Permalänk
Medlem

Behöver tips på kupevärmare

Hej,

Tydligen har snön slagit till mot norra uppland i natt (äckligt) så behöver väl införskaffa mig två stycken kupevärmare då vi har två bilar och båda kupevärmarna tycks ha gett upp. Bilarna är en skoda Octavia kombi och en mindre golf så antar att dom kanske inte har riktigt samma behov.

Vet att jag antagligen hade fått fler svar på garaget.org men nu var jag här så fick bli en fråga här istället

Så vad rekommenderar ni som vet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@niclasc:

Ok levererar den också eller är den bara liten och smidig?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Provat en liten kupevärmare nån gång, var DEFA eller Calix, men det var inget att ha. Modernum 1700 funkar bra och ger bra värme. Här har du ett par tester:
http://www.sepab.se/Download/FileDownload.ashx?FileID=97ECC1A...
http://www.sepab.se/Download/FileDownload.ashx?FileID=6F8A570...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Provat en liten kupevärmare nån gång, var DEFA eller Calix, men det var inget att ha. Modernum 1700 funkar bra och ger bra värme. Här har du ett par tester:
http://www.sepab.se/Download/FileDownload.ashx?FileID=97ECC1A...
http://www.sepab.se/Download/FileDownload.ashx?FileID=6F8A570...

Kanske värt att kosta på något ordentligt till min bil (kombin) då den går dagligen som pendlarbil mellan hemmet och jobbet medans gummans bil inte rör sig fullt lika mycket

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Kanske värt att kosta på något ordentligt till min bil (kombin) då den går dagligen som pendlarbil mellan hemmet och jobbet medans gummans bil inte rör sig fullt lika mycket

Jag kör bara med ordentliga grejer, läste nåt test för några år sedan när jag införskaffade mina, då var det någon av de billigare varianterna som överhettningsskyddet inte löste på när dom täckte för den.

Jag kör med Modernum Cyklon 1700, den fungerar klockrent för mig. Det viktigaste du behöver kolla på är hur mycket ström kupevärmarn drar, så att det inte blir för mkt för säkringen du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag kör bara med ordentliga grejer, läste nåt test för några år sedan när jag införskaffade mina, då var det någon av de billigare varianterna som överhettningsskyddet inte löste på när dom täckte för den.

Jag kör med Modernum Cyklon 1700, den fungerar klockrent för mig. Det viktigaste du behöver kolla på är hur mycket ström kupevärmarn drar, så att det inte blir för mkt för säkringen du har.

Jo Cyklon modellen är ju ännu smidigare än mk modellen då den bara är hälften så tjock som mk modellen men då kostar ju cyklon ett gäng extra hundralappar iaf där jag såg priser, frågan är ju om det är värt det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jo Cyklon modellen är ju ännu smidigare än mk modellen då den bara är hälften så tjock som mk modellen men då kostar ju cyklon ett gäng extra hundralappar iaf där jag såg priser, frågan är ju om det är värt det

Jag minns inte vad jag gav för min, var nära att köpa den på OK här i byn, men dom tog nästan dubbla priset mot prisjakts billigaste. Så beställde på nätet. Har för mig OK fortfarande säljer den för 1799 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Kanske värt att kosta på något ordentligt till min bil (kombin) då den går dagligen som pendlarbil mellan hemmet och jobbet medans gummans bil inte rör sig fullt lika mycket

I en kombi lär du har bra grejor om du ska få varmt. Det är väl nästan dubbla volymen att värma om man inte har insynsskydd över bagagen. Har min på minst 1 timme innan avresa (stor sedan kaross) och har då ett hembyggt stativ som går in under passagerarmattan ett 2-3 dm och som riktar värmaren uppåt växelspaken till. Står ordentligt stadigt oavsett körsätt, trots att det bara är mattan som "håller i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag minns inte vad jag gav för min, var nära att köpa den på OK här i byn, men dom tog nästan dubbla priset mot prisjakts billigaste. Så beställde på nätet. Har för mig OK fortfarande säljer den för 1799 kronor

Nu hittade jag bättre pris på grejerna. Samma pris på cyklon 1700 där som för mk1700 på okq8 då va inte valet svårt måste bara vänta på att dom får igång sin webbsida igen den har tydligen varit nere under veckan men skulle öppna igen nu veckan som kommer

Skrivet av Lasse468:

I en kombi lär du har bra grejor om du ska få varmt. Det är väl nästan dubbla volymen att värma om man inte har insynsskydd över bagagen. Har min på minst 1 timme innan avresa (stor sedan kaross) och har då ett hembyggt stativ som går in under passagerarmattan ett 2-3 dm och som riktar värmaren uppåt växelspaken till. Står ordentligt stadigt oavsett körsätt, trots att det bara är mattan som "håller i".

Ja en väldans massa liter blir det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Bara som ett tips, oavsett vilken du väljer så tänk som med datorer, OPTIMERA LUFTFLÖDET. Du har knappast nytta av att värmaren värmer upp passagerarstolen till 230 grader. I min bil så har jag passagerarstolen längst bak och så lågt som möjligt (har sällan passagerare) för att underlätta luftens rörelse.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har en hyfsat stor sedan (S80) och har Modernums lite mindre modell:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/kupevarmare/modern...
Jag fyndade min på Biltema för 299.

Monterad enligt bilden på deras förpackning:

Bra cirkulation på luften är viktigt för att få nån glädje av värmarens effekt. Nu har jag inte testat i några extrema temperaturer men vid -10 blir det rätt behagligt i kupén och isfria rutor på någon timmes drift i högläget. Jag tror inte att den skulle ha några problem att få bort frosten i -20 heller.

Ett större problem är då den riktigt sunkiga effekten på värmaren i motorn som knappt gör varken från eller till. Har funderat på en sån där pumpdriven vattenvärmare på ~1,5kW men bor lite för långt söderut för att riktigt orka.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Bara som ett tips, oavsett vilken du väljer så tänk som med datorer, OPTIMERA LUFTFLÖDET. Du har knappast nytta av att värmaren värmer upp passagerarstolen till 230 grader. I min bil så har jag passagerarstolen längst bak och så lågt som möjligt (har sällan passagerare) för att underlätta luftens rörelse.

Tidigare har jag haft en vinklad plåt under den men som du säger passagerarstolen bör ju flyttas bakåt också

Skrivet av Rattnalle:

Jag har en hyfsat stor sedan (S80) och har Modernums lite mindre modell:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/kupevarmare/modern...
Jag fyndade min på Biltema för 299.

Monterad enligt bilden på deras förpackning:
http://www.laitis.se/media/catalog/product/cache/1/image/600x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/m/o/modernum_monterad-i-bil.png

Bra cirkulation på luften är viktigt för att få nån glädje av värmarens effekt. Nu har jag inte testat i några extrema temperaturer men vid -10 blir det rätt behagligt i kupén och isfria rutor på någon timmes drift i högläget. Jag tror inte att den skulle ha några problem att få bort frosten i -20 heller.

Ett större problem är då den riktigt sunkiga effekten på värmaren i motorn som knappt gör varken från eller till. Har funderat på en sån där pumpdriven vattenvärmare på ~1,5kW men bor lite för långt söderut för att riktigt orka.

Hur har du fått fast skruvarna är det bara att skruva in dom i panelen och se glad ut över att man lyckas skapat sig ett par mindre snygga hål eller finns det något annat sätt. Iofs matchar ju några hål där ena sidopanelen i bak som ena hunden fick för sig att tugga på

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

De billigaste modellerna är billiga av en orsak, skulle undvika sånt
Inte fint när man kommer till bilen och det luktar bränd plast.

Orkar inte gå till bilen och kolla vad jag har nu, men den tinade då rutorna i -40 förra vintern

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur har du fått fast skruvarna är det bara att skruva in dom i panelen och se glad ut över att man lyckas skapat sig ett par mindre snygga hål eller finns det något annat sätt. Iofs matchar ju några hål där ena sidopanelen i bak som ena hunden fick för sig att tugga på

Har ingen bild från min egen bil men ja jag har borrat hål. Den panelen sitter med snäppen på min bil så det var lätt att plocka loss den och fästa hållaren. Hållaren sitter där permanent och döljer hålen Värmaren plockar jag av sommartid. Det enda jag ser från förarsidan är toppen på värmaren när den sitter där. Hade jag inte haft ljus inredning i bilen så hade hållaren varit ganska diskret.

Hade jag varit ambitiös hade jag gått på skroten och hämtat en sån panel till att växla med

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Har ingen bild från min egen bil men ja jag har borrat hål. Den panelen sitter med snäppen på min bil så det var lätt att plocka loss den och fästa hållaren. Hållaren sitter där permanent och döljer hålen Värmaren plockar jag av sommartid. Det enda jag ser från förarsidan är toppen på värmaren när den sitter där. Hade jag inte haft ljus inredning i bilen så hade hållaren varit ganska diskret.

Hade jag varit ambitiös hade jag gått på skroten och hämtat en sån panel till att växla med

Aha ja min är ju helt svart i inredningen så då blir en sån där lösning bra känns det som så då blir det en cyklon 1700 och en ny defa kabel på onsdag, glömde den i uttaget sist jag använde den så den blev inte så fin, synd att dom är så jäkla dyra bara

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Någon som har något bra tips på en enkel timer som kan kopplas till ett Defa system, behöver ha möjlighet till att programmera två tider och att det ska gå på bilens elsystem

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Har tidigare alltid kört på Defas värmare - och de har aldrig gjort mig besviken.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Kör med denna http://www.autoparts.se/?prod=true&art=901-8MKMINI
(köpte min på Biltema men detta var det billigaste jag hittade nu)

900W passar perfekt då stolpen har 1400W som högsta tillåtna effektuttag. Den ger ingen komfortvärme men isfria rutor i alla fall.

Väldigt bra betyg i tester:
http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-16-kupevarm...

Permalänk
Medlem

Tror det får bli en sån där futura med relä plus en modernum cyklon 1700, sen är det bara motorvärmaren kvar måste kolla imorgon om det sitter en sån på plats eller inte, tycker det verkar märkligt om man dragit in ett Defa system men ingen motorvärmare men va fan det finns folk till allt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Finner det i princip värdelöst att sätta värmaren likt bilden ovan pga att det tar betydligt längre tid och mer effekt att få framrutan helt fri när det kryper ned i graderna. Kom över ett gäng ställningar från 70-80-tal!? så att man kan placera dem på passagerarstolen. Finns moderna trådställningar av dessa, men de ser ju inte lika stabila ut. Nackdelen är att man får flytta ner dem till golvet eller lägga i bagageluckan när man kör iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finner det i princip värdelöst att sätta värmaren likt bilden ovan pga att det tar betydligt längre tid och mer effekt att få framrutan helt fri när det kryper ned i graderna. Kom över ett gäng ställningar från 70-80-tal!? så att man kan placera dem på passagerarstolen. Finns moderna trådställningar av dessa, men de ser ju inte lika stabila ut. Nackdelen är att man får flytta ner dem till golvet eller lägga i bagageluckan när man kör iväg.

Just det där sista är en ganska stor nackdel tycker jag.

Men så bor jag inte där det riskerar att bli 30 grader kallt heller. Att det blir någon plusgrad jämnt i hela bilen räcker gott för mig.

Jag har för övrigt dubbelglas i alla rutor på bilen, inte bara vindrutan, så lite mindre värme läcker ut den vägen.

Skulle man vara ambitiös vore ju bästa stället att hacka in värmaren i kanalen till vindrutans luftblås

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är bullshit eller om det faktiskt är fakta. Men att rikta kupevärmaren direkt mot rutan är tydligen ingen bra ide då den riskerar att spricka pga temperaturskillnaden.
Varför är det då skillnad på värme från kupevärmaren och bildns egen värme?
Tja min kupevärmare blåser het luft nästan omgående, det gör inte min bil utan där är det en långsammare temperaturutveckling.

@FlashTec Det finns folk till allt helt klart, har stött på en Ford Focus från västkusten som bara hade kupevärmaruttag men ingen motorvärmare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Tips för framtiden är att skaffa en välutrustad bil med inbyggd, appstyrd kupévärmare. Riktigt gött att ha så här års, kan jag intyga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Tips för framtiden är att skaffa en välutrustad bil med inbyggd, appstyrd kupévärmare. Riktigt gött att ha så här års, kan jag intyga

Skickades från m.sweclockers.com

När en sån bil är lagom gammal för att vara billig att äga så finns den där appen inte kvar

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

När en sån bil är lagom gammal för att vara billig att äga så finns den där appen inte kvar

Den har en vanlig fjärr också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finner det i princip värdelöst att sätta värmaren likt bilden ovan pga att det tar betydligt längre tid och mer effekt att få framrutan helt fri när det kryper ned i graderna. Kom över ett gäng ställningar från 70-80-tal!? så att man kan placera dem på passagerarstolen. Finns moderna trådställningar av dessa, men de ser ju inte lika stabila ut. Nackdelen är att man får flytta ner dem till golvet eller lägga i bagageluckan när man kör iväg.

Jag hoppas ju att du inte tror du ska ha en snöfri bil efter 15 minuter

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Tips för framtiden är att skaffa en välutrustad bil med inbyggd, appstyrd kupévärmare. Riktigt gött att ha så här års, kan jag intyga

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju redan klart som paket från Defa att installera i vilken bil som helst och sen styra från mobil, man får sedan ner all möjlig info om batteriets hälsa , temp både inne och ute, larm med mera

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB