AMD återtar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk

@doerman: Jag har kört AMD tidigare och inte haft några direkta problem med korten. När det kommer till hårdvara lider man i längden av att vara snål. Inget fel på ett AMD-kort i sig. Men dåligt utrymme + varma delar + dålig kylning kommer leda till problem. För tillfället för jag en 980, men har tidigare använt AMD som t.ex. 7770, 7850, 6970, 7990 utan problem.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@doerman

Offerkoftorna är snart slut...

Det är inte så mycket att testa, när det finns en drös med objektiva tester på internet som man kan googla på 10 sekunder om man är intresserad på riktigt.
Skulle aldrig någonsin köpa grejer baserat på random personers åsikt. Jag kan ta med i beräkningarna men aldrig dra några slutsats på det.
Men alla är olika.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både AMD och Nvidia. Bägge har alltid fungerat bra och har aldrig haft några problem med någon av dem. Dock föredrar jag AMD pga deras företagsfilosofi. Där AMD i största möjliga mån förespråkar att använda gemensamma standarder, väljer Nvidia att göra proprietära lösningar. Proprietära lösningar är sällan bra för oss konsumenter då vi blir låsta till en leverantör. Dock finns det såklart argument för att tex. G-sync med dedikerad hårdvara kan ha tekniska fördelar, men i min värld är det inte värt nackdelarna med en monopolliknande marknadssituation.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Jag har kört Amd i ett år nu, tycker det fungerar som förväntat inga problem alls faktiskt. De har vad jag hört varit riktigt dassiga för ca5 år sen. Inte lika frekventa drivrutinsuppgraderongar på gott och ont. Slipper uppgradera så ofta men lite seg start för nyare spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör Intel + R9 Fury och det funkar bra. Stör mig dock på Coilwhine från kortet men det är inget jag hör när jag väl börjat spela. Vad jag förstått så är coilwhine något båda lagen dras med.

Jag valde AMD för hela skiten med Nvida som mörkat att de inte har 4gb i sina 970 kort och inte heller lika bra stöd för direct Compute (Tror det var det) när man skall köra Dx12. Sen hoppas jag att AMDs historia med Mantle ska ge bra prestandan skjuts när väl Vulkan/DX12 spelen börjar rulla ut.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

jag har kört AMD senste 5 åren, tror jag haft något problem nån gång, annars stabilt hela tiden.

innan det körde jag nvidia då hade jag problem säkert bara otur dock.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag tror vi alla kan enas om att det bara är att gratulera Nvidias marknadsföringsteam. Dock kan ingen kan leva på gamla meriter hur länge som helst. Och det gäller både AMD och Nvidia. 2016 kommer att bli det mest intressanta året på länge för grafikmarknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durkadur:

Jag tror vi alla kan enas om att det bara är att gratulera Nvidias marknadsföringsteam. Dock kan ingen kan leva på gamla meriter hur länge som helst. Och det gäller både AMD och Nvidia. 2016 kommer att bli det mest intressanta året på länge för grafikmarknaden.

Kommer man undan med att både sälja GTX 970s som inte uppfyller specifikationerna och kan marknadsföra sina grafikkort som att de har fullt DirectX 12-stöd när de i verkligheten inte har det så gör helt klart Nvidias marknadsförignsavdelning något "rätt".

Hade det varit AMD hade det varit tredje världskriget vid det här laget men med Nvidia är det lugnt för "de drar inte så mycket ström ändå" och annat flum.

Vi röstar alla med plånboken, väldigt viktigt att komma ihåg faktiskt. Förhoppnignsvis är detta början på en mer jämn fördelning av marknaden sett till diskreta grafikkort framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där med drivrutinerna håller jag verkligen inte med om.
Enligt vad jag sett på forum runt om är det mest FUD från Nvidia fanboys.
För övrigt håller jag med i stora drag.

Det är dock inte lätt att marknadsföra sig, mot en så stor skara som nästan alltid förordar Nvidia.
Det har blivit lite på det sättet att ett grafikkort från Nvidia anses vara ett säkert köp, själv anser jag AMD:s vara lite säkrare men jag är nog i minoritet.

Kolla på swecs speltester så ser du. två senaste exemplen är Anno och Fallout 4 där AMD har mer problem. Sen om det är pga att Nvidia lobbar med spelbolag osv tar jag inte ställning till. Sen har jag uppfattningen att SLI funkar genrellt lite bättre än Crossfire. Men båda är en kompromiss i min mening, har kört både SLi och Crossfire själv, och kommer aldrig köra det igen. köper hellre det dyraste single gpu kortet innan jag kör dubbla igen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla på swecs speltester så ser du. två senaste exemplen är Anno och Fallout 4 där AMD har mer problem. Sen om det är pga att Nvidia lobbar med spelbolag osv tar jag inte ställning till. Sen har jag uppfattningen att SLI funkar genrellt lite bättre än Crossfire. Men båda är en kompromiss i min mening, har kört både SLi och Crossfire själv, och kommer aldrig köra det igen. köper hellre det dyraste single gpu kortet innan jag kör dubbla igen.

Problemet är just att Nvidia hindrar AMD från att arbeta mot spelföretagen där deras Gameworks används. AMD kan först efter lanseringen börja optimera mot titeln i fråga. Och just Gameworks har börjat bli vanligt att spel på PC smutsas ned med. Och det drabbar heller inte enbart AMD-användare utan även Geforce-användare som inte kör senaste generationen grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet är just att Nvidia hindrar AMD från att arbeta mot spelföretagen där deras Gameworks används. AMD kan först efter lanseringen börja optimera mot titeln i fråga. Och just Gameworks har börjat bli vanligt att spel på PC smutsas ned med. Och det drabbar heller inte enbart AMD-användare utan även Geforce-användare som inte kör senaste generationen grafikkort.

AMDs problem med renderingstider har ju dock hållit på väldigt länge. även om det blivit bättre senaste åren.
Men håller med om att Gameworks har ett finger med i spelet. Tex witcher 3:

Nano:

980TI

Har ju gått en stund sen det testet så det kanske är fixat. Men Det är lite tråkigt att det ska vara så. Sen kanske vissa inte märker av den typen av micro stutter, det är en helt annan sak.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kommer man undan med att både sälja GTX 970s som inte uppfyller specifikationerna och kan marknadsföra sina grafikkort som att de har fullt DirectX 12-stöd när de i verkligheten inte har det så gör helt klart Nvidias marknadsförignsavdelning något "rätt".

Hade det varit AMD hade det varit tredje världskriget vid det här laget men med Nvidia är det lugnt för "de drar inte så mycket ström ändå" och annat flum.

Vi röstar alla med plånboken, väldigt viktigt att komma ihåg faktiskt. Förhoppnignsvis är detta början på en mer jämn fördelning av marknaden sett till diskreta grafikkort framöver.

Inte alls, det gnälls minst lika mycket när båda gör fel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@xpanterx:

Om jag inte minns fel så skall Matrox börja använda GCN i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

har kört 7970 och nu r9 290. De enda jag har att "klaga" på är den höga effektförbrukningen, men nätagg har så pass hög effekt idag för liknande pris så det är inte hela världen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

AMDs problem med renderingstider har ju dock hållit på väldigt länge. även om det blivit bättre senaste åren.
Men håller med om att Gameworks har ett finger med i spelet. Tex witcher 3:

Nano:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10643?key=caa19483b3d7fd84b7ac200326e20f4b

980TI
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10622?key=2bdf30d661f1886ad8d2ce3d4ab11d55

Har ju gått en stund sen det testet så det kanske är fixat. Men Det är lite tråkigt att det ska vara så. Sen kanske vissa inte märker av den typen av micro stutter, det är en helt annan sak.

Finns även exempel på motsatsen, man kan inte använda ett enstaka spel för att vissa något generellt.
Får jag även påminna vad Sweclockers skriver om sina mätningar av renderingstider?

Citat:

Viktigt att veta är att mätning med Fraps inte är en vattentät metod. Värdena läses av tidigt i den så kallade renderingspipelinen, vilket i praktiken innebär att optimeringar längre fram inte syns. Det är därför viktigt att koppla resultaten till subjektiva konstateranden – speglar graferna verkligheten?

http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/3#co...

I fallet med Fallout 4, är det onekligen något knas, eftersom mätningarna motsvaras av subjektiva intryck, men i detta fall är det ett gameworksspel som nyss släppts, man får ge AMD någon månad till för att de skall ha möjlighet att fixa problemen.
Där anser jag att Bethesda är den skyldiga, det går onekligen att koda spel så att de går mjukt på grafikkort från både AMD och Nvidia, det är det som är normalfallet.
Att Bethesda i så hög grad struntat i de köpare som äger AMD kort, är inget annat än förrakt mot kunderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det är så många som har testat alls. Man köper Nvidia för det är det som "alla andra" har, sen bashar man AMD för att det är det man själv inte har.

Jag är tvärt om. Jag har Nvidia, men favoriserar AMD. Det är för att en hel del jag sett på senare kan tyda på att AMD har gjort något bra som håller i längden. Men då har jag hängt upp mig på en potentiell prestandaboost i DX12. Vi får se, men jag hoppas på dem. De förtjänar det efter sina många år av hårt arbete. För de är minsann inte klåpare, då hade de inte funnits så pass länge.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra med en ökning även om den kunde fått vara mycket större såklart. Hur ser det ut om man kollar GPU-kretsar? Är de siffrorna jag personligen tycker är intressantast då de bättre visar hur marknaden ser ut. Alla datorer används inte för spel trots allt.

Vad gäller sjunkande försäljningssiffror för datorer så ser det ut som vanligt. Frågan är om vi någonsin får se en vändning? Jag tvivlar, konsumenten har lämnat PC bakom sig och går vidare i utvecklingen mot mobila enheter som bättre passar den moderna 2000-talsmänniskan.
Något jag oroar mig för är ökande komponent priser vilket för det dyrare att köpa och bygga datorer desto mer marknaden tappar. Valuta värden hit och dit, nog känns det som att der bara blir dyrare igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där stämmer inte alls. Att persondatorerna är på utgång. Det är fler mobila enheter, men nu så kommer det mer kraftfulla mobila enheter. T.ex Surface. Jag tror många använder mobila enheter som en tvungen kompromiss. De behöver både det kraftfull och mobila. Vissa lutar mer åt det ena hållet, men jag tror att dessto mer någon engagerar sig i sina enheter, dessto mer ökar deras krav och behov. För att de blir avancerade användare. Så det kan lika bra vara så att många har mobila enheter nu (började i tiden med iPhone typ) som ett insteg till att bli avancerade användare och för att sedan bli mer avancerade och krävande användare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det sprids tyvärr en del vilseledande information som till slut blir vedertagen sanning.

För en månad sen skulle jag hjälpa en bekant att plocka ihop delar till ett nytt bygge. Han kom först med ett färdigt paket från en webbutik men jag trodde att jag kunde hitta bättre för billigare peng. Det gjorde jag också, men då blev det Intel + AMD istället för Intel + Nvidia. Direkt reagerade han och menade på att alla sa att Intel + Nvidia "funkar bra ihop". Jag undrade vart han hade fått det ifrån och exakt vad det var som "fungerade bra ihop"? När jag berättade att Intel och Nvidia är olika företag trodde han knappt på mig.
Vi diskuterade vidare om grafikkort men han var inte övertygad att AMD var något för honom. Observera att jag inte försökte sälja på honom något utan försökte bara hjälpa honom att se över alla alternativ. När en person investerar så pass mycket pengar som han tycker jag att det är en skyldighet man har som entusiast att informera. Det är faktiskt inte så att alla som gillar att spela PC-spel är intresserade av PC-hårdvara.

Hur som helst så uppmanade jag honom gång på gång att söka information själv och att vara källkritisk. Det gjorde han också och kom till slut fram till samma slutsats som jag - att Intel + AMD var mer prisvärt i hans fall.
Idag är han väldigt nöjd men är mycket mer skeptiskt till vad folk berättar för honom om hårdvara. Han har berättat att flera av hans vänner tycker han är konstig som inte kör Intel + Nvidia - "Alla vet ju om att de funkar bra ihop."

PS. Var snälla och döm inte ut honom. Det är många som har liknande föreställningar.

Haha...påminner om mig själv för många år sedan. Trodde också att Intel+Nvidia var något som fungerade bäst för av någon anledning fick jag för mig att de var typ samma företag, så de borde ju fungera bättre ihop. På samma vis så köpte man ATI skulle man ha en AMD prolle för de två funkade bättre ihop trodde jag av samma anledning...ja...vilken soppa, haha.

Men så är det ju när man inte är insatt. Är lite som bilar...ryser varje gång jag ser någon köra förbi i en sprillans ny Hyundai eller Kia (samma bilar, olika smink)...Med tanke på hur de presterar i t.ex. undanmanöverstester (älgtestet) blir man ju mörkrädd.

Men som sagt...så är det ju med allt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är tvärt om. Jag har Nvidia, men favoriserar AMD. Det är för att en hel del jag sett på senare kan tyda på att AMD har gjort något bra som håller i längden. Men då har jag hängt upp mig på en potentiell prestandaboost i DX12. Vi får se, men jag hoppas på dem. De förtjänar det efter sina många år av hårt arbete. För de är minsann inte klåpare, då hade de inte funnits så pass länge.

Jag har också ett Nvidia-kort för tillfället, men skulle lätt kunna köpa AMD om det blir så nästa gång, Jag ser fram emot 2016 då det verkar bli ett riktigt intressant åt ur grafikkortssynpunkt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kort efter att amd 2xx serien lanserades köpte jag mig ett 280x som hade fruktansvärd coil whine, då det kan hända så bytte jag kortet mot ett nytt. Då även det led av samma coil så bytte jag upp mig mot 290x och tänkte att turen skulle vända, jag har aldrig haft så fel.

Även det led av oerhört högljutt coil whine. Min erfarenhet av AMD är med andra ord väldigt dålig, har testat AMD lite då och då (6xxx serien) (7xxx serien) men har alltid lyckats få defekta exemplar. Med Nvidia har det aldrig hänt. Nu säger jag inte att alla amd kort har problem, detta är bara min personliga erfarenhet.

Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

AMDs problem med renderingstider har ju dock hållit på väldigt länge. även om det blivit bättre senaste åren.
Men håller med om att Gameworks har ett finger med i spelet. Tex witcher 3:

Nano:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10643?key=caa19483b3d7fd84b7ac200326e20f4b

980TI
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10622?key=2bdf30d661f1886ad8d2ce3d4ab11d55

Har ju gått en stund sen det testet så det kanske är fixat. Men Det är lite tråkigt att det ska vara så. Sen kanske vissa inte märker av den typen av micro stutter, det är en helt annan sak.

AMDs så kallade problem med renderingstider har varit borta i flera år, speciellt för singel GPU-system. Nvidia-stödda spel kan ha problem tills AMD fått ut en optimerad drivare.

Fallout 4 var inte speciellt mjukt vid lanseringen men första optimerade drivaren verkar ha gjort skillnad upplevnadsmässigt vad jag förstått.

Skrivet av kelthar:

Fast det där stämmer inte alls. Att persondatorerna är på utgång. Det är fler mobila enheter, men nu så kommer det mer kraftfulla mobila enheter. T.ex Surface. Jag tror många använder mobila enheter som en tvungen kompromiss. De behöver både det kraftfull och mobila. Vissa lutar mer åt det ena hållet, men jag tror att dessto mer någon engagerar sig i sina enheter, dessto mer ökar deras krav och behov. För att de blir avancerade användare. Så det kan lika bra vara så att många har mobila enheter nu (började i tiden med iPhone typ) som ett insteg till att bli avancerade användare och för att sedan bli mer avancerade och krävande användare.

Nej det stämmer.

Surface är ju också en mobil enhet, en högpresterande surfplatta. Persondatormarknaden är sakta på väg bort, vi lever i en post-PC ers, såvida utvecklingen inte vänder.

Skrivet av anon235392:

Kort efter att amd 2xx serien lanserades köpte jag mig ett 280x som hade fruktansvärd coil whine, då det kan hända så bytte jag kortet mot ett nytt. Då även det led av samma coil så bytte jag upp mig mot 290x och tänkte att turen skulle vända, jag har aldrig haft så fel.

Även det led av oerhört högljutt coil whine. Min erfarenhet av AMD är med andra ord väldigt dålig, har testat AMD lite då och då (6xxx serien) (7xxx serien) men har alltid lyckats få defekta exemplar. Med Nvidia har det aldrig hänt. Nu säger jag inte att alla amd kort har problem, detta är bara min personliga erfarenhet.Skickades från m.sweclockers.com

Coilwhine förekommer med både AMD och Nvidia-baserade kort men är något dessa företag inte orsakar. Snarare partner tillverkaren, i ditt fall Asus, som klantat med tillverkningen av just de exemplar du fått tag i. Problemet kan också finnas i moderkortet och grundproblemet är ungefär samma. Eller nätdelen. Normalt ska det inte höras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla på swecs speltester så ser du. två senaste exemplen är Anno och Fallout 4 där AMD har mer problem. Sen om det är pga att Nvidia lobbar med spelbolag osv tar jag inte ställning till. Sen har jag uppfattningen att SLI funkar genrellt lite bättre än Crossfire. Men båda är en kompromiss i min mening, har kört både SLi och Crossfire själv, och kommer aldrig köra det igen. köper hellre det dyraste single gpu kortet innan jag kör dubbla igen.

Där har du fel. Crossfire skalar bättre än sli.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns även exempel på motsatsen, man kan inte använda ett enstaka spel för att vissa något generellt.
Får jag även påminna vad Sweclockers skriver om sina mätningar av renderingstider?

http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/3#co...

I fallet med Fallout 4, är det onekligen något knas, eftersom mätningarna motsvaras av subjektiva intryck, men i detta fall är det ett gameworksspel som nyss släppts, man får ge AMD någon månad till för att de skall ha möjlighet att fixa problemen.
Där anser jag att Bethesda är den skyldiga, det går onekligen att koda spel så att de går mjukt på grafikkort från både AMD och Nvidia, det är det som är normalfallet.
Att Bethesda i så hög grad struntat i de köpare som äger AMD kort, är inget annat än förrakt mot kunderna.

Tyvärr handlar det inte om enbart enstaka spel. Jag säger inte att det är AMDs fel. Jag säger bara att som slutkund så är detta resultatet. Witcher 3, Fallout, Anno är bara några exempel i närtid. Men om du läser mitt första inlägg i tråden så påstår även jag att prestandan mellan Nvidia och AMD i princip är lika, det brukar som sagt ordna upp sig med senare drivrutiner, nvidia kanske har varit bättre på att släppa game ready drivrutiner sista tiden. Och nvidia är inte heller helt problemfria, framför allt om man kör SLI (vilket jag gjorde länge). Jag är inte på något sätt här för att främja Nvidia. I mitt första inlägg ser du att jag tvärt om försvarar den allmänna synen som finns på swec att presentera det mest prisvärda alternativet.

Dock vill jag med mina andra inlägg samtidigt påvisa varför gapet i försäljning mellan nvidia och amd blivit så stort. Och detta dåliga rykte kring drivrutiner är en av anledningarna. Säga vad man vill om fulspel från Nvidias sida men buisness is buisness, amd har också försökt locka till sig spelmakare i liknande lösningar som Gameworks tidigare. Om du jämför med när 7xxx serien släpptes, som egenetligen är mycket sämre än 3xx serien och hade på den tiden sämre dirvrutiner än vad amd har idag så marknadsfördes den MYCKET bättre, de hade enorma spelkampanjer där man fick massa spel på köpet osv. Nu har de lyckats bilda en uppfattning kring sig att allt är lite sämre på AMD-sidan, freesync är lite sämre än gsync, drivrutinen är lite sämre än nvidias m.m. Påståenden som inte är sanna hela vägen, men har man en gång gjort feltramp så är det svårt att vinna tillbaka förtroendet. Sen har de gjort en väldigt förvirrad lansering av Fury med dålig tillgänglighet istället för att marknadsföra 3XX serien som är mer prisvärd, och förmodligen har bättre vinsmarginal för AMD.

Men de kanske knappar igen nu sakta men säkert. 3xx serien är ändå väldigt bra, och Fury serien också, även om de kunde gjort det mycket bättre. Fury hade potential att konkurrera rejält, men de valde istället att handikappa sig själva med sin kylarlösning och restriktioner mot tredjepart, samtidigt som 970, 980 och 980Ti säljer som smör.

Ska tilläggas att jag personligen funderar på att gå över till AMD enbart för Freesync, de kan ha ett riktigt ess i skjortärmen där, nu när freesync skärmar börjar komma på bred front, medan Gsync är svårare att få tag på, speciellt i det billigare segmentet. För mig hade det räckt med en vanlig 60hz skärm och sync av något slag. bara för att slippa tearing, jag är fullt nöjd med 60fps.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@dahippo: Ja verkar stämma, inte riktigt samma sak såklart men lite kul ändå

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Där har du fel. Crossfire skalar bättre än sli.

Nu pratade jag inte om just skalningen,som varierar stort från spel till spel. Tänker snarare på stöd vs icke stöd, drivrutiner och renderingstider. Båda lagen har väl skalning över 90% i de flesta fall så där finns det inget direkt problem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

körde r9 290x mellan december till april...

Positiva:

1. Mängden grafikminne
2. Priset
3. Bra prestanda i populära DX11/Mantle titlar.

Negativa

1. Värmen, Värmen, Värmen.. hade ett R9 290x Matrix Platinum med Asus påkostade kylare som ska vara fantastisk.. men så var inte fallet! högljudd och det fanns inget rum för överklockning på luft, tror jag lyckades med +75mhz på gpu'n och +200mhz på minnet innan det började tjura och detta kortet är gjort för överklockning.. patetiskt!
2. Drivrutinerna, om du startar något som är gjort innan DX11 eran eller mindre välkända spel så räkna med skumma problem och krascher som inte existerar när jag har nvidia i datorn.

Nu är värmeproblemen något som i princip bara plågade r9 290/290x extra mycket men AMD i mina ögon faller på bristen av finslipade drivrutiner som det tyvärr har varit de senaste åren därav väljer jag hellre ett dyrare nvidia kort där jag får en problemfri spelupplevelse för jag orkar inte sitta och googla och tweaka mina inställningar i 3 timmar efter jobbet varje gång man ska spela ett nytt spel medans med nvidia i 90% av fallen fungerar allt felfritt och i 10% av fallen får man göra några mindre justeringar.

så snälla AMD fixa drivrutinerna en gång för alla så vi slipper se Nvidia dominans.

coilwhine finns hos båda tillverkarna så de tänker jag inte nämna och jag vet att mitt r9 290x matrix platinum är som gjort för vattenkylning men det marknadsförs som ett ROG kort med ROG loggan och då borde man ju tycka att det är out-of-the-box renodlat gaming kort men så är inte fallet! i mina ögon är det ett rejält prisvärt GPGPU kort som ska vattenkylas.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Då vet du inte hur coil whine uppstår detta var alla ref kort, och ja jag vet att det kan hända på Nvidia också. Men nu var frågan om folks erfarenheter och jag svarade. Så nog om det nu.

Skrivet av anon5930:

AMDs så kallade problem med renderingstider har varit borta i flera år, speciellt för singel GPU-system. Nvidia-stödda spel kan ha problem tills AMD fått ut en optimerad drivare.

Fallout 4 var inte speciellt mjukt vid lanseringen men första optimerade drivaren verkar ha gjort skillnad upplevnadsmässigt vad jag förstått.

Nej det stämmer.

Surface är ju också en mobil enhet, en högpresterande surfplatta. Persondatormarknaden är sakta på väg bort, vi lever i en post-PC ers, såvida utvecklingen inte vänder.

Coilwhine förekommer med både AMD och Nvidia-baserade kort men är något dessa företag inte orsakar. Snarare partner tillverkaren, i ditt fall Asus, som klantat med tillverkningen av just de exemplar du fått tag i. Problemet kan också finnas i moderkortet och grundproblemet är ungefär samma. Eller nätdelen. Normalt ska det inte höras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Problemet är att hela GCN generationen var och är optimerad för mantle, inte DX11, så drivarna är komplicerade och tar tid att få bra, vilket med AMD begränsade resurser sätter sina spår.
Med nästa gen, dvs DX12/Vulkan så kan spelutvecklare jobba mer close to metal, vilket bör lätta AMDs drivutinslast och göra att korten verkligen kan utnyttjas bättre.

Tycker snarare att Mantle är byggt efter GCN än tvärt om kan jag lova dig.

Sedan innebär såklart en mer komplex drivrutin lite mer last för operativsystemet men det är i grund och botten bara en liten case/if-sats som kollar om programmet kan använda sig av Mantle eller om det är DX11/10/9 som skall användas. Knappast något som är beräkningsmässigt tungt.

Dock är "near metal" alltid trevligare. Håller tummarna på Vulcan och hur det kan påverka Steam OS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon235392:

Då vet du inte hur coil whine uppstår detta var alla ref kort, och ja jag vet att det kan hända på Nvidia också. Men nu var frågan om folks erfarenheter och jag svarade. Så nog om det nu.Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar vara den som har dålig koll på coilwhine ärligt talat. Kolla gärna upp det innan du uttalar dig om någon annans kompetens nästa gång, tack.

Varken AMD eller Nvidia tillverkar egna kort, det är andra företag som tillverkar dessa. Referens kort är just referens och det är fortfarande inte normalt med coilwhine på dessa. Får man ett kort med coilwhine bör man självklart byta det. Trist att du fick två dåliga exemplar på raken dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Ser inga fel med Amd, hade ett 7950 som gick sönder och fick då tillbaka hela summan jag betalade, uppgraderade till ett 970 eftersom det gav mest prestanda per krona vid det tillfället. Skulle jag köpa ett grafikkort idag skulle det förmodligen blir ett 390.

Mycket kritik mot Amd är väldigt överdrivet, vissa tror ju på nästan på allvar att man måste ha värsta nätaggregatet på 1200 watt och två dunkar flytande kväve i garderoben för att kunna kyla ett Amd-kort.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator