Behöver uppa min burk för att rendera 3D-bilder/animationer i Blender: SSD vs nytt Grafikkort?

Permalänk

Behöver uppa min burk för att rendera 3D-bilder/animationer i Blender: SSD vs nytt Grafikkort?

Tjena.

Har en stationär dator:
* Intel i5-3550P @ 3,1Ghz.
* 4GB RAM DDR3.
* (Nvidia) Geforce GTX 660, 2GB.
* Mekanisk HDD, 7200rpm.

Det är så att jag använder Blender en hel del... det är kul som fan att modellera *vadsomhelst som faller in i huvudet* och göra bilder av detta eller animationer.
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Blender)

Nu till saken, min burk behöver uppas aningen... har inte sååå mycket pengar att lägga just för tillfället, men ett par-tre tusenlappar.
Med GPU-rendering via grafikkortet (Nividia: CUDA) går det typ 4-5ggr snabbare än att CPU-rendera med min i5'a.

(Spelar gör jag med min Raspberry Pi 2'a och mina konsoler... spelar bara äldre spel såsom Diablo 2, Red Alert 3, Heroes of Might & Magic 3, Secret of Monkey Island osv.. på min PC.. so gaming isn't an issue så att säga)

En tanke som har slagit mig är om en SSD-disk skulle ge datorn ett allmänt upplyft SAMT en något snabbare rendering som följd i Blender, eller är det bara att bita ihop och punga ut för ett nytt grafikkort?

Tips på en 120GB SSD-disk som är vettigt prissatt + skenor/ram för 2,5 till 3,5 tum fack i chassit?
Tips på ett grafikkort som ger hyfsat mycket bang for the buck?

Andra som håller på med Blender och kan komma med andra eventuella tips?

Tack på förhand

/Mythrilify

Permalänk
Medlem

Jag tror inte en SSD kommer göra något för renderingstiden, SSD ger snabbare åtkomst till filer men snabbare inte upp en process/arbete som görs av cpu eller gpu.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att mer RAM minne skulle kunna hjälpa dig, huruvida detta är bättre än en snabbare gpu kan jag inte svara på.

Permalänk

@Mythrilify: Tjena! Funderar på att uppgradera min burk:

Intel Core i5 2300 2,8GHz
GeForce GTX 460 1024MB OC
258GB SSD

Och tänkte också främst för Blender. Såg att du funderade på att uppgradera, och undrar vad det blev tillslut?
SSD är grymt skönt för systemet i helhet men vet inte om det hjälper själva renderingar i Blender så mycket. Om du har ngr tips på GPU kort så får du gärna säga till!

/step

Permalänk
Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jag tror inte en SSD kommer göra något för renderingstiden, SSD ger snabbare åtkomst till filer men snabbare inte upp en process/arbete som görs av cpu eller gpu.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att mer RAM minne skulle kunna hjälpa dig, huruvida detta är bättre än en snabbare gpu kan jag inte svara på.

En SSD-disk är nu installerad sedan någon vecka tillbaka och det har ju gjort ett fejslift som heter duga, men har inte märkt så mycket på själva renderingstiden.

Men helt klart det bästa jag gjort på burken sedan jag tryckte dit en heat pipe kylare på CPU'n.

Skrivet av unestencil:

@Mythrilify: Tjena! Funderar på att uppgradera min burk:

Intel Core i5 2300 2,8GHz
GeForce GTX 460 1024MB OC
258GB SSD

Och tänkte också främst för Blender. Såg att du funderade på att uppgradera, och undrar vad det blev tillslut?
SSD är grymt skönt för systemet i helhet men vet inte om det hjälper själva renderingar i Blender så mycket. Om du har ngr tips på GPU kort så får du gärna säga till!

/step

Blev som sagt en SSD

Ett GTX-970 hägrar, men har andra köp som skall klaras av först... så det blir till att behålla GTX-660'n tillsvidare, det funkar helt OK för mina behov (än sålänge).

Tror nog att det kommer att cirkulera en hel del begagnade 970'n framöver nu när 980 Ti Xtreme (och vad de heter) är "the shit" för alla FPS-lirare.

Skrivet av unestencil:

Tackar för länken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mythrilify:

En SSD-disk är nu installerad sedan någon vecka tillbaka och det har ju gjort ett fejslift som heter duga, men har inte märkt så mycket på själva renderingstiden.

Men helt klart det bästa jag gjort på burken sedan jag tryckte dit en heat pipe kylare på CPU'n.

Blev som sagt en SSD

Ett GTX-970 hägrar, men har andra köp som skall klaras av först... så det blir till att behålla GTX-660'n tillsvidare, det funkar helt OK för mina behov (än sålänge).

Tror nog att det kommer att cirkulera en hel del begagnade 970'n framöver nu när 980 Ti Xtreme (och vad de heter) är "the shit" för alla FPS-lirare.

Tackar för länken

Ett kraftfullare grafikkort kommer inte tillföra mycket, du bör prioritera att expandera mängden RAM till 16gb och möjligtvis en kraftfullare processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ett kraftfullare grafikkort kommer inte tillföra mycket, du bör prioritera att expandera mängden RAM till 16gb och möjligtvis en kraftfullare processor.

Beror på hur det används. Renderar han med GPU'n så kommer det inte vara någon större föredel med mer RAM. Samtidigt, får han inte slut på RAM som det är just nu, så gör det ingen skillnad. Dock så kan 4GB vara i minsta laget, men det är något TS själv får ta reda på då vi har ingen aning om vad han pillar med.

Ett snabbare grafikkort gör helt klart skillnad då själva idén är ju att rendera med GPU'n och inte CPU'n.
Vet inte varför du skulle rekommendera snabbare processor och säga att han inte ska skaffa snabbare GPU när det står klart och tydligen att han inte renderar med processorn.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Edit; Fel av mig.

8GB RAM har jag , annars så stämmer resten av specifikationerna jag skrev i mitt första inlägg.

Skrivet av Elghinnarisa:

Beror på hur det används. Renderar han med GPU'n så kommer det inte vara någon större föredel med mer RAM. Samtidigt, får han inte slut på RAM som det är just nu, så gör det ingen skillnad. Dock så kan 4GB vara i minsta laget, men det är något TS själv får ta reda på då vi har ingen aning om vad han pillar med.

Ett snabbare grafikkort gör helt klart skillnad då själva idén är ju att rendera med GPU'n och inte CPU'n.
Vet inte varför du skulle rekommendera snabbare processor och säga att han inte ska skaffa snabbare GPU när det står klart och tydligen att han inte renderar med processorn.

Jo så är det ju.

Min setup ( i5-3550p@3,1GHz, 8GB RAM, Nvidia GTX660 2GB GPU, 250GB SSD, osv..) ... duger gott och väl åt mina behov ännu.

Visst hade det varit trevligt med ett GTX970, men man har ju andra prospekter & projekt som hägrar.

Blir väl till att uppa hela skiten med i7 Skylake, nytt moderkort, 16/32GB RAM, GTX-9xx osv.. om ett par år när min låda är lika degig i vardagsbruk som brorsans gamla: DualCore@1,0GHz, 2GB RAM, 180GB HDD 7200RPM, integrerat Intel HD-grafikminne osv...

Det är ju inte så att man sitter och GPU-renderar dagarna i ända, så min Asus får hänga med tills den inte orkar att "rendera" Youtube haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

likväl är ett grafikkort det sista han bör prioritera, han kommer få slut på mängden ram för eller senare oavsett i dagsläget.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Avstängd

@Mythrilify: AMD duger fint till ditt ändamål, Blender är varken CPU eller GPU specifikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

likväl är ett grafikkort det sista han bör prioritera, han kommer få slut på mängden ram för eller senare oavsett i dagsläget.

Må så vara, men för att nyttja GPU rendering så måste hela scenen hur som helst få plats i grafikkortets minne också, så har han inte nog med VRAM så kommer han ej kunna rendera med grafikkortet.
Så det känns fortfarande som det är grafikkortet som kommer begränsa honom mest.

Som sagt, beror på vad det är han gör och vilken nivå han är ute efter.

Så det spelar ingen roll om han så har 128GB ram, om grafikkortet bara har 2GB så kommer de ej fungera. Då scenen ej får plats.
Kan dock så klart vara till fördel att trycka i 8GB så man vet att man har minne till godo. Men att trycka i 16GB direkt lär inte vara till någon större fördel i detta fall. Beror lite på exakt vad det är han gör i blender. För t.ex. fluid-sims kan det vara bra med mycket minne, men det bakas med CPU'n hur som och lär ta dagar att göra klart om det behöver så pass mycket minne.
Sist jag bakade tog det ca 30 timmar och drog runt 2.5-3GB minne.

Edited*

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Mythrilify: AMD duger fint till ditt ändamål, Blender är varken CPU eller GPU specifikt.

Nja. Cycles, den nya renderings motorn för Blender med GPU stöd, har lite olika begränsningar beroende på läge.

Även detta:

Skrivet av Blender dev team:

CUDA:
The maximum amount of individual textures is limited to 95 byte-image textures (PNG, JPEG, ..) and 5 float-image textures (OpenEXR, 16 bit TIFF, ..) on GTX 4xx/5xx cards, and 145 byte-image textures and 5 float-image textures on GTX6xx cards and above.
OpenCL:
No support for HDR (float) textures at the moment.

Däremot presterar ofta AMD grafikkort mycket bättre i samma prisklass som motsvarande Nvidia grafikkort. Sedan vet jag inte hur det är just med cycles, men det är iaf så för generell GPGPU för uppgifter med hög parallellism så som rendering.

EDIT: För cycles är CUDA snabbare tydligen, men vet inte hur det blir när man blandar in faktumet att man får mer prestanda per krona utav AMD.

Citat:

Currently NVIDIA with CUDA is rendering faster. There is no fundamental reason why this should be so - we don’t use any CUDA - specific features - but the compiler appears to be more mature, and can better support big kernels. OpenCL support is still in an early stage and has not been optimized as much.

Fixade länk
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Nja. Cycles, den nya renderings motorn för Blender med GPU stöd, har lite olika begränsningar beroende på läge.
http://i.imgur.com/bMiGBLf.png

Även detta:
Däremot presterar ofta AMD grafikkort mycket bättre i samma prisklass som motsvarande Nvidia grafikkort. Sedan vet jag inte hur det är just med cycles, men det är iaf så för generell GPGPU för uppgifter med hög parallellism så som rendering.

EDIT: För cycles är CUDA snabbare tydligen, men vet inte hur det blir när man blandar in faktumet att man får mer prestanda per krona utav AMD.

Se där, borde inte bli direkt förvånad ger enbart en klar bild varför folk föredrar Maya och 3D max etc. Deras uttalande om att OpenCL skulle ligga i utvecklingsstadiet fortfarande, lär knappast bidra till att folk väljer Blender.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Se där, borde inte bli direkt förvånad ger enbart en klar bild varför folk föredrar Maya och 3D max etc. Deras uttalande om att OpenCL skulle ligga i utvecklingsstadiet fortfarande, lär knappast bidra till att folk väljer Blender.

Ett argument som dock väger tungt är priset.

Skickades från m.sweclockers.com