Söker NAS som Medieserver

Permalänk
Medlem

Söker NAS som Medieserver

Är på humör för o leta efter en duglig NAS igen. Hade främst tänkt o ha den som lagringsplats och uppspelning av filmer o serier. Har tidigare varit sugen på en QNap TS-251, men blivit avtänd då den inte klarar av o transcoda 1080p filmer. Men kollade lite mer idag o såg att det fanns en QNap TS-251+ med quadcore istället, dock finner jag dåligt med information om den skulle klarara av hd. Men istället hittade jag ASUSTOR AS-5102T, även den quadcore och de säger att de ska klara 1080p. Är det någon som har erfarenhet av dem? Kollade också upp Synology DiskStation DS216play, vilken bara har dubbelkärnig 1.5ghz, o de sägs klara av 4k transcoding? Hur e det ens möjligt när den är betydligt mindre kraftfull än de andra två, även TS-251 som e 2.41ghz tvåkärnig o inte ens klarar 1080?

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/qnap-ts-2...

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/asustor-a...

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits som dig. Har kollat på de modeller du nämner, och även de miniservrarna som finns billigt på Dustin. Och just nu lutar det åt att istället bygga en egen NAS/Filserver med ett mobo med J1900-processor som grund och 8Gb RAM. Lite högre strömförbrukning än en färdigbyggd, men det kommer bli billigare att bygga egen, fördelen är även den att man kan utforma den som man vill, med fler än 2 diskplatser t.ex.

På Plex hemsida, angående transkodningen, så ska TS-251 klara 720p bra och 1080p med låg bitrate. TS-251+ klarar 1080p dock med vissa bekymmer vid hög bitrate. Vad som anses med låg/hög bitrate anges tyvärr inte. Listan finnes här.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

när det gäller nas skulle jag hålla mig till Thecus.
riktigt bra med tredje hands appar samt grymt driftsäkra, går även uppdatera hårdvaran allt efter som
man vill har mer cpu kraft ram mm.

när det gäller dom du redan tittat på så är det troligt att dom inte transcodar materialet
eller helt enkelt transcodar det i riktigt dålig kvalitet samt med långa start tider (stora filer taskig bild = enkelt att transcoda)
sedan beror prestandan mycket på vilket system som den kör.

några sista tips är att inte köpa en nas med hdd i, blir det fel på den åker du även på att skicka in den med hdd
(jäkligt jobbigt när man kanske har 15-20Tb data på diskarna)
Se till att den kör med x64 system så du kan använda mer än 4 gig ram, ( är du som mig kommer det ta slut fort när du börjar slänga upp material på den) kolla vilka filsystem den stödjer samt vilka typer av raid den klarar
är det mest för media streaming utanför hemmet hade dock inte jag gått på en nas alls, (beroende på hur många som ska streama dock)

//lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Läs den här tråden Där diskuterar vi exakt det du frågar om.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397684-koprad-nas-for-...

Jag kom för egen del fram till att jag vill köpa QNAP TS-253A modellen som precis kommit ut på marknaden. Den har samma processor som DS716+ vilket är en 14nm quadcore Celeron N3150 som ska klara transcoding i både 1080p och 4K. Men jag misstänker att det bara går att transcoda 4K med deras egen mediaspelare, precis som med DS716+. QNAP TS-253A kostar 1000kr mer än en TS-251+, men då får man med 4gig ram(som kan byggas ut), HDMI med 4K och den nyare processorn. Den har dessutom två HDMI-utgångar och kan köra två operativsystem samtidigt om man har bruk för det.

Jag tänkte först köpa TS-251+, men när jag fick se att de släppt TS-253A så blev det det självklara valet för mig.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Pether: Synology och QNAP är likvärdiga där Synology i mina ögon vinner på bättre gränssnitt, stabilare programvara, bättre utbud på appar (WebDAV, IOS och Android mm) samt snabb och effektiv support.
AUSUSTORE har jag ingen kännedom om men bygger säkerligen på samma grund som övriga *nix-varianter minus utbud av appar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har hört tvärt om ang appar till Synology Vs Qnap, alltså att Qnap har fler. Men har inte testat själv så jag ska inget säga. Som du säger verkar Synology och QNAP likvärdiga i mycket.

Har läst på i ca en månads tid innan jag kom fram till att jag för min del kommer köpa QNAP TS-253A.
Synology har snyggare gränssnitt, QNAP är lite rörigare men upplevs något rappare, fler inställningar kan också göras direkt utan att gräva allt för djupt (enligt recensenterna).
Jag jämförde DS716+ med TS-253A. De har samma cpu, men sen är det många andra saker som jag tycker överväger till QNAPs fördel i det exemplet. QNAP har 2x LAN, 2x HDMI, mer RAM som dessutom är utbyggbar, 4xUSB 3.0 och så kostar den mindre än DS716+, så jag föll därför för TS-253A

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har hört tvärt om ang appar till Synology Vs Qnap, alltså att Qnap har fler. Men har inte testat själv så jag ska inget säga. Som du säger verkar Synology och QNAP likvärdiga i mycket.

Har läst på i ca en månads tid innan jag kom fram till att jag för min del kommer köpa QNAP TS-253A.
Synology har snyggare gränssnitt, QNAP är lite rörigare men upplevs något rappare, fler inställningar kan också göras direkt utan att gräva allt för djupt (enligt recensenterna).
Jag jämförde DS716+ med TS-253A. De har samma cpu, men sen är det många andra saker som jag tycker överväger till QNAPs fördel i det exemplet. QNAP har 2x LAN, 2x HDMI, mer RAM som dessutom är utbyggbar, 4xUSB 3.0 och så kostar den mindre än DS716+, så jag föll därför för TS-253A

Själv har jag Qnap TS451 med 4*2TB WD RED och bortsett från att diskarna låter så är den perfekt. Dubbla NIC och stöd för VM. HDMI till TV om man önskar. Ja, den är bra helt enkelt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K