Avstämingsmöte med banken - vad kan man förhandla om ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Avstämingsmöte med banken - vad kan man förhandla om ?

Jag köpte ett hus för snart 3år sedan, och tog då ett lån på 1,2m kronor hos Swedbank.
Idag är räntorna låga, men även då var de riktigt låga för vad de var.

Skulden delade jag upp i 3 vägar;

20% på 3mån ränta (rörlig)
30% på 3år
50% på 5år

De två förstnämnda har nu löpt ut och jag har inte bundit om dem (varför skulle jag, rörliga räntan är såpass låg?)
Dock har banken kontaktat mig och vill att jag skall binda om... såklart, de handlar ju om pengar de går miste om.

Men, dels så är det ränteläget idag som gjort att jag varit passiv till att binda om (rätt/fel?), men även det faktum att jag ser mig om efter andra banker.

Idag har jag allt samlat hos Swedbank, privatekonomi, sparande, pension, lån, kort etc. - ALLT.
Ändå så skall jag betala "Nyckelkundsavgift" på 29kr/mån... skumt.

När jag ifrågasatt detta, då jag har all min ekonomi som sagt hos en och samma spelare - borde de då inte ge mig förmåner eller andra saker och på så vis "trumfa" sina mest trogna kunder.. Men nä.
Svaret jag fick var, för att göra en lång historia kort; "Byt bank då."

... OKEJ. Tänkte jag.
Behandlar man sina kunder så, skall de fan inte ha mig kvar heller.

Nu vill ju dock banken träffa mig och förhandla (eller som de säger "Se vad vi kan göra för dig")
Så mina frågor är väl;

* Vad kan man förhandla om i detta läget ?
* Kan man få dem att slopa den där nyckelavgiften/kortavgiften ?
* Skall man binda om de rörliga lånen jag har idag, trots låg rörlig ränta ?
* Finns det några andra saker man kan väga in i en sådan här förhandling ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte ett hus för snart 3år sedan, och tog då ett lån på 1,2m kronor hos Swedbank.
Idag är räntorna låga, men även då var de riktigt låga för vad de var.

Skulden delade jag upp i 3 vägar;

20% på 3mån ränta (rörlig)
30% på 3år
50% på 5år

De två förstnämnda har nu löpt ut och jag har inte bundit om dem (varför skulle jag, rörliga räntan är såpass låg?)
Dock har banken kontaktat mig och vill att jag skall binda om... såklart, de handlar ju om pengar de går miste om.

Men, dels så är det ränteläget idag som gjort att jag varit passiv till att binda om (rätt/fel?), men även det faktum att jag ser mig om efter andra banker.

Idag har jag allt samlat hos Swedbank, privatekonomi, sparande, pension, lån, kort etc. - ALLT.
Ändå så skall jag betala "Nyckelkundsavgift" på 29kr/mån... skumt.

När jag ifrågasatt detta, då jag har all min ekonomi som sagt hos en och samma spelare - borde de då inte ge mig förmåner eller andra saker och på så vis "trumfa" sina mest trogna kunder.. Men nä.
Svaret jag fick var, för att göra en lång historia kort; "Byt bank då."

... OKEJ. Tänkte jag.
Behandlar man sina kunder så, skall de fan inte ha mig kvar heller.

Nu vill ju dock banken träffa mig och förhandla (eller som de säger "Se vad vi kan göra för dig")
Så mina frågor är väl;

* Vad kan man förhandla om i detta läget ?
* Kan man få dem att slopa den där nyckelavgiften/kortavgiften ?
* Skall man binda om de rörliga lånen jag har idag, trots låg rörlig ränta ?
* Finns det några andra saker man kan väga in i en sådan här förhandling ?

Samma sak hände mig. Precis innan jag skulle byta så ringde de från Swedbank och vill "prata". Jag fick på mötet och lyssnade.
Det var ungefär samma skitsnack som innan och de var inte beredda att visa att de var angelägna att ha mig kvar som kund.
Mitt krav för att stanna kvar att de var tvungna att matcha det lägsta budet jag fick av en annan bank och att jag inte vill betala massa avgifter på kort och sådant.

Det slutade med att jag flyttade allt från dem!

När man pratar lån, speciellt i Stockholm så borde du ligga runt 1% i ränta. Detta beror lite på hur mycket du har i lån.
En polare som har över 3miljoner i lån har t.ex 0.81%. En annan som har runt miljonen har 1.11%.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu hinner jag väl visserligen inte träffa andra banker innan detta äger rum (den 4'e nov) men får kolla lite förmåner etc löst med kortavgifter etc hos andra banker.

Är väl precis som i all annan förhandling, att man måste ställa motbud/offerter från andra leverantörer för att kunna pressa ner priserna (avgifterna i detta fall).

Det är inte jag som skall förhandla med dem rakt av, utan de får ju ställa sig mot sina konkurrenter.

@BrusE
Jag har ~1.5-1.9% på rörliga räntan (hur nu det går ihop?, borde inte rörlig ränta följa marknaden eller är bankerna fula här och lägger på lite vad de vill ?) och den avtalade (som gjordes för 3år sedan) är på 2,97% tror jag.

Avtalad ränta på under 1%, eller precis däromkring låter makalöst lågt!.., hur länge är det bundet isåfall?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det är dumt att dela upp lånen för då "äger" banken dig eftersom du inte kan flytta hela lånet till en annan bank och då kommer ingen vara intresserad. Gissar på att det var din bank som sa att det är smart att dela på lånen vilket det också är, för banken.

När vi skulle låna så var Swedbank en av de bankerna som hamnade sist i listan eftersom de ansåg att vi skulle komma till dem med hatten i handen och be om lån. Riktigt så fungerar det inte idag när bankerna slåss om oss låntagare.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Samma erfarenhet som Bruse; det blir bara ett informationsmöte med dialog åt ett håll.
Jag bytte till Nordea. Dom är kanske bespottade men var de enda som kunde/ville matcha ränteläget då.
Kör obunden ränta. Jag tog hela millen obunden för tre år sedan och med facit i hand var det rätt belsut. Det ser dessutom ut som om det kommer fortsätta minst 2-3 år till.

Bankerna får fortfarande sätta egen ränta. Hittar du någon under 1% så är de inte bundet - garanterat.
Tror inte du kan flytta de 5-åriga bundna lånet utan att betala avgift. Men de som gått ut kan du flytta. Lämnar du det bundna lånet och inget annat hos SweB så slipper du väl nyckelkundsavgiften också...?

Meningsuppbyggnad + typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@tarumbar: Det kanske skiljer från bank till bank, jag är inte så insatt, men vet att Nordea tillåter att vi flyttar lånen - mot en avgift då; ränteskillnadsersättning eller nåt.

Edit: @TS. Hittade detta http://www.pengar.se/byta-bank-bolan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Använder själv Swedbank som "vanlig" bank, men det skulle inte falla mig in att låna av dom eller ha mina sparpengar där.

Ring några andra banker och kolla vad dom ger för dig för erbjudande. Välj den bank där du får bäst deal, men tänk på att det är inte bara räntan som spelar roll. Amorteringsvillkor och räntan på sparpengar kan också vara intressant att väga in.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte ett hus för snart 3år sedan, och tog då ett lån på 1,2m kronor hos Swedbank.
Idag är räntorna låga, men även då var de riktigt låga för vad de var.

Skulden delade jag upp i 3 vägar;

20% på 3mån ränta (rörlig)
30% på 3år
50% på 5år

De två förstnämnda har nu löpt ut och jag har inte bundit om dem (varför skulle jag, rörliga räntan är såpass låg?)
Dock har banken kontaktat mig och vill att jag skall binda om... såklart, de handlar ju om pengar de går miste om.

Men, dels så är det ränteläget idag som gjort att jag varit passiv till att binda om (rätt/fel?), men även det faktum att jag ser mig om efter andra banker.

Idag har jag allt samlat hos Swedbank, privatekonomi, sparande, pension, lån, kort etc. - ALLT.
Ändå så skall jag betala "Nyckelkundsavgift" på 29kr/mån... skumt.

När jag ifrågasatt detta, då jag har all min ekonomi som sagt hos en och samma spelare - borde de då inte ge mig förmåner eller andra saker och på så vis "trumfa" sina mest trogna kunder.. Men nä.
Svaret jag fick var, för att göra en lång historia kort; "Byt bank då."

... OKEJ. Tänkte jag.
Behandlar man sina kunder så, skall de fan inte ha mig kvar heller.

Nu vill ju dock banken träffa mig och förhandla (eller som de säger "Se vad vi kan göra för dig")
Så mina frågor är väl;

* Vad kan man förhandla om i detta läget ?
* Kan man få dem att slopa den där nyckelavgiften/kortavgiften ?
* Skall man binda om de rörliga lånen jag har idag, trots låg rörlig ränta ?
* Finns det några andra saker man kan väga in i en sådan här förhandling ?

De Svenska bortskämda husägararna lånar idag bara pengar som inte finns. Det är en bara en tidsfråga innan Sverige går in i en ny finanskris och boräntorna kommer sticka uppåt flera hundra procent. Jag tror inte det är värt att flytta pengarna till någon annan bank överhuvudtaget. Vore jag dig skulle jag sälja huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

De Svenska bortskämda husägararna lånar idag bara pengar som inte finns. Det är en bara en tidsfråga innan Sverige går in i en ny finanskris och boräntorna kommer sticka uppåt flera hundra procent. Jag tror inte det är värt att flytta pengarna till någon annan bank överhuvudtaget. Vore jag dig skulle jag sälja huset.

Tror nog du skulle behöva läsa på lite. I vårt monetära system så skapas pengar i samma ögonblick någon tar ett lån. Mao utan skuld finns inga pengar alls.

Att det kommer en ny lågkonjuktur, eller en ny kris eller bubbla av något slag är helt säkert, men att räntorna skulle gå upp till flera hundra procent är inte sannolikt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

För att citera den forne statsministern Göran Persson:
"Den som är satt i skuld är icke fri"

Som @anon114264 säger så tror inte jag heller det vore värt att flytta pengarna till någon annan bank utan sälj huset och bli fri.

Lån är djävulens påfund och gör mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Kör på rörligt. Då kan du senare kanske kan förhandla med annan part och äventuellt byta om Swedbank inte kan matcha.

Jag hade också lånen hos Swedbank en gång i tiden då jag fick rejäl ränterabatt.
Under finnanskrisen ändrade Swedbank sina regler och de bra räntorna försvann. Jag har sen dess kört SBAB vilka alltid ligger bra till i ränta utan att man måste förhandla.

Är man viktig kund kan man dock få aningen bättre ränta hos en storbank men oftast tar dem igen sånt på annat så som avgifter.
Vad är det du får för att du en 'Nyckelkund' Är det nått du behöver?

Permalänk
Medlem

Att du ska sälja huset är kanske ett lite förhastat råd... Jag är i samma sits om några månader, och funderar på vad man kan deala med.
Sist så ville banken hemskt gärna att jag skulle pensionsspara hos dem och kunde justera min bolåneränta som tack. Nu för tiden när man inte kan skjuta upp skatten på samma sätt som förr så känns ju det inte lika lockande.

Jag tror att man kan tjäna på att lägga allt på rörligt bara så att du hinner kontakta andra banker och jämföra i lugn och ro. Din nuvarande bank vill väl säkert stressa på så att det inte hinns.

Skrivet av Hurtigbullen:

Tror nog du skulle behöva läsa på lite. I vårt monetära system så skapas pengar i samma ögonblick någon tar ett lån. Mao utan skuld finns inga pengar alls.

Att det kommer en ny lågkonjuktur, eller en ny kris eller bubbla av något slag är helt säkert, men att räntorna skulle gå upp till flera hundra procent är inte sannolikt.

Jag håller med dig Hurtigbullen men hen kanske menade att räntan kommer öka MED flera hundra procent? Alltså från typ 2% till 5%. Så folks räntekostnader kan ju defacto bli flera hundra procent högre om några år.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon114264:

De Svenska bortskämda husägararna lånar idag bara pengar som inte finns. Det är en bara en tidsfråga innan Sverige går in i en ny finanskris och boräntorna kommer sticka uppåt flera hundra procent. Jag tror inte det är värt att flytta pengarna till någon annan bank överhuvudtaget. Vore jag dig skulle jag sälja huset.

Skrivet av anon183825:

Som @anon114264 säger så tror inte jag heller det vore värt att flytta pengarna till någon annan bank utan sälj huset och bli fri.

Lån är djävulens påfund och gör mer skada än nytta.

Alltså nu vet jag inte hur gamla ni är, eller vilken del i livet ni befinner er i, men att låna till ett hus IMO är helt ok.
Samma sak vad gäller en dyrare / nyare bil som kostar en del.

Det är de enda sakerna jag anser vara OK att låna pengar till.
De flanar som lånar för att köpa en ny smartphone, dator, tv etc eller annat nöje som en resa är bara idioter i min bok.

Jag är inte född med guldbyxor, och då casha ett hus på 1,5M sek, nja.. inte i min verklighet iaf.
Att bo i hyreslägenhet och betala dyra hyror till någon annan än dig själv varje månad har man gjort i c:a 10år, och det är man klar med. Har man familj med barn så är yta ett måste och då är det hus som gäller.

Den som kan köpa ett hus rakt av måtte bo i Norrland eller inåt landet / skogen för att kunna göra det, bor man som vi - på kusten är priserna högre, då får man låna.

Skrivet av OrlMrt:

Är man viktig kund kan man dock få aningen bättre ränta hos en storbank men oftast tar dem igen sånt på annat så som avgifter.
Vad är det du får för att du en 'Nyckelkund' Är det nått du behöver?

Nyckelkund är deras bankkort, internetbank och andra tjänster inbakade i ett och samma avtal.
Så istället för att ta betalt en gång per kalenderår 'a 299kr eller vad det nu är för ett VISA / Mastercard, får man det + internetbank + fri valutaväxling och lite annat småtrams jag inte använder.

Skulle jag skippa "nyckelkunds" -konceptet är det årsavgift på korten istället som gäller, och det blir nästan samma summa. (300kr .vs. ~350kr)
Men det jag stör mig på är att de skall ha betalat för detta, när jag som kund samlat all min ekonomi hos dem, både tillgångar och lån.

Skrivet av fimfim:

Att du ska sälja huset är kanske ett lite förhastat råd... Jag är i samma sits om några månader, och funderar på vad man kan deala med.
Sist så ville banken hemskt gärna att jag skulle pensionsspara hos dem och kunde justera min bolåneränta som tack. Nu för tiden när man inte kan skjuta upp skatten på samma sätt som förr så känns ju det inte lika lockande.

Jag tror att man kan tjäna på att lägga allt på rörligt bara så att du hinner kontakta andra banker och jämföra i lugn och ro. Din nuvarande bank vill väl säkert stressa på så att det inte hinns.

Jag håller med dig Hurtigbullen men hen kanske menade att räntan kommer öka MED flera hundra procent? Alltså från typ 2% till 5%. Så folks räntekostnader kan ju defacto bli flera hundra procent högre om några år.

Du har fattat min sits precis.

Jag måste ha huset, så att sälja det kommer inte hända.
Att jag därmed har lån hos banken är bara att inse - men detta är inte heller något jag gnäller om.

Hade pensionssparande hos Swedbank tidigare med, men avslutade detta när de sänkte taket för hur mycket man fick spara innan de slog på skatten betydligt tidigare, just nu sparar jag inte pension tills jag sett vilka möjligheter som är bäst för mig.
Men funderar på att ha automatisk överföring till mitt ISK hos Avanza och låta pengarna gro där (förhoppningsvis, osäkra börs..)

Summan kommer nog bli att jag går på mötet, lyssnar på vad de har att säga utan att direkt komma med några motkrav eller liknande ännu - då jag inte är påläst vad andra parter kan erbjuda i dagsläget.

Dessutom har jag den största kakan på ~600k låst till slutet utav 2017, och egentligen först då kan jag förhandla om att flytta hela min ekonomi till annan bank, eller iaf ha det som förhandlingsförslag.
Det är nog det enda realistiska scenario där jag tillåts att ändra om / låsa räntor till bra siffror.

Men som nån sa tidigare, idag kan jag nog glömma en förhandling med annan bank, eftersom en stor del fortfarande är låst hos Swedbank. Och lösa det lånet för att kunna flytta det, känns som att det kostar mer än vad det smakar.. även om visst, det är värt att räkna på för att få en summa i verkligheten.

Så...
Av alla tips, så lutar det åt att ligga kvar på rörligt med de obundna lån jag har idag.
Om jag fattat rätt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

För att citera den forne statsministern Göran Persson:
"Den som är satt i skuld är icke fri"

Som @Klappis säger så tror inte jag heller det vore värt att flytta pengarna till någon annan bank utan sälj huset och bli fri.

Lån är djävulens påfund och gör mer skada än nytta.

Det är inte helt sant. En skuld kan vara en tillgång, det beror på vad som är belånat och skuldens storlek. Köper du t. ex. en hyresfastighet för 25 miljoner som belånas, och som generar ett överskott när räntorna är betalda, då är det ju en vinstaffär.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag och flickvännen köpte i Oslo för ca 1 år sen har diskuterat delar av det här fram och tillbaka en hel del.

Hon vill ha säkerheten med bundna räntor och jag vill ha de låga kostnaderna med rörliga.
Som det ser ut nu har vi hela skulden på runt 3 Mil med rörlig ränta.

Mitt argument har hela tiden varit att bankerna tar sig betalt för att kunna ge dig en fast ränta som gäller i framtiden. Om de tror att den rörliga räntan ligger på 1% om 3 år, varför skulle de ge dig en lägre ränta och förlora pengar?
Jag vet att deras prognoser inte alltid stämmer osv, men ha i huvudet att bankernas huvudsyfte är att tjäna pengar.

Har man inte en trång budget så har det väl visat sig över längre tidsperspektiv att man tjänar mest på rörlig ränta. Nackdelen är väl osäkerhet inför framtiden, men passar man på att amortera när räntan är låg eller åtminstone sparar upp kapital under den perioden så man kan betala av stora delar av lånet när räntan stiger och man sänker månadskostnaden.

Men i dagsläget är det väl ingen som tror att de kommer höja räntorna inom en kort horisont (< 3år)

Här i Norge är det huggsexa om lånekunderna och de slänger lån efter dig i stort sett, så här man kan definitivt spela ut bankerna mot varandra,
Vissa banker har även lägre räntor om man är medlem i speciella fackföreningar osv, kan vara värt att kolla upp.

Vi bytte bank vid nyetablering av lånet iallafall för att få ner räntan så lågt som möjligt. Det låter krångligare än vad det är egentligen.. bara ett mail till löneavdelningen och lägga in e-fakturorna på nytt så var det löst.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag ska också in på onsdag och omförhandla mitt sista bundna lån.
Jag har inte hunnit med att springa till andra banker och jämföra så kommer lägga det rörligt.
Mitt tips är att kolla genomsnittsräntan, inte listräntan. Jag har 0,46 och 0,49% rabatt på listpriset på mina två rörliga lån, inte jättebra, men inte dåligt heller, det ligger ungefär på snittet.
Banken vill såklart lura på dig deras tjänster genom att sänka räntan lite, men t ex för min del så deras försäkringar hade kostat typ 8k mer än jag betalar nu per år och de kan inte inte sänka räntan ens nästan så mycket. Aktier/fonder har jag hos avanza som är rejält mycket billigare än swedbank och har bättre utbud, samma sak där, den lilla räntesänkningen de vill ge lönar sig inte.
Så tänk på helheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men det jag stör mig på är att de skall ha betalat för detta, när jag som kund samlat all min ekonomi hos dem, både tillgångar och lån.

Min erfarenhet är att man inte ska samla allt hos en bank eller ett försäkringsbolag. Jag samlade alla mina försäkringar hos If för att få bättre pris. Första året när alla låg där och jag äntligen skulle se fulla effekten så började dom med att jacka upp hemförsäkringen med 30%, därefter hände samma sak med bilförsäkringen. Då blev jag förbannad och bytte bolag, vilket sänkte kostnaden med 3000:-/år. Bil nr 2 bytte jag också bolag på straxt därefter, vilket givetvis sparade nån tusenlapp till.

Skrivet av andreas_dock:

Dessutom har jag den största kakan på ~600k låst till slutet utav 2017, och egentligen först då kan jag förhandla om att flytta hela min ekonomi till annan bank, eller iaf ha det som förhandlingsförslag.
Det är nog det enda realistiska scenario där jag tillåts att ändra om / låsa räntor till bra siffror.

Men som nån sa tidigare, idag kan jag nog glömma en förhandling med annan bank, eftersom en stor del fortfarande är låst hos Swedbank. Och lösa det lånet för att kunna flytta det, känns som att det kostar mer än vad det smakar.. även om visst, det är värt att räkna på för att få en summa i verkligheten.

Du borde kunna flytta de två rörliga delarna som väl faktiskt är mer än 50% av lånesumman till t.ex. SBAB. Fast du lär nog få deras listränta om jag tolkat din belåningsgrad korrekt. Fast en liten bonus får du iom att du kan dra nytta av deras sparkonto och få en ok sparränta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Utöver den uppenbara fördelen med obundet, att det går att flytta lånen och spela ut bankerna mot varandra, så är det också billigast över en hel konjunkturcykel. Banken tar bra betalt för att ta risken åt dig, plus vinst på det. Med rörlig behåller du den delen själv förutsatt att du får en OK ränta. Istället behöver du ha marginaler nog att kunna ta framtida räntetoppar på egen hand, till exempel genom att spara undan (del av) mellanskillnaden.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Du behöver inte springa till andra banken. Kolla ut den billigaste räntan och lägg på en rabatt på det.
Lägg fram det till Swedbank. De kommer att tacka nej och du byter då till någon annan bank.

Mitt lån erbjuder Ränta (3 mån): 1.41 % (Compricer). En bra utgångspunkt!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Borde planerat bättre i förväg för att kunna spela ut bankerna mot varandra. Skulle dock kollat SBAB, du kan bara slå in uppgifterna om ditt lån direkt på nätet och se vilken ränta du får. De betalar tydligen din ränteskillnadsersättning om lånet har mindre än två års bindetid kvar och verkar ha bland de lägsta räntorna just nu. (dessutom "bra" sparränta).

Som tidigare sagt så skit i att ha allt hos en och samma bank. Har Avanza för sparande, santander för betalkort och buffert och länsförsäkringar som "huvudbank" för att få rabatt på försäkringen. Kostar mig inte ett öre heller.

Bra tråd för att se vad andra fått för ränta: https://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså nu vet jag inte hur gamla ni är, eller vilken del i livet ni befinner er i, men att låna till ett hus IMO är helt ok.
Samma sak vad gäller en dyrare / nyare bil som kostar en del.

Det är de enda sakerna jag anser vara OK att låna pengar till.
De flanar som lånar för att köpa en ny smartphone, dator, tv etc eller annat nöje som en resa är bara idioter i min bok.

