Enklaste sättet att få ihop plåt igen?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att få ihop plåt igen?

Hej,

Om man tar en sån liten dremel kapklinga och skär sönder en chassiplåt för modifiering hur får man enklast ihoo delarna igen, svetsa är jag oduglig till men kan eventuellt be en vän punktsvetsa det men tänkte om det finns något enklare sätt att få ihop det så att det ändå blir stabilt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

pop nit

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Silvertejp

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Svårt att popnita när inte delarna överlappar

Skrivet av RottenEgg:

Silvertejp

Lite rädd att det inte blir tillräckligt stabilt

För att beskriva situationen enklast, tänk en plåt som man skär ut en fyrkant i, vrid fyrkanten 180 grader och sen ska den fast i samma hål igen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kolla på kemisk metall? Annars duger nog epoxy lim.

Edit: kör på epoxy lim då det är starkare, gärna 2 komponents epoxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Svårt att popnita när inte delarna överlappar

Du kan väl köpa mer material så det går att popnita?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Om delarna inte överlappar så har du kvar svetsning eller lödning, det finns ärligt talat inga andra alternativ.

edit: rent tekniskt kan du köra med gummilister, men då sitter det inte ihop, utan hålls bara på plats. inte helt olikt varmlimning.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Är det hållbarhet du är ute efter eller utséende?

Tillverka av plåt en bit som är stor att den täcker över hålet på insidan. Limma fast med epoxy. Spackla sedan i skrevan som du har kvar, kanske epoxikitt skulle bli bäst. Slipa. Måla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Är det hållbarhet du är ute efter eller utséende?

Tillverka av plåt en bit som är stor att den täcker över hålet på insidan. Limma fast med epoxy. Spackla sedan i skrevan som du har kvar, kanske epoxikitt skulle bli bäst. Slipa. Måla.

Rent tekniskt skulle det definitivt fungera men då jag är ute efter att bara fylla igen "skarven" så tror jag det kommer sluta med att jag punktar fast den och sen fyller ut skarven med något lämpligt

Tack för tipset

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Rent tekniskt skulle det definitivt fungera men då jag är ute efter att bara fylla igen "skarven" så tror jag det kommer sluta med att jag punktar fast den och sen fyller ut skarven med något lämpligt

Tack för tipset

Punkta med avstånd tunn plåt slår sig bara du visar svetsen.

Permalänk
Medlem

@Zy77en: Lagade ett hål i en tryckcyllinder häromveckan med just kemiskt metall då svetsning inte funkade hålet blev bara större. Hårt som metall! Slipade till det lacka färdigt. klarar 10bar så länge 2mmtjockt. ganska så fantastiskt medel.

Permalänk

gör en "häx blandning" av olika medel och sådant så kan du nog få ihop något som gör att det sitter fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Rent tekniskt skulle det definitivt fungera men då jag är ute efter att bara fylla igen "skarven" så tror jag det kommer sluta med att jag punktar fast den och sen fyller ut skarven med något lämpligt

Tack för tipset

Du kommer likförbannat inte undan slipning och målning om du ska ha det snyggt. Jag hade absolut lagt plåtarna omlott och spacklat som Findecanor föreslår, istället för att försöka passa in en bit i hålet. Om du menar punktsvetsa som i punktsvetsa med en riktig punktsvets, och inte bara lägga några näst med TIG eller något, kan du förstås göra det istället för att limma, men annars kommer det innebära en massa jobbig slipning för att få bort uppskjutande delar av nästen. De kommer se ut som alptoppar när du målat, om du lämnar dem.

Tänk även på att ett chassi i tunnplåt är ganska flexigt, och att kontaktytorna blir väldigt små om du gör som du tänkt dig. Spacklet kommer förmodligen brytas sönder - eller i alla fall loss - redan vid ganska liten mekanisk påverkan om det ligger i en skarv utan stöd från tre håll.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!