Raspberry Pi 3 - När (om) kan releasedatum för en sådan komma??

Permalänk

Raspberry Pi 3 - När (om) kan releasedatum för en sådan komma??

Som topic lyder;
När får vi se en RPI3'a?

Kör min RPI2a i princip enbart för retrogaming, och ... nästan ... alla kravspecifikationer är uppfyllda för att ha en liten smidig enkortsdator med ett multiversum av emulatorer och roms på - i ett pyttelitet format som jag trivs med.

Nu kommer det stora MEN:
Playstation 1-emulering.
Nintendo 64-emulering.

Här haltar det.

Trots överklockning så når inte prestandan upp till att köra PS1-spel flytande, eller N64 särskilt bra heller... (nja, nu var jag för snäll, N64 är hopplöst på en RPI2a)

PS1-spelandet funkar helt ok, ljudet hackar till emellanåt & det kan lagga till någon frame då man kastas in i en battle i exempelvis FF7 eller Chrono Cross - men det känns som att "totalt flyt" bara är möjligt genom att uppa hårdvaran.

Man har ju sett Youtube-videos där folk spelar PS1 & N64 spel helt flytande med just en RPI2'a, just samma överklockning som jag har samt samma OS (RetroPie) - men jag får inte till det, som man säger.
Hur lyckades de? Myglar de eller har de överklockat in i absurdum med tweakade config-filer?

Åter till topic: Raspberry Pi 3.

Önskvärda ting hade ju varit exempelvis en ARM-processor på, tja kanske 1,4-1,6GHz Quad Core... 2GB RAM... thats it... kanske Gigabit-ethernetport också.

Steget mellan en liten smidig enkortsdator för 400kr och en (i jämförelse) stor kloss typ a la Intel NUC för 3-4 tusen kronor är för stort.

Man hade ju lätt pröjsat en tusenlapp för denna hypotetiska RPI3'a - bara man finge game'a sina PS1 och N64 spel helt flytande

(Och japp, jag har originalkonsolerna, samt bärbar dator, stationär dator osv... där man också kan emulera dessa lite mer prestandakrävande retrokonsolerna - men Raspberry Pi is the shit, handlar bara om att nå över backkrönet rent hårdvarumässigt menar jag)

Vad tror Sweclockarna här?

När/om får vi se en RPI3a på marknaden och vad kan (läs: vill) vi förvänta oss för specifikationer om prislappen skall ligga mellan 499 till 999kr?

Permalänk
Medlem

Själv anväder jag min rpi2 enbart till streaming.
Den funkar kalas bra är sten nöjd med min rpi2 (min bästa investeringa i år) hade gärna sett dom skruva upp klocken mer och ram även ett beradare stöd för wifi stickor med AC-standard.

Men jag skulle mer än gärna vilja se ett stöd för Windows plattform tex Windows bing så de kunde konkurrera lite med atv/minix dvs små media enheter.

Fullt stöd för streaming tjänster, det är de jag saknar mest idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Som topic lyder;
När får vi se en RPI3'a?

Kör min RPI2a i princip enbart för retrogaming, och ... nästan ... alla kravspecifikationer är uppfyllda för att ha en liten smidig enkortsdator med ett multiversum av emulatorer och roms på - i ett pyttelitet format som jag trivs med.

Nu kommer det stora MEN:
Playstation 1-emulering.
Nintendo 64-emulering.

Här haltar det.

Trots överklockning så når inte prestandan upp till att köra PS1-spel flytande, eller N64 särskilt bra heller... (nja, nu var jag för snäll, N64 är hopplöst på en RPI2a)

PS1-spelandet funkar helt ok, ljudet hackar till emellanåt & det kan lagga till någon frame då man kastas in i en battle i exempelvis FF7 eller Chrono Cross - men det känns som att "totalt flyt" bara är möjligt genom att uppa hårdvaran.

Man har ju sett Youtube-videos där folk spelar PS1 & N64 spel helt flytande med just en RPI2'a, just samma överklockning som jag har samt samma OS (RetroPie) - men jag får inte till det, som man säger.
Hur lyckades de? Myglar de eller har de överklockat in i absurdum med tweakade config-filer?

Åter till topic: Raspberry Pi 3.

Önskvärda ting hade ju varit exempelvis en ARM-processor på, tja kanske 1,4-1,6GHz Quad Core... 2GB RAM... thats it... kanske Gigabit-ethernetport också.

Steget mellan en liten smidig enkortsdator för 400kr och en (i jämförelse) stor kloss typ a la Intel NUC för 3-4 tusen kronor är för stort.

Man hade ju lätt pröjsat en tusenlapp för denna hypotetiska RPI3'a - bara man finge game'a sina PS1 och N64 spel helt flytande

(Och japp, jag har originalkonsolerna, samt bärbar dator, stationär dator osv... där man också kan emulera dessa lite mer prestandakrävande retrokonsolerna - men Raspberry Pi is the shit, handlar bara om att nå över backkrönet rent hårdvarumässigt menar jag)

Vad tror Sweclockarna här?

När/om får vi se en RPI3a på marknaden och vad kan (läs: vill) vi förvänta oss för specifikationer om prislappen skall ligga mellan 499 till 999kr?

Något över din budget, men Nvidia shield tv 16GB ska fungera riktigt bra till N64 emu etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@Mythrilify:
Raspberry pi 1
Release datum februari 2012; för 3 år sedan
Raspberry pi 2
Release datum februari 2015; för 9 månader sedan

från wikipedia. Så nog får vi vänta närmare 2 år skulle jag tro. Det kan hända att de lagt allt fokus på raspberry pi zero och att de tar tag i 3an nu.

Permalänk
Medlem

Kan bero på minneskortets läs/skrivhastighet, strömmatning/kabel, kvalitet på just den batch din Pi kommer ifrån (skillnaden på olika Pi B's förmåga att klara överklockning kan skilja 100-tals Mhz), mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det lär dröja ett bra tag befarar jag. Deras mål är inte riktigt att tjäna massor med pengar, som de flesta andra företagen.

Det finns NUC's för betydligt mindre än 3-4k. De Celeronbaserade brukar kosta strax över 1k. T.ex. DN2820FYKH och NUC5CPYH. Sök efter en begagnad NUC.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Löser inte Intels sticka uppgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Löser inte Intels sticka uppgiften?

Uppenbarligen inte av detta att döma
Intel-compute-stick-superkort-recension

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om dem nu ska släppa Rpi 3 om nåra år. Hur blir det då med priset? Kommer dem lyckas att pressa priset till 35 dollar trots bättre hårdvara? Blev bara imponerad över när dem släppte Rpi 2 med den bättre prestandan för bara 35 dollar

Vad tror ni?

Tror även att Rpi 3 kommer komma om 3 år dvs i februari 2018

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Om dem nu ska släppa Rpi 3 om nåra år. Hur blir det då med priset? Kommer dem lyckas att pressa priset till 35 dollar trots bättre hårdvara? Blev bara imponerad över när dem släppte Rpi 2 med den bättre prestandan för bara 35 dollar

Vad tror ni?

Tror även att Rpi 3 kommer komma om 3 år dvs i februari 2018

Det vore grymt om de kunde hålla sig inom detta pris segment men då får man även ha i åtanke hur utvecklingen artar sig samt eventuella konkurrenter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns ju en del alternativ man kan titta på. C.H.I.P. kom precis (finns att förhandsboka) och har en CPU på 1 GHz.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2484009,00.asp

Just C.H.I.P. tror jag kan bli intressant. Googla lite på det.

EDIT: http://getchip.com/pages/chip

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

@Mythrilify: Jag kör RPi2(stock clock) med Lakka. PS1 spel flyter på väldigt fint även med en lite mer avancerad scanline shader. Skulle dock behöva klocka\kyla lite då jag kan märka av lite random input delay efter lite spelande.

www.lakka.tv om du är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Ja där släng i wifi och bluetooth direkt i boxen, så får man mer fria USB portar till annat.
Dock kanske man får räkna med en begränsad räckvidd då istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Mythrilify: Jag kör RPi2(stock clock) med Lakka. PS1 spel flyter på väldigt fint även med en lite mer avancerad scanline shader. Skulle dock behöva klocka\kyla lite då jag kan märka av lite random input delay efter lite spelande.

www.lakka.tv om du är nyfiken.

Har du testat RetroPie eller RecalBox? Själv testat RetroPie men jag fick det aldrig att funka bra med PS1 och N64 heller, vilket var mitt ursprungliga mål. En av de stora sakerna var att jag aldrig fick till 4 spelare, vilket kändes väldigt hopplöst.

Funkar 4 spelare på lakka?

Permalänk
Inaktiv

@Foffi: Jag har testat PS1 spel på RetroPie 3.0. Det flöt på rätt bra, men så fort jag slog på nån shader så gick det som sirap.
N64 har många problem med.. Tror det är emulationen som inte är helt bra. Köp nån x86 SoC lösning om N64 är ett av dina mål.. Är ju lite mer kräm i dom.
Har inte testat fler än en spelare på Lakka, men i settings finns det stöd för 16st control inputs

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Något över din budget, men Nvidia shield tv 16GB ska fungera riktigt bra till N64 emu etc

Haha japp något över min budget, och har ju redan originalkonsolerna... vore ju liksom bara trevligt att ha allt i ett "ciggpack"-format

Skrivet av MatteN:

Kan bero på minneskortets läs/skrivhastighet, strömmatning/kabel, kvalitet på just den batch din Pi kommer ifrån (skillnaden på olika Pi B's förmåga att klara överklockning kan skilja 100-tals Mhz), mm, mm.

Allt sådant är checkat, har provat 'top of the line' sortimentet
(HTC/Samsung/Apple-laddare & kablage. Samsung Evo Class 10/Sandisk Extreme Class 10-kort. Gått igenom två RPI2or, mm mm...)

Skrivet av SexMachine:

Löser inte Intels sticka uppgiften?

Njaaa... lite klen möjligtvis, men verkar väldigt otymplig jämfört med Nvidia Shielden och en NUC.... verkar som att man måste konfigurera den som en bläckfisk med utökade powered USB-hubbar, externa WiFi-dongels och gud vet vad.

Skrivet av anon246659:

@Mythrilify: Jag kör RPi2(stock clock) med Lakka. PS1 spel flyter på väldigt fint även med en lite mer avancerad scanline shader. Skulle dock behöva klocka\kyla lite då jag kan märka av lite random input delay efter lite spelande.

www.lakka.tv om du är nyfiken.

Lakka skall jag kolla in, tackar och bugar!

Skrivet av Foffi:

Har du testat RetroPie eller RecalBox? Själv testat RetroPie men jag fick det aldrig att funka bra med PS1 och N64 heller, vilket var mitt ursprungliga mål. En av de stora sakerna var att jag aldrig fick till 4 spelare, vilket kändes väldigt hopplöst.

Funkar 4 spelare på lakka?

Kör RetroPie v3.2.1 (senaste har jag för mig)... har använt RetroPie sedan v2.6 så man är ju söndernördad i detta Retroarch-system nu

Skrivet av anon246659:

@Foffi: Jag har testat PS1 spel på RetroPie 3.0. Det flöt på rätt bra, men så fort jag slog på nån shader så gick det som sirap.
N64 har många problem med.. Tror det är emulationen som inte är helt bra. Köp nån x86 SoC lösning om N64 är ett av dina mål.. Är ju lite mer kräm i dom.
Har inte testat fler än en spelare på Lakka, men i settings finns det stöd för 16st control inputs

Jo man tycker ju iofs att 1Ghz CPU & 1GB shared RAM/GPU borde fixa åtminstone PS1 helt, totalt flytande... men det kan mycket väl bero på emulationen/emulatorerna.

Finns ju en N64-emulator (Mupen64Plus_Rice?) som flyter på mycket mycket bättre än Mupen64Plus_GLIDE(?)..

Rice-plugin'et gör att det går att "titta på" (typ se introscener som inte är för "grafiskt tunga", men inte särskilt spelbart med kontrollen i nävarna dock).
GLIDE-plugin'et hackar, sprakar i högtalarna, twitchar och är helt fucked up, som kidsen säger.

Återigen så leder ju tankarna till en "RPI3" eller dylikt SoC med lite mer juice i.

Äh, får väl se vad Raspberry Pi Foundation får för sig det kommande decenniet.

Tackar för era svar.

Permalänk
Medlem

Ja nu verkar ju Rpi3 komma fortare än vad som troddes i tråden. Hade tänkt bygga en retropi i veckan men när nyheten kom upp om 3an så väntade man ju såklart. Hoppas att Rpi3 kommer fungera bättre med N64 spel så det flyter på bra. Håll gärna liv i tråden om du köper en 3a och vad du kommer köra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

Ja nu verkar ju Rpi3 komma fortare än vad som troddes i tråden. Hade tänkt bygga en retropi i veckan men när nyheten kom upp om 3an så väntade man ju såklart. Hoppas att Rpi3 kommer fungera bättre med N64 spel så det flyter på bra. Håll gärna liv i tråden om du köper en 3a och vad du kommer köra på den.

Nu vet jag inte, men jag trodde N64 flöt på bra på i princip alla Rpi's. Jag har inte testat det själv, men Rpi2 kan iallafall köra PS1 spel med bra flyt. Du kan säkert fynda en Rpi2 nu när Rpi3 troligtvis kommer i dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nu vet jag inte, men jag trodde N64 flöt på bra på i princip alla Rpi's. Jag har inte testat det själv, men Rpi2 kan iallafall köra PS1 spel med bra flyt. Du kan säkert fynda en Rpi2 nu när Rpi3 troligtvis kommer i dagarna.

Efter jag skrev inlägget så såg jag i en annan tråd att det flöt på bra med N64 för dem så det funkar säkert på en 2a också. Själv väntar jag gärna på en 3a för att få wi-fi o några MHz snabbare kort. Sen vill man ju gärna ha det senaste också vilket möjligt kan göra att jag i detta fall får vänta på att mjukvaran optimeras för 3an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

Efter jag skrev inlägget så såg jag i en annan tråd att det flöt på bra med N64 för dem så det funkar säkert på en 2a också. Själv väntar jag gärna på en 3a för att få wi-fi o några MHz snabbare kort. Sen vill man ju gärna ha det senaste också vilket möjligt kan göra att jag i detta fall får vänta på att mjukvaran optimeras för 3an.

Är vilja ha det senaste har jag full förståelse för

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fan saftigt pris.
Lär krävas ny laddare och chassi också. $$$

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fan saftigt pris.
Lär krävas ny laddare och chassi också. $$$

Ser ut som att priset sjönk med 50kr nu.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om inte Inet hade lite väl bråttom när de lade upp RPi3. Det fanns väl inget som pekade på gigabit-ethernet i helgens rykten och bilder?

För övrigt är både Pimoroni och The Pi Hut stängda nu på morgonkvisten, "down for maintenance"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hmm, undrar om inte Inet hade lite väl bråttom när de lade upp RPi3. Det fanns väl inget som pekade på gigabit-ethernet i helgens rykten och bilder?

http://i.imgur.com/zitzbac.png

För övrigt är både Pimoroni och The Pi Hut stängda nu på morgonkvisten, "down for maintenance"

Aj aj, jag som gick igång när jag såg det
Skippar gärna WIFI och BlåTand men vill ha gigabit

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Aj aj, jag som gick igång när jag såg det
Skippar gärna WIFI och BlåTand men vill ha gigabit

Jag tror tyvärr att gigabit och USB3 ligger ytterligare en bra bit in i framtiden (men man vet aldrig, vem hade för en vecka sedan väntat sig att Rpi3 skulle lanseras idag?)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tror tyvärr att gigabit och USB3 ligger ytterligare en bra bit in i framtiden (men man vet aldrig, vem hade för en vecka sedan väntat sig att Rpi3 skulle lanseras idag?)

http://thepihut.com/collections/raspberry-pi/products/raspber...
PiHut kör på 10/100 vilket nog stämmer som sagt :/

Men i alla fall ett ställe till att handla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

http://thepihut.com/collections/raspberry-pi/products/raspber...
PiHut kör på 10/100 vilket nog stämmer som sagt :/

Men i alla fall ett ställe till att handla på

Får se hur länge de svenska handlarna håller fast vid det höga priset, The Pi Hut vill ha £30 GBP (355 SEK) och Pimoroni £32.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fan saftigt pris.
Lär krävas ny laddare och chassi också. $$$

Måtten är samma som Raspberry Pi B+ och Raspberry Pi 2 och troligtvis kommer du klara dig med samma adapater.

EDIT: Pi 3 kräver 2,5A-adapter enligt vad jag har hört. Kan ej bekräfta detta dock.

EDIT: Enligt Raspberry Pi:s sida rekommenderas 2,5A om man kopplar "många strömtörstiga" enheter till sin Pi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Man har ju sett Youtube-videos där folk spelar PS1 & N64 spel helt flytande med just en RPI2'a, just samma överklockning som jag har samt samma OS (RetroPie) - men jag får inte till det, som man säger.
Hur lyckades de? Myglar de eller har de överklockat in i absurdum med tweakade config-filer?

Kan det vara så att de ställt ner upplösningen? Har ingen koll på RetroPi kanske alltid sänder ut med upplösningen som emulatorn klarar?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600