Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hur är ljudet förresten i skärmen? Jag försöker slippa högtalare vid sidan om, funkar det till musik eller är det rent utav skit kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget vidare bra men duger..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för brightness på skärmen? Jag har haft den i en vecka och märkt att mina ögon blir väldigt torra och irriterade, precis som det tidigare nämnts i den här tråden, ska tydligen bero på PWM. Någon med samma problem som vet om det kan lindras med någon inställning?

Permalänk
Medlem

@Matheeeew:

Jag håller inte med de som påstår att PWM-flimmer kan ge torra ögon (däremot huvudvärk!). Torra ögon kan man få om skärmen sitter för högt, eftersom man då spärrar upp ögonen mer. Och med tanke på storleken och den rätt höga foten så sitter nog denna skärm alldeles för högt på de flesta skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Matheeeew:

Jag håller inte med de som påstår att PWM-flimmer kan ge torra ögon (däremot huvudvärk!). Torra ögon kan man få om skärmen sitter för högt, eftersom man då spärrar upp ögonen mer. Och med tanke på storleken och den rätt höga foten så sitter nog denna skärm alldeles för högt på de flesta skrivbord.

Där ser man... Jag har fönster bakom mig så det blir svårt med väggfäste med min nuvarande situation...

Permalänk
Medlem

@Matheeeew:

Jag har visserligen inte fått hem min skärm ännu, men jag tänkte montera den på ett bordsfäste från Kjell för att kunna ha den riktigt lågt.

www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stat...
Notera att det är VESA100x100 så det behövs också en adapterplåt. De har också ett likadant fäste utan den ledade armen om du vill spara en hundralapp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matheeeew:

Vad kör ni för brightness på skärmen? Jag har haft den i en vecka och märkt att mina ögon blir väldigt torra och irriterade, precis som det tidigare nämnts i den här tråden, ska tydligen bero på PWM. Någon med samma problem som vet om det kan lindras med någon inställning?

Kör den på 100% brightness då man slipper PWM då. Fungerar bra för mig.
edit: råkade stöta på en färsk recension om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Hmm, spårningen på min skärm har stått stilla i snart två dygn, sedan den andra händelsen (Örebro, Försändelsen transporteras) - och det bör inte ta mer än ett dygn från Örebro till mig i Skåne.. Hoppas att inte den också är stulen.

Edit: Chattade med Komplett. Posten i Lund säger att den skulle varit framme på mitt ICA. Butiken ska göra en inventering (fick dock inget svar på när de kan göra det) och hittar de skärmen får jag SMS-avi som vanligt. Men det känns jävligt osannolikt, ett så stort paket ska inte kunna tappas bort. Och det borde ju dykt upp någonstans längs vägen. Fan också.

Permalänk
Medlem

Nu har skärmen dykt upp och fifaan vad nöjd jag är!

Grym yta, att spela metal gear solid 5 på max ( visserligen på 1440p) är fan helt sjukt, känns som att man är i spelet

Ljudet var ju sjukt sunkigt men är iofs ingen musikanläggning heller

Allt flyter på bra med ett Sapphire 390 Nitro

Permalänk
Medlem

Tänkte först att jag skulle sälja min Philips-skärm med en ny införskaffad Acer XB270hu men väljer nog att ha kvar den för att ha det bästa av två världar

Tidigare rekommenderade armen från Dustin (https://www.dustinhome.se/product/5010661836/kema-monitor-arm...) verkar ha utgått. Någon annat bra förslag som är mycket rörligt men inte för dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

Tänkte först att jag skulle sälja min Philips-skärm med en ny införskaffad Acer XB270hu men väljer nog att ha kvar den för att ha det bästa av två världar

Tidigare rekommenderade armen från Dustin (https://www.dustinhome.se/product/5010661836/kema-monitor-arm...) verkar ha utgått. Någon annat bra förslag som är mycket rörligt men inte för dyrt?

Vilken av dina skärmar har bäst bild?

Permalänk
Medlem

@landahl:

"Bäst bild" är en rätt bred generalisering. Men jag skulle vilja påstå att VA-panelen i min Philips är något jag föredrar på grund av svärtan, färgerna och av rena komfort-skäl. Acer:ns IPS-panel är riktigt bra den med, men IPS-glow och mer markant bleeding gör den till ett sämre val rent generellt.

Min Acer kommer att användas till allt som är lite mer "snabbt" eller möjligtvis spel som inte är optimerade för 4K.

Permalänk
Medlem

Nu så har även min skärm hittat hem. Vilket monster, den är nästan för stor! Och Kjells&Co:s bordsfäste bygger ut den rätt långt vilket inte hjälper. Jag som ville slippa borra i den benhårda väggen bakom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belarion:

Nu har skärmen dykt upp och fifaan vad nöjd jag är!

Grym yta, att spela metal gear solid 5 på max ( visserligen på 1440p) är fan helt sjukt, känns som att man är i spelet

Ljudet var ju sjukt sunkigt men är iofs ingen musikanläggning heller

Allt flyter på bra med ett Sapphire 390 Nitro

Grattis! Härlig känsla, eller hur? Värsta är att man vänjer sig så snabbt och kan absolut aldrig gå tillbaks till något mindre.