Jag är inte född med guldbyxor, och då casha ett hus på 1,5M sek, nja.. inte i min verklighet iaf.
Att bo i hyreslägenhet och betala dyra hyror till någon annan än dig själv varje månad har man gjort i c:a 10år, och det är man klar med. Har man familj med barn så är yta ett måste och då är det hus som gäller.

Den som kan köpa ett hus rakt av måtte bo i Norrland eller inåt landet / skogen för att kunna göra det, bor man som vi - på kusten är priserna högre, då får man låna.

Nyckelkund är deras bankkort, internetbank och andra tjänster inbakade i ett och samma avtal.
Så istället för att ta betalt en gång per kalenderår 'a 299kr eller vad det nu är för ett VISA / Mastercard, får man det + internetbank + fri valutaväxling och lite annat småtrams jag inte använder.

Skulle jag skippa "nyckelkunds" -konceptet är det årsavgift på korten istället som gäller, och det blir nästan samma summa. (300kr .vs. ~350kr)
Men det jag stör mig på är att de skall ha betalat för detta, när jag som kund samlat all min ekonomi hos dem, både tillgångar och lån.

Du har fattat min sits precis.

Jag måste ha huset, så att sälja det kommer inte hända.
Att jag därmed har lån hos banken är bara att inse - men detta är inte heller något jag gnäller om.

Hade pensionssparande hos Swedbank tidigare med, men avslutade detta när de sänkte taket för hur mycket man fick spara innan de slog på skatten betydligt tidigare, just nu sparar jag inte pension tills jag sett vilka möjligheter som är bäst för mig.
Men funderar på att ha automatisk överföring till mitt ISK hos Avanza och låta pengarna gro där (förhoppningsvis, osäkra börs..)

Summan kommer nog bli att jag går på mötet, lyssnar på vad de har att säga utan att direkt komma med några motkrav eller liknande ännu - då jag inte är påläst vad andra parter kan erbjuda i dagsläget.

Dessutom har jag den största kakan på ~600k låst till slutet utav 2017, och egentligen först då kan jag förhandla om att flytta hela min ekonomi till annan bank, eller iaf ha det som förhandlingsförslag.
Det är nog det enda realistiska scenario där jag tillåts att ändra om / låsa räntor till bra siffror.

Men som nån sa tidigare, idag kan jag nog glömma en förhandling med annan bank, eftersom en stor del fortfarande är låst hos Swedbank. Och lösa det lånet för att kunna flytta det, känns som att det kostar mer än vad det smakar.. även om visst, det är värt att räkna på för att få en summa i verkligheten.

Så...
Av alla tips, så lutar det åt att ligga kvar på rörligt med de obundna lån jag har idag.
Om jag fattat rätt ?

Du tar den halvan du inte bundit nu och så lägger du den på rörlig Har själv hus och har det uppdelat i 2 låna båda rörliga skulle något hända kan man binda hälften och låta det andra ligga kvar på rörligt.
Ena lånet amorterar jag på och andra betalar jag bara ränta på.
Haft rörligt lång i över 9 år vist det var lite kärvt när räntan var uppe och vände på över 6% då var det inte billigt med hus men efter 4 månader så sjönk det vet många som band om räntan på 3-5 år då till en ränta på strax under 5% jag var ner under 4 % efter ca 3 månader igen.

Om man går igenom hela 70 talet fram till nu tror jag dom har kommit fram till att det var engång på 80talet som du under en 3års period förlorade minst på att ha låst ränta annars har man alltid förlorat minst på rörlig ränta.

Så kör med rörlig ränta är mitt tips.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

* Vad kan man förhandla om i detta läget ?
* Kan man få dem att slopa den där nyckelavgiften/kortavgiften ?
* Skall man binda om de rörliga lånen jag har idag, trots låg rörlig ränta ?
* Finns det några andra saker man kan väga in i en sådan här förhandling ?

1. Ränterabatt som blir olika stor beroende på din inkomst/förmögenhet och din belåningsgrad.
2. Ja, det går.
3. Det beror på, oftast är det dock absolut inte värt att binda räntan. Den enda anledningen till att binda räntan är om du inte klarar av svängningarna i ränta som det medför att ha ett rörligt bolån. Den bundna räntan motsvarar vad banken tror genomsnittsräntan under perioden kommer att vara plus en riskpremie. Alltså, det är alltid negativt väntevärde på en bunden ränta så till vida att du inte är bättre än banken på att förutsäga förändringar i räntorna framöver.
4. Egentligen inte om du bara har bolån/kort etc.

Tips från mig: spela ut bankerna mot varandra, folk är i allmänhet för snälla/fega. Boka besök på bankerna du har i närheten och se vad respektive bank kan erbjuda. Har du en välordnad privatekonomi kan det finnas mycket pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det är inte helt sant. En skuld kan vara en tillgång, det beror på vad som är belånat och skuldens storlek. Köper du t. ex. en hyresfastighet för 25 miljoner som belånas, och som generar ett överskott när räntorna är betalda, då är det ju en vinstaffär.

