Permalänk

Ena skärmer startar i fel upplösning

Hejsan,
En av mina skärmar startar i fel upplösning (1024x768) istället för 1920x1080. Problemet uppstår när man startar Windows och om man går in på bildskärmsinställningar går det inte att ändra högre än till 1024x768. Om man drar ur DVI kabeln ur grafikkortet och sätter i den igen så visar skärmen automatiskt 1920x1080 igen när den får tillbaka bilden. Min andra sekundära skärm startar alltid i rätt upplösning och krånglar inte. Skärmen började krångla efter jag installerade till Windows 10

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@GoldToazt:

Är din andra skärm en mindre skärm? I så fall anpassar Windows automatiskt till den bästa upplösningen relaterat till din "main" skärm.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

@Benna: Ja, den är 22tum men min primära skärm är 23tum så tror inte det gör något. Båda går dessutom på upplösningen 1920x1080

Permalänk
Medlem

@GoldToazt: I mitt fall löste det sig med att uppdatera drivrutinen och använda Intels HD-grafik programvara. Ibland kan det t.o.m. behövas drivrutin för skärmen (men gäller kanske VGA?).
Har du otur kan det vara en bugg/defekt i skärmen som gör att den inte identifierar sig korrekt. Men det borde gå att verifiera genom att bara ansluta en skärm.

@Benna: Språkligt betyder din mening ingenting. Menar du att någon skärm skulle skala upplösningen så stämmer det inte.
Är allt korrekt uppsatt har det ingen betydelse om skärmarna har olika upplösningar och/eller förhållande, förutom för bakgrundsbilder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@GoldToazt: I mitt fall löste det sig med att uppdatera drivrutinen och använda Intels HD-grafik programvara. Ibland kan det t.o.m. behövas drivrutin för skärmen (men gäller kanske VGA?).
Har du otur kan det vara en bugg/defekt i skärmen som gör att den inte identifierar sig korrekt. Men det borde gå att verifiera genom att bara ansluta en skärm.

@Benna: Språkligt betyder din mening ingenting. Menar du att någon skärm skulle skala upplösningen så stämmer det inte.
Är allt korrekt uppsatt har det ingen betydelse om skärmarna har olika upplösningar och/eller förhållande, förutom för bakgrundsbilder.

Om en skärm är 24 tum och den andra är av 17 tum så är det väl självklart att den anpassas efter storleken på skärmen...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Skärmen talar om vilken upplösning den är anpassad för och då ställer Windows in bilden oberoende av andra anslutna skärmars upplösning eller fysiska storlek.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Benna: Skärmen talar om vilken upplösning den är anpassad för och då ställer Windows in bilden oberoende av andra anslutna skärmars upplösning eller fysiska storlek.

Ah precis, sa jag något annat?
EDIT: menade att upplösningen anpassas till det rekommenderade efter storleken på skärmen.
Fysisk storlek har visst betydelse för vad som ställs in automatiskt, tror du att du ska kunna ställa upp en 17tums skärm och så ska den på något magiskt sätt lägga upp 1920x1080 automatiskt?

Rätta mig om jag har fel. Är ingen expert men i mitt huvud funkar det inte.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Jag har sagt vad som finns att säga i ämnet och har inte för avsikt att argumentera. Tack o bock.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net