Disorienterad efter flera timmar av guides & vill sitta i fosterställning

Permalänk
Medlem

Rätt att skylake är den senaste generationen. Skulle jag köpt nytt hade det blivit skylake+gtx 980Ti. Men har man, som du har om jag förstått det rätt, en budget man ska förhålla sig till så kan det vara värt att köpa förra generationen (haswell refresh, i7 4790k), då det inte ger någon märkbar skillnad i spel. Hellre att du spenderar lite pengar över budget på grafikkort (om du måste välja). Men, du kommer bli nöjd hur du än gör!

I slutändan är det du som bestämmer hur du vill göra.

Permalänk
Medlem

Folk vill göra det så svårt för dig med 100 olika förslag. Du har inte kompetensen för att väga fördelar och nackdelar mellan dom paketen som folk rekommenderar.

Mitt förslag är att du går in till en fysisk Inet butik. så säger du att du har xxxxxkr bygg den bästa gaming datorn för dom pengarna ni kan. Säljaren som då hjälper dig på valfri Inet butik kommer vara minst lika kompetent som folket som sitter här. samt är han en halvt vettig säljare så ger han dig ett förslag som blir enkelt för dig.

Är man kunnig och intresserad kan man ofta göra bästa valet för sig själv men i detta fall skulle jag låta en vettig säljare bara göra det enkelt för dig.

Permalänk
Medlem

@Ganksta: En butik rekommenderar det DEM tjänar på, inte det DU tjänar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Folk vill göra det så svårt för dig med 100 olika förslag. Du har inte kompetensen för att väga fördelar och nackdelar mellan dom paketen som folk rekommenderar.

Mitt förslag är att du går in till en fysisk Inet butik. så säger du att du har xxxxxkr bygg den bästa gaming datorn för dom pengarna ni kan. Säljaren som då hjälper dig på valfri Inet butik kommer vara minst lika kompetent som folket som sitter här. samt är han en halvt vettig säljare så ger han dig ett förslag som blir enkelt för dig.

Är man kunnig och intresserad kan man ofta göra bästa valet för sig själv men i detta fall skulle jag låta en vettig säljare bara göra det enkelt för dig.

Dock rekommenderar butiken oftast halvsunkiga delar, som CX agg som exempel. Ja även Inet´s försäljare gör det :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

@Ganksta: En butik rekommenderar det DEM tjänar på, inte det DU tjänar på.

Att generalisera på detta sätt är en kraftig överdrift. Sen tittar man på Inets sortiment så är det ganska utvalda produkter. tror dom tjänar "ungefär" lika mycket på vad dom än säljer och då vinner dom på att titta på kundens intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

Att generalisera på detta sätt är en kraftig överdrift. Sen tittar man på Inets sortiment så är det ganska utvalda produkter. tror dom tjänar "ungefär" lika mycket på vad dom än säljer och då vinner dom på att titta på kundens intresse.

Inet är inget undantag, redan sett i trådar och även personlig erfarenhet att dom inte väljer det bästa för kunden. Som när jag gjorde RMA för spoltjut på XFX 450 och skulle få CX 500, som ligger i helt annan kvalitésklass (nerköp hade det blivit rejält). Blev som sagt XFX 550 i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ganksta:

Du var tydligen inte med under tiden då Inet rekommenderade "Rasurbo" nätagg. Fina grejer vetdu!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tackar alla som har hjälpt till osv.. är så otroligt glad
min beställning kommer ske om 1-2 veckor då jag får pengar då av päronen men innan jag bestämmer mig och slår klubban på bordet
vill jag att någon tar en sista titt om det är något som bör ändras! (vet ej om chassit är stort nog för motherboard osv)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8539817/antar-detta!

tillsammans med detta kommer jag troligen köpa en 144hz skärm med 1ms men ingen aning var man kan hitta en 4k resolution som är billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Jag tackar alla som har hjälpt till osv.. är så otroligt glad
min beställning kommer ske om 1-2 veckor då jag får pengar då av päronen men innan jag bestämmer mig och slår klubban på bordet
vill jag att någon tar en sista titt om det är något som bör ändras! (vet ej om chassit är stort nog för motherboard osv)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8539817/antar-detta!

tillsammans med detta kommer jag troligen köpa en 144hz skärm med 1ms men ingen aning var man kan hitta en 4k resolution som är billigt

Trevligt att dina päron pyntar

Permalänk
Medlem

@JG09:

haha, väldigt trevligt! efter lite tjat och hur det kommer påverka mitt framtida framförande och prestation i studer (totally LIES) så gick de med på att betala hela skiten..

men anser du att något bör ändras? eller är allt perfekt? för är bl.a. orolig om motherboarden inte passar in i detta chassi :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@JG09:

haha, väldigt trevligt! efter lite tjat och hur det kommer påverka mitt framtida framförande och prestation i studer (totally LIES) så gick de med på att betala hela skiten..

men anser du att något bör ändras? eller är allt perfekt? för är bl.a. orolig om motherboarden inte passar in i detta chassi :c

Moderkortet är av formfaktor ATX, det passar alldeles utmärkt i det chassit. Skulle själv gått på EVGA G2 750w nu när Newton agget inte finns till kampanjpriset längre, såvida du inte har framtida uppgraderingsplaner som ställer högre krav.

Permalänk
Medlem

@suksuk:
Jag hade lagt på lite för att få ett 980ti. Köper man en burk för 20k ska det bara finnas ett sånt kort med, AMD är mer prisvärt i mellan och budgetklassen men i toppen står Nvidia obesegrat.

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

jahaja! tycker du det?
jag hade det i början men bytte till newton för att vissa i tråden ansåg att den hade några styrkor som inget annat nätagg hade

anser du att en datorskärm med 144hz och 1ms respons tid behöver en 4k resolution? isåfall kan du länka om det inte är allt för jobbigt ;D?

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

poängen med att jag tog AMD är p.g.a. att SÅÅÅÅ OTROLIGT många personer i denna tråden avrådde mig ifrån att köpa en 980ti då den inte har samma bra support för DX12 eller något liknande vilket tydligen gjorde AMD kortet överlägset... jag tippar på att mer än 70% I tråden skrev det senast till mig... vad har du för tankar kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Jompa79:

poängen med att jag tog AMD är p.g.a. att SÅÅÅÅ OTROLIGT många personer i denna tråden avrådde mig ifrån att köpa en 980ti då den inte har samma bra support för DX12 eller något liknande vilket tydligen gjorde AMD kortet överlägset... jag tippar på att mer än 70% I tråden skrev det senast till mig... vad har du för tankar kring det?

Bara spekulationer, ingen vet hur något av korten kommer stå sig när dx12 kommer men det vi vet är att Nvidia är det företaget med störst resurser. Dessutom har de 80% av marknaden. Inget spelbolag kommer släppa titlar som inte fungerar optimalt ihop med Nvidias kort. 980ti är bra mycket bättre än det kort du valt till ett inte så mycket högre pris. Du kan snåla in lite genom att välja ett mer prisvärt nätagg ( du klarar dig med ett 750w med ett 980ti), fixa OS på annat sätt och skruva ihop datorn själv (ta hjälp av en kompis som kan). Dessutom ser det ut som du har 2 kylare i (ingår en i uppgraderingspaketet).

Så nu spara jag in den ökade kostnaden för ett 980ti åt dig om inte mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@kronwalled:

jahaja! tycker du det?
jag hade det i början men bytte till newton för att vissa i tråden ansåg att den hade några styrkor som inget annat nätagg hade

anser du att en datorskärm med 144hz och 1ms respons tid behöver en 4k resolution? isåfall kan du länka om det inte är allt för jobbigt ;D?

Utöver högre effekt och kampanjpriset ser jag inga direkta anledningar med Newton över G2.

Skärmval är ganska subjektivt, sitter själv fortfarande på 1080p, men det är inget du borde göra med din setup. Har inte full koll på skärmutbudet så överlåter rekommendationer till någon annan. 1440p eller högre på en Freesync skärm, om du kör AMD, låter som ett bra val.

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

ohh! jag kan definitivt göra det du rekommenderade mig! Det låter som en helt underbar ide!
jag tackar dig ;D ! Men en fråga dock innan jag gör ändringarna : behöver jag inte den där extra kylaren om jag redan har en i paketet? Jag visste inte det är du säker på att det ej behövs? ;D

och jag behöver väl inte ändra något av mina köp för att få 980ti att funka? typ chassi eller om jag bör ändra kylaren : ¨Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X Cooling 4GB¨¨ och allt det där? eller funkar det med 980ti utan problem?

förlåt om jag är jobbig men vill verkligen få svar på de två C:

är det den? : http://www.inet.se/produkt/5411410/msi-geforce-gtx-980-ti-6gb...

Permalänk
Medlem

@suksuk:
Du behöver bara en cpu-kylare och den ingår i paketet du valt. Ett 980ti fungerar utmärkt med chassit du valt.
Om du nu måste handla på inet skulle jag välja detta 980ti: http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Prissänkt och bra

Permalänk
Medlem

@Jompa79:

din spekulation gällande budget var on point! Jag tog bort de där två kylarna som du sa åt mig och bytte även nätagget ( kanske tar newton igen om rabatten är tillbaka)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8545521/ojoj

haha tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Jompa79:

din spekulation gällande budget var on point! Jag tog bort de där två kylarna som du sa åt mig och bytte även nätagget ( kanske tar newton igen om rabatten är tillbaka)

haha tack så mycket

Ser mycket bra ut nu, tror du kommer bli supernöjd med denna burk Kul att jag kunde hjälpa till!

Permalänk
Medlem

@suksuk: Det ser bra ut.

Kanske kan en SSHD disk vara intressant då du har ganska liten SSD?

http://www.inet.se/produkt/4304617/2tb-seagate-desktop-sshd-8gb-64mb#/specs

Permalänk
Medlem

@OrlMrt:

För att vara ärlig mot dig så förstår jag ingenting av det hela som handlar om SSD SSHD, HDD och allt liknande!
Det enda jag vet är att jag tydligen har två st hårddiskar som man tydligen SKA HA????
en som är 2tb och en som är 250gb? förstår ärligt talat ej innerbörden och hoppades på att en sådan kommentar skulle dyka upp så att om du orkar med mig förklara lite?

för det står att jag har 2 tb HDD och en 250gb SSD...
jag har försökt söka på det i kära google men mina ögon blir bara suddiga och jag förstår ej det.... :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@OrlMrt:

För att vara ärlig mot dig så förstår jag ingenting av det hela som handlar om SSD SSHD, HDD och allt liknande!
Det enda jag vet är att jag tydligen har två st hårddiskar som man tydligen SKA HA????
en som är 2tb och en som är 250gb? förstår ärligt talat ej innerbörden och hoppades på att en sådan kommentar skulle dyka upp så att om du orkar med mig förklara lite?

för det står att jag har 2 tb HDD och en 250gb SSD...
jag har försökt söka på det i kära google men mina ögon blir bara suddiga och jag förstår ej det.... :C

SSD är fint för OS, just för den är så brutalt snabb jämfört med HDD. Har du trött dator hemma som är seg ger SSD 9 av 10 fall en helt ny dator. Är som att få ett nyinstallerat windows med turbo varje dag, allt du startar, startar också så fort du trycker på programmet/spelet.

Dock kan 250GB, bli lite om du ska instalera många spel, moderna spel idag kan ta upp 30/50GB och då blir 250GB trångt, därför en HDD är fint för stor SSD är dyrt.

SSHD är hybrid och fungerar inte lika bra som ren SSD. Men kan ju fungera fint som lagringsdisk (har liten extra cache som läser in det mest använda i ett flashminne som är bra mycket snabbare än HDD), dock fylls denna fort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Att välja komponenter, läsa recensioner, grotta forum, jaga deals, kolla guider, buda begagnat, beställa, vänta, få magsår av spänningen, bygga ihop och sen felsöka skiten är ju hela grejen med att äga en dator; förstår inte varför man skulle vilja ge upp det och låta Inet bygga ihop en dator med delar andra valt ut.

Jag har alltid haft problem när jag byggt mina datorer. Alltid någonting som inte passa och där man måste chansa. Oftast har de inte startat på första försöket och då har man förtvivlat försökt igen och se på F.... har inte fanskapet gått igång varje gång! Det är lika kul varje gång när man lyckas och detta ska man inte missunna sig!

Det är först när man chansar och det lyckas som det är verkligt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen beställt datorn efter mycket tjat, gnäll och tjut vilket känns bra nu!!!!!

Har ni några tips på en underbar skärm som kanske inte kostar sååå himla mycket?
behöver inte vara just från inet, hade varit bra om det fanns någon skärm som kanske har någon sjuk REA på och därför vore ett kap!

söker helst en skärm som är 144hz med 1ms och kanske G-sync (om det är så revoultionärande som folk säger)... vill helst ha länk på ngn skärm med liknande egenskaper, är rädd att bara köpa ngn slumpmässig med dessa egenskaper och sedan få en skärm med väldigt fula färger och inte alls lika skarp som jag hade tänkt mig..

hade uppskattat det så otroligt. tack för hjälpen alla som bidrog till något, ni förtjänar tusen kramar

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

Jag har äntligen beställt datorn efter mycket tjat, gnäll och tjut vilket känns bra nu!!!!!

Har ni några tips på en underbar skärm som kanske inte kostar sååå himla mycket?
behöver inte vara just från inet, hade varit bra om det fanns någon skärm som kanske har någon sjuk REA på och därför vore ett kap!

söker helst en skärm som är 144hz med 1ms och kanske G-sync (om det är så revoultionärande som folk säger)... vill helst ha länk på ngn skärm med liknande egenskaper, är rädd att bara köpa ngn slumpmässig med dessa egenskaper och sedan få en skärm med väldigt fula färger och inte alls lika skarp som jag hade tänkt mig..

hade uppskattat det så otroligt. tack för hjälpen alla som bidrog till något, ni förtjänar tusen kramar

Vad för grafikkort? Vad blev det för delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Det blev helt enkelt detta! 980ti.

jag funderar på denna skärm : http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g...
vad anser du om denna skärm? har g-sync, 144hz och 1ms i responstid och dessutom full hd... är det bara OK eller BRA?
det gör redan ont i plånboken menmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av suksuk:

@Broken-arrow:

Det blev helt enkelt detta! 980ti.

jag funderar på denna skärm : http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g...
vad anser du om denna skärm? har g-sync, 144hz och 1ms i responstid och dessutom full hd... är det bara OK eller BRA?
det gör redan ont i plånboken menmen

Vill du ha ips med 144Hz finns denna med, dock inte sync för Nvidias kort. TN är lite sämre än IPS, men båda har sina för och nackdelar.
http://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@suksuk:

Med ett 980Ti så skulle jag satsa på en skärm med 1440p eller 2160p(även kallad 4k). Om du letar för en skärm för 5000:- så känns en 1080p än mer underväldigande. Jag kör mitt 980Ti med en Acer XB280HK:
http://www.inet.se/produkt/2205327/acer-28-predator-xb280hk-g...
Jag är jättenöjd, men en 1440p 120Hz+ skulle också funka då det är en smakfråga. Dock så hittar jag ingen sådan skärm i prisklassen runt 5000:- (förutom Freesync-varianter, det känns fel med ett Nvidia-kort...) utan det billigaste är Asus ROG Swift för 6800:-
https://www.dustinhome.se/product/5010796028/rog-swift-pg278q...

Mitt råd blir därmed ett slag för Acer XB280HK.

Permalänk

Trevligt att se att fler rekommenderar AMD. Man kan inte förespråka hälsosam konkurrens och samtidigt mata NVidia med pengar som de enligt mig inte förtjänar. De gör så mycket fula saker mot sina köpare så att de har en sådan stor fanbase som de har är för mig en gåta.

Visa signatur

Insert funny joke here