Permalänk
Medlem

Tappat filsystem.

Jag är helt ny här och har fått ett problem med min, typ 1 månader gammal WD 1.0 TB Green.
Jag skulle byta dator så jag köpte denna för att kunna spara allt på en HD.
När jag skulle föra över mina filer igen från WD-disken stannade den och datorn blev otroligt seeeeeeeeeeeeeeeeeg.

Nu har den fått filsystem RAW och jag undrar om jag kan få tillbaka den till NTFS utan att förlora mina filer???

Tacksam för all hjälp.
/Mika

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova testdisk

Tack för ditt svar, jag hoppas detta kan hjälpa mig.

Först kom jag till denna bild när jag körde filen "testdisk_win" som admin och valde "Create".

Sedan kom följande text.

Hur länge skall jag behöva vänta...

/Mika

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okay, tack för ditt svar.
Provar igen med alternativ 3.
Första gången med alternativ 1 väntade jag i en timme utan att komma vidare.
Hoppas detta funkar nu.

/Mika

Permalänk
Medlem

Väntat en timme nu utan logfil utan att komma vidare.
Kopplar jag från disken och provar på mina fungerande så kommer jag vidare på en gång.

Snälla, jag behöver hjälp!!!
/Mika

Permalänk
Medlem

Har precis haft samma problem med en WD hdd, använde ett gratisprogram Minitool power data recovery ifrån http://www.powerdatarecovery.com, det tog ca 30 tim att söka igenom en disc på 2Tb. När jag efter ett antal timmar hade kopierat alla filer så formaterade jag om disken.

Detta har hänt 2 ggr nu med två olika WD hdd, så nu blir det inga WD mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikath:

Väntat en timme nu utan logfil utan att komma vidare.
Kopplar jag från disken och provar på mina fungerande så kommer jag vidare på en gång.

Snälla, jag behöver hjälp!!!
/Mika

Testa disken med tillverkarens diagnosprogg, troligen har den fysiska fel

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt hårddisken i min USB-docka, den slöar inte ner datorn så mycket då.
Detta får jag fram med WD´s diagnosprogg.

/Mika

Permalänk
Medlem

Kan inte läsa. Om disken verkar OK i dockan har du kanske glappkontakt när du kör den internt. Prova om testdisk funkar i dockan.

Permalänk
Medlem

Ljuset i tunneln...
... hopppas inte det är ett tåg!

Såhär långt har jag inte kommit tidigare med hårddisken i datorn.

Nu börjar jag känna mig en smula hoppfull, men vågar absolut inte ropa hej på ljusår ännu.

Jag är så glad och tacksam för den hjälp jag har fått såhär långt. Vilken kunskap det finns i detta forum för en nybörjare som jag.
/Mika

Permalänk
Medlem

AWESOME!

Det ser ut som om det fungerar!!!

Nu håller jag på att spara ner allt som fanns på hårddisken till NAS:en.

Från en nöjd nybörjare vill jag tacka för den snabba ovärderliga hjälp jag fått!
Jag har alltid gillat WD, men börjar nu bli lite osäker. Vad skall jag köra istället för WD?

Åter igen, tusen tack!!!
/Mika

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mikath:

Det ser ut som om det fungerar!!!

http://www.thorning.se/sweclockers/6.jpg

Nu håller jag på att spara ner allt som fanns på hårddisken till NAS:en.

Från en nöjd nybörjare vill jag tacka för den snabba ovärderliga hjälp jag fått!
Jag har alltid gillat WD, men börjar nu bli lite osäker. Vad skall jag köra istället för WD?

Åter igen, tusen tack!!!
/Mika

Finns bra läsning här om diskar och failures... http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Permalänk
Medlem

Synd att den studien gäller diskar från 2001-2005 i 24/7 serverdrift, vilket knappast kan relateras till dagens typiska hemanvändare.

Det vi konsumenter önskar är att tillverkarna publicerar jämförbar RMA-statistik.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ALLA mina filer tillbaka. Blev klart inatt.

Tack för hjälpen!!!
/Mika

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ollo.s:

Har precis haft samma problem med en WD hdd, använde ett gratisprogram Minitool power data recovery ifrån http://www.powerdatarecovery.com, det tog ca 30 tim att söka igenom en disc på 2Tb. När jag efter ett antal timmar hade kopierat alla filer så formaterade jag om disken.

Detta har hänt 2 ggr nu med två olika WD hdd, så nu blir det inga WD mer.

Tack så mycket, detta räddade mitt liv på jobbet idag, då en stackars elevs laptophårdisk hade tappat sektorer