Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Självklart skulle du hitta det jag kallar för riktiga servrar.

Det jag kallar för riktiga servrar är helt enkelt de servrar som syns, de som har många besökare, de som går att hitta med en sökmotor. Företagsservrar, webbhotell och liknande. Dessa har oftast duktiga tekniker som ser till att servern funkar som den ska och inte är en stor virusspridare.

Sen har du alla de här servrarna som körs hemma hos folk och ibland vet de inte ens om att de har en webserver installerad (de bara kryssar i alla rutor när de installerar OS:et bara för att), de här är väldigt många fler än vad jag kallade för "riktiga" servrar och syns inte i statistik eftersom de oftast har inte ens domännamn och går inte heller att söka i sökmotorer och enda sättet att komma åt den är att gissa IP-adressen (som maskar/virus gör).

Det jag försöker säga är att det finns extremt många webservrar som ingen egentligen vet om att de finns, och det är de här som är mest osäkra och de finns oftast inte med i Netcrafts statistik, och de flesta är förmodligen IIS/Windows eftersom de flesta kör Windows.
Det är därför virusmakare gör maskar/virus till IIS, för att det helt enkelt finns så många IIS-burkar på Internet plus att de flesta är inte säkra och kommer aldrig att vara det vilket gör att masken får maximal spridning.

Hittills har det inte varit någon bugg i Apache som gör att du måste patcha den för att den ska vara säker.

Att alla 'ovanliga' - Som det då blir - servrar som kör IIS inte skulle vara med vet jag inte så mycket om. En hel del borde vara med. Men jag tvivlar på att det skulle betyda att IIS är större än Apache.
Hursomhelst letas det efter säkerhetshål och buggar i alla program, när det är ett allvarligare säkerhetshål så får det lite uppmärksamhet i media.

EDIT: I dom nyare versionerna menar jag, givetvis. Och den stabila gamla.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem

Jadu, Apache 2 till Win32 och andra icke-unix plattformar har haft en del allvarliga buggar, det står ju om det i http://www.netcraft.com/survey/ om du läser lite.

Sen sa jag inte att inga var med, utan att det är väldigt många (inte alla) som _inte_ är med. Exakt hur många det är är ju som sagt omöjligt att säga, men det var inte det som var poängen, det jag försökte säga var att de flesta servrarna med absolut noll säkerhet kör IIS och det är egentligen inte IIS fel förutom att den är så lätt att "råka" installera.

Precis som man inte kan skylla på biltillverkarna på att folk kör fulla och krockar (eller dödar nån) kan man inte heller skylla på MS för att folk inte kan ta hand om sina servrar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Precis som man inte kan skylla på biltillverkarna på att folk kör fulla och krockar (eller dödar nån) kan man inte heller skylla på MS för att folk inte kan ta hand om sina servrar.

En stor del av problemet rymms i att det är väldigt jobbigt att hålla sin servrar up-to-date om man kör MS. De tenderar att slå ihop alla säkerhetsfixar och buggfixar och dylikt i sina fina Service-packs. Har man en kritisk produktionsserver så uppdaterar man helt enkelt inte med Service-packs till höger och vänster eftersom de påverkar då mycket mer än man tror. Ingen tar den risken som det innebär.

Däremot små lätta patchar med öppen källkod så du har kontroll på vad som händer, det kan du använda.

Det ska till en ganska obstinat MS-supporter för att försvara IIS

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jadu, Apache 2 till Win32 och andra icke-unix plattformar har haft en del allvarliga buggar, det står ju om det i http://www.netcraft.com/survey/ om du läser lite.

Sen sa jag inte att inga var med, utan att det är väldigt många (inte alla) som _inte_ är med. Exakt hur många det är är ju som sagt omöjligt att säga, men det var inte det som var poängen, det jag försökte säga var att de flesta servrarna med absolut noll säkerhet kör IIS och det är egentligen inte IIS fel förutom att den är så lätt att "råka" installera.

Jag förstår inte riktigt vad du har fått det ifrån, såvida det inte bara är tankar från din sida.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem


Nä, jag försvarar inte IIS, eller jo, det gör jag förresten, men skitsamma. IIS har grova brister, men ni är lite väl överdrivna i eran MS-kritik, ALLT är inte deras fel, bara det mesta..

Raiche: Det är bara tankar (kanske borde ha skrivit det nånstans). Jag kan ju inte vara helt säker på att det verkligen är så, men ni kan ju inte veta att det inte är så.

Jag har gjort lite undersökningar själv (kollat lite ip-adresser på måfå) och det är oroväckande många som har en webbserver installerad och ofta har de inte ens nån site på den, utan bara standardsidan som man får när man installerar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket.

Men detta är ingen debatt om MS! Även om dom passar in i debatten om osäkra mjukvaror väldigt bra.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Jag låg i sängen och funderade över virus. Definationen på virus. Om man ska definera det som ett program som förstör.

Och jag kom fram till, efter en stund, att ska man hålla någon ansvarig för ett virus - Som i mitt exempel sprider sig via e-post - så måste det väl vara utvecklarna av webbläsaren?

Tänk er följande: Ett virus skickas till din E-post, du öppnar det och filen som följer med. Filen du öppnade använder en funktion i webbläsaren som skriver filen temporärt på hårddisken, samt får webbläsaren att köra programmet per order från dig.
Programmet rensar sedan din katalog för temporära filer. Hur man ska definera 'förstör' är nog upp till var och en, men vi antar att detta förstör.

Är det då webbläsaren - Som la in viruset och exekverade det - ha ansvaret för att din tempkatalog rensades?
Eller ska man förbjuda att ett program rensar kataloger på hårddisken?
Iom att du inte ville ha din tempkatalog rensad - Därav att programmet 'förstör' - så kan man få programmets handling att avvika.

Men om en bugg i Apache råkar rensa din tempkatalog? Är inte Apache ett 'virus' då?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

Det ska inte vara olagligt att skapa virus, böcker, tidningar, radioprogram, tavlor. Yttrandefrihet, tack. Om det sedan visar sig att någons skapelse förstör och orsakar problem för andra ska detta vara straffbart.

Permalänk
Medlem

"Det ska inte vara olagligt att skapa virus, böcker, tidningar, radioprogram, tavlor. Yttrandefrihet, tack. Om det sedan visar sig att någons skapelse förstör och orsakar problem för andra ska detta vara straffbart."

Så om jag skriver en batch fil som formaterar alla hårddiskar på datorn så åker jag in i fängelse?

Edit: La in ett citat för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon
Så om jag skriver en batch fil som formaterar alla hårddiskar på datorn så åker jag in i fängelse?

Nej, det skulle inte förvåna mig med denna korkade lag - Eller omöjliga kanske jag borde säga. Men om man nu ska definera 'Virus' - Hur man nu kan göra det - så är det något som sprids.

Men du kanske menade att sprida den, isåfall ja.
Skriver du den på din dator och skickar den via en FTP-server till din brors dator (Han vill ha den) hamnar du oxå i fängelse.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens
Det ska inte vara olagligt att skapa virus, böcker, tidningar, radioprogram, tavlor. Yttrandefrihet, tack. Om det sedan visar sig att någons skapelse förstör och orsakar problem för andra ska detta vara straffbart.

Ja, det kan inte vara olagligt att skapa något. Att skriva en viss 'typ' av kod.
Problemet med lagen är dock att den förbjuder något som man inte kan definera, som dem flesta vettiga männsikor direkt skulle inse så skapar detta problem för företag och vanliga privatpersoner.

Debian rensar /tmp/ normalt, iom att det följer med ett operativsystem - Program - så skulle man nog enligt lagen kalla Debian för ett virus. Eller att ett virus följer med Debian.

Ev. kommentar: Det är löjligt. Ja, det är det.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Asså det här var det dummaste jag läst på länge klart d ska vara olagligt att sprida virus finns det någon anledning till att dem inte skulle straffas för att dem orsakar skador för miljarder

fjantigt dumt skriva så där

Visa signatur

Jag rockar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räkan
Asså det här var det dummaste jag läst på länge klart d ska vara olagligt att sprida virus finns det någon anledning till att dem inte skulle straffas för att dem orsakar skador för miljarder

fjantigt dumt skriva så där

Det verkar inte som om du har läst tråden, gör det är du snäll.

Det är inte dumt att göra det olagligt, men det är:
1. Omöjligt.
2. Onödigt att lägga ner mer resurser än vad som redan används.
3. Ingen lösning.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Ja, det kan inte vara olagligt att skapa något. Att skriva en viss 'typ' av kod.
Problemet med lagen är dock att den förbjuder något som man inte kan definera, som dem flesta vettiga männsikor direkt skulle inse så skapar detta problem för företag och vanliga privatpersoner.

Debian rensar /tmp/ normalt, iom att det följer med ett operativsystem - Program - så skulle man nog enligt lagen kalla Debian för ett virus. Eller att ett virus följer med Debian.

Ev. kommentar: Det är löjligt. Ja, det är det.

Jo, det är ju ett ytterligare problem - svårdefinierade brott leder till godtycklig rättsskipning, vilket leder till ett underminerat rättsväsende, vilket leder till samhällets kollaps; alltså är det inte så bra att förbjuda virus.

Men nog kan man hitta en något så när tillfredställande (för företagens syften åtminstone) definition på ett virus? Typ att det är ett program som replikerar sig självt; lägger in sin kod i bootsektorer eller i andra program, är maskerade/dolda, etc. Om tillräckligt många av kriterierna är uppfyllda så är det ett virus. Men som sagt, visst blir det ett mått av godtycklighet, så är det ju alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens

Jo, det är ju ett ytterligare problem - svårdefinierade brott leder till godtycklig rättsskipning, vilket leder till ett underminerat rättsväsende, vilket leder till samhällets kollaps; alltså är det inte så bra att förbjuda virus.

Men nog kan man hitta en något så när tillfredställande (för företagens syften åtminstone) definition på ett virus? Typ att det är ett program som replikerar sig självt; lägger in sin kod i bootsektorer eller i andra program, är maskerade/dolda, etc. Om tillräckligt många av kriterierna är uppfyllda så är det ett virus. Men som sagt, visst blir det ett mått av godtycklighet, så är det ju alltid.

Det tror jag inte.
LILO skriver i MBR, LILO är inget virus.
Dolda filer, även om det var ett exempel, är löjligt. I UNIX börjar alla 'dolda' filer med .
Där är uppbyggnaden mycket bra: Alla användare har en hemkatalog, alla program lagrar inställningar i hemkatalogen. Alla program som lagrar inställningar brukar skapa en, dold, katalog för att hemkatalogen inte ska översvämma - .-filer visas normalt inte. Tempfiler osv brukar börja med en punkt.
Jag förstod att du inte satt här i 2 timmar och funderade på vettiga exempel och tog därför dolda filer som ett. Men det håller endå inte.
Ingen funktion i ett operativsystem kan vara olaglig att använda, hur den än används.

Detta skulle dock fungera - Det skulle iaf inte bli kaos - Om man hade en lista.
Alla kända virus kunde man lagra md5-summor på och sedan kontrollera ifall det är ett 'känt' virus.
Men det håller inte, det är bara dumt och framför allt onödigt.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

För att göra det enkelt för dig tror jag att du kan utgå från tänka dig viruset som t.ex. barnporr, dvs det kommer troligen vara olagligt att producera men även att distribuera det (troligen med strängar straff på det sist nämnda).

Enda chansen att du skulle hamna i fängelse för att skicka ett virus till en som vill ha det (i ditt exempel din bror) är givetvis att han anmäler dig, hur menar du annars att polisen skulle få kännedom om det?

Anledningen till att man vill göra det olagligt är för att det kostar företag miljardbelopp om det vill sig riktigt illa. Det är inte konstigare än någon annan skadegörelse.

Underskatta inte heller effekten en hög böter och ev. fängelsestraff har, varför tror du Anti-piratbyrån kör på den strategi dom gör?

Slutligen så kan man givetvis programmera ett virus till Apache, i synnerhet eftersom källkoden är öppen.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
För att göra det enkelt för dig tror jag att du kan utgå från tänka dig viruset som t.ex. barnporr, dvs det kommer troligen vara olagligt att producera men även att distribuera det (troligen med strängar straff på det sist nämnda).

Ja, i det fallet har man inte många alternativ. Man kan skydda barnen bättre, även om man borde göra det och kanske gör det så är det inte deras fel.

Det är inte heller den personen som får virusets fel att han har blivit smittad. Men det är upp till honom att skydda sin egna dator. Har du tio servrar hemma så är det inte upp till din mor att se till att dem är säkra. Oavsett om vi har en hel myndighet i varje land samt tio internationella organisationer som jobbar för att få fast virusutvecklare så kommer dem endå finnas där.
Det finns alltid hål, dock mindre hål och mindre allvarliga hål.
Är dina tio servrar säkra så spelar det ingen roll om det finns virus.

Skriver någon i Norge ett virus som smittar ett stort företag i USA så är självklart virusutvecklaren i Norge ansvarig för händelsen och förlusterna. Men företaget i USA har minst lika stort ansvar. Dem kan omöjligt ha ansvar för att han skrev ett virus, det är inte deras uppgift att hålla reda på pojkar i Norge. Men det är dem som har ansvar för sina egna datorer. Hade dem haft säkra och patchade servrar så hade det inte hänt, oavsett vad pojken i Norge hade gjort.

Har vi en myndighet i varje land och tio internationella organisationer som är mycket effektiva kommer det avskräcka en hög siffra. Men det kommer även kosta.
Att hålla servrar - Stort antal sådana - säkra är inte heller gratis, men det är möjligt att genomföra utan att en 'bit' är kvar.
Även om du satsar väldigt mycket pengar på att avskräcka och fängsla virusutvecklare så kommer dem finnas där.

Det går att patcha servrar i takt med att buggar upptäcks. Skippar man all verksamhet som jobbar med att sätta fast virusutvecklare kommer det nog svämma över efter ett tag, därför tycker jag att FBI och andra organisationer ska fortsätta jobba med det. Men man ska inte satsa mer.

En annan sak som slog mig nu är att man kan ha ett nätverk med patchar och automatiskt patcha servrarna. Skulle det nätverket vara säkert så skulle det nog fungera. Å andra sidan vore det katastrofalt ifall någon fick kontroll över det.

Citat:

Enda chansen att du skulle hamna i fängelse för att skicka ett virus till en som vill ha det (i ditt exempel din bror) är givetvis att han anmäler dig, hur menar du annars att polisen skulle få kännedom om det?

Det behöver inte vara lagligt för att polisen inte vet om det.
Jag syftade till att det var olagligt. Chansen att hamna i fängelse är dock väldigt liten, men det är endå olagligt - Om denna lag införs dvs.

Citat:

[/B]
Anledningen till att man vill göra det olagligt är för att det kostar företag miljardbelopp om det vill sig riktigt illa. Det är inte konstigare än någon annan skadegörelse.
[/B]

Den här frågan har jag svarat på många gånger.

Citat:

Underskatta inte heller effekten en hög böter och ev. fängelsestraff har, varför tror du Anti-piratbyrån kör på den strategi dom gör?

Dem är ett företag som ska driva in pengar.

Citat:

Slutligen så kan man givetvis programmera ett virus till Apache, i synnerhet eftersom källkoden är öppen.

Jag har inte sagt något annat. Jag har dock inte sett något. Men självklart är det möjligt.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Det är inte heller den personen som får virusets fel att han har blivit smittad. Men det är upp till honom att skydda sin egna dator. Har du tio servrar hemma så är det inte upp till din mor att se till att dem är säkra.

Det kommer givetvis aldrig vara olagligt att ovetande sprida ett virus, jag syftade givetvis på de som avsiktligt sätter t.ex. en trojan i spridning.

Citat:

Det behöver inte vara lagligt för att polisen inte vet om det.
Jag syftade till att det var olagligt. Chansen att hamna i fängelse är dock väldigt liten, men det är endå olagligt - Om denna lag införs dvs.

Förutsatt att alla produktion av virus skulle vara olagligt så är detta också olagligt. Men så länge det sker inom ett privat nätverk så har jag mycket svårt att tro att spridningen skulle vara det.

Citat:

Dem är ett företag som ska driva in pengar.

Man kan tycka vad man vill om dem, men att det skulle vara skapat för att driva in inkomster tror jag inte alls på. Snarare för att begränsa piratkopieringen (och på så vis generera större vinster åt företagen).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher

Det kommer givetvis aldrig vara olagligt att ovetande sprida ett virus, jag syftade givetvis på de som avsiktligt sätter t.ex. en trojan i spridning.

Hrm, du får nog ta en titt på vad du citerade.

Citat:

Förutsatt att alla produktion av virus skulle vara olagligt så är detta också olagligt. Men så länge det sker inom ett privat nätverk så har jag mycket svårt att tro att spridningen skulle vara det.

Problemet med att göra virus olagligt är att virus inte finns.
Du kan inte göra en defination som binder alla 'virus' som finns idag. Allt det kommer skapa är problem.

Citat:

Man kan tycka vad man vill om dem, men att det skulle vara skapat för att driva in inkomster tror jag inte alls på. Snarare för att begränsa piratkopieringen (och på så vis generera större vinster åt företagen).

Vad skulle dem annars 'gå på'?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Det tror jag inte.
LILO skriver i MBR, LILO är inget virus.
Dolda filer, även om det var ett exempel, är löjligt. I UNIX börjar alla 'dolda' filer med .
Där är uppbyggnaden mycket bra: Alla användare har en hemkatalog, alla program lagrar inställningar i hemkatalogen. Alla program som lagrar inställningar brukar skapa en, dold, katalog för att hemkatalogen inte ska översvämma - .-filer visas normalt inte. Tempfiler osv brukar börja med en punkt.
Jag förstod att du inte satt här i 2 timmar och funderade på vettiga exempel och tog därför dolda filer som ett. Men det håller endå inte.
Ingen funktion i ett operativsystem kan vara olaglig att använda, hur den än används.

Detta skulle dock fungera - Det skulle iaf inte bli kaos - Om man hade en lista.
Alla kända virus kunde man lagra md5-summor på och sedan kontrollera ifall det är ett 'känt' virus.
Men det håller inte, det är bara dumt och framför allt onödigt.

Egentligen tycker vi ju [ungefär] samma sak så den här diskussionen känns lite underlig, men för all del.

1. Jag tog inte dolda filer som exempel, jag menade ett förslag till deldefintion av virus var "förmåga att dölja eller maskera sig", med vilket jag definitivt inte menade att aktivera filbeskrivningsattridbutet för "dold fil"; eller sätta en punkt framför filens namn. (Ja, *nix filsystem är aningen mer sofistikerat än windoze', och så kör jag även Linux för det mesta.)
2. Det här med md5-summor fungerar ju inte alls, för det är ju att gå ifrån problemet kärna: fortfarnade måste någon ge ut dessa md5-listor, någon måste använda någon form av bedömningsmall.
3. Du har helt rätt i att kriterierna var för sig är skrattretande dåliga. Men om man kombinerar dem på ett intelligent sätt så får man ett ganska bra system. Om ett "virus" t ex måste: "replikera sig OCH ((skriva sig till bootsektor ELLER skriva sig till annat program) ELLER orsaka oönskad skada för användaren)", som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens

Egentligen tycker vi ju [ungefär] samma sak så den här diskussionen känns lite underlig, men för all del.

1. Jag tog inte dolda filer som exempel, jag menade ett förslag till deldefintion av virus var "förmåga att dölja eller maskera sig", med vilket jag definitivt inte menade att aktivera filbeskrivningsattridbutet för "dold fil"; eller sätta en punkt framför filens namn. (Ja, *nix filsystem är aningen mer sofistikerat än windoze', och så kör jag även Linux för det mesta.)
2. Det här med md5-summor fungerar ju inte alls, för det är ju att gå ifrån problemet kärna: fortfarnade måste någon ge ut dessa md5-listor, någon måste använda någon form av bedömningsmall.
3. Du har helt rätt i att kriterierna var för sig är skrattretande dåliga. Men om man kombinerar dem på ett intelligent sätt så får man ett ganska bra system. Om ett "virus" t ex måste: "replikera sig OCH ((skriva sig till bootsektor ELLER skriva sig till annat program) ELLER orsaka oönskad skada för användaren)", som ett exempel.

1. Ok. Jag missuppfattade det.
2. Nej, jag vet, det var det bästa jag kunde fundera ut
3. Jo. Det går att definera virus, men det blir en defination som täcker hemskt lite.
Man kan dock ha flera ord, men det blir bökigt.

Det enda som skulle kunna fungera är att ha en lista på virus. Men det blir ingen skillnad.
Idag jagar man varje enskild person som har utvecklat ett stort virus, bättre lösning finns inte.

Du har helt rätt för övrigt, känns lite skumt att debattera med - Eller lyckas debattera med - Någon som har samma åsikter.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni svårt att definera virus? Det är väl inte så svårt?
Virus = Program som sprider sig själv genom att smitta annat (filer, bootsektor eller liknande).
Mask = Program som sprider sig själv utan att egentligen smitta andra filer.
Trojan = Program som inte sprider sig själv men som innehåller gömt programkod som du inte vill köra.

Det är nog ganska dumt att förbjuda virus, maskar och trojaner eftersom det egentligen inte säger vad programmet gör, utan bara hur den gör det.
Det man borde förbjuda är spridning av program som avsiktligt skadar data eller datorer, exakt hur man sprider det är ganska ointressant.

Det är vad jag tycker iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ja, det går att definera virus. Men som sagt så täcker det inte mycket.
Ett exempel på vad det inte täcker är e-posten, skrivit det redan.
Det täcker inte heller det ena, bara tillsammans.

Exaxt vad menar du med att dem 'sprider sig själva'?

Att ändra eller genomsöka ett program tycker jag inte ska vara olagligt, såvida det inte bryter mot licensen som programmet är licensierat under.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det man borde förbjuda är spridning av program som avsiktligt skadar data eller datorer, exakt hur man sprider det är ganska ointressant.

Borde man inte kunna döma Microsoft då?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n

Jag har inte heller fått virus, sen jag började använda Norton med automagisk uppdatering.

Låter som att du har en sjuk säkerhetsbild. Bara för att du gömmer dig bakom ett program som Norton AV behöver inte betyda att du kommer förbli säker - du kan, trots allt, få ett virus när du tankar ner en infekterad fil via lan eller internet. Jag vill minnas att Norton AV inte har någon realtids kontroll av nerladdade filer, så hur du kan känna dig säker är bortom mig.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är nog ganska dumt att förbjuda virus, maskar och trojaner eftersom det egentligen inte säger vad programmet gör, utan bara hur den gör det.
Det man borde förbjuda är spridning av program som avsiktligt skadar data eller datorer, exakt hur man sprider det är ganska ointressant.

Jaha, det är uppsåtet som ska straffas och inte verkan.
Det är visserligen en väldigt moralisk ståndpunkt, men hur ska man bevisa det?
Det är nog inte många som tror att MS hade goda syften när de släppte Windows ME...

Du vill väl inte att stackars Bill Gates ska behöva skaka galler?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Ilja & NeM: MS är giriga jävlar, men jag tror inte det är så många som på fullt allvar tror att de ville egentligen skada med fanskapet, de ville bara sälja det. Inkompetens är vad jag vet inte olagligt än.

Raiche: Täcker inte epost? Du får förklara lite mer eftersom jag inte hittar ditt inlägg där du skriver om det. I princip alla "e-post virus" är inte virus utan maskar, men det visste du nog redan.

Med 'sprider sig själva' menar jag att själva viruset innehåller kod som kopierar viruset och får det att sprida sig. Det är ju det som är skillnaden mellan virus/maskar och trojaner. En trojan måste man sprida för hand genom att till exempel göra ett program som folk vill ha (t.ex. fusk för onlinespel) och när de kör programmet gör den något som de inte vet om (som att stjäla deras cd-nyckel). När du kör ett virus kommer den automatiskt att leta efter andra filer att infektera, maskar kommer att maila sig själv till ett antal personer i din adressbok eller söka igenom nätverket och försöka lägga in sig själv i andras autostart till exempel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ilja & NeM: MS är giriga jävlar, men jag tror inte det är så många som på fullt allvar tror att de ville egentligen skada med fanskapet, de ville bara sälja det.

Bevisa det.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Klart som fan att det skall vara olagligt och staffbart. Det enda användningsområdet för virus är att ställa till med jävelskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Raiche: Täcker inte epost? Du får förklara lite mer eftersom jag inte hittar ditt inlägg där du skriver om det. I princip alla "e-post virus" är inte virus utan maskar, men det visste du nog redan.

Med 'sprider sig själva' menar jag att själva viruset innehåller kod som kopierar viruset och får det att sprida sig. Det är ju det som är skillnaden mellan virus/maskar och trojaner. En trojan måste man sprida för hand genom att till exempel göra ett program som folk vill ha (t.ex. fusk för onlinespel) och när de kör programmet gör den något som de inte vet om (som att stjäla deras cd-nyckel). När du kör ett virus kommer den automatiskt att leta efter andra filer att infektera, maskar kommer att maila sig själv till ett antal personer i din adressbok eller söka igenom nätverket och försöka lägga in sig själv i andras autostart till exempel.

Du lämnade fortfarande den biten jag bad dig förklara närmare mer eller mindre osagd: 'Och får det att sprida sig'.
Utnyttjar den ett program som lägger in den på hårddisken har inget olagligt skett heller.
Ett program i _sig_, binären, kan inte vara olaglig. Jag anser inte heller att det är olagligt att utnyttja en funktion i te x en webbläsare för att komma in på hårddisken. Att modifiera konfigfiler - FIler - Kan inte heller vara olagligt. (Jag tänker på det du sa om att den lägger sig i andras 'autostart')

Jag vet inte exaxt hur en trojan ter sig. Men iom att den är en del av ett program - Orginalprogrammet har inte med saken att göra - Så finns det knappast något olagligt i det hela.

_Ett_ virus är nog olagligt, men inte ett virus. Dvs. att ett enskilt virus kan man hävda som olagligt (Men då har man bedömt vad viruset gör, just vad det viruset gör. Inte vad alla virus gör). Men det går inte att definera alla virus samtidigt.

Dock, om licensen som ett program är licensierat under inte tillåter modifiering av programmet - Modifiering som te x en crack gör - Är det olagligt. Men det är bara i vissa fall, återigen.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"