Disorienterad efter flera timmar av guides & vill sitta i fosterställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Trevligt att se att fler rekommenderar AMD. Man kan inte förespråka hälsosam konkurrens och samtidigt mata NVidia med pengar som de enligt mig inte förtjänar. De gör så mycket fula saker mot sina köpare så att de har en sådan stor fanbase som de har är för mig en gåta.

Hör den diskussionen hemma här? AMD vs Nvidia-frågan ur det svart-vita perspektivet har redan tjatats till leda och för dem som vill ha ett grafikkort i toppklass så passar 980Ti bra in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@suksuk:

Med ett 980Ti så skulle jag satsa på en skärm med 1440p eller 2160p(även kallad 4k). Om du letar för en skärm för 5000:- så känns en 1080p än mer underväldigande. Jag kör mitt 980Ti med en Acer XB280HK:
http://www.inet.se/produkt/2205327/acer-28-predator-xb280hk-g...
Jag är jättenöjd, men en 1440p 120Hz+ skulle också funka då det är en smakfråga. Dock så hittar jag ingen sådan skärm i prisklassen runt 5000:- (förutom Freesync-varianter, det känns fel med ett Nvidia-kort...) utan det billigaste är Asus ROG Swift för 6800:-
https://www.dustinhome.se/product/5010796028/rog-swift-pg278q...

Mitt råd blir därmed ett slag för Acer XB280HK.

Dock är ASUS skärmen jag länka IPS, det är just det som är felet på g-sync. Dom tog upp det i fredagspanelen också, helt enkelt #adaptive-sync bara följer med på köpet naturligt, som inte g-sync gör.

Dock har ASUS skärmen gått upp med strax över 1000kr tyvärr, var ruskigt prisvärd för 5000kr (nu är det bara billigaste 144Hz ips skärmen).

Även om jag inte haft 120/144Hz personligen, skulle jag rekommendera det framför 4k och 60Hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

HAHA det är så ironiskt att du faktiskt länkade just den SKÄRMEN, då jag var nära på att köpa den men strax innan jag gjorde det såg jag att den var 60hz! den verkade helt perfekt och även priset var inte skyhögt jämfört med alla andra!

Men jag har hört många som anser att 144hz bör föredras före 4k för att det inte alls är många spel som supportar 4k gaming.. ingen aning om det påståendet och det är därför jag gick med :

http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g...

för att den just hade g-sync (som tydligen är gudomligt) och har 144hz och även 1ms respons tid.. att det är 1080p har jag inte tänk så mycket på... vad anser du? och ni andra för den delen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av suksuk:

Oj.. Jag tog bara dollar valutan pga det verkar vara så mycket lättare att diskutera när det gäller datorer eller dylikt.. Spelar faktiskt ingen roll var jag köper det ifrån..

Jag vill helst undvika färdig byggd då Jag får alltid röda kortet av alla då det är tydligen "onödigt" eller du att man ej får det man vill ha..
Därför skrev jag denna posten i hopp av att någon kanske har ngn enkel guide på vad som behövs för att göra en dator (inkompetenta jag vet knappt vad som finns i en dator) eller åtminstone visa mig ngn lista på vad man kan köpa för en bra dator?

Jag antar att 2000dollar (16500 kr) ej räcker eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Plocka ihop en vettig dator och betala 500kr eller vad det kostar för INET att sätta ihop den. Blir nog bäst, då har du även garanti!

Permalänk
Skrivet av suksuk:

Men jag har hört många som anser att 144hz bör föredras före 4k för att det inte alls är många spel som supportar 4k gaming.. ingen aning om det påståendet och det är därför jag gick med :

för att den just hade g-sync (som tydligen är gudomligt) och har 144hz och även 1ms respons tid.. att det är 1080p har jag inte tänk så mycket på... vad anser du? och ni andra för den delen

Ta det med en nypa salt men jag tror att 1080p på en 27" blir för lågupplöst för de flesta.
Om du ska ha 144Hz eller inte beror helt på vad du spelar för spel. Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske redan är nämnt men om du ska spela mycket CS till exempel så är 144Hz att föredra. Om du inte gillar så snabba spel så kan det vara bättre att satsa på något med bättre panel, dvs svärta, färger, betraktningsvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

HAHA det är så ironiskt att du faktiskt länkade just den SKÄRMEN, då jag var nära på att köpa den men strax innan jag gjorde det såg jag att den var 60hz! den verkade helt perfekt och även priset var inte skyhögt jämfört med alla andra!

