Freenas/Plex Server Build

Permalänk
Medlem

Freenas/Plex Server Build

Håller på att fundera på att flytta min plexserver från min HTPC till en egen. Så jag behöver kunna köra torrents (helst med remoteplugin till chrome för att öppna magnets på den), plex, gärna alla cloudsystem jag använder (iCloud/GDrive/Dropbox/OneDrive), min bilddatabas (många och stora rawfiler från Nikon D810, använder lightroom för import/katalogisering) och min musiksamling i två format (lossless och mp3, synkas mha iTunes till iPhone).

Jag har vänner som streamar från min plex och jag skall klara 4 samtidiga transcodes vid behov.

Kan jag i framtiden lägga till till en Asteriskserver är det bara bonus.

Min största fundering just nu är vilket moderkort jag skall välja, det står mellan ett från Asrock och ett från Intel, priset är inte en faktor, jag vill ha en enkel lösning som kan stå och tuffa på utan underhåll.

Moderkorten
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3016330,2041764
Jag ser fördelen med Asrock som lite modernare kort som har exempelvis DisplayPort

Hela builden (med båda moderkorten)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2915704&view=m
USB-stickorna är för bootdisken.
CPUn verkar grym ur prestanda/värmeutvecklingsperspektiv för plex.

Jag är inte ute efter att ha ett system som jag skall köra ssh var och varannan dag för styra, jag vill ha enkelt gui och set and forget.

Synpunkter / tips tas varmt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Håller på att fundera på att flytta min plexserver från min HTPC till en egen. Så jag behöver kunna köra torrents (helst med remoteplugin till chrome för att öppna magnets på den), plex, gärna alla cloudsystem jag använder (iCloud/GDrive/Dropbox/OneDrive), min bilddatabas (många och stora rawfiler från Nikon D810, använder lightroom för import/katalogisering) och min musiksamling i två format (lossless och mp3, synkas mha iTunes till iPhone).

Jag har vänner som streamar från min plex och jag skall klara 4 samtidiga transcodes vid behov.

Kan jag i framtiden lägga till till en Asteriskserver är det bara bonus.

Min största fundering just nu är vilket moderkort jag skall välja, det står mellan ett från Asrock och ett från Intel, priset är inte en faktor, jag vill ha en enkel lösning som kan stå och tuffa på utan underhåll.

Moderkorten
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3016330,2041764
Jag ser fördelen med Asrock som lite modernare kort som har exempelvis DisplayPort

Hela builden (med båda moderkorten)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2915704&view=m
USB-stickorna är för bootdisken.
CPUn verkar grym ur prestanda/värmeutvecklingsperspektiv för plex.

Jag är inte ute efter att ha ett system som jag skall köra ssh var och varannan dag för styra, jag vill ha enkelt gui och set and forget.

Synpunkter / tips tas varmt emot.

Hur gick det med bygget?

Du kör med liknande processer som jag tänker göra, men jag tänkte köra freenas också.

Det viktigaste är att det är kvalitets komponenter , bra kondensatorer etc.

Gällande moderkort skulle jag inte kunna överleva utan IPMI numera, så köp ett server moderkort med stöd för IPMI.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Vad använder du IPMI till? Varför är det bra? Jag har det själv, men aldrig använt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Vad använder du IPMI till? Varför är det bra? Jag har det själv, men aldrig använt det.

Kontrollera servern.
Reboota, mounta ISOs, gå in i bois etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Vad använder du IPMI till? Varför är det bra? Jag har det själv, men aldrig använt det.

Om inte annat så nördpoäng? Bläddra runt i BIOS på servern från telefonen fast man inte ens är hemma.

Jag använde det för att t.ex mounta esxi över nätverket, slippa koppla in ett usb minne med det på servern.
När servern väl är i drift är det väl start/omstart som man använder ipmi till.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle jag varit i din sits hade jag kikat på ett Supermicro moderkort..
Dom brukar dessutom ha stöd för IPMI.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaelJackson:

Vad använder du IPMI till? Varför är det bra? Jag har det själv, men aldrig använt det.

Fördelen är att man kan placera servern utan skärm, mus, tangentbord och dvd-läsare. Eller att det blir smidigare när man vill ändra i konfigurationen, behöver felsöka eller göra norsk reset. Slipper man dra fram skärm och tangentbord. Plus att så länge man inte kör en virtuell brandvägg/router kan se och avhjälpa fel när man inte är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur gick det med bygget?

Du kör med liknande processer som jag tänker göra, men jag tänkte köra freenas också.

Det viktigaste är att det är kvalitets komponenter , bra kondensatorer etc.

Gällande moderkort skulle jag inte kunna överleva utan IPMI numera, så köp ett server moderkort med stöd för IPMI.

Tvekar eftersom chipsetet är stenålders och Intel nyligen släppt C236, dessutom är jag inte säker på Freenas, verkar vara gansa begränsande jämfört med att köra en renodlad linuxserver, jag tänker i första hand på tjänster och/eller VMs. Freenas 10 är ju runt knuten också, det blir spännande. Jag har ingen stress, slår till när det känns bra, gillar inte att bygga dator baserad på tre år gammal hårdvara.

Jag har IPMI på server på jobbet som jag aldrig använder för att den är så seg, jag använder bara Remote Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tvekar eftersom chipsetet är stenålders och Intel nyligen släppt C236, dessutom är jag inte säker på Freenas, verkar vara gansa begränsande jämfört med att köra en renodlad linuxserver, jag tänker i första hand på tjänster och/eller VMs. Freenas 10 är ju runt knuten också, det blir spännande. Jag har ingen stress, slår till när det känns bra, gillar inte att bygga dator baserad på tre år gammal hårdvara.

Jag har IPMI på server på jobbet som jag aldrig använder för att den är så seg, jag använder bara Remote Desktop.

IPMI är inte en ersättare för remote desktop. IPMI använder du när du till exempel ej kommer åt remote desktop pga av att servern hängde sig under en omstart eller under installation av ett os innan remote desktop eller SSH är aktiverat ännu.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Xeon D

http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=D15...

Den här ser ju mycket intressant ut, skulle vilja byta kylare till något betydligt större dock.

Permalänk
Medlem

Om du ska transcoda mycket så skulle jag inte välja en 1265L, välj en riktig CPU, typ 1270 eller liknande. Integrerad GPU behöver du ändå inte om du har IPMI.
Den kommer inte att dra mer ström i idle, Intel är såpass duktiga på att klocka ner och stänga av kärnor om de inte används men du kommer att uppskatta att du har extra MHz när du ska transcoda.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har just köpt lite delar för att bygga en ny Freenas/plex server. Tidigare hade jag en HP N40L med 8gb ram som var allt för klen för att transcoda. Det jag valde, då det bara ska vara en filserver med div. plugins, var Asrock C2750D4I med 32gb ECC ram. Vad jag har läst om det så ska det utan problem kunna transcoda till flera spelare samtidigt. Vill minnas att Tek Syndicate testade just detta och var mycket imponerade, tror dom sa att dom streamade till 6 eller 8 samtidigt. Fördelen med detta är ju att det dra väldigt lite ström.
Nu väntar jag bara på delarna så att jag kan göra mina egna tester

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache