Permalänk

Ny dator startar inte

Tjena jag har precis byggt en dator till min lillasyster. När jag trycker på startknappen så händet ingenting, inget lyser eller snurrar. Grafikkortet lyser i några sek efter att jag har kopplat in ström till datorn men det är det enda livstecken jag får. Om jag förstod chassit rätt så skulle man inte koppla in några distanser, är det det som förstör?

Delar: bitfenix comrade, asus gtx 750 ti, evga 500B, asus z97P-D3, Intel pentium g3250 anniversary edition, Kingston 120gb ssd, ballistix 2x4gb

Tack i förväg för svar.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk

@Affeskate13:

Utan distanser kortsluter du moderkortet.
Plocka ut det och testa med distanserna som följde med chassit. Om det inte fungerar kan moderkortet vara sönder, och kanske tillochmed andra komponenter också.

lycka till!

edit;

citat från recension på chassit;

"Och till dem som säger att det bara följer med
3 utav 6 distanser. Det är ju för att resten av distanserna kommer förmonterade!"

När min egna dator inte startar brukar jag dra ut strömkabeln, "tömma" datorn på laddningar genom att hålla inne på/av-knappen i 10-15 sekunder, sen peta in kabeln igen och köra.

Om detta inte fungerar, testa att plocka bort alla ram-stickor utom 1. Testa i olika slottar, se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Njeaoaoao, en snabb googling visar ju att chassit har "inbyggda" distanser? Verkar som stt man bara behöver distanserna som medföljde (3st?) för nån viss formfaktor?

http://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown....

To mount the motherboard, you will use either the steel bumps, or for Micro-ATX boards, you willl need to install a few standoffs.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Njeaoaoao, en snabb googling visar ju att chassit har "inbyggda" distanser? Verkar som stt man bara behöver distanserna som medföljde (3st?) för nån viss formfaktor?

http://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown....

To mount the motherboard, you will use either the steel bumps, or for Micro-ATX boards, you willl need to install a few standoffs.

Read more: http://www.tweaktown.com/reviews/6563/bitfenix-comrade-mid-to...

Yep det var det jag kom fram till också.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

@Affeskate13:

Du måste ju självklart använda distanserna om det inte finns förmonterade..
Ta ut och gör om, har du tur så klarade sig sakerna

Ni verkar redan ha skrivit vad jag tänkte skriva

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Det enda jag kan säga är att dra ur allt du kan från moderkortet. Allt utom sladden till power knappen. Man vet aldrig vad det kan vara. Kör så naket du bara kan.

Har du verkligen kopplat power sladden rätt?

Permalänk

Nu fick jag datorn att starta genom att kortsluta power grejen. Så det verkar som om det är fel på powerkontakten från chassit. Någon som vet hur jag kan fixa det här?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

Nu fick jag datorn att starta genom att kortsluta power grejen. Så det verkar som om det är fel på powerkontakten från chassit. Någon som vet hur jag kan fixa det här?

Kopplat sladden mellan moderkortet och powerknappen rätt?

Permalänk
Skrivet av ReMemberMe:

Kopplat sladden mellan moderkortet och powerknappen rätt?

Jag kopplade ut allting förutom moderkort oxh kopplade in allt igen och nu funkar det! Tack för hjälpen alla!

Visa signatur