Qpad lanserar spelmusen DX-20 med inspiration från Microsoft Intellimouse 1.1

Permalänk
Melding Plague

Qpad lanserar spelmusen DX-20 med inspiration från Microsoft Intellimouse 1.1

Lagom till Dreamhack Winter passar svenska Qpad på att lansera en ny optisk mus, där de tagit inspiration från Microsofts populära trotjänare Intellimouse 1.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Det ser ut som att musen framförallt riktar sig mot "claw grip" användare.
De två tumknapparna sitter lite väl långt bak för "palm grip" användare tror jag.

Permalänk
Medlem

En mus som faktiskt inte ser ut som ett rymdskepp samt ett pris som inte är helt åt helvete.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Entusiast

Behöver snart byta ut min Rival, ska klämma lite på denna och se om det är något att ha. Snygg och inte massa onödiga knappar eller former.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Den kanske kan vara en ersättare till trotjänaren mx518.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ser initialt intressant ut.
Vore dock trevligt att veta vikten och vilken sensor som sitter i musen och om den kan mäta sig med sensorn i Logitech g303.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hoppas att den blir riktigt bra, låter bra. 650kr dock

Permalänk
Medlem

Efter qpad mk-5 så skulle jag hålla mig borta från qpad och verkligen se att produkterna fungerar bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket bra pris det var på den här då, med allting som de lovordat om trodde jag det skulle bli mer. Blev lite sugen på att hoppa ifrån ROCCAT som jag är så trogen mot.

Permalänk
Medlem

Äntligen en mus med vettig form.

Kanske man kunde pensionera sina löjligt utslitna CM Storm Alcor/MS Intellimouse

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Sensorn är PWM3320, får se hur den presterar. Har varit lite hit eller miss på andra möss.
Vad dom säger litar jag aldrig på, måste testas för att se hur den presterar.

QPAD DX-20 127x64x38
97gram utan kabel

Priset är inte direkt billigt om man ser till sensorn som används. RGB skräp drar upp priset som vanligt dock.

Fler bilder : http://www.chiphell.com/thread-1421133-1-1.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Sensorn är PWM3320, får se hur den presterar. Har varit lite hit eller miss på andra möss.
Vad dom säger litar jag aldrig på, måste testas för att se hur den presterar.

QPAD DX-20 127x64x38
97gram utan kabel

Priset är inte direkt billigt om man ser till sensorn som används. RGB skräp drar upp priset som vanligt dock.

http://cdn.overclock.net/d/de/900x900px-LL-deb2e28f_86d1690e0cf3d7ca037e819ef41fbe096963a945.jpeg

Fler bilder : http://www.chiphell.com/thread-1421133-1-1.html

Inte så förvånande ändå med tanke på att Qpads tidigare möss alla kört med PMW3310/20.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Syns ju på bilderna att sidoknapparna har samma låga kvalitetskänsla som intellimouse... Behåller g400 tills det kommer en värdig ersättare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Den var inte helt ful ändå, kanske får ersätta min Sensei.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser billig och plastig ut. Kanske är annorlunda i verkligheten men det var riktigt dåliga bilder i så fall. Fy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

För dyr.

IntelliMouse 1.1 var väl ingen trotjänare?
Det var väl IntelliMouse Explorer 3.0 som var den riktiga trotjänaren efter fast det fanns en 4.0.

Musacceleration sker väl i mjukvaran i operativsystemet inte i hårdvarusensorn, så vad menar dom?
Ingen musacceleration låter ju hemskt, man måste ju faktiskt ha musacceleration så att musen rör sig sakna när man gör små rörelser och manipulerar pixlar i bildbehandling men rör sig snabbt när man gör snabba rörelser för att headshotta när man gejmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr.

IntelliMouse 1.1 var väl ingen trotjänare?
Det var väl IntelliMouse Explorer 3.0 som var den riktiga trotjänaren efter fast det fanns en 4.0.

Musacceleration sker väl i mjukvaran i operativsystemet inte i hårdvarusensorn, så vad menar dom?
Ingen musacceleration låter ju hemskt, man måste ju faktiskt ha musacceleration så att musen rör sig sakna när man gör små rörelser och manipulerar pixlar i bildbehandling men rör sig snabbt när man gör snabba rörelser för att headshotta när man gejmar.

Skulle absolut säga att 1.1 var en trotjänare men 3.0 var ännu mer populär.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr.

IntelliMouse 1.1 var väl ingen trotjänare?
Det var väl IntelliMouse Explorer 3.0 som var den riktiga trotjänaren efter fast det fanns en 4.0.

Musacceleration sker väl i mjukvaran i operativsystemet inte i hårdvarusensorn, så vad menar dom?
Ingen musacceleration låter ju hemskt, man måste ju faktiskt ha musacceleration så att musen rör sig sakna när man gör små rörelser och manipulerar pixlar i bildbehandling men rör sig snabbt när man gör snabba rörelser för att headshotta när man gejmar.

Lasermöss har hårdvaruacceleration, det slipper man med optiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk

Om de kunde göra om intellimouse explorer 3.0 och inte den glappfest som microsoft skapade så vore det fantastiskt. Inte haft någon mus efter den som känts lika bra i handen.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lloldrin:

Lasermöss har hårdvaruacceleration, det slipper man med optiska.

Aha, det visste jag inte. Vad dåligt. Varför är det så?
Då är det ju bättre med på optisk för då kan man själv ställa in accelerationen in mjukvaran.

Tråkigt för det är ju inte lätt att avgöra om en mus är laser eller optisk.

Permalänk
Medlem

@steamuser: Jag tycker att DeathAddern låg lika bra i handen som den musen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Musacceleration sker väl i mjukvaran i operativsystemet inte i hårdvarusensorn, så vad menar dom?
Ingen musacceleration låter ju hemskt, man måste ju faktiskt ha musacceleration så att musen rör sig sakna när man gör små rörelser och manipulerar pixlar i bildbehandling men rör sig snabbt när man gör snabba rörelser för att headshotta när man gejmar.

Nej, det finns möss som i sig har acceleration, eller till och med negativ acceleration.
Musacceleration innebär att hastigheten vid snabba rörelser "överdrivs" jämfört med hur fort man faktiskt rör musen, och ofta även att att långsamma rörelser "underdrivs" (dvs görs ännu långsammare än de ursprungliga rörelserna) ...
I teorin får man bättre precision vid finlir och bättre hastighet vid högt tempo. I praktiken så blir det för många oförutsägbart att kunna kontrollera musen korrekt. Pekaren rör sig inte alltid som man vill.

Kör du med "förbättra pekarens precisions" påslaget i windows har du redan precis den sorts musacc som jag beskriver ovan. (både underdrift och överdrift så att säga)

Vissa möss har musacc (eller negativ musacc) inbyggd i hårdvaran i någon omfattning. Ibland medvetet, ibland pga buggar i firmware och ibland pga begränsningar i den använda sensorn.
Att säga att tex alla lasermöss har musacc är en grov förenkling som knappast stämmer för alla lasersensorer...

---

Negativ musacc är alltså tvärtom, dvs att vid snabba rörelser på musen så rör sig muspekaren för långsamt i jämförelse... (det skulle även kunna innebära att den rör sig för snabbt vid små rörelser, men det tror jag är ovanligare)

Negativ musacc tror jag ingen vill ha, men vissa föredrar ju faktiskt att ha på vanlig musacceleration. Hur man kan stå ut med det kommer jag aldrig förstå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Musen skulle kunna vara trevlig! Har för mig Intellimouse 1.1 var helt OK, även om det var ett tag sen...

Att kalla musen "ambidexter" i nyheten när det enbart verkar finnas tumknappar på ena sidan är kanske lite snett dock?
Himla tur det tycker jag å andra sidan, eftersom jag hatar onödiga knappar som sitter ivägen på fel sida

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Och jag som igår köpte mig en QPAD 8k Pro Optical. Har inte hunnit testat den än.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Nej, det finns möss som i sig har acceleration, eller till och med negativ acceleration.
Musacceleration innebär att hastigheten vid snabba rörelser "överdrivs" jämfört med hur fort man faktiskt rör musen, och ofta även att att långsamma rörelser "underdrivs" (dvs görs ännu långsammare än de ursprungliga rörelserna) ...
I teorin får man bättre precision vid finlir och bättre hastighet vid högt tempo. I praktiken så blir det för många oförutsägbart att kunna kontrollera musen korrekt. Pekaren rör sig inte alltid som man vill.

Kör du med "förbättra pekarens precisions" påslaget i windows har du redan precis den sorts musacc som jag beskriver ovan. (både underdrift och överdrift så att säga)

Vissa möss har musacc (eller negativ musacc) inbyggd i hårdvaran i någon omfattning. Ibland medvetet, ibland pga buggar i firmware och ibland pga begränsningar i den använda sensorn.
Att säga att tex alla lasermöss har musacc är en grov förenkling som knappast stämmer för alla lasersensorer...

---

Negativ musacc är alltså tvärtom, dvs att vid snabba rörelser på musen så rör sig muspekaren för långsamt i jämförelse... (det skulle även kunna innebära att den rör sig för snabbt vid små rörelser, men det tror jag är ovanligare)

Negativ musacc tror jag ingen vill ha, men vissa föredrar ju faktiskt att ha på vanlig musacceleration. Hur man kan stå ut med det kommer jag aldrig förstå

Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha hårdvaru musaccelerering.
Bättre sköta det i mjukvaran, så kan man slå på/av det om man vill, eller manuellt ställa in hastigheten.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Sensorn är PWM3320, får se hur den presterar. Har varit lite hit eller miss på andra möss.
Vad dom säger litar jag aldrig på, måste testas för att se hur den presterar.

QPAD DX-20 127x64x38
97gram utan kabel

Priset är inte direkt billigt om man ser till sensorn som används. RGB skräp drar upp priset som vanligt dock.

http://cdn.overclock.net/d/de/900x900px-LL-deb2e28f_86d1690e0cf3d7ca037e819ef41fbe096963a945.jpeg

Fler bilder : http://www.chiphell.com/thread-1421133-1-1.html

Ja det är klart att priset går upp om man ska ha bling, lite tråkigt. Dock så finns zowie FK1 som jag personligen gillar skarpt efter att ha haft intellimouse 3.0 i flera år innan. Inget bling och priset därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, det finns möss som i sig har acceleration, eller till och med negativ acceleration.
Musacceleration innebär att hastigheten vid snabba rörelser "överdrivs" jämfört med hur fort man faktiskt rör musen, och ofta även att att långsamma rörelser "underdrivs" (dvs görs ännu långsammare än de ursprungliga rörelserna) ...
I teorin får man bättre precision vid finlir och bättre hastighet vid högt tempo. I praktiken så blir det för många oförutsägbart att kunna kontrollera musen korrekt. Pekaren rör sig inte alltid som man vill.

Kör du med "förbättra pekarens precisions" påslaget i windows har du redan precis den sorts musacc som jag beskriver ovan. (både underdrift och överdrift så att säga)

Vissa möss har musacc (eller negativ musacc) inbyggd i hårdvaran i någon omfattning. Ibland medvetet, ibland pga buggar i firmware och ibland pga begränsningar i den använda sensorn.
Att säga att tex alla lasermöss har musacc är en grov förenkling som knappast stämmer för alla lasersensorer...

---

Negativ musacc är alltså tvärtom, dvs att vid snabba rörelser på musen så rör sig muspekaren för långsamt i jämförelse... (det skulle även kunna innebära att den rör sig för snabbt vid små rörelser, men det tror jag är ovanligare)

Negativ musacc tror jag ingen vill ha, men vissa föredrar ju faktiskt att ha på vanlig musacceleration. Hur man kan stå ut med det kommer jag aldrig förstå

Nja, man får skilja på användbar musacceleration och de störningar i sensorns avläsning som lite felaktigt också brukar benämnas musacceleration. De störningar som finns i vissa sämre sensorer gör att du med samma mus får både negativ och positiv musacceleration på ett helt oförutsägbart sätt. Drar du musen en viss hastighet kan du få lätt positiv acc. Drar du den lite snabbare kan du få negativ acc.
Accelerationen varierar helt oberäkneligt så att ingen kan ha någon som helst nytta av den.
Sådana störningar vill man undvika. Så när någon tillverkare skriver "no mouseacceleration" så menar de helt enkelt att deras sensor inte har några märkbara avläsningsfel av nämnda sort.

Kontrollerad hårdvaru eller mjukvarubaserad musacceleration är något helt annat. Det är något som uppskattas av många, inklusive mig.
Aktiverar man positiv acceleration så får man en extra skjuts vid högre hastigheter så att säga.
Man får dock se upp med hur man aktiverar accelerationen. Windows musacceleration som aktiveras genom "enhanged pointer precision" är verkligen inte att rekommendera.
Problemet med den är att kurvan som beskriver hur mycket extra skjuts man får av extra hastighet inte är en rak linje, utan har en lite underligare form (som jag inte minns på rak arm). Kort sagt, det är svårt att förutse hur mycket extra skjuts man får för en ivss hastighetsökning.

Sedan finns det mjukvarubaserad acceleration i vissa spel som tex CS:GO och TF2 med Source motorn. Denna acceleration är bättre än Windows, men har nackdelen att den är delvis beroende av ens fps i spelet, vilket skapar inkonsistent aim om ens fps varierar.
Jag använder själv därför en driver (povohat driver) gjord för Quake Live (men som funkar i alla spel).
Den är inte fps beroende och kan kan dessutom ställa in diverse parametrar som styr beteendet för musaccelerationen.

Många Quake live proffs kör med acceleration.
Grejen med acceleration är att du kan ha låg sensitivitet för små precisionsrörelser, men samtidigt göra snabba flicks (tex för att snabbt vända dig 180 grader) eftersom accelerationen hjälper dig med det. Det är inte några som helst problem att bygga upp ett stabilt muskelminne med acceleration påslaget. Också, om man gör en snabb större flick med siktet, men inte hamnar helt på målet så är det mycket lättare att finjustera siktet snabbt efteråt.
Kör man utan acceleration måste man hitta en kompromiss på muskänsligheten så att man kan både göra snabba flicks och samtidigt ha någorlunda bra precision för små rörelser. Med acceleration behöver man inte kompromissa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, man får skilja på användbar musacceleration och de störningar i sensorns avläsning som lite felaktigt också brukar benämnas musacceleration. De störningar som finns i vissa sämre sensorer gör att du med samma mus får både negativ och positiv musacceleration på ett helt oförutsägbart sätt. Drar du musen en viss hastighet kan du få lätt positiv acc. Drar du den lite snabbare kan du få negativ acc.
Accelerationen varierar helt oberäkneligt så att ingen kan ha någon som helst nytta av den.
Sådana störningar vill man undvika. Så när någon tillverkare skriver "no mouseacceleration" så menar de helt enkelt att deras sensor inte har några märkbara avläsningsfel av nämnda sort.

Jo, jag förenklade grovt, vilket delvis blev missledande. Generellt är det ju pga brister i sensorn som det är musacc i hårdvaran, men är rätt säker på att möss haft mer grova firmwaremissar där det funnits viss konsekvent musacc av olika anledningar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gillar Qpad allt jag har köpt har varit bra grejer till vettiga priser, hoppas att deras musar är lika trevliga att pilla på,Lol.

Permalänk
Medlem

Är inte jättebra på sånt här men har använt musen i en dag nu och här är några saker som jag generellt sett kan utpeka.

Positivt:
- Coating, som är svettabsorberande, matt och väldigt skön
- Formen
- Bra glid
- (Programvarans optimisering)

Positivt och negativt:
-Tracking speed, sensorns max tracking speed ligger på ca 2 meter som kan vara ett problem för dem som kör relativt låg sens och drar fort vilket då skapar massiv negativ acceleration eftersom man enkelt kommer upp i 2m/s. Jag spelar på 38 cm för 360 och det har funkat bra hittils med några få gånger musen ballat ur då jag har behövt rotera snabbt (fps).

Negativt:
- Bakdelen fram till mittpartiet är ganska smalt och för mig som har clawgrip så kan det vara svårt att få fäste om musen när jag är torr om händerna (Måste spela i 10-20 minuter innan jag får fäste)
- LOD:n är väldigt lurig. Är van vid FK1:ans ca 1.5mm så jag drog ner musens LOD till 2mm men det kändes som att den låg närmare 4mm. Drog sedan ner till 1mm men den registrerade fortfarande ganska högt ovanför musmattan ( använder en steelseries qck+ ) vilket är ett problem för mig eftersom jag lyfter på musen väldigt lite när jag "swipar" och gör små korrigeringar.