Installera win 10 med win 8 produktnyckel

Permalänk
Medlem

Installera win 10 med win 8 produktnyckel

Hej
Jag har en dator som levererades med Windows 8, nedgraderade till Windows 7, men det krånglade en del, verkar vara något med grafikkortet. Så nu står jag utan skiva då Windows 8 levererades installerat på datorn och kan således inte installera Windows 8 igen. Tänkte då om det går att installera Windows 10 gratis med min produktnyckel som ska vara godkänd för gratis uppgradering till Windows 10.
Någon som har koll och kan hjälpa mig i mitt problem?

Permalänk
Medlem

det går inte att göra det än vad jag vet, men det ska gå att göra om ett tag om jag fattat nyheterna rätt om windows 10 aktiveringen

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju dra ner iso för Windows 8 och installera.. Nyckeln ligger ju i uefi..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av emdemalm:

Hej
Jag har en dator som levererades med Windows 8, nedgraderade till Windows 7, men det krånglade en del, verkar vara något med grafikkortet. Så nu står jag utan skiva då Windows 8 levererades installerat på datorn och kan således inte installera Windows 8 igen. Tänkte då om det går att installera Windows 10 gratis med min produktnyckel som ska vara godkänd för gratis uppgradering till Windows 10.
Någon som har koll och kan hjälpa mig i mitt problem?

Antingen prova som Nevil säger, eller som ett alternativ dra ner en ISO för Windows 10 och kör utan att aktivera (ange inte produktnyckel) de få veckor som är kvar till den stora uppdateringen där man kan ange en Windows 7 eller 8-nyckel... Jag kör på det i stället för att installera om Windows 7 och gå upp till 10 igen på min dator där jag precis bytt moderkort och processor så blev av med bandet till moderkortet för min 10-installation

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Om datorn har en recoverypartition kan du använda den (fn+någon snabbknapp beroende på dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Antingen prova som Nevil säger, eller som ett alternativ dra ner en ISO för Windows 10 och kör utan att aktivera (ange inte produktnyckel) de få veckor som är kvar till den stora uppdateringen där man kan ange en Windows 7 eller 8-nyckel... Jag kör på det i stället för att installera om Windows 7 och gå upp till 10 igen på min dator där jag precis bytt moderkort och processor så blev av med bandet till moderkortet för min 10-installation

Enligt ryktena så kommer den stora uppdateringen i morgon kväll och det kan därför vara praktiskt för @emdemalm: att vänta till på onsdag med att installera Windows 10.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så måste man uppgradera till Windows 10 från Windows Update i Windows 8/8.1.
Efter uppgraderingen så ska man kunna göra en ren installation från en Windows 10 ISO, hoppas jag iallafall för jag har uppgraderat själv till Windows 10 från Windows 8.1.

Är helt nöjd med Windows 10 förövrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceraven:

Vad jag har förstått så måste man uppgradera till Windows 10 från Windows Update i Windows 8/8.1.
Efter uppgraderingen så ska man kunna göra en ren installation från en Windows 10 ISO, hoppas jag iallafall för jag har uppgraderat själv till Windows 10 från Windows 8.1.

Är helt nöjd med Windows 10 förövrigt

Du måste än så länge uppgradera men man kan uppgradera med hjälp av ISO-filen också, det är inte nödvändigt att använda Windows Update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Du måste än så länge uppgradera men man kan uppgradera med hjälp av ISO-filen också, det är inte nödvändigt att använda Windows Update.

Jaha ok.

Kommer det gå sen att köra rena installationer? Tänkte om man blir tvungen att installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceraven:

Jaha ok.

Kommer det gå sen att köra rena installationer? Tänkte om man blir tvungen att installera om.

Javisst

Permalänk
Medlem

Köpte ny SSD idag och tar bort den gamla. Då är det alltså inga problem med nyinstallation? Jag har sparat nyckeln, men som jag fattar det så har mitt BiosID sparats så jag ska bara kunna köra på?
Håller på att dra ner ISO'n nu så vi får se hur det går. Jag är med i preview och fast så jag har redan nya versionen som släpps snart.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10