Tips och trix men även problemlösningar

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Aha men då borde min fix ändå fungerar eftersom jag låser min fps till 60, den går aldrig över.
Tackar för både filmen och länken, bra med info.

Permalänk
Medlem

@Mimematis:
Nej, skripten kör i en annan hastighet när man cappar FPSen på annat sätt än vsync. Stänger man av vsync och cappar FPSen till 60 körs grafiken i 60 och spelet i superfart.

Vissa har lyckats få till det utan muslagg med gsync, det är mycket krångel, dem flesta kan enbart minimera muslagget så det är nästan spelbart. Det ska inte vara så här... Bethesda har helt och hållet glömt bort att folk spelar med Tangentbord och Mus på PC.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Tobblish:
Nej, skripten kör i en annan hastighet när man cappar FPSen på annat sätt än vsync. Stänger man av vsync och cappar FPSen till 60 körs grafiken i 60 och spelet i superfart.

Vissa har lyckats få till det utan muslagg med gsync, det är mycket krångel, dem flesta kan enbart minimera muslagget så det är nästan spelbart. Det ska inte vara så här... Bethesda har helt och hållet glömt bort att folk spelar med Tangentbord och Mus på PC.

Jag har satt iPresentInterval=0, tvingat av V-sync och cappat fps till 60 i nvidiainspector. Det fungerar bra för mig! Inga konstiga buggar med lockpick eller liknande vad jag har märkt efter flera timmar spelat.

Däremot om jag inte cappar fps'en då buggar det ur.. Lockpicking går i hyperfart bland annat. Synd då spelet flyter på så himla mycket mjukare än i 60 fps.. =(

Hoppas det kommer en fix snart!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Såg nu att igår runt 22-23 så blev Fallout patchat genom steam. En liten uppdatering på cirka 60Mb. Är ett bra spel men det är lite smågrejer som behöver fixas har jag märkt. Har dock inte blivit såpass störd av nån bugg än att jag fastnat nånstans.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Okej, fan vad bra att det verka fungera utan några problem.
Får väl hoppas att Bethesda tar sig i kragen och börjar koda en helt ny motor för kommande titlar.

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni laddningstiderna? Har Fallout 4 installerat på en SSD men spelet kan ta oerhört lång tid på sig att ladda områden.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Hjälpsam

"Volumetric Lighting set to 0 and God Rays set to 0.
Fallout4.ini -> God Rays
Fallout4Prefs.ini -> volumetric lighting
Set your tesselation to 8x aswell in CCC "

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18701454

Speciellt om man kör AMD.

edit Såg även detta tips.
"edit: I fixed this problem by setting iPresentInterval=0 in the ini files and making them read only. Runs great now"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Jinxswe:
Men jag har ingen C:\Users\Magnus -katalog


Bra inlägg!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_tito:

Hur upplever ni laddningstiderna? Har Fallout 4 installerat på en SSD men spelet kan ta oerhört lång tid på sig att ladda områden.

Jag kör också mina spel från SSD och då även Fallout 4 och kan inte direkt klaga på laddningstiden. Nu har jag förvisso inte bytt områden så mycket då jag inte hunnit spela så mycket ännu.

Konsolutgåvorna förbättras rejält med en SSD iallafall. Finns även lite siffror att jämföra mot i Eurogamers artikel: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-faster-...

Permalänk
Medlem

Fakk!
Hade jag köpt det genom Steam hade jag lämnat tillbaka det. Vägrar hålla på med "fixar" för att stänga av G-sync och köra i 60 fps.

Edit:
Köpte det genom goodmangaming och aktiverade det sedan i Steam. Så om jag har förstått det rätt så kan jag inte lämna tillbaka eller sälja vidare spelet. Eller?

Permalänk

Jag har problem med att ändra FOV! Lägger till "fDefaultWorldFOV=90"
samt "fDefault1stPersonFOV=90"under rubriken [Display] i filerna Fallout4.ini och Fallout4prefs.ini som finns i "My Games". Lägger också till parametrarna i Fallout4prefs.ini som finns i SteamApps/Fallout4 men det händer ingenting! Samma ursprungliga värde på FOV som innan! Vad gör jag för fel?

Hittade guiden här: http://www.rockpapershotgun.com/2015/11/10/fallout-4-fixes/

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av ghostfenix:

Jag har problem med att ändra FOV! Lägger till "fDefaultWorldFOV=90"
samt "fDefault1stPersonFOV=90"under rubriken [Display] i filerna Fallout4.ini och Fallout4prefs.ini som finns i "My Games". Lägger också till parametrarna i Fallout4prefs.ini som finns i SteamApps/Fallout4 men det händer ingenting! Samma ursprungliga värde på FOV som innan! Vad gör jag för fel?

Hittade guiden här: http://www.rockpapershotgun.com/2015/11/10/fallout-4-fixes/

Jag verkar inte heller få det att fungera.
Ändrade tom "defaults".ini också med det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har också terminal buggen. Spelet får dålig framerate om jag väljer borderless windowed mode och känns segt som sirap. Får leva med buggen ett tag tills det kommer en patch eller en hotfix.

Testat om radeonpro med sin fps limiter funkar på spelet (blir utan vsync men får en fps limiter till den siffran du vill ha upp till 120 fps) eller om Amd's inbakade variant i drivrutinerna funkar och lägga på typ 59 - 61 fps på spelet ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hade problem med terminaler i 144 fps med gsync, input lag och stuttering.
Windowed borderless sänker fps rejält.

Testade att ställa allt på low och allt fungerar utmärkt. Så tror det är någon inställning som gör skit av allt. Antagligen någon Gameworks grej. Så nu ska jag gå igenom inställningarna och hitta vad det är som sabbar allt. Börjar med SSAO...
(Har ett 980 Ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har problem med att ändra FOV! Lägger till "fDefaultWorldFOV=90"
samt "fDefault1stPersonFOV=90"under rubriken [Display] i filerna Fallout4.ini och Fallout4prefs.ini som finns i "My Games". Lägger också till parametrarna i Fallout4prefs.ini som finns i SteamApps/Fallout4 men det händer ingenting! Samma ursprungliga värde på FOV som innan! Vad gör jag för fel?

Hittade guiden här: http://www.rockpapershotgun.com/2015/11/10/fallout-4-fixes/

Gjorde samma men kollar du omgivningen eller stirrar dig blind på vapnet ? För det ändras inte med fov.

Jag såg inte i början att jag ändrat foven, vapnet var ivägen some en stor klump.

Edit : För att kolla kan man ta ner consolen ( tilde knappen eller Ö) och skriva tex: fov 65 för att testa, sen köra refreshini, så laddar den ini filen igen med den fov du ställt in där, då borde du se skillnad.

Edit 2: Läste iofs detta nu:

Finally to change you view model fov (your size of your gun model and pipboy) do the below.
If you find your pipboy to be to small, press ~ ller Ö , then type fov XX, where XX is a smallish number if you want it to be larger on screen and vice versa. This will take same trial and error like the fov to get what you like. Next type in refreshini, doing so will make it so your game will not revert to the default 80 fov. Next press ~ save your game and from that point on you should be good to go.

Så alltså ändrar man vapen och pip boy "fov" eller "storlek" med hjälp av att skriva tex fov 105 sen köra refreshini samt spara, så blir din vanliga fov det man skrivit in i .ini filerna och pipboy och vapen blir det man skriver i consolen och spara med, något förvirrande :;D

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Skrivet av plexx:

Gjorde samma men kollar du omgivningen eller stirrar dig blind på vapnet ? För det ändras inte med fov.

Jag såg inte i början att jag ändrat foven, vapnet var ivägen some en stor klump.

Edit : För att kolla kan man ta ner consolen ( tilde knappen eller Ö) och skriva tex: fov 65 för att testa, sen köra refreshini, så laddar den ini filen igen med den fov du ställt in där, då borde du se skillnad.

Jag har försökt kolla och jämföra synfältet men jag ser ingen skillnad. Såg en bild där en snubbe använde "FOV 90" vilket resulterade att han såg en del av sin Pipboy på armen , det gör inte jag.

Jag ska ta och prova det du skriver! Återkommer Tack så länge.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Funkar inte det att spela Fallout 4 med surround 5760x1080 max det jag kan ställa in är 1920x1080 i options innan man startar spelet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har försökt kolla och jämföra synfältet men jag ser ingen skillnad. Såg en bild där en snubbe använde "FOV 90" vilket resulterade att han såg en del av sin Pipboy på armen , det gör inte jag.

Jag ska ta och prova det du skriver! Återkommer Tack så länge.

Här är ett SS på hur mitt ser ut nu kör fov 100 i .ini filerna och fov 120 i consol menyen.

Full bild

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Skrivet av plexx:

Här är ett SS på hur mitt ser ut nu kör fov 100 i .ini filerna och fov 120 i consol menyen.
*BILD*

Ja inte ser det ut sådär för mig måste jag skrivskydda filerna eller finns det något annat som jag gör fel?

EDIT: Såg ditt tidigare inlägg precis. Blir till att testa imorgon! Tack för hjälpen

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kör också mina spel från SSD och då även Fallout 4 och kan inte direkt klaga på laddningstiden. Nu har jag förvisso inte bytt områden så mycket då jag inte hunnit spela så mycket ännu.

Konsolutgåvorna förbättras rejält med en SSD iallafall. Finns även lite siffror att jämföra mot i Eurogamers artikel: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-faster-...

Ja det är ett konstigt problem, löste det genom att tabba ur spelet helt enkelt varje gång det laddar ett nytt område så gick det betydligt snabbare.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

För er som inte orkar pilla i alla filer finns det nu hjälp: Fallout 4 Configuration Tool - By Bilago

http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/102/?

Det har inte alla inställningar som det pratats om i tråden , men många

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man fuckar upp skills och achievments om man ändrar namn i konsollen? Är ju naturligtvis intresserad av att ändra namnet till nåt som plåtburken kan uttala.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig om att trixa med settings men upplever ett problem.
Spelet ligger på konstant 60fps, men så fort jag zoomar med en sniper så låser sig fpsen på 45. Någon som vet en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hade problem med terminaler i 144 fps med gsync, input lag och stuttering.
Windowed borderless sänker fps rejält.

Testade att ställa allt på low och allt fungerar utmärkt. Så tror det är någon inställning som gör skit av allt. Antagligen någon Gameworks grej. Så nu ska jag gå igenom inställningarna och hitta vad det är som sabbar allt. Börjar med SSAO...
(Har ett 980 Ti)

Har du hittat någon inställning som ställer till det?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Det går att stänga av vsync, till kostnad av att spelet mer eller mindre helt går sönder. Vsync är vad som binder samman animationer, scripts, fysik etc.

Finns andra sätt än Vsync att hålla FPSen under 60 iof...typ en FPS limiter bara, då slipper man input lagget

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Spelat på laptopen, och har extrema prestandaproblem, men det skumma är att jag får samma FPS på low som på high. Ligger först på 55-60FPS, som sen sjunker till 35 FPS, med dippar till 20FPS, både på high och low. GPUn (GTX 870M) jobbar för fullt, CPUn (i7-4710HQ) ligger och tar det lugnt på 20% load ungefär.

Att laptopen inte skulle klara att lira på high är väl fine, men att det flyter lika dåligt på low förstår jag inte. Misstänker att det kan ha att göra med Windowed Borderless, som ju sägs sänka prestandan, tyvärr krashar ju spelet på uppstart om jag inte har det på...

*suck* Jag vet inte varför jag förväntade mig mer av Bethesda, det är ju trotts allt samma sak varje gång.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Här är en samlad lista på inställningar som tar bort acceleration, fixar vertikal sens, minimerar input lag samt ett antal prestanda fixar.

http://pastebin.com/sK4J0YLV

Fallout 4 fixes
Location C:\Users\USERNAME\Documents\My Games\Fallout4\
Add/change these values for a better Fallout experience

#For Fallout4.ini
[General]
uInterior Cell Buffer=12
uExterior Cell Buffer=144
bUseThreadedBlood=1
bUseThreadedMorpher=1
bUseThreadedTempEffects=1
bUseThreadedParticleSystem=1
bUseThreadedAI=1
bUseMultiThreadedFaceGen=1
bUseMultiThreadedTrees=1
iNumHWThreads=8 //Change to the amount of threads your CPU supports
iPreloadSizeLimit=262144000

[Display]
iPresentInterval=0
fDefaultWorldFOV=90
fDefault1stPersonFOV=90

[Controls]
bMouseAcceleration=0
fMouseHeadingXScale=.021
fMouseHeadingYScale=.042 //Y has to be 2x of X because reasons
-----------------------------------------
#For Fallout4Prefs.ini
[Controls]
bMouseAcceleration=0
[Display]
iPresentInterval=0
fDefaultWorldFOV=90
fDefault1stPersonFOV=90
------------------------------------------
Locking down the FPS to not break the engine, without vsync.
#RTSS aka RivaTuner Statistics Server (if you don't have the software download it)
Add Fallout4.exe (if you dont want the fps to be shown turn off "on-screen display")
Set Framerate limit to 60
No more turbo and heavily reduced inputlag from vsync
----------------------------------------
#AMD ONLY
Add a Fallout4.exe profile under Gaming\3d App Settings
Change Tesselation Mode to "Override app settings" and Max Tesselation to 8x
Make sure to Apply your newly applied settings.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Mimematis:

#AMD ONLY
Add a Fallout4.exe profile under Gaming\3d App Settings
Change Tesselation Mode to "Override app settings" and Max Tesselation to 8x
Make sure to Apply your newly applied settings. [/spoiler]

Vad påverkas rent visuellt när man gör det här?
Sämre 3d-ish?

Är detta en modd för att enbart bumpa upp FPSen?

Permalänk

Nån som kan hjälpa mig? Hur låser man fpsen i nvidia inspector? Har letat överallt men hittar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Vad påverkas rent visuellt när man gör det här?
Sämre 3d-ish?

Är detta en modd för att enbart bumpa upp FPSen?

Det ska inte ändra grafiken på något sett.
Man ser till att (AMD)grafikkort inte försöker lägga prestanda på högre former av tesselering.
I vissa områden när man spelar med Godrays(även på low) så kan det bli för mycket av dom högre graderna som drar ner prestandan och fippslarna drastiskt.