Skrivet av dagbro:

Nu så har även min skärm hittat hem. Vilket monster, den är nästan för stor! Och Kjells&Co:s bordsfäste bygger ut den rätt långt vilket inte hjälper. Jag som ville slippa borra i den benhårda väggen bakom.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c9/cd/0d/c9cd0d45918062a809cb6ef47daa3c4e.jpg

Jag har ett neoflex ergotron bordställ som är som gjort för denna skärmen (har små "hjul" under sig så flytta fram och tillbaks går att göra med ett finger) har även 200x200 vesa så adapter behövs ej. kostar ju lite dock. Bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Velar fram och tillbaka fortfarande

I sweclockers recension skriver dem "Nackdel nummer två är att det finns eftersläpningar som märks vid vardaglig användning, som att rulla text i webbläsaren. Overdrive-reglaget hjälper inte utan att tillföra skuggor, vilka troligtvis stör ännu mer"

Nja, det låter sjukt överdrivet. Det enda jag har sett är rörelsesudd som kommer från att skärmen är 60 Hz. Ingen nämnvärd VA-ghosting eller så.

Skrivet av retro123:

Jag har ett neoflex ergotron bordställ som är som gjort för denna skärmen (har små "hjul" under sig så flytta fram och tillbaks går att göra med ett finger) har även 200x200 vesa så adapter behövs ej. kostar ju lite dock. Bilder.

Ah, men problemet är att skärmen kommer lite för nära. Det fästet ser ut att ta ännu mer plats bakom skärmen.

Kjells bygger som minst ut skärmens baksida ca. 7cm från skrivbordskanten, om man tråcklar in armen bakom stolpen. Ser ut så här:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Nja, det låter sjukt överdrivet. Det enda jag har sett är rörelsesudd som kommer från att skärmen är 60 Hz. Ingen nämnvärd VA-ghosting eller så.
Ah, men problemet är att skärmen kommer lite för nära. Det fästet ser ut att ta ännu mer plats bakom skärmen.

Håller med om att det låter överdrivet, inte lagt märke till det själv. I det stora hela så kändes Ytterbergs recension ganska negativ kan ju vara så att hans recensions ex inte var 100%. Finns andra recensioner som är väldigt positiva, bäst är dock att prova själv. Som jag sagt förut i tråden, jag älskar denna skärmen för det jag använder den till - casual gaming, casual bildredigering, casual alt i allo skärm. Självklart så finns det snabbare skärmar för gaming, bättre skärmar för färgåtergivning om du jobbar professionellt med bilder osv. Men denna klarar allt riktigt, riktigt bra för en amatör, både spel och bildarbete. Han missade dessutom att trycka på denna skärmens största fördelar: nämnligen 4K på 40". Helt underbart. Gör den dessutom ganska unik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Kjells bygger som minst ut skärmens baksida ca. 7cm från skrivbordskanten, om man tråcklar in armen bakom stolpen. Ser ut så här:
http://i.imgur.com/MligMrr.jpg

Tror inte du kan hitta något fäste som får in den närmare mot väggen än så Leta bredare bord är min rekommendation Alternativt väggfäste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Slutade ju med att jag skaffade skärmen och likt du är detta inget problem jag upplever heller. Jag är jäkligt nöjd med köpet. Precis som ni andra säger så kommer jag nog aldrig kunna gå sub40 igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tror inte du kan hitta något fäste som får in den närmare mot väggen än så Leta bredare bord är min rekommendation Alternativt väggfäste.

Hmm bredare bord funkar inte i mitt lilla kontor/spelrum.. Jag lyckades dock få in armen ett par centimeter extra genom att fästa stolpen lite mer bakåtlutat (innan dess var den snarare framåtlutad). Och sen börjar jag kanske också vänja mig vid storleken.

Skrivet av joehow:

Slutade ju med att jag skaffade skärmen och likt du är detta inget problem jag upplever heller. Jag är jäkligt nöjd med köpet. Precis som ni andra säger så kommer jag nog aldrig kunna gå sub40 igen

Aha, missade det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Hmm bredare bord funkar inte i mitt lilla kontor/spelrum.. Jag lyckades dock få in armen ett par centimeter extra genom att fästa stolpen lite mer bakåtlutat (innan dess var den snarare framåtlutad). Och sen börjar jag kanske också vänja mig vid storleken.

Jepp, känner igen mig sitter ganska nära skärmen, lika nära som med min gamla 27", inte för att jag ser dåligt utan för upplevelsen av att bli uppslukad av det jag sysslar med. Skaffade inte en stor skärm för att få samma gamla upplevelse genom att ställa den längre ifrån mig utan tvärtom för att jag ska bli uppslukad av den. Antar att VR kommer vara nästa steg. Men tills dess så är jag nöjd med denna.

Permalänk
Medlem

Har ett rätt skumt problem med datorn sen jag fick skärmen installerad. Datorn kan inte längre vakna från vänteläge - Skärmen är bara svart. Det går inte att växla skärm med ctrl+p och att dra ur och sätta i sladden gör ingenting, och startar jag om datorn får jag ett meddelande i POST om att datorn inte kunnat starta. Har ett XFX Radeon 280x och en mDP-DP-kabel från Kjell. Jag tror inte att det är kabeln då den fungerar klockrent i övrigt även i 4k60.

Har någon annan haft liknande problem?

vänteläge*
Permalänk
Medlem

Köpte precis skärmen och den är riktigt grym, nu blir det en lång väntan till pascal korten släpps

Majoriteten av spelen jag spelar just flyter på i 60 fps i 4k i alla fall och uppskalningen från 1080p och 1440p ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kör den på 100% brightness då man slipper PWM då. Fungerar bra för mig.
edit: råkade stöta på en färsk recension om någon är intresserad.

Gillar slut orden

If you’ve toyed with the idea of using an HDTV as your computer monitor, the BDM4065UC fulfills checks all the right boxes – large screen, Ultra HD resolution, high-contrast VA panel and low price. Playing games on it is a total blast and you won’t find anything else that even comes close for the money. If you have the desktop space, go for it. If you don’t, then find a way to make room!

haha så sant och en underbar skärm är det verkligen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har fått smuts bakom skärmpanelen, ser ut som 10 döda pixlar jämte varandra, inte så kul. Finns det något att göra annat än kontakta återförsäljaren?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alicorn:

Har fått smuts bakom skärmpanelen, ser ut som 10 döda pixlar jämte varandra, inte så kul. Finns det något att göra annat än kontakta återförsäljaren?

Inte vad jag vet, hur gick det till? Låter inte som något som bara uppstår så där huxflux? Kontakta återförsäljaren ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Matheeeew:

Jag har visserligen inte fått hem min skärm ännu, men jag tänkte montera den på ett bordsfäste från Kjell för att kunna ha den riktigt lågt.
http://www.kjell.com/se/image/Product_221422sv/product/1/3-ledat-bordsfaste-for-skarm-13-27-
www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stat...
Notera att det är VESA100x100 så det behövs också en adapterplåt. De har också ett likadant fäste utan den ledade armen om du vill spara en hundralapp!

Kan du länka till adapterplåten? Hur lång är armen på fästet? Kan den även användas med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1521363?

Många frågor... tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Kan du länka till adapterplåten? Hur lång är armen på fästet? Kan den även användas med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1521363?

Många frågor... tack på förhand!

Här är adapterplåten till VESA 200x200:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

De två ledade armarna är 160 mm styck, plus att det första fästet bygger ett par centimeter och kan vridas åt valfritt håll. Dell-skärmen du länkade ska ha VESA 100x100 enligt Prisjakt och det är precis vad bordsfästet har självt, så den bör passa utan adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Här är adapterplåten till VESA 200x200:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

De två ledade armarna är 160 mm styck, plus att det första fästet bygger ett par centimeter och kan vridas åt valfritt håll. Dell-skärmen du länkade ska ha VESA 100x100 enligt Prisjakt och det är precis vad bordsfästet har självt, så den bör passa utan adapter.

Det var snabba ryck det, tack för hjälpen! Jag har nämligen de två skärmarna men vill inte spela på Phillipsen utan funderar på om armarna "räcker" för att kunna flytta undan 40-tummaren och dra fram Dell-skärmen, känns tveksamt dock.

Permalänk
Medlem

@Matheeeew:

Ärligt talat tycker jag att du lika väl kan spela på Philipsen och få igen några kronor på Dell-skärmen. Stirra dig inte blind på att denna har VA-panel, den fungerar riktigt bra att spela på ändå eftersom den knappt har några av de typiska VA-eftersläpningarna. Det enda som tynger ner den spelmässigt i mina ögon är att den är 60 Hz och har ~24 ms input lag, men precis de nackdelarna har du på Dell-skärmen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Matheeeew:

Ärligt talat tycker jag att du lika väl kan spela på Philipsen och få igen några kronor på Dell-skärmen. Stirra dig inte blind på att denna har VA-panel, den fungerar riktigt bra att spela på ändå eftersom den knappt har några av de typiska VA-eftersläpningarna. Det enda som tynger ner den spelmässigt i mina ögon är att den är 60 Hz och har ~24 ms input lag, men precis de nackdelarna har du på Dell-skärmen också.

Försökte sälja Dellskärmen men det verkar inte finnas något intresse, dock är jag glad att jag inte fick sålt den då jag märkte att BF3 på en 40-tummare 40cm från ansiktet gjorde att jag inte kunde ha ihjäl en människa, ingen precision överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

@Matheeeew:

Går ju att stänga av scalern i skärmen och spela på lägre upplösning om man vill ha lite mindre bild. 3440 x 1440 ger t.ex. bild som motsvarar en 34" 21:9-skärm.

3000 x 1284 borde ge lika stor yta som Dell-skärmen, bara med lite högre DPI.