Supermicro X9SRL-F, problem med fläkthastighet

Permalänk

Supermicro X9SRL-F, problem med fläkthastighet

Hej!

Har ett litet problem som jag inte har lyckats hitta en lösning på.
Köpte nyligen ett X-Case 424 chassie, som för övrigt är toppen, som kom med 3x120mm och 2x80mm fläktar installerade. 120mm-fläktarna är 50mm tjocka och verkar köras i mellan ca 650-3000rpm.
När dem går i 650rpm så är dem faktiskt väldigt tysta.

Men så till problemet;
Av någon anledning varvar alla fläktarna upp till ca 3000rpm var 20:e sekund, och jag kan lova er att då är det INTE tyst längre... Dem håller det varvtalet i ca 3-5 sec och sen varvar dem ner till 650rpm igen. Håller på såhär hela tiden, är tvungen att fimpa servern varje kväll för det går inte att sova när den är igång...
Har givetvis kollat alla tempsen, cpun håller runt 30grader och alla andra temps är normala också.
Via IMPI har jag provat fläktinställningarna "Standard" och "Optimal" utan någon skillnad...
IPMIView rapporterar inga varvtal på fläktarna bara temperaturerna, men ansluter jag till IPMI via webbläsaren så ser jag alla varvtalen osv.
IPMI har senaste firmwaren osv.

Det är möjligt att jag alltid har haft detta problemet men att det inte märkts i tidigare towerchassie där det suttit tysta konsument-fläktar som inte hörs på maxvarv...

Någon som har varit med om detta eller har någon lösning? Har försökt söka på google men utan lycka.

Setupen ser ni i min signatur...

/Berra

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Hej!

Har ett litet problem som jag inte har lyckats hitta en lösning på.
Köpte nyligen ett X-Case 424 chassie, som för övrigt är toppen, som kom med 3x120mm och 2x80mm fläktar installerade. 120mm-fläktarna är 50mm tjocka och verkar köras i mellan ca 650-3000rpm.
När dem går i 650rpm så är dem faktiskt väldigt tysta.

Men så till problemet;
Av någon anledning varvar alla fläktarna upp till ca 3000rpm var 20:e sekund, och jag kan lova er att då är det INTE tyst längre... Dem håller det varvtalet i ca 3-5 sec och sen varvar dem ner till 650rpm igen. Håller på såhär hela tiden, är tvungen att fimpa servern varje kväll för det går inte att sova när den är igång...
Har givetvis kollat alla tempsen, cpun håller runt 30grader och alla andra temps är normala också.
Via IMPI har jag provat fläktinställningarna "Standard" och "Optimal" utan någon skillnad...
IPMIView rapporterar inga varvtal på fläktarna bara temperaturerna, men ansluter jag till IPMI via webbläsaren så ser jag alla varvtalen osv.
IPMI har senaste firmwaren osv.

Det är möjligt att jag alltid har haft detta problemet men att det inte märkts i tidigare towerchassie där det suttit tysta konsument-fläktar som inte hörs på maxvarv...

Någon som har varit med om detta eller har någon lösning? Har försökt söka på google men utan lycka.

Setupen ser ni i min signatur...

/Berra

Har inte din serie utan föregående generation X8DTi-LNF4. Om någon av mina fläktar strular med återrapporteringen utav varvtalet så går resterande upp i max(låter som om chassit förbereder att lyfta). Finns där varningar i IPMI loggboken? Har Du enbart anslutit en fläkt per fläktport eller har Du någon split lösning för någon utav fläktarna? Är alla fläktar utav PWM modell eller finns där en blandning? Kollat om där finns ett nytt BIOS eller provat nollställa BIOS?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem, man får ställa ner minimum rpm treshold. Tror standard är 400 rpm och går fläktarna under det så går dem upp i max som "failsafe".

Permalänk
Skrivet av Veni:

Har inte din serie utan föregående generation X8DTi-LNF4. Om någon av mina fläktar strular med återrapporteringen utav varvtalet så går resterande upp i max(låter som om chassit förbereder att lyfta). Finns där varningar i IPMI loggboken? Har Du enbart anslutit en fläkt per fläktport eller har Du någon split lösning för någon utav fläktarna? Är alla fläktar utav PWM modell eller finns där en blandning? Kollat om där finns ett nytt BIOS eller provat nollställa BIOS?

Ja precis, det gör mina också. T.ex om jag tar ur en utav dem under drift (hotswap) så får dem andra spatt och flyger iväg. Men alla mina fläktar rapporterar varvtalen.
Ser nu att det faktiskt står i loggboken att en fläkt når "lower thresh" som tydligen står på 600. Kanske kan vara problemet, se nedan på kommande problem då.
Har en split eftersom det totalt är 6 fläktar nu, med cpun inkluderad. Men har provat att skita i splitten också.
Alla är PWM.
Finns ett nytt BIOS, men flashar helst inte om det inte är ett måste. Devisen; dont fix if it aint broke...

Sitter och testar det nu, men får felet:
Locating sensor record 'FAN2'...
Sensor data record not found!

Verkar ju faktiskt som att detta är felet iom att en fläkt går ner till 600, och nuvarande lägsta thresh är 600.
Såg inte detta igår.

Men den låter mig ju inte sätta ny lägsta thresh..?

Skrivet av cosmo_k:

Jag hade detta problem, man får ställa ner minimum rpm treshold. Tror standard är 400 rpm och går fläktarna under det så går dem upp i max som "failsafe".

Se ovan...

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ja precis, det gör mina också. T.ex om jag tar ur en utav dem under drift (hotswap) så får dem andra spatt och flyger iväg. Men alla mina fläktar rapporterar varvtalen.
Ser nu att det faktiskt står i loggboken att en fläkt når "lower thresh" som tydligen står på 600. Kanske kan vara problemet, se nedan på kommande problem då.
Har en split eftersom det totalt är 6 fläktar nu, med cpun inkluderad. Men har provat att skita i splitten också.
Alla är PWM.
Finns ett nytt BIOS, men flashar helst inte om det inte är ett måste. Devisen; dont fix if it aint broke...

Sitter och testar det nu, men får felet:
Locating sensor record 'FAN2'...
Sensor data record not found!

Verkar ju faktiskt som att detta är felet iom att en fläkt går ner till 600, och nuvarande lägsta thresh är 600.
Såg inte detta igår.

Men den låter mig ju inte sätta ny lägsta thresh..?

Se ovan...

https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-change-se...

Permalänk

STOR TUMME UPP!
Tack, det funkade! Nu flyger inte servern iväg längre

Stort tack till er alla!
@Veni @gigli @cosmo_k

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

STOR TUMME UPP!
Tack, det funkade! Nu flyger inte servern iväg längre

Stort tack till er alla!
@Veni @gigli @Chefis

God Jul.

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Detsamma, GOD JUL!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig och tack för lösningen. Bra att veta om man själv byter till andra fläktar än Supermicro:s.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Undrar bara vad tycker om ditt chassi? Har ett rm 24 pro själv. Vad kör du för os på det? Jag har för tillfället ett x9scm-f i mitt chassi och när jag kör omnios på det går mina fläktar lite för högt (runt 1800). Kör nu freebsd och det är betydligt lugnare och tystare (runt 1500).

Permalänk
Skrivet av Veni:

Kul att det löste sig och tack för lösningen. Bra att veta om man själv byter till andra fläktar än Supermicro:s.

Ja absolut, höll på att bli tokig där ett tag..!
Precis, nu ska jag bara luska ut varför en fläkt går i dubbelt så hög hastighet som dem andra som sitter i samma temp-zon. Dock inte i så hög hastighet att det stör.

Skrivet av gigli:

Undrar bara vad tycker om ditt chassi? Har ett rm 24 pro själv. Vad kör du för os på det? Jag har för tillfället ett x9scm-f i mitt chassi och när jag kör omnios på det går mina fläktar lite för högt (runt 1800). Kör nu freebsd och det är betydligt lugnare och tystare (runt 1500).

Jag har tänkt göra en tråd gällande mitt chassie och gå igenom det med bilder och för- och nackdelar men inte kommit till skott än.
Jag är supernöjd med detta chassiet! Bra bakplan, mååånga hotswap, stora ordentliga fläktar så man får ner ljudnivån, rymligt så det är lätt att bygga hyfsat snyggt i.
Har egentligen bara två saker att anmärka på;
1. Placeringen av plåten för OS-diskar/2.5" inuti chassiet är på ett sådant sätt att den inte kan användas eller ens vara monterad när man har ett sådant MB som jag har iaf, och kan tänka mig att det blir likadant med dem flesta server-ATX brädorna. Dock inget problem när man har så många hotswap-platser, bara att köra SSDerna i dem.
2. Slitsarna/hålen för genomdragning av SAS-kablarna och molex-kablarna till bakplanet hade behövt avgradas, otroligt vassa kanter som skalar av isoleringen på kablarna. Men är man försiktig och ser sig för så är det inga problem.

Gällande OS;
Ujujuj, har dem senaste veckorna brottats med just detta..! Försöker få till en fungerande host i någon *nix men det är alltid något som inte fungerar som det ska. Körde innan Hyper-V men vill komma bort från M$ plus att stödet för *nix inte är så bra tydligen i Hyper-V.
Föll för några dagar sedan tillbaka till ESXi och testade det igen, men det strulade som vanligt med ett utav mina HBAs. Så installerade Proxmox VE 4.0 som rullar nu, men där har jag grava prestanda-problem mot SSDerna som systemet och VMarna ligger på plus att den rapporterar felkoder om vCPUs.
Tanken är att jag ska testa CentOS 7 med KVM som host nu i dagarna, håller på att köra ett test i en VM just nu...

Okej, vad har du för cpu-kylare då? Lasten på cpun och tempen på cpun hänger ju lite på OSet, men det är MB som styr fläktarna helt och hållet... Supermicro kör ju på två temp-zoner som avgör fläkthastigheterna menar jag, så lite kan ju ha med OSet att göra alltså vad det pysslar med i bakgrunden och hur tungt det är...
Har iom bytet till detta chassiet även testat lite olika kylare till cpun, först nu den sista som är riktigt riktigt bra och kyler som en gud.
Första jag testade, som nu är liggande, var; 2U passiv
Den sista, som nu sitter i, är; 4U aktiv

Är det ett 4U-chassie du har?

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Tack för info.
Tråden med bilder och tankar kring chassit ser jag fram emot.
Har ett 4U:
https://www.xcase.co.uk/4u-rackmount-server-cases/x-case-rm-4...
Mitt kort är mATX så ssd på sidan fungerar bra för mig, samma vassa kanter på mitt chassi. Det fungerar som en ren NAS, mest egentligen för ljudvolymen, minsta last på cpu drar fläktarna igång, kör med en intel stock, processorn är inte särskilt varm, runt 32-33 (xeon 1260l, 45W). Beställt ett nytt moderkort som jag hoppas kommer nästa vecka, får se hur det beter sig. Precis satt i två 60" fläktar i bak på chassit också, fått ned m/b tempen ett par grader efter det.

Den senare cpu kylaren ser utt att kunna kyla det mesta. Du har ju en mycket kraftigare cpu än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Föll för några dagar sedan tillbaka till ESXi och testade det igen, men det strulade som vanligt med ett utav mina HBAs.

Vilken version utav ESXi och eventuell uppdatering?
Typ av HBA?
Vilken PCI-e plats sitter den i?

Kör själv ESXi 5.0U1 @ X8DTi-LNF4 och kör just nu med 1 st LSI 9280 för långsam lagring mot hårddiskar och 1 st Areca 1883 för snabb access mot SSD. Har även ett kort tag förra året kört med 3 st LSI 9211-8i i IT-läge som passthrough mot hårddiskar och upplevde inga problem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av gigli:

Tack för info.
Tråden med bilder och tankar kring chassit ser jag fram emot.
Har ett 4U:
https://www.xcase.co.uk/4u-rackmount-server-cases/x-case-rm-4...
Mitt kort är mATX så ssd på sidan fungerar bra för mig, samma vassa kanter på mitt chassi. Det fungerar som en ren NAS, mest egentligen för ljudvolymen, minsta last på cpu drar fläktarna igång, kör med en intel stock, processorn är inte särskilt varm, runt 32-33 (xeon 1260l, 45W). Beställt ett nytt moderkort som jag hoppas kommer nästa vecka, får se hur det beter sig. Precis satt i två 60" fläktar i bak på chassit också, fått ned m/b tempen ett par grader efter det.

Den senare cpu kylaren ser utt att kunna kyla det mesta. Du har ju en mycket kraftigare cpu än mig.

Ja, jag väntar bara på några SAS-kablar så att jag kan bygga klart och snygga till det och ta lite fler bilder. Sen kommer tråden upp
OJ! Du har ju megachassiet! storebrorsan till mitt egentligen ju. Är det så att dina fläktar faktiskt är riktiga temp-styrda fläktar? alltså sådana som har en tempsensor på varje fläkt? Isf så låter det ju som att dem är lite galet kalibrerade..?
I den tempen på cpu så ska inte mb varva upp fläktarna. Mitt mb börjar varva upp fläktarna när cpun närmar sig 48-50 grader...

Ja den kylaren verkar vara riktigt bra faktiskt, har dock inte testat att lasta alla 20 trådarna riktigt än...

Har för övrigt något skumt med en utav mina fläktar;
Två av 120mm-fläktarna snurrar i ca 675rpm, men den tredje snurrar i 1500rpm oavsett vilket fläktplats den sitter i...

Kanske är det lite strul med fläktarna från X-Case?

Skrivet av Veni:

Vilken version utav ESXi och eventuell uppdatering?
Typ av HBA?
Vilken PCI-e plats sitter den i?

Kör själv ESXi 5.0U1 @ X8DTi-LNF4 och kör just nu med 1 st LSI 9280 för långsam lagring mot hårddiskar och 1 st Areca 1883 för snabb access mot SSD. Har även ett kort tag förra året kört med 3 st LSI 9211-8i i IT-läge som passthrough mot hårddiskar och upplevde inga problem.

Körde ESXi 5.5, update kommer jag inte ihåg nu...
Har dels ett LSi 8888ELP SAS Raid, ett Adaptec 3805 SAS Raid och ett skruttit SATA JBOD.
LSi och Adaptec sitter i varsin x8 CPU-plats och SATA-kortet sitter i den nedersta PCH-platsen.
Sätter jag SATA-kortet i en CPU-slot så startar inte ens servern.
Sitter SATA-kortet i PCH-slot så funkar allt som det ska i windows, men inte i ESXi.

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Körde ESXi 5.5, update kommer jag inte ihåg nu...
Har dels ett LSi 8888ELP SAS Raid, ett Adaptec 3805 SAS Raid och ett skruttit SATA JBOD.
LSi och Adaptec sitter i varsin x8 CPU-plats och SATA-kortet sitter i den nedersta PCH-platsen.
Sätter jag SATA-kortet i en CPU-slot så startar inte ens servern.
Sitter SATA-kortet i PCH-slot så funkar allt som det ska i windows, men inte i ESXi.

Låter tråkigt. Inget jag varit med om, men låter samtidigt inte ett skruttit HBA sitta i ett Supermicro kort. Har dock ett par som sitter i samma plattform men med HP baserat Z800 moderkort och där lirar dom(Marvell baserade i rent AHCI läge).

Kolla följande inställningar i BIOS med kortet monterat i PCIe platsen som går via bryggan när Du får möjlighet:

* SR-IOV är avstängt.
* Rensa PnP tabellen.
* Neka Option ROM för den aktuell PCIe platsen.

Men om datorn startar med kortet i en bryggad PCIe plats men ESXi inte snappar upp den(syns den ingenstans i Storage Adapters?) så kolla gärna också om den syns i Hardware-->Advanced Settings-->Edit. Om den syns där så fungerar kortet så långt men den exponerar inget AHCI gränssnitt, och då krävs en ESXi 5.5 drivrutin från tillverkaren vilket jag betvivlar finns om kortet är skruttit.

Då är det helt klart bättre att köra på virtualiseringar som bygger ovanpå någon känd Linux distribution, eftersom där läggs stödet för hårdvaran oftast redan in i kärnan rätt så tidigt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Låter tråkigt. Inget jag varit med om, men låter samtidigt inte ett skruttit HBA sitta i ett Supermicro kort. Har dock ett par som sitter i samma plattform men med HP baserat Z800 moderkort och där lirar dom(Marvell baserade i rent AHCI läge).

Kolla följande inställningar i BIOS med kortet monterat i PCIe platsen som går via bryggan när Du får möjlighet:

* SR-IOV är avstängt.
* Rensa PnP tabellen.
* Neka Option ROM för den aktuell PCIe platsen.

Men om datorn startar med kortet i en bryggad PCIe plats men ESXi inte snappar upp den(syns den ingenstans i Storage Adapters?) så kolla gärna också om den syns i Hardware-->Advanced Settings-->Edit. Om den syns där så fungerar kortet så långt men den exponerar inget AHCI gränssnitt, och då krävs en ESXi 5.5 drivrutin från tillverkaren vilket jag betvivlar finns om kortet är skruttit.

Då är det helt klart bättre att köra på virtualiseringar som bygger ovanpå någon känd Linux distribution, eftersom där läggs stödet för hårdvaran oftast redan in i kärnan rätt så tidigt.

Ursäkta för sent svar, varit mycket med nyår och det.
Nej inte jag heller helst, men man kan inte alltid köpa allt på en gång... Köpt chassie och andra kontrollerkort den sista tiden, och det skruttiga SATA-kortet var bara till för tillfälliga diskar. Detta är ett Marvell-kort också.

Det konstiga var att ESXi hittade kortet så att jag kunde köra passthrough på det, men så fort man bootade den VM man satt kortet till så hängde sig hela servern...
Farsan har exakt samma moderkort, ett Adaptec 6805 och ett liknande SATA-kort och exakt samma sak hände på hans server.

Ja, jag har funderat på att köra CentOS i botten och sen virtualisera uppe på det. Men håller i skrivande stund på att testa XenServer.

Nu är det samtidigt strul med Adaptec-kortet och bakplanet, blir man trött eller?!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

@BerraBing: Fast, vad skull eman annars spendera tiden med om inte felsöka

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

@BerraBing: Fast, vad skull eman annars spendera tiden med om inte felsöka

Haha! Du har så rätt @moron!
Suttit med det sen kl 11 i förmiddags... -.-

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

kan rapportera att jag fick precis samma beteende när jag igår flasha nyare IPMI. Anledningen att jag flasha var för att sen jag bytt fläktuppsättning så brölade alla fläktar på i max rpm....

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Erm, hej Chefis!
Nu har jag samma problem igen, men nu är inte länken likadan längre...
Min server spelar sitt egna spel. fläktarna går upp och ner pga threshold.
Men kommer inte ihåg hur man ändrar det?
dem kommandona jag kört i linux ger en massa fel...
Minns att jag körde något i windows cmd som löste det men hittar inte rätt script längre?

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BerraBing:

Erm, hej Chefis!
Nu har jag samma problem igen, men nu är inte länken likadan längre...
Min server spelar sitt egna spel. fläktarna går upp och ner pga threshold.
Men kommer inte ihåg hur man ändrar det?
dem kommandona jag kört i linux ger en massa fel...
Minns att jag körde något i windows cmd som löste det men hittar inte rätt script längre?

Om du går in i IPMI så finns det fläktar där man kan ändra ska finna 3 olika sätt att ändra den på har du kollat där?

Configuration ----> Fan Mode

* Set Fan to Standard Speed
* Set Fan to Full Speed
* Set Fan to Optimal Speed

Vilken står din på?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Permalänk
Skrivet av superegg:

Om du går in i IPMI så finns det fläktar där man kan ändra ska finna 3 olika sätt att ändra den på har du kollat där?

Configuration ----> Fan Mode

* Set Fan to Standard Speed
* Set Fan to Full Speed
* Set Fan to Optimal Speed

Vilken står din på?

Tack för svar!
Men detta handlar inte om "Fan Mode", utan om lägsta gränsen som är satt i IPMI/BMC.
När vartalet på fläktarna når 600rpm eller under så tror moderkortet att det är fel på fläktarna och varvar upp dem till 100% även att fläktarna fungerar som dem ska.

Stort tack åter igen @cosmo_k!!
Det var exakt den länken jag sökte men hittade inte.
Problemet löst igen, så tack!

Skriver en guide här under så att man (jag) och alla andra kan hitta det lätt nästa gång

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

Så, efter topptips från @cosmo_k återigen så har det löst sig!

Nedan följer en sammanfattad guide för att fixa threshold på SM brädor;

Till att börja med, jag var tvungen att skapa ett nytt admin-konto i IPMI för att detta skulle funka.

Windows

  • Ladda hem IPMIUtil från IPMIUtil och installera det.

  • Öppna CMD/PSH och navigera till mappen där IPMIUtil installerades

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -c

    med dina värden.

  • Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -n *snum* -l *lower threshold* -h *upper threshold*

    med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 500 och hög = 15000

  • Repetera ovanstående för alla dina fläktar

  • Klart! Kontrollera om du vill via IPMI

Linux (i detta fallet Fedora)

  • Öppna en terminal och kör

    sudo dnf install ipmiutil

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -c

    med dina värden.

  • Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -n *snum* -l *lower threshold* -h *upper threshold*

    med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 500 och hög = 15000

  • Repetera ovanstående för alla dina fläktar

  • Klart! Kontrollera om du vill via IPMI

Stort tack till @cosmo_k!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Skrivet av BerraBing:

Så, efter topptips från @Chefis återigen så har det löst sig!

Nedan följer en sammanfattad guide för att fixa threshold på SM brädor;

Till att börja med, jag var tvungen att skapa ett nytt admin-konto i IPMI för att detta skulle funka.

Windows

  • Ladda hem IPMIUtil från IPMIUtil och installera det.

  • Öppna CMD/PSH och navigera till mappen där IPMIUtil installerades

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -c

    med dina värden.

  • Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -n *snum* -l *lower threshold* -h *upper threshold*

    med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 500 och hög = 15000

  • Repetera ovanstående för alla dina fläktar

  • Klart! Kontrollera om du vill via IPMI

Linux (i detta fallet Fedora)

  • Öppna en terminal och kör

    sudo dnf install ipmiutil

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -c

    med dina värden.

  • Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

  • Kör

    ipmiutil sensor -N *IP address* -U *Username* -P *Password* -n *snum* -l *lower threshold* -h *upper threshold*

    med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 500 och hög = 15000

  • Repetera ovanstående för alla dina fläktar

  • Klart! Kontrollera om du vill via IPMI

Stort tack till @Chefis!

Rättelse; Mina värden för fläktarnas gränsvärden blev låg = 300 hög = 15000

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

Bytte ikväll några fläktar i servern och då uppstod problemet igen, och nya problem med mjukvaran.
Så därför uppdaterar jag denna posten för att andra (främst jag) ska ha något att gå tillbaka till i framtiden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till att börja med, jag var tvungen att skapa ett nytt admin-konto i IPMI för att detta skulle funka.

Windows 10

* Ladda hem IPMIUtil 3.1.0 från IPMIUtil och installera det.

* Öppna CMD/PSH som admin och navigera till mappen där IPMIUtil installerades

* Kör

ipmiutil sensor -F lan2 -N IP address -U Username -P Password -c

med dina värden.

Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

* Kör

ipmiutil sensor -F lan2 -N IP address -U Username -P Password -n snum -l lower threshold -h upper threshold

med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 175 och hög = 15000. Det var det lägsta som gick att sätta.

* Repetera ovanstående för alla dina fläktar

Klart! Kontrollera om du vill via IPMI och sätt "Fan Mode" till det du vill ha.

Linux, Manjaro

* Installera IPMIUtil via pakethanterare eller terminal.

* Kör

ipmiutil sensor -F lan2 -N IP address -U Username -P Password -c

med dina värden.

Där kommer du se "Snum" för dina fläktar

* Kör

ipmiutil sensor -F lan2 -N IP address -U Username -P Password -n snum -l lower threshold -h upper threshold

med dina värden för "Snum" och låg samt hög tröskel. Jag körde låg = 175 och hög = 15000. Det var det lägsta som gick att sätta.

* Repetera ovanstående för alla dina fläktar

Klart! Kontrollera om du vill via IPMI och sätt "Fan Mode" till det du vill ha.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Allt detta var för att jag köpte 3st nya Noctua-fläktar som har väldigt lågt lägsta-varvtal, så värt att tänka på om ni ska köpa nya fläktar.

Lycka till!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system