Permalänk

Fel på ljudkort?

Hej!

Den senaste veckan har jag börjat få problem med ljudet på min dator. Ibland när jag startar datorn så spelas inget ljud upp över huvudtaget, men oftast efter ett tag (10-15 minuter) så funkar det igen. Om jag försöker ringa någon på skype under denna tid så får jag meddelandet "Det har uppstått ett problem med en uppspelningsenhet" och samtalet avbryts. Jag har också någon gång fått upp meddelandet "hittar inte något ljudkort" i skype.
Vad jag förstår så har jag ett integrerat ljudkort i min motherboard (Asus m5a97 r 2.0), och jag har uppdaterat drivrutinerna både för den och mitt headset (Logitech g430) men det blir ingen skillnad.

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig.

Edit: Glömde säga en sak jag tycker är konstigt, i Logitech programmet testade jag att sätta på så att man hör sig själv genom micen hela tiden, och det var inga problem under tiden inget annat ljud fungerade....???

Permalänk
Medlem

Har du stängt av onboard-audio i bios? Det funka för mig i varje fall.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Skrivet av Ultracow:

Har du stängt av onboard-audio i bios? Det funka för mig i varje fall.

tack för svaret, ska testa direkt.

Permalänk
Avstängd

du har ju ett ljudkort i kabeln, antar att du kopplar via usb? eller kör du 2x3.5 mm?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

du har ju ett ljudkort i kabeln, antar att du kopplar via usb? eller kör du 2x3.5 mm?

aa via usb, eller det är en 2x3.5 till usb adapter som medföljde med headsetet, så det är det jag använder

Permalänk
Skrivet av Ultracow:

Har du stängt av onboard-audio i bios? Det funka för mig i varje fall.

Verkar inte som det går att komma in i BIOS, har testat att trycka f2, DEL, f10 f12 och ESC, ingen funkar....? det bara bootar upp som vanligt....??

Permalänk
Avstängd

@ViktorAhlen: jag har läst manualen till ditt moderkort, du ska bara trycka på del, om inte det går så är det något fel på ditt t-bord.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E74...

scrolla ner till 3.1, eller sidan 60.

Permalänk
Medlem

Det inbyggda ljudkortet bör stängas av eftersom du har ett i ditt headset. Annars kan du koppla dina 3,5mm kablar direkt i datorn utan USB.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@ViktorAhlen: jag har läst manualen till ditt moderkort, du ska bara trycka på del, om inte det går så är det något fel på ditt t-bord.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E74...

scrolla ner till 3.1, eller sidan 60.

aa jag tog fram den sidan också och gjorde som det stod men det funkade inte, tror problemet är att DEL knappen sitter vid numpad och vid start är numlock automatiskt påslaget och då går det inte att trycka DEL. Det går säkert att fixa men jag hör ljud nu och jag tror problemet var det som ovanstående sa.

Permalänk
Skrivet av tudz:

Det inbyggda ljudkortet bör stängas av eftersom du har ett i ditt headset. Annars kan du koppla dina 3,5mm kablar direkt i datorn utan USB.

Tror det är det här som orsakade det, tog bort USB adaptern och det funkar atm iallafall. Tack så jättemycket!

Permalänk
Avstängd

@ViktorAhlen: del vid numpad? vad har du för t-bord?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@ViktorAhlen: del vid numpad? vad har du för t-bord?

har ett steelseries quickfire tk

Permalänk
Skrivet av Ultracow:

Har du stängt av onboard-audio i bios? Det funka för mig i varje fall.

Lyckades komma in i BIOS nu(var tvungen att koppla in ett annat tangentbord) och jag stängde av onboard audio. Nu funkade ljudet vid startup vilket det aldrig brukar göra, Tack som FAN!