Reality Pump: "Allt över 30 FPS spelar ingen roll för spelupplevelsen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

smaken är som baken,

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur stor studion är, men man kan inte räkna med att SLi funkar på alla spel. Så är det, har det varit och kommer vara ett tag till. Nästa directx-version kanske har något att säga till om saken dock.

För en gångs skull tycker jag inte utvecklaren direkt har fel. Bara dom är öppna med att det inte fungerar optimalt så ser jag inga problem alls bara spelet går att spela.

Det är såklart skillnad på spel och spel och hade såklart inte varit någonting man tyckt varit OK i t.ex. ett Battlefieldspel. Men alla utvecklare går knappt runt och måste se över konstnaderna...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Vilken bajsmacka till PR-avdelningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag märkte fps-drops i BF4, slog på fps-mätaren och konstaterade att ~100 fps är min smärtgräns. Men visst, vill han försöka sälja mig spel som rullar i 30 fps så varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag tror jag vet var myten om att 30+ fps är tillräckligt kommer ifrån.

Att TITTA på 30fps är fullt tillräckligt. Ögat kan inte registrera hur mycket som helst. Så för film/TV funkar detta ypperligt...
Men att KÄNNA 30fps på grund av input/kontroll som vid spel är en helt annan historia. Här vill man nå upp till 60fps för att inte märkag av latens vid rörelser som man själv kontrollerar.

Vad tror ni?

Som du säger tror jag det har med att man själv väntar på respons, men har du tittat på film i 60 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag märkte fps-drops i BF4, slog på fps-mätaren och konstaterade att ~100 fps är min smärtgräns. Men visst, vill han försöka sälja mig spel som rullar i 30 fps så varsågod.

Fast drops/variationer i fps upptäcks lättare av hjärnan än att konstant se på låg fps och tycka att det är oflyt. Så drops från 140 till 80 kan vara jobbigare än att konstant ligga på 60.

Därför många FPS-spelare lägger in max fps i bla. Cs. Får de drops från 200+ ner till 120 är de jobbigt, så då lägger de max på 120-140.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan jag absolut hålla med om. Hur som så är det betydligt viktigare att spelet/filmen "flyter" än att FPS:en är hög. Med "flyter" så menar jag "konstant FPS".

Är ganska irriterande när FPS:en hoppar upp och ner väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Typiskt att sådant här händer när man låter pattskallar sköta kommunikationen.

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan spelare som vanligtvis sänker grafikinställningar tills jag inte får högre framerate längre (2500k som oftast flaskhalsar ett 970). Då spelupplevelsen för mig sällan har mycket med det visuella att göra, alltså jag spelar tex hellre gta5 i 100fps med lite fulare skuggor och utan AA än i 60fps med mera bling på.

Här i tråden tycker jag dock att folk hoppar på utvecklarna onödigt mycket. Om man faktiskt läser läser artiklen som länkas till så verkar det som citatet ang "spelupplevelsen blir inte bättre" hänvisar till just deras spel. I meningen före så har han precis förklarat att dom satsat på story och questar osv. Käns lite fel att läsa in att han snackar om typ quake3 i nästa mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raldo94:

Som du säger tror jag det har med att man själv väntar på respons, men har du tittat på film i 60 fps?

Att titta på film i 48/60fps är som natt och dag jämfört med 24/30fps.
Vissa säger att de föredrar 24fps, pga att 48/60 ser ut som att filmen spelas snabbt och jag kan hålla med om det, men jag tror att det är en vanesak. Jag har kollat en del filmer i 48/60fps nu och det ser freaking amazing ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Så, man har spelutveckling som yrke och sitter på förra generationens hårdvara?

Det här är ju en kul post, men om man ska vara seriös så är det normen snarare än undantaget.

Alltså det finns sällan någon anledning att klämma in det nyaste monstergrafikkortet i typ en... prop-artists eller level-designer-workstation när slutprodukten ändå behöver köras i >=30fps på en PS4 eller ett gtx460 grafikkort (beror givetvis på vilka tools man jobbar i, men det är oftare värt mycket mer med snabbare diskar, mer minne och flera cores under utveckling än just gpu-prestanda).

Permalänk
Medlem

Är väl denna snubben som har satt 30fps cappen på NFS rivals, försöker man lyfta spärren så går spelet dubbelt så snabbt i 60fps.

Permalänk
Medlem

Top kek

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar missa helt varför konsoller säljer. Steam-Machines är bara överhypade HTPCs som dessutom kostar mer än de smakar. De konkurrerar inte ens mot konsoller eftersom konsollerna kostar 1/3 av priset.

"kostar mera än dom smakar"
Du kan ju bygga en helt själv efter din prisklass och när hårdvaran inte håller längre så uppgradera.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Anledningen ser ut att vara för att de inte får nytt gratis. Dålig stil att sitta och förvänta sig att få allt gratis.

Är man utvecklare så borde man ju investera i nya grafikkort varje generation, kan tyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av raldo94:

Har tittat på 3D film i 48fps det blev iaf markant bättre, mindre jobbigt för ögonen med en längre film.
Tycker det är lite märkligt att inte Star Wars blev 48-60fps.

Permalänk
Medlem

Installera 1.6 igen och sätt fps_max 30 sen sätter ni fps_max 60/fps_max 101 och den som som säger att det inte laggar i 30fps på 1.6 den måste ha något allvarligt problem..

Permalänk
Medlem

Tycker man att 30fps är bra nog och att allt där över inte spelar någon roll för spelupplevelsen, ja då ska man ta mig fan inte i utveckla och sälja spel!

Blir så trött på dessa bakåtsträvare, fokus utöver storyn ska givetvis vara att få ut så mycket fps som bara möjligt går, ingen vill väl sitta där med huvudvärk framför en fladdrande bild.

Utvecklare med denna filosofin önskar jag inget annat än konkurs.

Permalänk
Medlem

30 fps tillräckligt

Jag kanske är dum i huvudet eller gammal men länken till de hoppande gubbarna.. såg ju ingen jätteskillnad på 30 och 60 direkt. Visst satt man och detaljstuderade så var 60 lite mjukare men hade jag inte haft dem sida vid sida så hade jag aldrig kunnat säga vilken som var vilken.

Visst i ett action fps som CS eller BF kanske jag hade känt skillnad men i något rpg ala pillars of eternity eller bg så hade jag ju knappast ansett spelet vara ospelbart i 30 fps.

Fan ni skulle vart med på den gamla goda tiden när man satt och spelade space invaders på vic20 Monstret var en kloss på typ 10 cm x 3 cm som hoppade ner en cm i taget. Kulan var en vit 1x1cm fyrkant. På den tiden visste jag inte vad fps var men jag skulle tippa på att den tuffade på i 0,5 fps haha.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Det här var nåt av det dummaste jag hört från en spelutvecklare. Har han dessa uppfattningar om hur spel borde vara så borde han inte utveckla spel alls. Jämförelsen med bilmotorer var lika dum den.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Har tittat på 3D film i 48fps det blev iaf markant bättre, mindre jobbigt för ögonen med en längre film.
Tycker det är lite märkligt att inte Star Wars blev 48-60fps.

Rätt många reagerade motsats och blev illamående av högre bildfrekvens på film vilket är intressant. Hur som helst är högre bildfrekvens på film inte bara en förbättring. Det är rätt mycket mer komplicerat än när det gäller spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Den känslan har du bara kvar tills du spelat samma spel i 60+fps på dator.

Kolla på gubben i mitten en stund, känns ju som att det är helt okej.

Kolla på gubben till höger en stund.

Kolla tillbaka på gubben i mitten. Det dröjer inte länge innan du längtar tillbaka till högra gubben..

http://i0.wp.com/memecollection.net/wp-content/uploads/2015/1...

Ja man ser skillnaden bättre när man har dem bredvid för jämförelse men när man väl spelar så är det svårare att märka av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

"kostar mera än dom smakar"
Du kan ju bygga en helt själv efter din prisklass och när hårdvaran inte håller längre så uppgradera.

Med prispålägg. Sedan hur många spel finns det till Linux (Som SteamOS bygger på)? Håller med Sweclockersredaktionen om Steammachines.. Finns ingen marknad för dessa. Speciellt när man kan bygga en HTPC med exakt samma spec för mindre själv och sedan köpa kontrollen separat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

(2500k som oftast flaskhalsar ett 970)

O_o

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det där påståendet är riktigt jäkla dumt. Vi snackar Radiotjänst-dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Det där påståendet är riktigt jäkla dumt. Vi snackar Radiotjänst-dumt.

Bästa inlägget hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exider12:

Installera 1.6 igen och sätt fps_max 30 sen sätter ni fps_max 60/fps_max 101 och den som som säger att det inte laggar i 30fps på 1.6 den måste ha något allvarligt problem..

Varför skulle det lagga om man kör 30?

Om det gör det så beror det på något fel på hårdvaran eller drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför skulle det lagga om man kör 30?

Om det gör det så beror det på något fel på hårdvaran eller drivrutinerna.

Lagg eller "hackigt", inte just hög ping/svarstid.
Det är p.g.a. du missar så mycket genom att sätta din FPS lägre, går du t.ex. runt ett hörn i 30fps så kommer du se väggen, sen står du helt plötsligt öppet. I 60fps skulle du hinna se när du går runt hörnet - det blir en mjukare upplevelse och mindre "laggigt".

Ett spel utan motionblur aktiverat kommer se förjävligt ut om du går ner från 60fps till 30fps, men att börja på 30fps gör inte så mycket, så länge man håller sig där och inte går över. Det är väl mest för att inte kunna börja jämföra, vilket är största anledningen till att högre fps prioriteras. 60fps duger helt klart, men så fort du går över till 144fps (med en 144hz skärm d.v.s) så kommer man genast vilja köra på konstant 144fps istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

jag tycker 30 duger för rpg men då ska det fan inte dippa nått alls under 30

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Är det oväntat eller?
Nu kör jag ju min i 4.2, så lite lägre än den i din sign, men eftersom du har ett 980ti borde du ju lättare kunna få samma flaskhals (jag kör iofs bara 1080p).
Minns inte exakta siffror och settings, men ett gäng spel jag kört senaste året cpu-flaskade kring 80-120 fps redan på typ gfx inställningar kring medium, tex Arkham knight, dying light, shadow of mordor, gta5, dead rising 3, fallout 4(fast det var man ju tvungen att ändå låsa ner till 60 för att inte breaka visade det sig).

Om det nu inte är något trasigt med min burk som jag inte vet om såklart.