Virus? Routerhaveri? Hjälp

Permalänk
Medlem

Virus? Routerhaveri? Hjälp

Helt plötsligt la internet av och upp fick jag den texten:

Jag testade att re-boota min Asusrouter och klicka på länken längst ned på sidan, men utan resultat. I samma veva virussökte jag samtliga datorer och fick upp att min laptop hade två virus, vilka F-Secure ej kunde ta bort(?), så just nu återställer jag laptopen till fabriks.

Detta får jag upp på alla enheter när jag försöker logga in på routern. Vilket får mig att luta åt routern?

Uppskattar hjälp från mer insatta! Alla svar uppskattas. ):

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Helt plötsligt la internet av och upp fick jag den texten:

http://i.imgur.com/tWSmr8W.jpg

Jag testade att re-boota min Asusrouter och klicka på länken längst ned på sidan, men utan resultat. I samma veva virus sökte jag samtliga datorer och fick upp att min laptop hade två virus, vilka F-Secure ej kunde ta bort(?), så just nu återställer jag laptopen till fabriks.

Detta får jag upp på alla enheter när jag försöker logga in på routern. Vilket får mig att luta åt routern?

Uppskattar hjälp från mer insatta! Alla svar uppskattas. ):

Testa att byta till google DNS, 8.8.8.8. Kolla igenom alla datorer som du har hemma.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Tack för svar! Hur exakt gör jag det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Tack för svar! Hur exakt gör jag det?

Logga in i din router och kolla efter WAN, eller likande. Där ska det finns DNS inställningar. Ställ om till 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
Se om det fungerar bättre.

Sedan kontrollerar du om tillverkaren har släppt nya mjukvara till din router. Om ja, ladda ned och uppdatera din router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Jag kan inte ens logga in på min router. Så fort jag väljer 2.4 eller 5GHz så kommer bara den där röda texten fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Jag kan inte ens logga in på min router. Så fort jag väljer 2.4 eller 5GHz så kommer bara den där röda texten fram.

Anslut med kabel. Kolla sedan på datorn vilken IP adress din brandvägg har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Internet fungerar med kabel direkt iallafall. Och hur kollar man ens brandsväggens IP? Många frågor nu, men uppskattar verkligen hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Internet fungerar med kabel direkt iallafall. Och hur kollar man ens brandsväggens IP? Många frågor nu, men uppskattar verkligen hjälpen!

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/find-computers-ip-...

Gateway ska du kolla efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Tack som fan! Will do. Vad kommer bli skillnaden om vi ändrar det du syftar på?

Jag testade på kul att köra den gamla Netgearroutern från Com Hem, och det funkade direkt. Har internet, inga röda texter. Skumt? Satt skiten i Asusroutern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Tack som fan! Will do. Vad kommer bli skillnaden om vi ändrar det du syftar på?

Jag testade på kul att köra den gamla Netgearroutern från Com Hem, och det dunkade direkt. Har internet, inga röda texter. Skumt? Sätt skiten i Asusroutern?

Det är svårt att säga, men jag tror inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Allting fungerar som vanligt nu med den gamla routern iallafall.

Vad ska jag göra efter att jag har all info@nätverksanslutningen?

Edit: Såg nu att det blev mycket felstavningar i stressen av att skriva från mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Allting fungerar som vanligt nu med den gamla routern iallafall.

Vad ska jag göra efter att jag har all info@nätverksanslutningen?

Om du har bytt router så är det inte mycket till hjälp. Du behöver logga in på din asus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Men det var ju det som inte gick? Kommer inte längre än till att välja vilket nätverk jag vill välja och logga in på. Direkt efter när jag ska öppna och skriva in 192.168 osv så dyker den röda texten upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Men det var ju det som inte gick? Kommer inte längre än till att välja vilket nätverk jag vill välja och logga in på. Direkt efter när jag ska öppna och skriva in 192.168 osv så dyker den röda texten upp.

Ok. Testa att resetta den enheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Redan gjort. Samma resultat. ):

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Redan gjort. Samma resultat. ):

Hmm. Är det din enhet eller har du fått den av din leverantör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Min enhet. Haft min Asus AC66U i drygt ett år, aldrig varit något strul.

Edit: Testade nu att koppla in min Asus igen, och körde med kabel direkt, vilket nu fungerar, och likväl med min mobil.

DÄREMOT kan jag inte komma in på routerns inställningar, när jag försöker får jag upp texten: "401 Unauthorized Authorization required." Vad i helvete?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

@BrusE:

Min enhet. Haft min Asus AC66U i drygt ett år, aldrig varit något strul.

Tyvärr. Inga fler idéer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@BrusE:
Alltså, jag fattar inte. Testade att re-boota min Asus igen, och får åter upp den röda texten när jag ska logga in på nätverket. Sen efter några minuters frustrerande vrål så fungerar internet som vanligt? På samtliga enheter? Och jag kan nu logga in på routern från alla enheter. Alltså va.

@niclasc:
Jag avinstallerade Steam direkt nu.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Echolake:

@BrusE:
Alltså, jag fattar inte. Testade att re-boota min Asus igen, och får åter upp den röda texten när jag ska logga in på nätverket. Sen efter några minuters frustrerande vrål så fungerar internet som vanligt? På samtliga enheter? Och jag kan nu logga in på routern från alla enheter. Alltså va.

@niclasc:
Jag avinstallerade Steam direkt nu.

Tanka ner ny firmware och installera på Asus routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tanka ner ny firmware och installera på Asus routern.

Jag tänkte göra det! Tack för svar.

Jag kör nu den gamla Netgearen, och allting fungerar som vanligt. Däremot när jag pluggar in min Asus så fungerar det MESTA, men inte google.se, då kommer den röda texten upp. Men google.com funkar. Aja. Jag ska testa efter tentaskrivandet att installera ny firmware på Asusen.

Tack alla för råd och tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Jag tänkte göra det! Tack för svar.

Jag kör nu den gamla Netgearen, och allting fungerar som vanligt. Däremot när jag pluggar in min Asus så fungerar det MESTA, men inte google.se, då kommer den röda texten upp. Men google.com funkar. Aja. Jag ska testa efter tentaskrivandet att installera ny firmware på Asusen.

Tack alla för råd och tips!

Om du inte kan komma åt gränsnitten har Asus ett "recovery tool" du kan använda för att tvinga routern att ladda in den nya firmwaren. Ett litet tips bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Om du inte kan komma åt gränsnitten har Asus ett "recovery tool" du kan använda för att tvinga routern att ladda in den nya firmwaren. Ett litet tips bara.

Åh tack, will keep in mind!

Visa signatur