Skulden är inte en tillgång. Tillgången är en tillgång. Skulden kan däremot vara en nödvändighet för att kunna förvärva tillgången. Tillgången kan vara variera i värde, skulden gör det däremot inte (annat än genom amorteringar och realvärdeminskning genom inflation).

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mötet är avklarat sedan igår förmiddags iaf.

Vad som hände var;

* 0,33% ränterabatt på samtliga rörliga lån från listräntan. (Just nu, 1,64% effektiv)
* Slopade avgifter för kort (visa/mastercard etc), internetbank och andra E-tjänster.

Blir inga enorma summor, men som ränteläget ser ut just nu så sparar vi drygt 3000kr per år, på detta. Skattade pengar.

Tack för all input här i tråden!

Nästa gång blir de större förhandling, och då tas andra banker med i leken.
Men detta sker först i slutet av 2017, när alla lån är obundna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Själv blir jag ganska så mycket otrevlig då ett företag bemöter eller behandlar mig illa. Hade bett dom dra åt helvete och sen bytt bank utan att prata mer med Swedbank öht.
Dumt kanske, men stora företag och speciellt banker ska inte behandla folk hur illa som helst bara för att dom kan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mötet är avklarat sedan igår förmiddags iaf.

Vad som hände var;

* 0,33% ränterabatt på samtliga rörliga lån från listräntan. (Just nu, 1,64% effektiv)
* Slopade avgifter för kort (visa/mastercard etc), internetbank och andra E-tjänster.

Blir inga enorma summor, men som ränteläget ser ut just nu så sparar vi drygt 3000kr per år, på detta. Skattade pengar.

Tack för all input här i tråden!

Nästa gång blir de större förhandling, och då tas andra banker med i leken.
Men detta sker först i slutet av 2017, när alla lån är obundna.

Låter som du iaf fick lite kött på benen i hur du ska handskas med dem, samt att du fick lite små saker ordnat som du ville.

Personligen har jag sett hur illa Swdbank har behandlat sina kunder flera gånger, och vägrar därför ha med dem att göra normalt. Men med det sagt, alla banker är bara ute efter vinst, det får man räkna med. Frågan man bör ställa sig är vad tjänar de på att ha mig där, och spela det kortet, samt som andra föreslog (och du själv skulle till nästa gång) få andra bankers åsikter.

Så du verkar ha hanterat detta bra, och du visste vad du ville ha ut ur det och fick iaf en del av det. Så jag antar att du är relativt nöjd

Till er som oroar er för att låna:
Världen fungerar inte så att alla har råd att handla sin bostad från dag 1 på första sommarjobbet... det gör verkligen inte det. Att låna till dumma saker som ny laptop, mobiltelefon eller märkeskläder/väskor/skor mm, är fullständigt idiotiskt. Men att låna för att bygga upp ett hem är inte dumt, tvärt om, det är normalt vad folk gör. Man bygger upp en investering och lägger sina pengar i hemmet.

Det viktiga är som sagt att när man gör det måste man inse vad det kommer kosta, att man har koll på utgifterna, räntor och ev krav från bankerna, för det kan komma att svida annars. Men gör du din undersökning och rätt beslut så blir det en bra affär. Sen ska man självklart försöka undvika att låna mer än man absolut behöver av banken, men hus och hem är inte billiga.

Ang rörlig vs låst... är det faktiskt enkelt val. Rörlig är alltid bättre. Alltid, rent ekonomiskt sett ur lång synpunkt. Problemet är att rörlig är väldigt svår att planera, och den är väldigt farlig om du lever nära gränsen. Mao, den enda saken du ska tänka på är:
Vilken ränta har du råd att betala?

Om du har råd med 5% ränta, så behöver du ju inte låsa den på 2-3%. Har du råd med 10% behöver du inte låsa den på 5%. Utan lås den endast om du inte har råd med högre än den nivån du låser den till.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Storage Jar:

Själv blir jag ganska så mycket otrevlig då ett företag bemöter eller behandlar mig illa. Hade bett dom dra åt helvete och sen bytt bank utan att prata mer med Swedbank öht.
Dumt kanske, men stora företag och speciellt banker ska inte behandla folk hur illa som helst bara för att dom kan.

I detta fallet var det en gubbe på ett mindre kontor som trodde sig nog stå över sina medmänniskor som uttalade sig på detta viset.
Hans kollegor, har alltid varit professionella i sin roll.
Så han kan dra åt helvete

I övrigt är jag nöjd med Swedbank och deras tjänster, det enda jag stör mig på är väl att de tar lite mer betalt för tjänster och har lite längre sparräntor etc, men de är också en stor spelare - de kan.

Mindre firmor som SBAB får spela med priset som främsta vapen, så det är en vågskål man får hålla.

Just nu är jag hos Swedbank och kommer troligtvis vara det i 2år till - sedan kommer jag ev. byta om de inte kan mäta sig mot marknaden.

Man skall inte vara för lojal och därmed snäll, men man skall inte bara peka finger heller bara för att.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kör på obundna räntor alltid, har visat sig historiskt vara till favör för låntagaren. Som säkerhet ska du stoppa undan ca 10% av din lön varje månad. Här är det upp till dig om du vill amortera på dina lån vilket jag inte rekommenderar i dagsläget pga låga räntor. Istället kan du investera pengarna i långsiktiga investeringar och inte använda detta som någon form av uttagskonto. På så sätt kan du bygga upp en buffert som gör dig motståndskraftig när räntan väl går upp.

Genom att följa ovanstående modell slipper du bekymra dig om framtida räntelägen och betala avgifter för att binda dina lån.

Gällande räntor rekommenderar jag dig att använda räntekartan på SvD där du kan se vad andra i ditt område har för räntor och vilken bank de har. Då kan du få ett hum om vad andra privatpersoner har för ränta och använda detta som argument när du förhandlar. Jag fick ner min ränta direkt med 50 punkter (0.5%) efter att jag påpekade ränteläget i min omgivning. Ska försöka förhandla ner det ytterligare snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

De Svenska bortskämda husägararna lånar idag bara pengar som inte finns. Det är en bara en tidsfråga innan Sverige går in i en ny finanskris och boräntorna kommer sticka uppåt flera hundra procent. Jag tror inte det är värt att flytta pengarna till någon annan bank överhuvudtaget. Vore jag dig skulle jag sälja huset.

Skrivet av anon183825:

För att citera den forne statsministern Göran Persson:
"Den som är satt i skuld är icke fri"

Som @anon114264 säger så tror inte jag heller det vore värt att flytta pengarna till någon annan bank utan sälj huset och bli fri.

Lån är djävulens påfund och gör mer skada än nytta.

Säg mig, hur tycker ni att han ska bo om han säljer sitt hus och "blir fri"? Kanske i andra hand under osäkra förhållanden till ockerpris? Eller kanske skaffa ett förstahandskontrakt (som inte är speciellt lätt) och sedan betala sina pengar till någon annan för att aldrig mer se röken av dem? Fruktansvärt naiv inställning till det hela måste jag säga.

Till TS: Tycker att det verkar som att du styrde upp det helt okej. Svårt att göra så mycket mer så länge du är bunden. Precis som du säger ska du nästa gång plocka in olika banker och satsa på ett en enda obundet lån. I regel (det finns självklart undantag) så lönar det sig med ett enda hela obundet lån. Då är du inte bunden till en bank och banken du har lånet hos måste jobba mycket mer aktivt för att ha kvar dig som kund vilket självklart är en fördel för dig

@Xiano har en sund bild av det hela tycker jag!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Xiano:

Kör på obundna räntor alltid, har visat sig historiskt vara till favör för låntagaren. Som säkerhet ska du stoppa undan ca 10% av din lön varje månad. Här är det upp till dig om du vill amortera på dina lån vilket jag inte rekommenderar i dagsläget pga låga räntor. Istället kan du investera pengarna i långsiktiga investeringar och inte använda detta som någon form av uttagskonto. På så sätt kan du bygga upp en buffert som gör dig motståndskraftig när räntan väl går upp.

Genom att följa ovanstående modell slipper du bekymra dig om framtida räntelägen och betala avgifter för att binda dina lån.

Gällande räntor rekommenderar jag dig att använda räntekartan på SvD där du kan se vad andra i ditt område har för räntor och vilken bank de har. Då kan du få ett hum om vad andra privatpersoner har för ränta och använda detta som argument när du förhandlar. Jag fick ner min ränta direkt med 50 punkter (0.5%) efter att jag påpekade ränteläget i min omgivning. Ska försöka förhandla ner det ytterligare snart.

Mycket bra tips med SvD's Räntekarta ! - aldrig hört talas om den innan, men ett sådant "verktyg" är ju guld värt vid förhandling.
Gick in och kollade och så som det är omförhandlat nu, ligger jag ändå helt ok till.

Har kört obundet elavtal sedan jag vet inte hur många år, och det har visat sig vara en bra affär - förstår inte varför man inte tänkte på samma sätt med lån hos banken... men det var väl för att "man visste inget om det".
Så är det väl när man är färsk och oviss, att man köper med sälj-snack pga. man själv inte är påläst tillräckligt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •