HTC demonstrerar "stort genombrott" med Vive på CES 2016

Permalänk
Medlem

@eneq:

Jag har en teori om att det går att "träna" bort på samma vis som man tränar bort att inte hänga "höger/vänster" med skallen när man skal svänga i Mario Kart.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det verkligen laverar något som lever upp till förhoppningar!

Jag provade Samsung Gear VR och det var helt värdelöst.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Zelements:

Låter rimligt, det var väl porr som populariserade både VHS och webben?

Korrekt.
De gjorde även så att Blu-Ray vann över HD-DVD när det kriget pågick.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Korrekt.

Vet inte om man ska ge porren all cred. själv tror jag att porren har fått det eftersom den görs så snabbt och kostar nästan inget att producera. Man kan kasta ur mängder som säljer någorlunda (då). Men nu finns det så många andra kanaler, t.ex facebook, youtube m.m. där det kommer material i mängder som slår porren. T.ex om man tar prankvideos m.m. många tittare och enkla att genomföra. När bluray kom, då hade Youtube m.m. inte utvecklats ordentligt. Nu är det en helt annan historia och man ser att bluray inte har en chans. Så jag ger produktionskostnaden cred. istället.

Jag gissar på att tekniken är något med synfältet eller att det bara är en liten sak som drar ner latency. Förmodligen måste det vara något som man kan rättfärdiga förseningen med för konsumenten.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Jag är helt övertygad att VR kommer bli riktigt riktigt stort om porrbranschen hoppar på tåget. Jag tror faktiskt att porr har en möjlighet att bli mycket större än gaming när det kommer till den här tekniken!

De har redan hoppat på! Search and you will find! Du kommer inte ångra dig

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Korrekt.

NJA, var mer DRM skyddet som lockade (gick att göra bättre skydd än på HD- DVD), var det som lockade Hollywood i alla fall. Släptes få filmer som var hd-dvd, men fodralen var snyggare än till blu-ray.

Men idag är det ju riktigt bra att bluray vann, har gjort det möjligt med 4k utan att behöva byta format igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Inte stort som i "alla kommer ha det". Inte så länge man behöver lägga ut över 10k för all utrustning (alltså inklusive dator) som krävs för en bra och fin upplevelse. Ens då har jag svårt att se att det kommer bli jätteutpsritt. Däremot känns det väldigt rimligt att det blir ungefär lika vanligt/självklart som att ha en ratt eller en joystick, typ.

Om man vill slippa pixlar blir datorn dyrare än så om man även vill ha snyggt spel, dröjer ett tag till innan 4k blir lättare att driva.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Med dagens teknologi ja.

Men skulle inte förvåna mig om det tekniska genombrottet faktiskt är att de lyckats få en trådlös lösning med låg latens.

Signalerna färdas genom luften med nästan ljusets hastighet, och genom kretsarna i datorn och headset färdas de också med nästan ljusets hastighet. Så i teorin finns ingen anledning att det måste tillföra latens.

Dock tar större filer längre tid bara för hastigheten är inte så hög oftast. Headsett och liknande skickar inte mycket data.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara två ord och en siffra att säga om det här!!! "Half-Life 3 confirmed"

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Tror också att det blir en fluga, som 3D-spel, och internet...

Ska bli kul att se vad detta stora tekniska genombrott är!

Lite som när någon sa att datorn aldrig kommer bli något för hemkonsumenter. Du kommer inse du har fel tids nog
VR är framtiden i mer än vad du kan ana.

Permalänk
Medlem

VR kommer aldrig bli stort då det kräver att personen har en bra syn/två ögon. En skärm kan alla kolla på.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

[Insert any tech ever made] kommer aldrig blir särskilt stort förens det är:

Skrivet av SCORPIUS:

1. Trådlöst.
2. Ekonomiskt försvarbart för en majoritet.
3. Inte lanseras ett nytt vart år som ett måste för senaste spelen.
4. Fungerar på både PC och nästa generations konsoler.
5. Inte behövs überhårdvara.
6. En standard sätts för alla OS och Hårdvara.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

En upplösning motsvarande FHD/öga och då jäklar kommer det svida i plånboken.
Givetvis vore det extra grymt om dom är lika vassa i sensorerna som typ 25 år gamla Amiga VR. Jag syftar på att delvis höll man en "pistol" med sensorer i handen som gick att flytta runt och vinklas hur man ville. Ja, man kunde tex skjuta sej själv i huvet (i tinningen från sidan alltså) och armen i spelet följde hela tiden efter. Samt så kunde man förflytta sej ett steg i "arenan" även genom att ta ett litet steg åt höger i buren för att vejja undan projektilerna som kom emot en. Även att ducka var inga problem. Det var på så vis en väldigt levande upplevelse med väldigt många sensorer, och möjligheter att röra sej på förvånansvärt många sätt. Nackdelen dock, var att man var instängd i en cirkulär liten "bur", men väldigt många fler rörelser än dagens typiska VR-headset kunde alltså uppfattas av apparaturen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att VR inte kommer slå, folk betalar utan problem allt från 5000-10000 för 4k skärmar som kräver värsting grafikkort för att kunna spela på också.
Då kommer det garanterat finnas folk som betalar samma summor för att köra VR. För min del så ser jag mer nytta med att spela med VR glasögon än på 4k skärm. Sen är jag en sån som lagt några tusen redan på ratt/pedaler osv till min racing rigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

@Mikael07: Det var min första tanke också! Jag har svårt att se något annat som skulle göra dem villiga att bli av med den enorma fördelen det skulle varit att vara klart först på marknaden. (det är klart att det kan vara något mindre spännande också som bara är en dålig ursäkt, men man kan ju hoppas )

Jag önskar att du hade haft rätt. Men tyvärr är det tvärtom. Ingen vill vara först och det är också därför som alla VR-satsningar alltid blir försenade.
Det finns ingen fördel med att vara först med obeprövad teknik inom det civila. Men det finns massor av ekonomiska risker. VR (simulatorer) är egentligen gammal militärteknik; precis som internet, GPS, drönare och u-båtar.

Ett tänkvärt exempel från 70-talet, dvs från en tid då bara James Bond hade smartphone:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/10/30/1414685926972_wps_1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Lite som när någon sa att datorn aldrig kommer bli något för hemkonsumenter. Du kommer inse du har fel tids nog
VR är framtiden i mer än vad du kan ana.

Du menar alltså att du trodde att jag på allvar trodde att 3D-spel och internet är en fluga...
Skulle kunnat fortsätta driva med dig hela dagen men är för trött för det just nu...

Trodde denna SCORPIUS var ett unikum i blåögdhet men icke...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Du menar alltså att du trodde att jag på allvar trodde att 3D-spel och internet är en fluga...
Skulle kunnat fortsätta driva med dig hela dagen men är för trött för det just nu...

Internet är en humla. Det vet alla.
Skulle kunnat fortsätta driva med dig hela dagen men är för trött för det just nu..

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Med dagens teknologi ja.

Men skulle inte förvåna mig om det tekniska genombrottet faktiskt är att de lyckats få en trådlös lösning med låg latens.

Signalerna färdas genom luften med nästan ljusets hastighet, och genom kretsarna i datorn och headset färdas de också med nästan ljusets hastighet. Så i teorin finns ingen anledning att det måste tillföra latens.

Problemet är inte hur snabbt signalerna färdas, det är hur mycket de måste behandlas. Trådlösa signaler ger upphov till en mängd problem man inte stöter på i kabel. Som exempel så studsar en trådlös signal på allting i närheten och mottagaren kan få signalen upprepad i olika versioner. Det kan finnas flera sändare och varierande signalstyrka. Miljön är mer kontrollerad när man har kabel helt enkelt och kan anta lite mer.

Har de lyckats med att få VR-glasögon med samma prestanda som med kabel är det verkligen imponerande.

Permalänk
Medlem

@xpanterx:
@scorpius:

FYI: uttrycket "Internet är bara en fluga" sattes som rubrik på en artikel i svenska dagbladet där de intervjuade den dåvarande kommunikationsministern om internet nångång på tidiga 1990-talet. Hon uttalade sig då skeptiskt om internets framtid. ganska säker på att scorpius refererade till detta i ett försök att vara humoristisk

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Entusiast
Skrivet av htbtoma:

@xpanterx:
@scorpius:

FYI: uttrycket "Internet är bara en fluga" sattes som rubrik på en artikel i svenska dagbladet där de intervjuade den dåvarande kommunikationsministern om internet nångång på tidiga 1990-talet. Hon uttalade sig då skeptiskt om internets framtid. ganska säker på att scorpius refererade till detta i ett försök att vara humoristisk

Ja det är ett av de där seglivade felcitaten. Här är vad Ines Uusmann faktiskt sa:

"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad"

Det hon syftade på var att det planlösa surfandet skulle försvinna vilket ju delvis är sant. Man sitter inte och klickar runt på slumpmässiga hemsidor så mycket längre utan man har mer specifika mål med sitt surfande. Som att läsa och skriva på forumen man följer, eller stalka nära och kära på Facebook.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

jag vet vad hon sade, och det var därför jag skrev att det sattes som en rubrik i en artikel och inte som ett citat

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej porr påverkade inte utgången av BD och HDDVD för fem öre.

Skrivet av Broken-arrow:

Men idag är det ju riktigt bra att bluray vann, har gjort det möjligt med 4k utan att behöva byta format igen.

? UltraHD Blu-ray är ett nytt format så nog krävdes det ett nytt format alltid.

Skrivet av alteam:

VR kommer aldrig bli stort då det kräver att personen har en bra syn/två ögon. En skärm kan alla kolla på.

Tro det eller ej men det finns tillräckligt många som [med eller utan korrektion] som har bra syn och två ögon. Så floppar VR så är det av andra orsaker.

Permalänk
Skrivet av eneq:

För full immersion virtual 3d tar det nog en jädra tid, ingen har löst det grundläggande problemet med balansproblem/illamående pga kopplingen mellan den riktiga världen. Det är därför alla releaser hittils bara är fokuserade på scenarion där karaktären sitter still och dessutom har dom begränsat hur mycket "skakningar" som används just pga illamående.

Såvida man inte kombinerar det med någon typ av drog terapi också....

Oklar på vad du menar med full immersion virtual 3d.
Men om jag förstår dig rätt, så tror jag det är rätt så löst. Testade HTC:s demo på senaste DH och hade inga problem med yrsel eller liknande på deras demo, där man gick omkring i världen och gjorde stuff.

Enda jag egentligen kan klaga på är att upplösningen inte var 100%, skulle vara nice med 40-50%högre pixeldensitet. Dock ljusår bättre än DK1 som är det enda jag testat innan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av htbtoma:

@Zotamedu:

jag vet vad hon sade, och det var därför jag skrev att det sattes som en rubrik i en artikel och inte som ett citat

Jo jag räknade med det men kände att jag ville få med det fulla citatet så att fler kanske lär sig vad som faktiskt sas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej porr påverkade inte utgången av BD och HDDVD för fem öre.

? UltraHD Blu-ray är ett nytt format så nog krävdes det ett nytt format alltid.

Tro det eller ej men det finns tillräckligt många som [med eller utan korrektion] som har bra syn och två ögon. Så floppar VR så är det av andra orsaker.

Det är klart att det inte är bristen på människor jag syftade på. Jag menade mer att skolor och andra myndigheter kanske skippar VR eftersom alla kanske inte kan använda dom. Lika bra att köra på en vanlig skärm tänker dom väl då. VR kommer nog inte floppa men jag ser inte att det kommer ersätta vanliga skärmar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Det är klart att det inte är bristen på människor jag syftade på. Jag menade mer att skolor och andra myndigheter kanske skippar VR eftersom alla kanske inte kan använda dom. Lika bra att köra på en vanlig skärm tänker dom väl då. VR kommer nog inte floppa men jag ser inte att det kommer ersätta vanliga skärmar.

Har man bara ett öga så fungerar det väl ändå, man får bara inte djupseendet (vilket man hursomhelst inte får om man bara har ett öga).

Men nej, ersätta vanliga skärmar lär det inte göra. Aldrig i livet att jag skulle ha på mig VR-hjälmen hela tiden, den skulle jag enbart och endast använda när jag spelade.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

VR kommer nog inte floppa men jag ser inte att det kommer ersätta vanliga skärmar.

Det är det nog ingen som gör.

Själv tror jag VR kommer bli en nisch. Men en förhållandevis stor och välmående nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Givetvis vore det extra grymt om dom är lika vassa i sensorerna som typ 25 år gamla Amiga VR. Jag syftar på att delvis höll man en "pistol" med sensorer i handen som gick att flytta runt och vinklas hur man ville. Ja, man kunde tex skjuta sej själv i huvet (i tinningen från sidan alltså) och armen i spelet följde hela tiden efter. Samt så kunde man förflytta sej ett steg i "arenan" även genom att ta ett litet steg åt höger i buren för att vejja undan projektilerna som kom emot en. Även att ducka var inga problem.

Det är ju exakt det man kan göra!? https://www.youtube.com/watch?v=kYDSqRzOVKE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

När jag skrev 3D spel så tänkte jag på spel som använder 3D ala bio3D inte vanlig FPS3D. Och det blev ju en fluga. Knappt något sitter idag och spelat i 3D men när det var på gång satt alla hajpade och tyckte att det var the next big thing. 😋

Lite så känner jag inför den här hajpen med VR. Spännande och kul till en början med dör ut snabbt.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Ironi funkar inte så bra i text. Bra att ha i åtanke