Vart länka jag en 4k skärm?

Kan ha varit innan du ställde krav 120Hz skärm, sen får man ta saker i sitt sammanhang

Vill du ha bra bild och 144Hz så finns tyvärr en skärm att välja på. Men den tn om jag inte har fel så ska den vara bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

skärmen du länka som var 4k var ju trots allt : http://www.inet.se/produkt/2205327/acer-28-predator-xb280hk-g...
men den har en : 60hz !

därför jag just nu funderar hela tiden på : https://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-...
enda problametiken med den är just att den inte är 4k! utan är 1080p.. vet ej om skillnaden är drastisk och därmed värd de extra tusen lapparna... för denna skärm som jag funderar på har annars ALLT annat.. g-sync, 1ms responstid och 144hz frekvens och även relativt stor skärm... men ingen aning hur jag ska reagera gällande att den är 1080p....

därför känner jag att rog swift : https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...
har allt som denna skärm jag länkade PLUS 4k... men vet ej om jag riktigt har råd för denna skärm då päronen kommer med en stor riskabel chans toffla mig till döds om jag plötsligt väljer att höja budgeten som vi diskuterade.. hmmm... försökt även kolla på amazon osv men hittar inga billiga rog swifts..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

skärmen du länka som var 4k var ju trots allt : http://www.inet.se/produkt/2205327/acer-28-predator-xb280hk-g...
men den har en : 60hz !

därför jag just nu funderar hela tiden på : https://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-...
enda problametiken med den är just att den inte är 4k! utan är 1080p.. vet ej om skillnaden är drastisk och därmed värd de extra tusen lapparna... för denna skärm som jag funderar på har annars ALLT annat.. g-sync, 1ms responstid och 144hz frekvens och även relativt stor skärm... men ingen aning hur jag ska reagera gällande att den är 1080p....

därför känner jag att rog swift : https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...
har allt som denna skärm jag länkade PLUS 4k... men vet ej om jag riktigt har råd för denna skärm då päronen kommer med en stor riskabel chans toffla mig till döds om jag plötsligt väljer att höja budgeten som vi diskuterade.. hmmm... försökt även kolla på amazon osv men hittar inga billiga rog swifts..

Okej, tja det är ju personligt vad som är viktigt (har inte koll vad jag skrev), men tror jag skrev något i stil med 4k om 60hz fungerar för dig (bör ha stått så, annars har jag inte skrivit tydligt och rätt). Men båda dessa är TN paneler (om du står ut med för och nackdelarna med tekniken är det bara köra på). länk på dom lika skärmpanelerna http://www.sweclockers.com/artikel/19115-sa-fungerar-skarmpan...

Sen 1ms gtg hör inte ihop med verkligheten oftast, utan normalt brukar inputlagg vara högre. Sen skillnaden på 1440p och 1080P är svårt att avgöra, är personligt vad som fungerar och inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

tack så hemskt mycket!
jag utgick från dina svar och kommentarer och dröm skärmen vore ju självklart en rogswift men budgeten står förtillfället på runt 5k lägger jag på skärmen.. och det gör att valen står mellan antingen

1. http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g...
2. https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#...

Dessa två har två synliga skillnader vilket är att 1:an har en g-sync som tydligen bör göra en stor skillnad men har enbart 1080p medan den andra har 1440p men är FREESYNC dvs jag kommer ej ha någon användning av den då jag har en 980ti...
föredrar man 1440p före g-sync eller TVÄRTOM?

dessutom har jag hört folk nojja sig över ''IPS'' panel men det förstår inte jag? för jag kommer hursomhelst sitta RAKT framför skärmen.. för vad jag har förstått så hjälper IPS panel att behålla samma färger osv om man tittar på skärmen från olika håll medan en TN panel skulle visa svart SHADOW... men jag kommer ju ändå sitta rakt framför skärmen? så förstår ej det fenomenet.. jag kanske har missuppfattat hela grejen..

vad tycker du om båda dessa skärmar? eller finns det ngn bättre skärm för runt 5000 kronor.. tack så hemskt mycket och förlåt om jag har varit så jobbig haha, jag börjar inse hur lång denna tråd börjar bli... usch för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

tack så hemskt mycket!
jag utgick från dina svar och kommentarer och dröm skärmen vore ju självklart en rogswift men budgeten står förtillfället på runt 5k lägger jag på skärmen.. och det gör att valen står mellan antingen

1. http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g...
2. https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#...

Dessa två har två synliga skillnader vilket är att 1:an har en g-sync som tydligen bör göra en stor skillnad men har enbart 1080p medan den andra har 1440p men är FREESYNC dvs jag kommer ej ha någon användning av den då jag har en 980ti...
föredrar man 1440p före g-sync eller TVÄRTOM?

dessutom har jag hört folk nojja sig över ''IPS'' panel men det förstår inte jag? för jag kommer hursomhelst sitta RAKT framför skärmen.. för vad jag har förstått så hjälper IPS panel att behålla samma färger osv om man tittar på skärmen från olika håll medan en TN panel skulle visa svart SHADOW... men jag kommer ju ändå sitta rakt framför skärmen? så förstår ej det fenomenet.. jag kanske har missuppfattat hela grejen..

vad tycker du om båda dessa skärmar? eller finns det ngn bättre skärm för runt 5000 kronor.. tack så hemskt mycket och förlåt om jag har varit så jobbig haha, jag börjar inse hur lång denna tråd börjar bli... usch för mig.

För just kraftiga kort som 980 TI är halva nöjet att dra på med upplösning i mångas tycke. Men annars är det mer eget tycke, klarar du en lägre upplöst skärm kör på 1080P.

Sen en tanke är att när du byter grafikkort kan du behöva byta skärm (Inte närmaste 1/2 åren utan längre fram när g-sync troligen är bortglömd).

IPS har bättre bild även rakt framifrån oftast, sen har TN nackdelen att man inte kan vinkla skärmen efter bästa ergonomi (ska titta ner på skärmen är rekommenderat) riskerar färgskiftningar även i dom vinklarna.

Annars verkar dom nya dyra TN vara riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Så med andra ord menar du att g-sync inte är kraftfull? för har liknande problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av reckz:

@Broken-arrow:

så med andra ord är G-sync inte så KRAFTFULLT såsom företagen säger att den är?
för jag har faktiskt aldrig upplevt någon tearing när jag har spelet någonsin.. och har därför svårt att föreställa mig hur kraftfull den kan vara.. och därför kanske 1440p vara ett mer safe card? i det fallet blir nog freesyncen helt onödigt dock

Sync överhuvudtaget ska ge mycket, men har inte provat det personligen. Jo, free-sync (eller som det heter enligt standarden adaptive-sync) tekniken idag med Nvidia kort är onödig, men inte så otroligt att i framtiden är den som gäller.

Nvidia kör just adaptive-sync på laptops på den inbyggda skärmen , rätt troligt i alla fall (men inget dom erkänt officiellt, utan hävdar att det är g-sync eller att gpun pratar med skärmen direkt=adaptive-sync, svarar inte på frågan utan går runt frågan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

aa tack så mycket... fan vad jag velar. helst av allt vill jag ha denna 1440p då den är den mest lockande för mig... men har en dålig magkänsla att det kanske blir ett misstag och jag borde ta den med g-sync...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

aa tack så mycket... fan vad jag velar. helst av allt vill jag ha denna 1440p då den är den mest lockande för mig... men har en dålig magkänsla att det kanske blir ett misstag och jag borde ta den med g-sync...

Ja, vad jag känner personligen skulle både 1440P och sync sitta fint för dig. Tyvärr i ditt läge kan du inte få båda delarna :/ jäkligt synd ärligt talat.

Inte så att du har någon butik med lite 27 tums skärmar inne (även om det inte är samma modell)? Så du i alla fall kan jämföra pixelstorleken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

haha, tack så hemskt mycket för dina svar, du har varit så hjälpsam och tackar alla i tråden!
gått två veckor sen jag beställde datorn från inet och förhoppningsvis får den denna vecka som kommer!
gällande skärm så har jag faktiskt köpt ROG SWIFT pg278q och hoppas på att det var värt det.

tack alla så hemskt mycket, ni är alla underbara!

puss & kram <333333

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

haha, tack så hemskt mycket för dina svar, du har varit så hjälpsam och tackar alla i tråden!
gått två veckor sen jag beställde datorn från inet och förhoppningsvis får den denna vecka som kommer!
gällande skärm så har jag faktiskt köpt ROG SWIFT pg278q och hoppas på att det var värt det.

tack alla så hemskt mycket, ni är alla underbara!

puss & kram <333333

Ja lycka till med datorn och hoppas du blir nöjd.

Tack så mycket, försöker alltid hjälpa till.

Visa signatur