AMD återtar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

körde r9 290x mellan december till april...

[snip]

Negativa

1. Värmen, Värmen, Värmen.. hade ett R9 290x Matrix Platinum med Asus påkostade kylare som ska vara fantastisk.. men så var inte fallet! högljudd och det fanns inget rum för överklockning på luft, tror jag lyckades med +75mhz på gpu'n och +200mhz på minnet innan det började tjura och detta kortet är gjort för överklockning.. patetiskt!
2. Drivrutinerna, om du startar något som är gjort innan DX11 eran eller mindre välkända spel så räkna med skumma problem och krascher som inte existerar när jag har nvidia i datorn.
[snip]

Kan vara bra att veta att Asus DCII-kylare för den generationen gjordes för Nvidia-GPUer, dvs större kretsyta än 290X GPUn. Alltså rör inte alla heatpipes:en vid GPUn...
Jag misstänker också att Asus kör en rövare i slutet av en GPUs livscykel och tillverkar enbart "högprestanda"-kort (Matrix/Matrix Platinum) och rabatterar dem.
Jag köpte ett 7970 Matrix Platinum när de rabatterades till 3000:-.
GPUn har 63,5% i ASIC quality, och sitter i ett kort som är gjort att överklockas.
Jag kan inte ens köra kortet i stock....
(aldrig mer ett grafikkort med AMD GPU från Asus för mig)

Problemen du nämner med drivisarna har jag inte erfarit. Jag har använt ATI/AMD grafikkort i många av mina burkar sedan 2003 och kan inte påstå att jag haft problem med drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv

Detta hände som sagt på just 2xx serien av AMD som var kända att ha coilwhine, coilwhine uppstår i spolar på grafikkorten och har ingenting med partnertillverkare att göra. Då dessa använder en PCB enligt referens så är det AMDs design rakt igenom. Coilwhine är högst normalt då det snålas på vad för material som används till spolarna samt hur dom fästs fast, då det går ström genom spolen så vibrerar den och det är precis detta som skapar ljudet som vi kallar coilwhine. Det kan absolut uppstå om man har en dålig PSU men detta var inte fallet. Coilwhine kan hända på allt som har en spole. Så att säga "inte normalt" är tyvärr inte korrekt. Det hela påverkas av ström samt hur spolen är konstruerad.

Men nu är inte jag ute efter att starta någon lång debatt om detta, mitt syfte med min originalpost var att förklara min erfarenhet av just AMD grafikkort för personen som frågade om folks erfarenheter dom senaste åren.

Jag önskar dig en fortsatt bra dag!

Skrivet av anon5930:

Du verkar vara den som har dålig koll på coilwhine ärligt talat. Kolla gärna upp det innan du uttalar dig om någon annans kompetens nästa gång, tack.

Varken AMD eller Nvidia tillverkar egna kort, det är andra företag som tillverkar dessa. Referens kort är just referens och det är fortfarande inte normalt med coilwhine på dessa. Får man ett kort med coilwhine bör man självklart byta det. Trist att du fick två dåliga exemplar på raken dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan vara bra att veta att Asus DCII-kylare för den generationen gjordes för Nvidia-GPUer, dvs större kretsyta än 290X GPUn. Alltså rör inte alla heatpipes:en vid GPUn...
Jag misstänker också att Asus kör en rövare i slutet av en GPUs livscykel och tillverkar enbart "högprestanda"-kort (Matrix/Matrix Platinum) och rabatterar dem.
Jag köpte ett 7970 Matrix Platinum när de rabatterades till 3000:-.
GPUn har 63,5% i ASIC quality, och sitter i ett kort som är gjort att överklockas.
Jag kan inte ens köra kortet i stock....
(aldrig mer ett grafikkort med AMD GPU från Asus för mig)

Problemen du nämner med drivisarna har jag inte erfarit. Jag har använt ATI/AMD grafikkort i många av mina burkar sedan 2003 och kan inte påstå att jag haft problem med drivrutiner.

Yepp, det var det rövarkortet jag köpte med, tror man ASIC var på 67%

Det är ju inte jättesmart av Asus och göra på det viset för nu är jag ju inte jättesugen på att köpa produkter från dem framöver...

Drivrutinerna är ju från spel till spel, äldre FPS spel och Bilspel fungerade bra men RTS spel och andra liknande titlar hade inte lika bra stöd om de hade några år på nacken helt enkelt där nvidia inte strulade alls.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Sitter med ett 290X och är helnöjd. Ja den är varm och ingen superöverklockare men den hänger fortfarande med i allt jag spelar. Innan dess hade jag ett 7970 som jag var ännu mer nöjd med. Det känns lite som om att AMD:s kort hänger med lite bättre när de blir äldre. Kanske för att AMD inte riktigt bytt arkitektur på väldigt länge så drivrutinerna för gamla kort fortsätter att utvecklas. Visst har Nvidia lite trevligare programvara än AMD men jag skulle knappast kalla AMD:s för dålig, om du inte kör Linux.

Sen är 970 ett väldigt prisvärt kort som ligger på prestandan som de flesta gamers vill ha (1080 ultra/1440 high @45-60fps). Det fångar in de flesta gamers.

Nvidias dominans tillskrivs nog mycket av situationen till att 980Ti är överlägset Fury X för de flesta tillämpningar. Fury X är inte dåligt men för de flesta är 980Ti ett bättre köp. Tyvärr ser väldigt många idioter att detta betyder att Nvidia helt enkelt är bättre än AMD och därmed även köper andra Nvidia kort före AMD trots att det är helt irrelevant för andra kort hur bra 980Ti fungerar. Men så länge det finns idioter och oinsatta så kommer tillverkaren med bäst flaggskepp vinna marknadsandelar trots att konsumenten vill ha ett kort i en helt annan prisklass.

För när det gäller billigare kort ligger AMD väldigt bra till med 380 som presterar bättre än 960 till samma pris, kommande 380X lägger sig mellan 960 och 970, 390 som presterar bättre än 970 till något billigare pris samt 390X som ligger något under 980 i både prestanda och pris. Fördelen med AMD är att deras kort genomgående presterar bättre på högre upplösningar (1440p) och detta inte enbart på grund av mer minne på 390/390X utan även 380 4gb presterar bättre än 960 4gb på högre upplösningar.

Dessutom verkar AMD gynnas bättre än DX12 men det återstår att se hur väl detta stämmer men AMD verkar ha haft både DX12 och Vulkan eller liknande tekniker i åtanke väldigt länge.

Se: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Gick från 780 SLI till 295x2 har bara upplevts som positivt, betydligt mindre bekymmer nu med crossfire än SLI.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon235392:

Detta hände som sagt på just 2xx serien av AMD som var kända att ha coilwhine, coilwhine uppstår i spolar på grafikkorten och har ingenting med partnertillverkare att göra. Då dessa använder en PCB enligt referens så är det AMDs design rakt igenom. Coilwhine är högst normalt då det snålas på vad för material som används till spolarna samt hur dom fästs fast, då det går ström genom spolen så vibrerar den och det är precis detta som skapar ljudet som vi kallar coilwhine. Det kan absolut uppstå om man har en dålig PSU men detta var inte fallet. Coilwhine kan hända på allt som har en spole. Så att säga "inte normalt" är tyvärr inte korrekt. Det hela påverkas av ström samt hur spolen är konstruerad.

Men nu är inte jag ute efter att starta någon lång debatt om detta, mitt syfte med min originalpost var att förklara min erfarenhet av just AMD grafikkort för personen som frågade om folks erfarenheter dom senaste åren.

Jag önskar dig en fortsatt bra dag!

Coil whine är något du inte hör på ett normalt exemplar. Alla kort låter inte. Vad gäller referens så tillverkas de förvisso efter specifikation från AMD och Nvidia men tillverkaren gör självklart sina anpassningar för att snåla på kostnaden vilket också gör att vi kan se variationer. Om jag inte minns helt fel så brukar Sapphire vara inblandade med AMDs referenskort och EVGA med Nvidias referenskort. När AMD och Nvidia ger tillåtelse till custom-kort så designas även PCB ofta om och komponenter byts efter tillverkarens önskemål. Själva GPUn är det enda som alltid består, av självklar anledning.

Jag har själv haft rätt tur med de flesta av mina grafikkort. Väldigt få som uppvisat problemet, och då har jag kört både AMD(/ATI) och Nvidia. Då har jag samtidigt också sett till att ha bra nätdelar med.

Men ja, du har nog rätt i att detta sidospår nog är slutdiskuterat kanske. Ha en bra dag även du!

Permalänk
Medlem

Har själv kört 660gtx-580gtx-7970-290-fury x och jag har varit nöjdast med Amd korten iaf. Jag har heller inte haft dom problemen som folk säger sig ha med amds drivrutiner. Felet brukar va emellan skärmen å stolen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Jag köpte ett Asus 7950 begangnat här på Swec för jag behövde mer grafikminne till Skyrim. Spelade en del Dayz mod på den tiden också. Kan säga det var en allmänt dålig upplevelse. AMD hade ju väldiga problem med framtimes då, även på ett kort. Så dey kändes som att spela i sirap större delen av tiden. Kortet i sig var det inget fel på. Det överklockade fint och gick tyst med DCU kylaren, men drivrutinerna svek hårdvaran.
Sålde det ganska kvickt och satte i mitt 670 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Litenskit:

En ökning med 0,8% enhet kändes inte som så mycket mer än "inom felmarginalen" tyvärr...

Jag fick läsa tabellen noga 3ggr innan jag fattade att det verkligen bara var 0.8%! Det är ju för fan ingenting!
Hur kan ni tycka att det är värt att skriva nyheten för så lite?? När man läser rubriken kan man tro att det rör sig om 20%. Kanske 10% men FAN inte sketna 0.8%!!

Ni har gjort en nyhet av ingenting! Skämmes ta mig faaan" som nån robinsondeltagare sa en gång.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner:

Man vänder inte skutor så lätt men det är åt rätt håll. För AMD är det 5% ökning ca 50 miljoner $. Pengar som är välbehövliga.

Permalänk

Mitt första kort var ett Matrox Mystique innan man bytte upp sig till ett Voodoo3 kort för att spela quake3 på, minns även jag köpte en Intel Pentium MMX 200 MHz på release dagen för 6000kr+
Väl spenderade pengar för 200mhz

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker snarare att Mantle är byggt efter GCN än tvärt om kan jag lova dig.

Sedan innebär såklart en mer komplex drivrutin lite mer last för operativsystemet men det är i grund och botten bara en liten case/if-sats som kollar om programmet kan använda sig av Mantle eller om det är DX11/10/9 som skall användas. Knappast något som är beräkningsmässigt tungt.

Dock är "near metal" alltid trevligare. Håller tummarna på Vulcan och hur det kan påverka Steam OS.

Vill minnas att jag läste att Mantle och GCN är samman-designade från början, och det var därför de gjorde dem som de gjorde. Mantle är ju dessutom väldigt nära samma optimering som både DX12 och Vulkan har gjort, vilket inte kan ha skett av en slump. Mantle blev ju absorberat i Vulkan, men DX12 har ju designats efter vad som fanns och DX11 som grund.

Att Vulkan eller DX12 inte fanns på kartan när GCN släpptes håller jag med. Men Mantle måste AMD ha börjat på långt innan, för att göra en optimerad hårdvara för sitt eget API.

Men som du säger, det blir intressant att se vad som sker när spelen kan designas likt en konsol, för hårdvaran, och minska overhead med DX11. Nvidia korten kommer not inte tappa mycket, om ens något, då Nvidia kommer optimera allt de kan, som de brukar. Men AMD korten kommer nog flyga fram, då deras rå-hårdvaru kraft är betydligt mindre optimalt använd i DX11. Frågan är mest om 7000 serien kommer få denna boost, eller om det kräver senare GCN version, för det skulle vara ironiskt om ett 7970 kort åter får kanske 20% boost till och börjar komma ikapp Nvidias 970 med Vulkan

Skrivet av MonkeN:

Har själv kört 660gtx-580gtx-7970-290-fury x och jag har varit nöjdast med Amd korten iaf. Jag har heller inte haft dom problemen som folk säger sig ha med amds drivrutiner. Felet brukar va emellan skärmen å stolen

(j/k) Tycker också de behöver byta skrivbordet
Att ha ett bra bord för datorn gör mycket...

Faktum är att när 7000 serien kom så hade AMD problem med drivarna, då det var en totalt ny arkitektur. Nu har den ju mognat mer och drivarna lik så. Senaste generationerna är bara 380/285 2GB som har problem, men å andra sidan så har Nvidia haft stora problem med både Windows 10, speciellt vid lanseringen, och med äldre kort när de optimerade för nyare.

Båda har ibland problem, och det är surt att sitta på ett kort som har det, men ärligt så är båda sidorna lika illa, det bara skiljer när/var de har problem, inte att ena har och andra inte.

Ska bli kul och se nu vad AMD nya mjukvara och drivrutin system går för, när Catalyst mm pensioneras.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@dahippo:

DET sätter saken i ett HELT annat ljus! Dock skrev dem inte det....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

En fråga till er visa: Har aldrig hört talas om Matrox eller S3, vad är det för något? Wikipedia sa inte så mycket mer än att Matrox producerar grafikprocessorer. Vad jag förstått var de tydligen större förr. Hur står/stod de sig mot AMD/Nvidia? När och varför började de försvinna från marknaden och kan man fortfarande köpa något av deras kort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marzupilami:
Matrox har varit och är i dag "en gud" när det kommer till flerskärmslösningar. Jag har personligen 2 st Matrox G450 som jag använder till att driva 10 stycken skärmar under ett idrottsarrangemang. Där gör de sitt jobb väldigt bra

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marzupilami:

En fråga till er visa: Har aldrig hört talas om Matrox eller S3, vad är det för något? Wikipedia sa inte så mycket mer än att Matrox producerar grafikprocessorer. Vad jag förstått var de tydligen större förr. Hur står/stod de sig mot AMD/Nvidia? När och varför började de försvinna från marknaden och kan man fortfarande köpa något av deras kort?

S3 vet jag inget om på senare men Matrox började använda GCN-kretsar från AMD för lite drygt ett år sedan: http://www.matrox.com/graphics/en/press/releases/2014/graphic...
Marknaden för Matrox och S3 bör ha varit runt 1% eller mindre tillsammans dock. Matrox har överlevt med produkter riktade mot den professionella marknaden. Parhelia var väl sista riktiga kortet riktat mot konsumenter/spelare. För vanliga konsumenter så fyller Matrox samtidigt inte riktigt någon funktion längre då AMD i och med HD 5000-serien satsade på flerskärmslösningar även i konsumentkorten och Nvidia följde efter med GTX 400-serien som släpptes året efter.