"Nytt" Asus R9 290 - Datorn crashar oregelbundet

Permalänk

"Nytt" Asus R9 290 - Datorn crashar oregelbundet

Hejsan!

Jag köpte precis ett halvår gammalt Asus R9 290 OC här på marknaden. Det har dock uppstått lite problem sedan jag installerade det i min dator. Vad som händer är att datorn plötsligt kan crasha. Mina två skärmar slocknar och blir svarta, men får dock fortfarande signal, och datorn stängs ej av eller startas om utan den står på detta vis tills jag stänger av den. Det är inte bara skärmarna som släcks utan hela datorn crashar totalt, inga ljud fortsätter spelas upp utan det typiska blåskärmsljudet börjar skrika, och det hjälper inte att jag trycker CtrlAltDel för få bild igen.

Till en början körde jag Windows 7, och installerade då endast av drivrutinerna för mitt 7950 och installerade de nya. Dessa problem uppstod då.

Jag cleaninstallerade till Windows 10 efter detta. Installerade grafikkortsdrivrutinerna, chipsetdrivrutiner, nätverksdrivrutiner osv. Jag gick även in i BIOS och avaktiverade den interna grafiken på moderkortet. Jag har testat både BETA och officiella drivrutiner för grafikkortet. Fortfarande samma problem.

Jag har möjlighet att få kvitto på kortet och skicka tillbaka det men vill först be om tips här för vad jag kan hitta på för att kanske kunna lösa detta själv.

Övriga komponenter i datorn:
- Gigabyte Z97N-Gaming 5
- Intel i5 4690k Oklockad
- 2*4gb ddr3 1600mhz. Osäker på modell
- OCZ ModXStream 500w
- 2*120 Samsung 850 Pro Raid 0
- 2 TB hårddisk random

Det jag funderat kring är om det möjligtvis kan ha med PSUn att göra, att den är för svag på något sätt. Men samtidigt tror jag inte det då problemet oftast har uppstått när datorn är obelastad eller knappt belastad, alltså när grafikkortet knappt drar någon ström. Jag har kunnat spela båda BO3 och Fifa 16 på datorn ett bra tag utan att datorn har crashat, så det har snarare varit vid obelastade tillfällen som problemen uppstått.

Notera att detta problem aldrig uppstått med mitt förra grafikkort

Permalänk

Nu har jag t.ex. suttit vid datorn sedan jag skrev inlägget utan en enda crash, men när jag lämnade datorn igång för att ladda ned en fil när jag åkte till jobbet så hade den crashat när jag kom tillbaka

Permalänk
Skrivet av andreas.ringstad:

Nu har jag t.ex. suttit vid datorn sedan jag skrev inlägget utan en enda crash, men när jag lämnade datorn igång för att ladda ned en fil när jag åkte till jobbet så hade den crashat när jag kom tillbaka

Att den crashar oregelbundet kan vara tecken på att psu´n är labil. Om du har möjlighet prova med annan psu är mitt förslag

Permalänk
Skrivet av Maple Leaf:

Att den crashar oregelbundet kan vara tecken på att psu´n är labil. Om du har möjlighet prova med annan psu är mitt förslag

Tycker att den borde crashat innan jag bytte grafikkort också ifall PSUn är instabil? Ska väl försöka testa ändå med brorsans PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas.ringstad:

Tycker att den borde crashat innan jag bytte grafikkort också ifall PSUn är instabil? Ska väl försöka testa ändå med brorsans PSU

beror på vilket grafikkort du hade innan. Du vet väl att 290 är ett törstig grafikkort. Kan vara minnes problem. Men testa först byta psu. Hjälper inte det så kan du köra memtest.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

beror på vilket grafikkort du hade innan. Du vet väl att 290 är ett törstig grafikkort. Kan vara minnes problem. Men testa först byta psu. Hjälper inte det så kan du köra memtest.

Sapphire 7950 OC. 290 är ett av de törstigaste korten, och det är när det drar som mest min dator INTE har crashat. Som jag skrev långt ner i första inlägget så är det när datorn nästan Idlear som den crashat

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Tycker att den borde crashat innan jag bytte grafikkort också ifall PSUn är instabil? Ska väl försöka testa ändå med brorsans PSU

Har du kopplat i båda strömkablarna i kortet?
Har du använt riktiga pci-e kablar eller konverter-kablar (4-pin -> pci-e)?

Prova även whocrashed (http://www.resplendence.com/whocrashed) och kolla precis vad det är som kraschar, det kan ge dig en ledtråd.

Permalänk
Medlem

Psu Eller någon hårdvara som muppat, kolla även att Windows inte har pcie energisparning på, det kan strula

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av runeman:

Har du kopplat i båda strömkablarna i kortet?
Har du använt riktiga pci-e kablar eller konverter-kablar (4-pin -> pci-e)?

Prova även whocrashed (http://www.resplendence.com/whocrashed) och kolla precis vad det är som kraschar, det kan ge dig en ledtråd.

Inga molexadapters eller liknande. Använder de tilldelade PCI-strömkablarna från PSUn. En 8-pin och en 6-pin

Permalänk
Medlem

Klocka ned kortet till hälften. Core och minnen. Hur går det då?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagget är inte av speciellt bra kvalitet och har två linor på vardera 18A, alltså klarar inte en lina att driva ett 290 ens om det ligger helt ensamt på den linan. Helt enkelt ett olämpligt nätagg och dags att byta till något mer lämpat och av bättre kvalitet. Det går att försöka koppla runt och ta pcie från båda linorna, men då får du börja leta runt hur det är kopplat och det är inte säkert att det blir stabilt ändå.

Nätagget är inte heller Haswell-kompatibelt och du riskerar därför instabilitet pga det också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt R9 290X från Asus. När det satt i min i7-3820 hände samma sak ofta, men bara i idle, under load var det aldrig några problem. Skärmen bara svartnade mitt i när man satt och surfade. Det skall tydligen vara något med minnesmodulerna och verkar hyggligt vanligt när jag googlade runt lite.
Det blev bättre när jag klockat ner kortet som föreslås ovan, skapade en profil för spel och en för surf i MSI Afterburner.
Nu sitter kortet i grabbens 4690K och beter sig bättre där, men det händer ibland där också. Han har nästan alltid ett spel igång så det märks inte lika mycket hos honom.
Jag hade nog försökt göra en RMA på kortet, men testa att klocka ner det först.

Permalänk
Medlem

Pröva att höja spänningen en aning. Kan vara så att minnet får för lite spänning när du idlar.
Antingen via GPUTweak, eller via bios (du har ju 2 bios på kortet).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutna till egen tråd*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

+12V1: The cables that are permanently attached to the power supply.
+12V2: The cables from the modular cabling system.

I andra ord klarar ditt nätagg inte av att driva ett 290, hur den ens kunde driva ett 7950 är ett mirakel.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: 7950 drar ungefär 225w vilket nätdelen bör klara av. (edit: tycker man.)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har problem med nya crimson drivrutinerna på mitt 290
Prova med äldre drivrutiner.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

@skruvis:
18A x 12V, 214W kan den leverera till grafikkortet. Vilket betyder att den inte ens räckte till till 7950, däremot fick den nog tillräckligt för att inte krascha, men inte heller tillräckligt för att leverera 100% prestanda. 75W genom PCI-E dock som kommer från den andra +12V linan fick det att fungera troligen.

Watt är inte allt när man handlar nätagg, i det här fallet är det nätagget som inte orkar med.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: I overload testet pumpar den ur sig 240w så nätagget ligger på gränsen men när dom försökte klämma ur en amperé till så stängde skitet ner sig, så ett 290 på det agget skiter sig verkar det som!

Citat:

If we tried to pull one more amp the unit would shut down.

http://www.hardwaresecrets.com/ocz-modxstream-pro-500-w-power...

Edit: Hmm verkar inte vara samma agg som dom testar på hardware secrets?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

@skruvis: HardOCP dödade 2st 700W (ej överlast alls) så det är verkligen ingen serie man ska lita för mycket på: http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@skruvis:
Inte samma agg men upplägget av hur +12V linorna fördelas är samma i den serien.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Så var det ja, tur man aldrig köpte något ocz utan jag slog till på ett Schyte Kamariki4 550w som klarade 47% överlast (minst) 750w versionen som jag införskaffade till min son drev FX8320 samt 2st GTX295 or i quad sli utan problem.

@str8forthakill: Okidoki!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

+12V1: The cables that are permanently attached to the power supply.
+12V2: The cables from the modular cabling system.

I andra ord klarar ditt nätagg inte av att driva ett 290, hur den ens kunde driva ett 7950 är ett mirakel.

Skrivet av skruvis:

@str8forthakill: 7950 drar ungefär 225w vilket nätdelen bör klara av. (edit: tycker man.)

Grejen nu är ju att datorn fungerar väldigt bra NÄR kortet drar mycket ström. Det är när jag bara surfar runt lite lätt som datorn crashar, så alltså har jag än inte haft några problem med att effekten inte räcker till

Permalänk
Medlem

Det ändrar inte det faktum att ditt kort inte får den strömmen det behöver av ditt nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Grejen nu är ju att datorn fungerar väldigt bra NÄR kortet drar mycket ström. Det är när jag bara surfar runt lite lätt som datorn crashar, så alltså har jag än inte haft några problem med att effekten inte räcker till

Och jag har redan skrivit en förklaring på det, läs alla inlägg. *Hint* Haswell-kompatibilitet.

Ditt nätagg är både för svagt för grafikkortet men samtidigt instabilt vid extremt låga laster. Samtidigt som det är ett budgetbygge med tänkt livslängd på 2-3 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nätagget är inte av speciellt bra kvalitet och har två linor på vardera 18A, alltså klarar inte en lina att driva ett 290 ens om det ligger helt ensamt på den linan. Helt enkelt ett olämpligt nätagg och dags att byta till något mer lämpat och av bättre kvalitet. Det går att försöka koppla runt och ta pcie från båda linorna, men då får du börja leta runt hur det är kopplat och det är inte säkert att det blir stabilt ändå.

Nätagget är inte heller Haswell-kompatibelt och du riskerar därför instabilitet pga det också.

Kanske lite OT, men hur vet man om nätagget är Haswell-kompatibelt? Finns det någon fancy bokstavskombination man ska kolla efter eller handlar det om strömstyrkor/spänning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunatech:

Kanske lite OT, men hur vet man om nätagget är Haswell-kompatibelt? Finns det någon fancy bokstavskombination man ska kolla efter eller handlar det om strömstyrkor/spänning?

Nätaggen testas, men det finns gamla agg som inte är godkända och trots det är ok för Haswell beroende på konstruktionen. Dock är ModXstream ett gruppreglerat nätagg som nästan aldrig klarar ett sådant test.

ModXstream är före Haswell-tiden och kontrollerades aldrig i efterhand heller vad jag vet, men som sagt gör konstruktionen att det högst troligen aldrig klarat ett Haswell-test.

Jag brukar använda denna länken som sammanfattar godkännande, tester osv på ett bra sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Bra sammanställning där, tack för den!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Nätaggen testas, men det finns gamla agg som inte är godkända och trots det är ok för Haswell beroende på konstruktionen. Dock är ModXstream ett gruppreglerat nätagg som nästan aldrig klarar ett sådant test.

ModXstream är före Haswell-tiden och kontrollerades aldrig i efterhand heller vad jag vet, men som sagt gör konstruktionen att det högst troligen aldrig klarat ett Haswell-test.

Jag brukar använda denna länken som sammanfattar godkännande, tester osv på ett bra sätt.

Borde jag inte haft problem innan jag bytte grafikkort också, om det nu är så att det är Haswell-PSU-kombinationen som ger mig strul?

Permalänk
Medlem

[quote postid="15874617" userid="217588" name="andreas.ringstad"]
Borde jag inte haft problem innan jag bytte grafikkort också, om det nu är så att det är Haswell-PSU-kombinationen som g

Det borde nog du haft men oavsett om det är felet så kommer du snart när som helst få problem med agget det är ett väldigt dåligt agg. Så nytt nätagg först och främst evga g2 eller corsair rmx brukar lika väldigt bra i pris ta det billigaste sedan om det inte funkar får du börjar felsöka igen å då kanske det är kortet som strular

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d