till något jobb men fan tvärtom... Dela gärna med er!

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jag kanske skulle ta ett storstadsjobb med bra lön, gå med viktig portfölj och se upptagen ut. Det har jag trots allt utbildning för. Jag kanske skulle ta det jobbet för att ha råd med min storstadslägenhet och välkomna situationen där jag arbetar med stolpskott till kollegor och självgoda chefer endast för att ha råd med den bostad jag etablerat mig i för jobbets skull. I det hamsterhjulet skulle jag kanske jobba, lägga 9h/dag för att under ett par veckor per år få tillåtelse att göra vad jag vill. Så kanske jag sedan skulle hålla på tills dess att jag fyller 65 och kastas ut ur samhället, blir oönskad. Det låter väl fantastiskt?

Du försöker definiera att "arbeta för det man vill ha" som att jag (och andra) skriver utifrån ett liv på silverfat. Det är en felaktig uppfattning som får stå för dig. Jag vill inte ha någonting serverat, men inte heller vill jag lägga den absoluta majoriteten av mitt liv på att tjäna företag. Det låter som en ganska dålig deal för min del och visar det sig att jag i mitt sökande inte hittar någon lösning på att leva ett dugligt liv utanför det systemet så går jag gärna i god för min tidigare kommentar och letar upp den där bron.

Antingen jobbar man och inbringar mer pengar till sig själv och samhället via skatt eller så är du icke arbetande och lever då på bidrag via a-kassa och skatt, dvs då lever du på att andra jobbar och sliter.

Hade du haft familj så hade du jobbat för dig, frun och dina barn.

Inget står heller ivägen för att du skulle starta ett eget företag, finns mycket bra sådana möjligheter jämfört med andra länder. Nystartsbidrag, massor med gratis seminarier osv.

Att välja att inte jobba är som att strunta i grannarna och sno pengar av dem varje månad. Sådan syn finns det vissa diagnoser för.

Sen kan jag förstå trötthet på jobb, var därför jag utbildade mig för att få just intressantare arbetsuppgifter och utmaningar samt kompetenta kolleger för att inte glömma bra lön. Att däremot välja att inte jobba, det existerar bara på kartan för vissa. I dessa lägen jobbar folk samtidigt som de vid sidan av letar något annat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så.. det där med invandringen är bara ren bullshit. Eller är du en sån människa som tror att det finns ett bestämt antal jobb till ett bestämt antal människor? Vem städar toaletterna på ditt jobb? Klipper ditt hår? Ha man förlitat sig på ursvenskarna så hade du hamnat i en situation liknande Finland. Mycket låg invandring och en ekonomi i recession. Du hade inte haft kebaben eller kinakrogarna i Sverige, inte heller tapas osv.

Sjuksköterskorna är ett "låglöne-jobb" om du jämför med utbildningstiden. Kommunerna skriker efter undersköterskor och människor som vill jobba i hemtjänsten, trots alla invandrare så är det brist. Hur kan det komma sig?

Finns nog kebab, kinakrogar och tapas i Finland också. Speciellt kebab.

Det som jag inte förstår är hur det kan vara brist på arbetskraft då det finns ca 300000 arbetslösa och hur invandringen hjälper arbetslösheten?
Det som behövs är isåfall arbetskraftinvandring som är ute efter att grunda företag, helst exportföretag.
Visst är pizzerior företag, men de anställer oftast andra invandrare och blir sällan så stora att de kan expandera och de exporterar ju förstås inte. Dock så ökar utbudet av restauranger med god mat tack vare dem

Hur jag tog mig igenom arbetslösheten och fick lite pengar.
När jag var arbetslös mellan värnplikten och universitetet deltog jag i något sysselsättningsprogram. Har man en studentexamen har man tydligen en 5 månader lång karenstid för att få arbetslöshetsersättning och när den är slut får man ändå bara hälften av max per månad. Men en yrkesexamen behöver man inte vänta, men minns inte om de får hela eller hälften. Då jag deltog i det fick jag full ersättning under tiden.
Jag var inte så värst motiverad att söka jobb då jag var där då jag ändå skulle börja studera på hösten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag har dåligt självförtroende, vågar inte prata med vissa människor för jag tror att om jag säger något fel eller gör något fel så skrattar dom åt mig.

Jag har bara varit anställd en gång och jag är 23 år gammal är arbetslös för tillfället men har en praktikplats på kommande men som jag inte får betalt för från arbetsplatsen utan från typ finska versionen av socialen heter FPA "folkpensionsanstalten".

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jag har dåligt självförtroende, vågar inte prata med vissa människor för jag tror att om jag säger något fel eller gör något fel så skrattar dom åt mig.

Jag har bara varit anställd en gång och jag är 23 år gammal är arbetslös för tillfället men har en praktikplats på kommande men som jag inte får betalt för från arbetsplatsen utan från typ finska versionen av socialen heter FPA "folkpensionsanstalten".

Det krävs mod att berätta om en sådan sak. Kan säga att ju mer du försöker och fler du talar med desto lättare kommer det gå framöver, jag har tidigare haft vissa sådana problem själv men mest var det att det var så få man kände något gemensamt med, sjukt många idrottsintresserade och ända jag hade intresse av där var kampsport... det ändrades för mig mycket under min ingenjörsutbildning då man hade liknade intressen för området och gillade att diskutera och andra typer av ämnen. Många ser sin universitet/ högskoletid som sin roligaste period i livet fram tills barn, så hittar du något att studera så är det mitt tips, men stressa inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!