Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hittar ej m.2 ssd'n.

Permalänk
Medlem

hittar ej m.2 ssd'n.

Tjenare boys and girls det är såhär att jag har byggt ihop den nya burken nu och allt fungerar klockrent förutom en grej..

jag har en kingston hyperx predator (pci-e) som inte vill bli hittad hur jag en försöker. satte den först i m.2 uttaget på moderkortet och där funkade det inte, testade sedan en pci-e port och samma där! var inne på bios och kollade runt lite och kunde inte hitta den där heller.
jag kör asus x99 deluxe, i7, . uppskattar svar tack på förhand!

**UPDATE**

Updaterade bios version från 1103 till 1901, men hittar fortfarande inte m.2 ssdn vart jag än kollar.
https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno i klippet visar han hur man ska göra men det ända jag kan hitta under den fliken i biosen är, auto > x2 > x4.
kan det vara så att jag har fått hem en trasig vara? mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

Tjenare boys and girls det är såhär att jag har byggt ihop den nya burken nu och allt fungerar klockrent förutom en grej som jag anser är viktigt då det ska gå fort som fan att starta det jag vill starta haha.

jag har en kingston hyperx predator (pci-e) som inte vill bli hittad hur jag en försöker. satte den först i m.2 uttaget på moderkortet och där funkade det inte, testade sedan en pci-e port och samma där! var inne på bios och kollade runt lite och kunde inte hitta den där heller.
jag kör asus x99 deluxe, i7, 970gtx. uppskattar svar tack på förhand!

Har du den senaste versionen av BIOS?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Sätt den i m.2 uttaget och se till att ändra i bios om det inte funkar. Ett exempel har jag här, men ser att du har x99 så borde ju vara inställt redan tycker man men kolla iaf denna https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno 2:58 in i klippet ser du vad han gör.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Sätt den i m.2 uttaget och se till att ändra i bios om det inte funkar. Ett exempel har jag här, men ser att du har x99 så borde ju vara inställt redan tycker man men kolla iaf denna https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno 2:58 in i klippet ser du vad han gör.

Tackar för svar! Kollade upp det där klippet och jag har bara auto, X2 mode, x4 mode och disabled att välja mellan.. Inget m2 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du den senaste versionen av BIOS?

Det borde jag ha men ska kolla upp det nu. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du den senaste versionen av BIOS?

hade version 1103, uppdaterade till 1901 men hittar fortfarande inte m.2 ssdn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

hade version 1103, uppdaterade till 1901 men hittar fortfarande inte m.2 ssdn..

Vilken version av Windows har du?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Har läst om nått liknande här på swec och har för mig att det finns 2 typer av m2 enheter utöver formfaktorn.

Tror de heter m2 sata och m2 pci-e.

Dock har i te alla moderkort stöd för bägge överföringsprotokollen även om de fysiskt passar i samma port.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

hade version 1103, uppdaterade till 1901 men hittar fortfarande inte m.2 ssdn..

Här är en video där han installerar på samma moderkort som du har.

https://www.youtube.com/watch?v=No-ct8pQcIg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vilken version av Windows har du?

windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har läst om nått liknande här på swec och har för mig att det finns 2 typer av m2 enheter utöver formfaktorn.

Tror de heter m2 sata och m2 pci-e.

Dock har i te alla moderkort stöd för bägge överföringsprotokollen även om de fysiskt passar i samma port.

läste nåt liknande också på nåt forum..

Permalänk
Medlem

hade sjuka problem med att installera W7 på min M.2, testade säkert 5 olika metoder och inget funkade. Installerade däremot W10 utan större bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

hade sjuka problem med att installera W7 på min M.2, testade säkert 5 olika metoder och inget funkade. Installerade däremot W10 utan större bekymmer.

hört att installera w10 ska vara svårt på en m2
har mitt windows på en samsung ssd dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

hört att installera w10 ska vara svårt på en m2
har mitt windows på en samsung ssd dock

hurdå svårt? Kör med W10 i signaturens rigg, funkar kalas

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

hurdå svårt? Kör med W10 i signaturens rigg, funkar kalas

att det inte går för vissa menade jag haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

att det inte går för vissa menade jag haha

va precis tvärt om för mig, W7 funkade INTE att installera. Har vänner med M.2, både i pci-e och inte, som misslyckats med att installera W7, men samtliga har lyckats med W10.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

va precis tvärt om för mig, W7 funkade INTE att installera. Har vänner med M.2, både i pci-e och inte, som misslyckats med att installera W7, men samtliga har lyckats med W10.

haha vafan.. men hjälp mig med mitt problem ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

haha vafan.. men hjälp mig med mitt problem ist

kan du testa i ett annat moderkort?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

kan du testa i ett annat moderkort?

det har jag inte ens tänkt på.. ska försöka glida förbi en polare och testa i hans burk asap då

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Här är en video där han installerar på samma moderkort som du har.

https://www.youtube.com/watch?v=No-ct8pQcIg

perfekt!
fast grejen är att jag kör ett med pci-e fast det spelar väll antagligen ingen roll? eller ska jag skruva bort adaptern och köra den i uttaget?
https://www.inet.se/produkt/5316401/hyperx-predator-240gb-m-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisko:

perfekt!
fast grejen är att jag kör ett med pci-e fast det spelar väll antagligen ingen roll? eller ska jag skruva bort adaptern och köra den i uttaget?
https://www.inet.se/produkt/5316401/hyperx-predator-240gb-m-2...

Ska inte spela någon roll, dock så är ju klippen om hur man installerar windows på en m.2.
Så ser du inte disken i Windows så är det ju något annat fel, den kommer aldrig upp i bios som en vanlig sata disk.